Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel_
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Bij het omvallen van een inbouwkoelkast is de ventilator losgerukt van zijn stroomdraadjes. Ik wil deze vervangen maar ik kan dit exacte model online niet vinden.

Het gaat om een 9V / 0.6W fan, hiervan kan ik maar weinig vinden. Mijn vraag aan jullie is, zou ik dit kunnen vervangen door een 12V fan? Wat voor wattage zou hierbij horen?

Het gaat om een Sunon MagLev KDE1208PTV4:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/WroZqnM.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja dat kan. Hij zal alleen iets langzamer draaien. (en minder herrie maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:35
Dat is goed mogelijk. Om welke afmetingen van de fan gaat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Of je koopt gewoon wel een vervanger? :S

http://www.ebay.nl/itm/ME...49873?hash=item540abc0ff1

Zo moeilijk is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revertive
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-01 14:03
Dat is een 12v fan en dat was net zijn vraag, of hij een 12v fan kan gebruiken ipv. de originele 9v. Zo moeilijk is lezen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel_
  • Niet online
Dat is fijn om te horen. Het gaat om een 80mm fan.

Heeft het wattage nog invloed op de snelheid? Dan zou ik een fan kunnen nemen die sneller draait op 12v maar even snel op 9v. Is dat te berekenen?

johnkeates: je linkt naar een 12v / 1.6W fan. Mijn vraag is of ik dit zomaar kan uitwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
michiel_ schreef op zondag 06 september 2015 @ 13:44:
johnkeates: je linkt naar een 12v / 1.6W fan. Mijn vraag is of ik dit zomaar kan uitwisselen.
Ik doelde meer op het feit dat het exacte type gewoon door sunon gemaakt wordt op het moment ;) Je kan er ook wel een vinden met jouw rating. Het is in elk geval geen 'speciale' fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel_
  • Niet online
Als je me een shop kunt aanwijzen waar ik hem kan vinden, graag :). Als ik google naar het typenummer krijg ik slechts een paar resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:49

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

En anders een 5v fan met een 7805 er voor?

https://www.sparkfun.com/products/retired/9649

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel_
  • Niet online
Ik ben niet zo thuis in de electronica, daarom vraag ik het jullie.. Wat is het voordeel van een 5v met een 7805 ervoor?

Ik zit er nu aan te denken om de volgende fan te bestellen:
https://www.conrad.nl/nl/...-x-80-x-25-mm-184278.html
Deze is 12v, maar zou ook op 9v kunnen draaien. Hij vraagt 0.8W bij 12v, betekent dit dat hij 0.6W vraagt bij 9v?

Ik wil niet de voeding van de koelkast opblazen met een te zware fan. Of komt dit allemaal niet zo precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:09
Zit er achter het stickertje niet iets waar je de draadjes weer aan vast kan solderen? Solderen moet je toch, als je de fan gaat vervangen.

Vrijwel alle PC fans kunnen op 9V draaien trouwens. Zoals Khildin eerder al zei: hij zal hooguit wat langzamer draaien en wat minder herrie maken.

Het vermogen zegt waarschijnlijk niet alles over de eigenschappen van de ventilator. Het zou me verbazen als je dingen stuk kan maken door er een iets te zware of lichte fan aan te hangen. Het verbruik van de fan valt in het niet bij het verbruik van de koelkast zelf. Het komt dus allemaal niet zo precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel_
  • Niet online
Ik heb geprobeerd de fan open te maken om er nieuwe draadjes op te solderen, alleen hierbij is er een stuk plastic afgebroken (en de fan zit nog steeds in elkaar :P). Het lijkt me wel zo veilig om hem dan te vervangen met een nieuwe.

Bedank voor het meedenken. Dit soort dingen zijn niet mijn sterkste kant. Ik denk dat ik gewoon ga voor de bovengenoemde fan en dan zal het wel loslopen :)
Pagina: 1