Vervanging voor 8 jaar oude Router nodig

Pagina: 1
Acties:

• beest123
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-02 19:25
Ik heb bij Ziggo een alles in 1 plus abonnement waarmee ik een downloadsnelheid van 120mbs zou moeten halen. Met mijn huidige router (Sitecom WL312) haal ik maximaal 60mpb, bedraad haal ik wel ik 100+.

Ik heb een budget van ongeveer 80 tot 100 euro. Er zijn maximaal 5-6 apparaten verbonden met de router.
Op de pricewatch zie ik dat de routers die de meeste reviews hebben komen uit 2012-2013, het lijkt mij dat die nu al wat verouderd zijn?

Ik zoek daarom een degelijke nieuwe router waarmee ik de downloadsnelheid van 120mbs kan halen of er in iedergeval in de buurt van kan komen.

Bedankt!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:53

D4NG3R

kiwi

:)

Je geeft aan dat je bedraad wel over de 100Mbit komt, dus ik neem aan dat je het hebt over WiFi? Wat heb je daarnaast zelf al gevonden en waarom wil je voor said hardware gaan?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• beest123
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-02 19:25
D4NG3R schreef op zondag 06 september 2015 @ 17:11:
Je geeft aan dat je bedraad wel over de 100Mbit komt, dus ik neem aan dat je het hebt over WiFi? Wat heb je daarnaast zelf al gevonden en waarom wil je voor said hardware gaan?
Ja, het gaat inderdaad over de WiFi.

Deze twee leken mij wel wat, het enige waar ik mee zit dat ze beiden al 2-3 jaar oud zijn en dus niet weet of het hier gaat om al "verouderde" hardware.
pricewatch: Asus RT-N66U
pricewatch: TP-Link Archer C7

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:37
De RT-N66U kun je al uitsluiten, die ondersteunt maximaal het oudere 802.11n (max 150mbps per band), terwijl je in met dat budget wel zeker een 802.11ac (=nieuwer en sneller) kunt krijgen. In theorie zou 802.11n wel moeten volstaan om je downloadsnelheid vol te krijgen, maar je zit zelden in de ideale omstandigheden die dat toelaten.

Het is daarnaast ook wel belangrijk welke snelheid en hoeveel kanalen je toestellen (tablet, telefoon, laptop) ondersteunen. Als je toestel maximaal 802.11n SISO ondersteunt, dan is de kans dat je daar ooit 150mbps mee haalt heel klein tenzij vlakbij de router misschien. Bekijk dus even of je toestellen niet de limiet vormen en of een upgrade van je router wel een snelheidswinst zal brengen.

Ik zou het me verder niet zo aantrekken dat een router al een jaar of 2 oud is, dan heeft die zich ook meteen goed bewezen (stabiliteit is toch ook van belang) en de prijs is wat gedaald vergeleken met de introductieprijs. Neem je bv de pricewatch: D-Link DIR-868L, die heeft veel goede reviews en is €50 gedaald in prijs op 2 jaar tijd. Nog een bijkomend voordeel is dd-wrt ondersteuning, maar dat lijkt me voor jou niet zo van belang.

Een heel recente router met alle nieuwtjes er bij zou voor jou te duur zijn en de meeste van die nieuwtjes kun je waarschijnlijk de eerste jaren niet benutten, tenzij je vaak van telefoon/tablet/laptop wisselt.