[iOS] backgroundColor op UIView is niet de juiste kleur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik probeer in een app die ik maak een UIView een backgroundColor te geven. Dat doe ik via Interface Builder door die property in te stellen op deze kleur:
Swift:
1
UIColor(red: 0/255.0, green: 122/255.0, blue: 255/255.0, alpha: 1.0)
Als ik de app vervolgens build en in de iOS Simulator bekijk, dan heeft de UIView een iets andere kleur, namelijk de volgende (let op de waarde achter green):
Swift:
1
UIColor(red: 0/255.0, green: 103/255.0, blue: 255/255.0, alpha: 1.0)

Ik heb geprobeerd om de backgroundColor via code de juiste kleur te geven, maar dat maakt niks uit. Deze code in viewDidLoad deed dus niet wat ik wilde:
Swift:
1
viewMoneySaved.backgroundColor = UIColor(red: 0/255.0, green: 122/255.0, blue: 255/255.0, alpha: 1.0)
Ik heb al geprobeerd om te spelen met de alpha-waarde, maar dat maakt niks uit. Iets anders kan ik niet bedenken.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Zoeken op termen als 'set background color of uiview' en vergelijkbare termen als 'background color uiview not correct' leveren me niks op, omdat het daar meestal gaat om verkeerd ge-IBOutlet'te zaken en dat bij mij niet speelt.

[ Voor 11% gewijzigd door Harm op 06-09-2015 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Niet online
Iemand die hier meer over weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel L
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 30-08 23:07
Hoe lees je de waarden weer uit? Als je de RGB waarde van je 'scherm' in de simulator afleest, dan kan OSX' kleurbeheer in de weg zitten.

http://emiellensink.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Niet online
Daar heb je een punt, maar als ik screenshots maak vanuit de iOS Simulator (via CMD + S) dan is de kleur ook op andere schermen niet correct. Dat denk ik zeker te weten omdat ik deze kleur op twee plekken laat zien: een UINavigationBar waar de kleur wel goed zichtbaar is (afgelezen via de RGB-waarde) en de UIView uit de topicstart waar het niet goed gaat. Daarmee denk ik dus het kleurbeheer van OS X uitgesloten te hebben.

[edit]
Ik heb nog wat gezocht en toen kwam ik Reddit – Color differences between UINavigationBar background and UIView Background, die ik eerder nog niet had gezien. Daarin wordt verwezen naar een blog (Bar color calculator for iOS7 and iOS8 (UIToolbar and UINavigationBar)) waarin een calculator genoemd wordt om de correcte kleuren te berekenen.

Blijkbaar heeft dit probleem ermee te maken dat vanaf iOS7 onder andere de achtergrond van een UINavigationBar geblurd wordt, waardoor de kleuren op het scherm net even anders zijn dan wat opgegeven wordt. Met wat berekeningen valt de correcte kleur weer te berekenen. Die berekende kleur heb ik nu ingesteld en nu ben ik tevreden.

[ Voor 54% gewijzigd door Harm op 08-09-2015 22:19 ]