Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elimination
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 31-05 09:14
Volgende week begint de start van mijn nieuwbouw huis en ik heb het volgende in gedachte:

- NAS Synology DS214play voor de opslag van muziek, films en series
- Voldoende UTP bekabeling door het gehele huis in combinatie met een patchkast en switch

- TV in de huiskamer krijgt media aangeleverd door NAS en wordt afgespeeld met de Plex Media Player app. De huiskamer krijgt 5.1 surround aangestuurd door een nog nader te kiezen versterker.
- TV in de slaapkamer moet nog worden aangeschaft; liefst ook krachtig genoeg om m.b.v. Plex de media af te spelen zonder extra media speler.

Daarnaast wil ik graag 4 zones voor audio. Ik zit te denken aan het volgende:
#1: De huiskamer (via de 5.1 surroundset)
#2: In de keuken 2 speakers netjes gemonteerd in de hoeken tegen het plafond
#3: In de badkamer 2 speakers (vergelijkbare manier als in de keuken)
#4: Speakers tegen de wand van de berging buiten (onder een afdak)

Wensen:
- Iedere zone apart aan te sturen door middel van een app op telefoon of tablet
- Meerdere zones aanzetten met 1 bron (bijvoorbeeld huiskamer en keuken dezelfde muziek)
- Volume regelen vanaf de telefoon/tablet

Heeft iemand een idee hoe ik dit het beste kan oplossen? Budget is vrij flexibel, ik wil graag een mooie goed werkende oplossing.

Ik heb zelf ook een beetje gekeken naar Sonas achtige oplossingen, maar op een of andere manier ben ik gecharmeerd van "gewoon" speakerkabels van alle zones leggen naar een centraal punt (de versterker in de huiskamer?) waar vandaan alles wordt geregeld. Maar als dat echt geen slimme keus is, dan hoor ik het graag.

Daarnaast heb ik nog een paar vragen:
- Als Plex Media Server op de DS214play alleen hoeft te streamen, zou het dan lukken om tegelijkertijd 2 TVs van HD content te bedienen zonder problemen?
- Moeten de speakers in de badkamer nog in speciale uitvoering vanwege de vochtige omgeving? Of is voldoende ventilatie in principe afdoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:26
Heb je de DS214play al in je bezit of ben je van plan om deze later pas aan te schaffen? Wanneer je deze later gaat aanschaffen zou ik de DS216play aanschaffen.

Streamen moet geen probleem zijn, transcoderen is een ander verhaal.
Voor vochtige ruimtes (buiten, boten, badkamers etc.) zijn er speciale speakers, deze zou ik dan ook kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elimination
Ja ik heb de DS214play al in bezit inderdaad.

Oke, dat is in ieder geval wel fijn dat het streamen moet lukken. Nog tips m.b.t. de rest?

• Elimination
Heeft iemand nog tips of ideeën?

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 22:07

xAn52

Whatever...

Haal voor je Plex omgeving vooral de nieuwe Pi 2B met RasPlex. Voor 6 tientjes heb je al zo'n Pi met behuizing, HDMI kabel, voeding en wifi kaartje. Beter is de LAN poort (leg UTP aan aan waar je COAX aanlegt ;) ) voor snelle verbindingen.
Als je deze op een TV met ARC aansluit op deze poort, of je een reciever hebt met HDMI1.4 ondersteuning en deze is aangesloten op je ARC poort, kan je CEC gebruiken: Bedien de Plex App met je TV AB. Ideaal als je een nieuwe TV op de slaapkamer gaat plaatsen.

Plex kan je ook gebruiken om je audio overal af te spelen. Dit zal dan waarschijnlijk wel via tablet of smartphone naar de player gestuurd moeten worden. In elke ruimte dus toch een eigen player icm met een versterker of actieve speakers. Dan krijg je eigenlijk toch het Sonos effect.
Of dit heel gebruikersvriendelijk gaat zijn durf ik niet te zeggen.
Vanuit 1 centraal punt is nogal lastig. Vaak ondersteunen recievers wel een zone2 maar is dat net zo ongemakkelijk in gebruik als een expliciete player in een andere ruimte.

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Kettrick

Rantmeister!

Ik ben een groot plex fan, maar wat je hier omschrijft is precies waar sonos voor gemaakt is. Als je het budget er voor hebt zou ik voor sonos gaan.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-05 16:40
Kettrick schreef op donderdag 10 september 2015 @ 13:32:
Ik ben een groot plex fan, maar wat je hier omschrijft is precies waar sonos voor gemaakt is. Als je het budget er voor hebt zou ik voor sonos gaan.
Dat was precies wat ik ook dacht. Sonos doet exact wat je wil in dit opzicht.
Voor video zou je wel plex kunnen gebruiken. Zelf ben ik er geen liefhebber van om een aantal redenen (gaat wat ver om hier nu even op in te gaan), maar het zou zeker moeten kunnen functioneren. Zeker als je absoluut geen aparte devices wil gebruiken bij de tv's kan je prima met de meeste smartTV's in combinatie met Plex wel uit de voeten.

iRacing Profiel

• Elimination
xAn52 schreef op donderdag 10 september 2015 @ 13:23:
Haal voor je Plex omgeving vooral de nieuwe Pi 2B met RasPlex. Voor 6 tientjes heb je al zo'n Pi met behuizing, HDMI kabel, voeding en wifi kaartje. Beter is de LAN poort (leg UTP aan aan waar je COAX aanlegt ;) ) voor snelle verbindingen.
Als je deze op een TV met ARC aansluit op deze poort, of je een reciever hebt met HDMI1.4 ondersteuning en deze is aangesloten op je ARC poort, kan je CEC gebruiken: Bedien de Plex App met je TV AB. Ideaal als je een nieuwe TV op de slaapkamer gaat plaatsen.
Ik zat aan een (samsung) tv voor de slaapkamer te denken zonder versterker, maar eentje die krachtig genoeg is die zelf 1080p mkvs kan renderen. Dan kan ik met de afstandsbediening van de tv plex besturen voor films en series.
Kettrick schreef op donderdag 10 september 2015 @ 13:32:
kroegtijger schreef op donderdag 10 september 2015 @ 15:22:
Dat was precies wat ik ook dacht. Sonos doet exact wat je wil in dit opzicht.
Oke, ik heb naar aanleiding van jullie reacties nog een wat verder gezocht en het lijkt toch wel de beste oplossing. Ik zit nu te denken aan het volgende:

Zone #1 huiskamer:
- Receiver
- Sonos Connect
- 5.1 speaker setup

Zone #2 keuken:
- 2x Sonos Play 1 (up-side down) aan de muur

Zone #3 badkamer:
- 2x Sonos Play 1 (up-side down) aan de muur (is geschikt voor badkamers)

Zone #4 buiten:
- 2x Sonos Play 1 (up-side down) aan de wand onder afdak (is geschikt voor onder afdak: tussen 0-35 graden operation temperature. In de winter demonteren)

Nu vraag ik me wel af... zal ik de speakers bedraad aansluiten of niet? Nu heb ik relatief eenvoudig de mogelijkheid om naar de speakerlocaties ook UTP kabels te trekken. Wat is jullie advies?
- De speakers in de keuken zijn ongeveer 5 meter verwijderd van de router (die in de meterkast hangt, 1 muur en 1 meterkast deur tussen de speakers en de router)
- De speakers in de badkamer zijn op de 1e verdieping. Maken deze dan ook verbinding met het access point op de 1e verdieping of maken ze alleen verbinding met de andere speakers?
- De speakers in de tuin zijn ongeveer 5 meter verwijderd van de sonos connect (die in de huiskamer staat, met 1 buitenmuur tussen de connect en de speakers)

Daarnaast: van de stroomvoorziening wil ik eigenlijk niets zien (zo veel mogelijk verborgen). Nu kan ik volgens mij twee dingen doen:
- Ik laat op de speakerlocaties een wandlichtpunt aanbrengen (zoals je normaliter zou doen als je een wandlamp zou willen aansluiten), maar dan ben ik verplicht een lichtschakelaar daarvoor aan te brengen.
OF
- Op de speakerlocaties komt een enkele WCD waardoor ik de stekker in het stopcontact kan steken

Mij lijkt de eerste optie het mooiste qua wegwerken, alleen zit ik dan met een "loze" schakelaar, die ik vanzelfsprekend dus altijd aan laat staan.

Wat denken jullie?

• Elimination
Heeft iemand nog tips of opmerkingen?

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

Nitai

Live the life you love.

Ik zou eerst even kijken of je wel zoveel Sonos speakers nodig hebt. Zo heb ik een open keuken in ons huis en heb ik Sonos connect op m'n surround installatie (woonkamer) en een Sonos Play 2 in de keuken. Dat is meer dan voldoende geluid voor de begane grond. Ik heb nog een Sonos Play 2 in de slaapkamer op de eerste verdieping (waar ook de badkamer is). De Play 2 produceert zo veel geluid dat eigenlijk muziek over de gehele eerste verdieping te horen is. De badkamer heb ik niet gedaan omdat ik daar nooit lang te vinden ben om te genieten van muziek.

Ik zou voor de tweede optie gaan, als je later een speaker wilt bijplaatsen of wilt overstappen op een ander merk, dan zijn qua stroombedrading weggewerkte Sonos speakers niet verstandig. Het gebeurt trouwens ook wel eens dat ik bij een feestje m'n Sonos speakers verplaats of zelfs meeneem naar vrienden of schoonfamilie (zij hebben ook Sonos).

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• Elimination
Over de 4 zones hebben we goed nagedacht. Op de 1e verdieping is het bij ons dan ook alleen de badkamer. De reden waarom we voor 2x Play 1 kiezen in plaats van 1x Play 3 of 5 is omdat we dan kunnen genieten van stereo geluid en volgens ervaringen dat daadwerkelijk ook beter klinkt.

Wat betreft de manier van aansluiten. Bij ons weten we in ieder geval zeker dat ze nooit eraf gehaald te hoeven worden voor een feestje o.i.d. (dus min of meer permanent, behalve de speakers die buiten komen te hangen). Zou je dan nog steeds de optie met WCD adviseren i.p.v. wandlichtpunt?

• Elimination
Sorry dat ik weer bump, maar ik kan jullie tips goed gebruiken.

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:38
Zou zelf wandcontactdozen op de gewenste locaties monteren en daarnaast de spekers via UTP aansluiten, ondanks dat de Wifi van de Sonos goed is, zeker met een Boost. Mijn ervaring met Wifi is dat storingen veroorzaakt door anderen (buren die opeens een ander accespoint plaatsen, etc) meer vreemde storingen kan opleveren dan een goede UTP-kabel.
Zelf heb ik mijn Connect (huiskamer), Play:3 (keuken) & Play:1 (slaapkamer) bedraad aangesloten.

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

Muziek en badkamer valt vies tegen, ik heb in het plafond meerdere speakers aangebracht waaronder 1tje in ons douchecabine (rondom muur met stevige deur) en het geheel moet wel erg hard aan wil je tijdens het douchen iets mee krijgen. Geldt ook voor de bad, lekker muziek luisteren terwijl je relaxt maar zodra de bubbels aangaan hoor je niks meer.

• Jarlian
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-01 16:50
Zo te horen heb je goed nagedacht over de posities van je speakers. Zorg gewoon voor goede leidingen daar naartoe. Of je dan Sonos gebruikt, of gewoon bedrade speakers vanuit een reciever met zones, je moet stroom of speakerkabel daar naartoe hebben liggen afhankelijk van je keuze. Als je dat voor elkaar hebt dan is het alleen nog een kwastie van kiezen welke speakers je gaat gebruiken.

Ik ben zelf erg voorstander van bedrade speakers maar dat is een kwestie van voorkeur. Ik heb de woonkamer alles bedraad en een zone richting garage/buiten. Als we een feestje hebben dan kun je overal dezelfde muziek horen. In de badkamer hoeft dat voor mij niet dus heb ik een aparte badkamerradio ingebouwd in een wandcontactdoos. Ik zag mezelf niet zo snel met tablet of mobiele telefoon in mijn hand zitten in bad (werkt ook beroerd met natte handen). En hoewel mijn versterker wel afspelen van verschillende bronnen op verschillende zones ondersteunt, vond ik dit maar omslachtig.

Mijn advies: maak een scheiding tussen werkzaamheden die je niet meer (of moeilijk) ongedaan kan maken en leg daar de focus op. De details zoals speakerkeuze etc kan altijd later.

"Never argue with a fool. He will only drag you down to his level and beat you on experience."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huttenkloas
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-04 14:01
Grote bumb ten aanzien van dit topic:

TS mag ik weten waar je keus uiteindelijk op is gevallen? Ik had namelijk exact hetzelfde idee als jij, namelijk voor onze nieuwbouwwoning gewoon voor (draadloos) Sonos gaan met precies dezelfde wensen en speakers in dezelfde ruimtes als jou. Heb je nog ergens spijt van?

[ Voor 14% gewijzigd door Huttenkloas op 09-07-2016 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elimination
Ik ben helaas nog niet zover! Het huis is nog in aanbouw en wordt ergens begin Q4 opgeleverd. Ik heb in ieder geval naar al de posities waar de speakers komen loze leidingen laten leggen en ik ben van plan inderdaad de Sonos opstelling te doen zoals in mijn 3e post, allemaal voor deze zekerheid aangeloten via UTP.
Pagina: 1