High-End PC voor 3D-Building ~1600€

Pagina: 1
Acties:

• oko2708
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-11 09:48
Beste tweakers,

Gisteren werd ik benadered door mijn oom. Hij vroeg of ik voor zijn bedrijf 2 nieuwe computers voor hem in elkaar wilde zetten. Ik zei natuurlijk ja, want aan een PC knustelen is altijd leuk, maar ik wil wel altijd zeker van mijn zaak zijn dus loop ik graag met jullie de specificaties nog even door.

De hardware heb ik niet zelf samengesteld, maar is door een collega van mijn oom aangeleverd. Ik heb zelf de specificaties door genomen en kon niet zo snel minpunten vinden, dus ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het primaire doel van deze Computers (die identiek worden) is dat ze snel en efficient moeten kunnen werken met 3D-Teken programma's en dat ze de einderesultaten redelijk vlot moeten renderen. Het programma waar mee gewerkt gaat worden is Stabicad for Revit

Wat mag het systeem gaan kosten?
Er is geen strikt budget, de Pc's moeten gewoon hun werk goed doen. In de eerste instantie was er gerekend op 1600 euro per systeem dus rond dat bedrag zou wel fijn zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen de monitors gaan mee, de rest is is allemaal nieuw.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Belangrijkste eisen van de software zelf:
- Quad-core CPU (i7/Xeon)
- 2Gb videokaart Nvidia (Revit Gecertificeerd)
- 16Gb RAM

Verder is het de bedoeling dat alle (zware) software en het OS op een SSD terecht komen, Alle overige bestanden komen op een standaard HDD van 2TB

Een geluidskaart en netwerk kaart zijn niet nodig. Een kaartlezer komt er waarschijnlijk wel in maar dat moet nog even kortgesloten worden met mijn oom (er moet dus wel een slot voor zijn in de Case). Een Optische drive gaat er ook niet in.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Videokaart van Nvidia. Voor CUDA
"CUDA™ is a general purpose parallel computing architecture introduced by NVIDIA that enables the GPU to solve complex computational problems. - See more at: http://www.nvidia.com/obj...-software.html#computing"

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zo stil mogelijk, en zo zuinig mogelijk, maar dit mag niet ten koste gaan van de performance.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik wil graag jullie mening horen over dit systeem. Is alles compatibel, eventuele verbeteringen etc.
En ik hoop dat jullie mijn vraagjes hier beneden kunnen beantwoorden.

Qua SSD denk ik zelf dat er beter een MX200 in het systeem kan, want die maakt gebruik van MLC (ipv TLC) en heeft Stroomverlies bescherming. Is deze in de praktijk ook beter of is dit verwaarloosbaar door de kwalitiet van de Samsung SSD?

Verder twijfelde ik nog tussen 1600Mhz RAM en 2333Mhz Ram, maar na de Geheugentest van Tweakers door het hebben gelezen ben ik er vrij zeker van dat 1600Mhz Prima is.

Ook vroeg ik me af of het misschien slim is om voor 32gb RAM te gaan ipv 16, aangezien de eisen voor de software zelf al 16gb zijn, maar tegelijkertijd denk ik dat dat misschien een beetje overkill is, dus tenzij iemand een goede reden weet om toch voor 32gb te gaan houd ik het denk bij 16.

En tot slot, het systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 344,85€ 344,85
1Gigabyte G1.Sniper B6€ 81,95€ 81,95
1PNY NVIDIA Quadro K2200 4GB€ 470,-€ 470,-
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 69,95€ 69,95
1Fractal Design Define S€ 83,47€ 83,47
1Scythe Mugen 4€ 34,-€ 34,-
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 78,50€ 78,50
1Corsair RM550€ 102,95€ 102,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 102,95€ 102,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.368,62

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
oko2708 schreef op zondag 06 september 2015 @ 15:45:
Gisteren werd ik benadered door mijn oom. Hij vroeg of ik voor zijn bedrijf 2 nieuwe computers voor hem in elkaar wilde zetten.
Ik krijg hier altijd enorm de kriebels van, een zelfbouw pc in een bedrijfsomgeving. Wat nu als het fout gaat? Ga jij dan ook troubleshooten? Ik weet niet hoe belangrijk deze pc's gaan worden en hoe belangrijk uptime (tijdens kantooruren of ook daarbuiten?) moet zijn, maar wil je dan geen ondersteuning dat er binnen een paar uur een mannetje op de stoep staat met een werkende pc die tot de boel gefixt is, kan worden gebruikt.

Dat soort contracten zijn prima te krijgen via HP/Dell/..., maar die krijg je niet als je zelf gaat bouwen. No offence naar jou toe hoor, misschien ben je een heel ervaren bouwer, maar denk ook aan deze randzaken.

• oko2708
br00ky schreef op zondag 06 september 2015 @ 15:52:
[...]

Ik krijg hier altijd enorm de kriebels van, een zelfbouw pc in een bedrijfsomgeving. Wat nu als het fout gaat? Ga jij dan ook troubleshooten? Ik weet niet hoe belangrijk deze pc's gaan worden en hoe belangrijk uptime (tijdens kantooruren of ook daarbuiten?) moet zijn, maar wil je dan geen ondersteuning dat er binnen een paar uur een mannetje op de stoep staat met een werkende pc die tot de boel gefixt is, kan worden gebruikt.

Dat soort contracten zijn prima te krijgen via HP/Dell/..., maar die krijg je niet als je zelf gaat bouwen. No offence naar jou toe hoor, misschien ben je een heel ervaren bouwer, maar denk ook aan deze randzaken.
Dat is inderdaad een risico, maar wat zou er nou allemaal mis kunnen gaan met de hardware? Natuurlijk is het altijd even puzzelen aan het begin, maar zodra alles eenmaal werkt dan stopt het niet zomaar met werken natuurlijk. Mocht er ooit wat gebeuren vind ik het absoluut geen probleem om daar een keer langs te gaan. Overigens heb je natuurlijk op elk onderdeel ook garantie en data verlies is geen probleem want er worden dagelijks backups naar een NAS gemaakt.

Software problemen zijn natuurlijk een ander verhaal, ik bouw die Pc's en dan heb ik mijn werkt gedaan.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Dat is dus maar de vraag, of je na het bouwen klaar bent. Als je goede (zwart op wit!) afspraken kan maken met je oom, prima, maar eerlijk gezegd, als ik een bedrijf zou hebben, zou ik puur voor prefab workstations gaan. Je bent vast meer kwijt, maar dan ben je verzekerd van 24-7 ondersteuning.

Wat nu als jij op werk/school/vakantie/... bent en een van de pc's stopt er ineens mee?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dat is het hele punt, wat doe je als het WEL plotseling stopt met werken. Alles kan kapot :)

Ik ben niet tegen zelfbouw hoor, maar ik zou zeker br00ky's punten meenemen, de "wat als"-jes

En punt blijft wel dat een bedrijf als Dell of HP niet primair jou een optimaal systeem wilt leveren, maar de perceptie daarvan.

Als uitval een issue is zou ik zelf gewoon 3 betaalbare machines nemen en 1 op de plank zetten.

Die Quadro moet je goed over na denken. Revit is een Direct 3D app en lijkt zeer prima te draaien op zo'n beetje elke gamekaart die je kunt vinden. Misschien is een 750 ti voor 130 piek al prima. Iets zwaarders kan altijd nog.

En renderen doen ze niet in de Autodesk Cloud?

Oh en die voeding is ook nergens voor nodig, 400 watt max ofzo.

[ Voor 4% gewijzigd door maratropa op 06-09-2015 16:05 ]

specs

• oko2708
br00ky schreef op zondag 06 september 2015 @ 15:59:
Dat is dus maar de vraag, of je na het bouwen klaar bent. Als je goede (zwart op wit!) afspraken kan maken met je oom, prima, maar eerlijk gezegd, als ik een bedrijf heb, zou ik puur voor prefab workstations gaan. Je bent vast meer kwijt, maar dan ben je verzekerd van 24-7 ondersteuning.

Wat nu als jij op werk/school/vakantie/... bent en een van de pc's stopt er ineens mee?
Dan kom ik langs wanneer mogelijk, mijn oom snapt natuurlijk dat ik niet 24/7 beschikbaar ben. En het is ook maar een eenmans zaak waar ongeveer 4 mensen werken, op ongeveer 10 minuten loopafstand van mijn huis dus mocht een pc er opeens mee stoppen dan is dat niet gelijk een ramp. Maar je hebt zeker gelijk en ik zal daar ook nog wel wat extra nadruk op leggen dat ik geen servicedesk ben.

Maar voor nu gaat het even om het systeem en niet om de service.

• oko2708
maratropa schreef op zondag 06 september 2015 @ 16:04:
Dat is het hele punt, wat doe je als het WEL plotseling stopt met werken. Alles kan kapot :)

Ik ben niet tegen zelfbouw hoor, maar ik zou zeker br00ky's punten meenemen, de "wat als"-jes

En punt blijft wel dat een bedrijf als Dell of HP niet primair jou een optimaal systeem wilt leveren, maar de perceptie daarvan.

Als uitval een issue is zou ik zelf gewoon 3 betaalbare machines nemen en 1 op de plank zetten.

Die Quadro moet je goed over na denken. Revit is een Direct 3D app en lijkt zeer prima te draaien op zo'n beetje elke gamekaart die je kunt vinden. Misschien is een 750 ti voor 130 piek al prima. Iets zwaarders kan altijd nog.

En renderen doen ze niet in de Autodesk Cloud?

Oh en die voeding is ook nergens voor nodig, 400 watt max ofzo.
Bij de videokaart ging het er vooral om dat hij gecertificeerd was door Revit en dat het een nvidia was voor het gebruik van CUDA, dan kom je toch al snel op deze uit als je wat boven de systeem eisen wil gaan zitten.

Wat misschien wat onduidelijk was uit de eerste post, het gaan om de hele software suite van stabicat, maar de videokaart moet revit certified zijn.

De voeding zou inderdaad op bespaard kunnen worden, maar persoonlijk ben ik het er altijd wel mee eens als iemand een wat duurdere voeding neemt zodat eventueel als je ooit nog gaat upgraden ja niet snel tegen problemen aan loopt. Bovendien bespaar je slecht een paar 10-tjes als je downgraded naar een 400w

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Is er een harde reden dat de gpu certified moet zijn? Als je hem zelf in elkaar zet is de complete pc toch niet certified. Dus het heeft meer te maken met het idee van dat het qua viewports zo stabiel/goed mogelijk moet zijn?

Wat gebruikt precies CUDA? Er wordt met een gpu renderer gewerkt? Of bepaalde simulaties? Voor Direct 3D viewport versnelling heb je iig geen CUDA nodig.

De CUDA performance van een K2200 is iig voor het geld zwaar ondermaats; 640 cores tegenover bijv. de 1664+ cores op een 360 euro kostende gtx 970.

Ik zou zelf eerst testen met een gamekaart; te veel geld uitgeven kan altijd nog. :)

specs

Pagina: 1