Hallo allen,
Ik heb al bijna een jaar deze koeler. Sinds afgelopen dinsdag, na het openen van een Android emulator voor het testen van mijn app (dit gaf altijd al de melding "Beeldstuurprogramma is hersteld" maar leverde verder geen problemen op) draait deze alleen nog maar op maximale snelheid (1400 rpm). Gelukkig is het een stille koeler en hoor je het niet erg, maar kan dit kwaad en wat kan ik er aan doen?
Al geprobeerd:
- Reboot (uiteraard
)
- 20 sec power knop indrukken zonder stroom op de pc
- Load Optimal Defaults in BIOS
- Gekeken of de fan juist is aangesloten
Niet geprobeerd:
- CMOS batterij uit moederbord halen, omdat deze onder de grafische kaart zit en ik slechte ervaringen heb na het vervangen van mijn grafische kaart i.v.m. een defecte, piepende fan (netwerk adapter ging dood en heb toen maar een pci-e kaart er in gestopt omdat ik niet weer zonder pc wou zitten).
Moederbord: Gigabyte z97-hd3, bios F8
Cpu: i5 4690 niet-k, niet overclocked, nooit geweest
Gpu: R9 290 club3d, niet overclocked, nooit geweest
Ram: Crucial 8Gb, niet overclocked, nooit geweest
Os: Windows 10 pro 64 bit (voorheen Windows 7 pro 64 bit)
Bedankt alvast voor de moeite,
Arjan
Ik heb al bijna een jaar deze koeler. Sinds afgelopen dinsdag, na het openen van een Android emulator voor het testen van mijn app (dit gaf altijd al de melding "Beeldstuurprogramma is hersteld" maar leverde verder geen problemen op) draait deze alleen nog maar op maximale snelheid (1400 rpm). Gelukkig is het een stille koeler en hoor je het niet erg, maar kan dit kwaad en wat kan ik er aan doen?
Al geprobeerd:
- Reboot (uiteraard
- 20 sec power knop indrukken zonder stroom op de pc
- Load Optimal Defaults in BIOS
- Gekeken of de fan juist is aangesloten
Niet geprobeerd:
- CMOS batterij uit moederbord halen, omdat deze onder de grafische kaart zit en ik slechte ervaringen heb na het vervangen van mijn grafische kaart i.v.m. een defecte, piepende fan (netwerk adapter ging dood en heb toen maar een pci-e kaart er in gestopt omdat ik niet weer zonder pc wou zitten).
Moederbord: Gigabyte z97-hd3, bios F8
Cpu: i5 4690 niet-k, niet overclocked, nooit geweest
Gpu: R9 290 club3d, niet overclocked, nooit geweest
Ram: Crucial 8Gb, niet overclocked, nooit geweest
Os: Windows 10 pro 64 bit (voorheen Windows 7 pro 64 bit)
Bedankt alvast voor de moeite,
Arjan
[ Voor 0% gewijzigd door arjan1995 op 06-09-2015 21:00 . Reden: Bios versie toegevoegd ]