LED van koelkast doet vreemd; gevaarlijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kunnen
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb ongeveer een maand geleden een koelkast overgenomen van familie. De AEG Santo koelkast heeft een groene LED achter een klepje in het bovenpaneel, waarschijnlijk om aan te geven dat hij aan het koelen is. Deze is me nooit eerder opgevallen.

Ik zag zojuist dat deze LED niet meer helemaal goed lijkt: hij knippert een beetje, en is van binnen naar buiten oranje (lichtbron), zwart, oranje, groen. Ik weet niet of het al jaren zo is of pas sinds kort: ik heb net voor het eerst naar deze LED gekeken. Ik heb een filmpje gemaakt:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=lQF5aOSATK0]
Het lijkt me dat dit oorspronkelijk een geheel groene LED was, die is doorgebrand ofzo.

Kan dit kwaad? Ik kan niet (gemakkelijk) bij deze LED; het paneel is niet van voren los te schroeven. Ik vraag me dus vooral af of ik bang moet zijn dat mijn huis eerdaags afbrandt.

[ Voor 7% gewijzigd door kunnen op 06-09-2015 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:14

DukeBox

loves wheat smoothies

Led kan niet van kleur veranderen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:50
LEDje is op aan het raken denk ik, niks om je zorgen over te maken.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:33

Onbekend

...

Het knipperen lijkt gewoon te komen doordat de onderdelen van de schakeling erachter misschien verouderd zijn en misschien zelfs van slechte capaciteit.
In principe kan de koelkast nog lang mee gaan, en aan de knoppen te zien werkt deze koelkast verder mechanisch, dus niets om je zorgen over te maken.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:31
Is het wel een led en niet een neon lampje met een groen plaatje ervoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Nielson schreef op zondag 06 september 2015 @ 22:52:
Is het wel een led en niet een neon lampje met een groen plaatje ervoor?
Goed punt, neon lampjes flikkeren een beetje, dat is normaal.
Een LED werkt op laagspanning en in een simpele koelkast werkt vaak alles op 230V, tenzij er meer intelligentie in zit dan een simpele thermostaat met een knop. Het is voor de fabrikant dan goedkoper om voor een glimlampje (=neon lampje) te kiezen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:25
Ik heb groene leds ook wel eens oranje zien branden als er te veel stroom door gaat. Maar ik vermoed eerder, wat Nielson en Ploink ook zeggen, dat het om een neon lampje gaat.
Pagina: 1