Waardig om GTX970 tw WC koelen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethrellik
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09 18:17
Beste tweakers, na een paar goede dagen bouwen ben ik bijna klaar met mijn zelfbouwdesk.
(bouwtopic komt wellicht nog)
Ik ben op zo'n punt dat nu eigenlijk de pc + waterkoeling erin moet anders kan het niet afgewerkt en afgebouwd worden.

Mijn gedachte was om CPU/GPU te waterkoelen, en heb een (rib van mijn lijf) waterkoeling in de winkelwagen klaar staan op highflow...
Maar wat ik me realiseer is dat de MSI 970-OC 4G vrijwel koel blijft (IDLE 30 graden (zonder fans), FULL tegen de 59 graden) met stock koeler.

Het zit nu in een Corsair Carbide 200R, misschien dat de temp anders gaat worden aangezien het later in een zelfbouw desk komt met 50% meer ruimte dan de case zelf.
Maar echte concrete overclock plannen heb ik in de toekomst (nog) niet, dus is het waardig om die Alphacool NexXxoS GPX - Nvidia Geforce GTX 970 M02 erbij aan te schaffen, aka fullcover wcblock?
http://www.highflow.nl/wa...ncl.-backplate-black.html

Want budget gaat er ondertussen aardig hard aan dan wat ik eigenlijk in gedachte had :X
Dus... worth it or not?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethrellik
Typo in titel, sorry! tw = te

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-09 16:15

Fordox

00101010

Wc is nooit het geld waart als je kijkt naar prestatie. Het moet echt puur voor jezelf zijn als hobby. En hobby's kosten geld.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:19

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Fordox schreef op zondag 06 september 2015 @ 23:49:
Wc is nooit het geld waart als je kijkt naar prestatie. Het moet echt puur voor jezelf zijn als hobby. En hobby's kosten geld.
In mijn ervaring staat waterkoeling gelijk aan lawaai en ergernissen.
Zo heeft mijn H80i ongeveer 90 euro gekost, zijn de fans hiervan zeer lawaaierig, is hij al een keer RMA geweest en werkt de software zo slecht dat ik nog liever een roze licht in mijn blok heb dan dat ik 2 weken moet kloten in de software om het weer rood of blauw te krijgen waarna hij bij de volgende reboot vrolijk weer op roze springt. Het allervervelendste is dat de interne fancontroller alles op 100% laat loeien tijdens de POST en dat is bij die Corsair fans op 2500RPM echt helemáál geen pretje.

Ik heb weinig ervaring met custom loops, maar voor een videokaart zou ik het zelf sowieso al niet doen. Even snel eruit of erin doen gaat niet, lawaai, leeglaten en vullen, de exorbitant hoge kosten en wat win je ermee? 5 graden koeler, en je overclock potentieel gaat er ongeveer 0% op vooruit, niks dus. Vooral niet met een degelijke koeler zoals een Strix DCII of een MSI twin frozr.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:09

painkill

Pain(k)(ill)

Tja, ben er zelf ook niet echt een fan van. Ik gooi er altijd een enorm koelblok van een goed merk op (cpu)
GPU koelen door een goede airflow in de kast/ gpu kopen met goede koeler.
Vooral zorgen dat de warmte snel en goed weg kan en dan heb je eigenlijk geen waterkoeling nodig.

Zeker als je GPU op 59 graden zit dan red je het met een goede airlflow ook wel.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 10:08

BLACKfm

o_O

Het is maar wat je 'lastig' noemt. Ik heb 2 AMD 290 kaarten water gekoeld met een custom loop en ik pluk daar prima vruchten van als ik een zware game aan het spelen bent. Het systeem is tenslotte net zo stil in idle als onder load.

Als jouw fans van de videokaart echter geen lawaai maken, en ook niet onder load dan zie ik weinig nut om het te voorzien van waterkoeling.

Als je wel waterkoeling neemt zou ik wel kijken naar efficiënte fans(veel luchtverplaatsing met een laag geluidsniveau). Een goede radiator is dan ook fijn.
Het is wellicht stiller, maar het kan ook een stuk warmer worden...

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethrellik
Bedankt voor de reacties, als ik zo de conclusie eigenlijk al lees trek is (ondanks dat het er wel gaaf uitziet) niet echt waardig om de GPU in de waterloop te gooien. Scheelt ook garantie en daarnaast ruim ook 150€.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
kuusj98 schreef op maandag 07 september 2015 @ 00:09:
[...]

Zo heeft mijn H80i ongeveer 90 euro gekost, zijn de fans hiervan zeer lawaaierig, is hij al een keer RMA geweest en werkt de software zo slecht dat ik nog liever een roze licht in mijn blok heb dan dat ik 2 weken moet kloten in de software om het weer rood of blauw te krijgen waarna hij bij de volgende reboot vrolijk weer op roze springt. Het allervervelendste is dat de interne fancontroller alles op 100% laat loeien tijdens de POST en dat is bij die Corsair fans op 2500RPM echt helemáál geen pretje.

Ik heb weinig ervaring met custom loops, maar voor een videokaart zou ik het zelf sowieso al niet doen. Even snel eruit of erin doen gaat niet, lawaai, leeglaten en vullen, de exorbitant hoge kosten en wat win je ermee? 5 graden koeler, en je overclock potentieel gaat er ongeveer 0% op vooruit, niks dus. Vooral niet met een degelijke koeler zoals een Strix DCII of een MSI twin frozr.
Een H80i of ander kant en klaar setje is uiteindelijk ook niet 'echt' waterkoelen, hooguit voor de looks leuk maar zat luchtkoelers die stiller en beter zijn voor hetzelfde en soms zelfs minder geld.
Custom liquid loops zijn zeker de moeite waard in de juiste situatie, in-game met twee 6870's onder de 45 graden bijvoorbeeld :)
Herrie? Niet gehoord, gekoeld met een stillere radiator met lage RPM fans hoor je het niet.
Ook het loshalen en vervangen van de videokaarten is zo makkelijk of lastig als je het zelf maakt, als je er geen rekening mee houdt bij het maken van je loop dan kan het even wat werk zijn.
Draai zelf hier de kraan onderin de kast open met een fles eronder en ga koffie halen, kom ik terug haal ik de videokaart eruit, nieuwe met koelblok er al op er weer in en dan een fles koelvloeistof boven in de fillport gieten en hij kan weer :)

Als je waterkoeling doet met kant-en-klare setjes zal je inderdaad herrie, lage prestaties en soms ook andere problemen krijgen (had vroegah een H80, heeft het 1 week vol gehouden...), maar een custom liquid loop kan je exact maken als je wilt en heb je die klachten dan ook niet.
Het kost wel wat meer dan een H80i (tenzij je tweedehands gaat zoeken) maar als je het er voor over hebt is het zeker een leuk projectje en de moeite waard.

TS: begin lekker met de CPU zou ik zeggen, als de GPU te warm wordt, Highflow levert meestal in 24u dus geen ramp om dan het weekend erop de GPU ook in de loop te zetten toch? :)

(Wanneer kunnen we het resultaat zien, vooral die zelfbouw case klinkt leuk, buildlog? :))

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiLLius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14-09 09:03

wiLLius

Extreme OC

Zoals al eerder gezegd word is het een stukje hobby!

hwbot; wiLLius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethrellik
Natuurlijk is het een hobby en dat kost meer geld dan het oplevert.
Daar moet je wat voor over hebben.
En een AIO set is meeste gevallen luidruchtiger dan een custom set (heb ik vaker terug gelezen in pricewatch/reviews)

Winkelwagen ziet er als volgt uit;
http://www.highflow.nl/in...0a16748f30f60d8dee2d7825a

Maar... omdat ik nu GPU eruit heb gelaten heb ik zeer goede recensies vernomen van de Shiftech 240X zet ik dit dan ook in de setup. (extra reservoir om het op te leuken, en lelijke zwarte tubing komt te vervangen)
http://www.highflow.nl/in...a5bda6b7e8d7ccda6baa28241

Nou wou ik vandaag een bestelling gaan maken, want wil mijn desk toch eens afbouwen.
Het is altijd vrij persoonlijk een keuze waterkoeling, toch hoop ik dat jullie mee kunnen denken wat de keuze gaat worden voor mij betreft wat misschien het verstandigste is.

Even wat details over de PC:
CPU: Intel Core i5 4670K
Mobo: Z87-G45 GAMING
GPU: MSI GTX970-OC-4GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Heb je al eens gekeken naar de EK Predator 240?

Die kost je 200 euro, en dan ben je gewoon klaar (pomp, reservoir en radiator en een fatsoenlijk blok op je CPU)

Nu combineer je een Swiftech (die eigenlijk al genoeg is voor de CPU), met extra reservoirs, extra slangen, extra fittingen etc (en dat Swiftech ding is gewoon oerlelijk imho)

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethrellik
Het is een alternatief, ook die EK heeft lelijke tubing haha

Het gaat er gewoon om wat eigenlijk het beste / efficiënter is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-09 16:15

Fordox

00101010

kuusj98 schreef op maandag 07 september 2015 @ 00:09:
[...]

Dit is totaal geen vergelijking. AIO setjes zijn in mijn ogen geen echte waterkoeling installaties, omdat ze lang niet in de buurt van een echte custom waterkoeling komen qua prestaties. Een goede luchtkoeler is vaak net zo effectief en vaak ook nog goedkoper.

Zoals ik al zei, het is allemaal puur hobby. Je moet zelf kijken of je het waard vind of niet.
Waarom rijden mensen in ferrari's terwijl ze toch maar 130 mogen op de nederlandse snelweg?

Als jij denkt dat het je bureau af zou maken moet je het doen. En ik ben ook voor die keuze. Maar of je moet kijken naar geluidsproductie of koelings mogelijkheden? Dat is allemaal een secundaire zaak.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiLLius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14-09 09:03

wiLLius

Extreme OC

Kijk anders naar: https://shop.ekwb.com/ek-kit-l360-r2-0
Daar zit ook matte tubing bij, maar daar kan je gewoon 2 meter Primochill slang bij kopen,
http://www.highflow.nl/sl...stal-clear-pflexa-58.html

Als je alleen je CPU wilt koelen is de L240 kit ook meer dan genoeg!

Zo ben ik ook ooit begonnen, en aangestoken met het waterkoelings virus :D

hwbot; wiLLius

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayJay
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-06-2024
Ik zou inderdaad lekker custom gaan , ga je geen spijt van krijgen , (liefst nog acrylic :$) zo ben van van dual socket 1366 naar x99 gegaan (downgrade) maar heb alleen mijn waterblockje van mijn mobo moeten veranderen (fullcover) voor de rest zit alles er kwa waterkoeling nog in (rads pompen fittingen etc ect) oftewel kost een beetje in het begin maar gaat lang mee zelfs in volgende builds :) , dan ben je altijd voorzien van goede koeling. die AOI zetjes heb ik eventjes gehad (h110 , h100i, h80) etc niet aan beginnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firewagon007
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:54
Ik heb ook een custom desk gemaakt en door de prijs van alle waterkoeling heb ook ik heb langzaam opgebouwd. Ik vindt het de kosten 100% waard omdat ik nu eindenlijk die de looks heb die ik wilde (ook was de standaard koeling van de 290 geen pretje). Mijn pc draait nu bijna een jaar en ik ben er heel trots op.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-09 20:11
yep costum gaan. en je kan altijd nog via bv highflow van de complete sets kopen. 1 die al aan je eisen voldoet. scheld je een hoop geld.

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:10
''AIO setjes zijn in mijn ogen geen echte waterkoeling installaties''

Voor mij zij die AIO setjes de middenmoot, mensen die niet te veel geld willen uit geven en/of de kennis er niet van hebben om een custom waterloop te bouwen.

Zelf draai ik hier met 2 zalman watertorens een i7 3930K op 4.6Ghz, temps zijn nog nooit boven de 70 graden uitgekomen, en dat nog wel passief watergekoeld :Y

https://www.dropbox.com/s..._20150601_171729.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s..._20150805_163329.jpg?dl=0

Persoonlijk zou ik de GTX 970 even laten voor wat het is, gewoon de cpu custom watercoolen en later als je het toch leuk/nodig/bruut vind de gpu ook in de waterloop opnemen.
Ondertussen kan je bankrekening ook even bijkomen ;)
Pagina: 1