Dode pixels op een beeldscherm

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwinwernars
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04-10 21:29
Ben momenteel hard opzoek naar een mooi monitor, wil namelijk afscheid nemen van m'n VGA monitor...

maar nu stuit ik op iets heel raars, pixelgarantie.
Als je dus extra geld neerlegt ben je verzekerd na 14 dagen van je aankoop dat er geen dode pixels optreden. Wat ik zo lees is dit dan een service van de winkelketen zelf want fabrikanten nemen geen monitoren terug als er maar 1 dode pixel te bekennen is. Dit vind ik echter vreemd omdat de fabrikant via een winkelketen mij dan dus een product heeft verkocht die een mankement betreft. ofterwijl een niet deugdelijk product. die zou de fabrikant toch gewoon moeten inruilen? en is zo'n pixelgarantie gedoe gewoon om je als consument uit te buiten? of hoeft de fabrikant met maar 1 dode pixel hem niet om te ruilen van de wet?

Ik snap er in elk geval niks meer van, een monitor is een grote aanbesteding vooral als je een gamers monitor wilt, dus wil graag even hoe het allemaal zit. :P

Iemand die weet hoe dit precies wettelijk is geregeld en iemand die ervaring heeft hoe het uiteindelijk in de praktijk werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit is geen technische vraag.

Move VB -> Shopping Forum

En inhoudelijk:
Let even op wat de NL wet zegt over aankopen. Jij hebt in het geheel niets te maken met de fabrikant of zijn richtlijnen, enkel met je leverancier (de verkoper/winkel). Als de winkel jou iets levert met voorwaarden X of Y dan zijn ze zelf verantwoordelijk voor de naleving van die voorwaarden - en voor wat te doen als een fabrikant of distributeur hen aan andere voorwaarden houdt. Dat laatste is jouw probleem niet.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelukszak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:30
Ik snap je punt maar een paar dode pixels vallen normaliter gewoon binnen de marge. Ik zou mijn monitor online kopen en mocht deze binnen 14 dagen dode pixels krijgen, gewoon o.b.v. wet kopen op afstand retourneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

erwinwernars schreef op zondag 06 september 2015 @ 13:18:
Iemand die weet hoe dit precies wettelijk is geregeld en iemand die ervaring heeft hoe het uiteindelijk in de praktijk werkt?
Het is niet de bedoeling de vraag hier neer te leggen en af te wachten. Wat heb je zelf gezocht, het is echt geen nieuw onderwerp.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwinwernars
dion_b schreef op zondag 06 september 2015 @ 17:14:
Dit is geen technische vraag.

Move VB -> Shopping Forum

En inhoudelijk:
Let even op wat de NL wet zegt over aankopen. Jij hebt in het geheel niets te maken met de fabrikant of zijn richtlijnen, enkel met je leverancier (de verkoper/winkel). Als de winkel jou iets levert met voorwaarden X of Y dan zijn ze zelf verantwoordelijk voor de naleving van die voorwaarden - en voor wat te doen als een fabrikant of distributeur hen aan andere voorwaarden houdt. Dat laatste is jouw probleem niet.
Het probleem is dat de winkels die ik heb bezocht zeggen dat de voorwaarden van de fabrikant geld. Alleen de meeste willen niet voor 1 of 2 dode pixels het product terug nemen. Terwijl het een niet deugdelijke product is naar mijn ervaring? Of ziet de wet bij dit soort dingen iets anders?
gambieter schreef op zondag 06 september 2015 @ 18:06:
[...]

[mbr]Het is niet de bedoeling de vraag hier neer te leggen en af te wachten. Wat heb je zelf gezocht, het is echt geen nieuw onderwerp.[/]
Ik heb verschillende topics gelezen maar er kwam vaak verschillende dingen uit vandaar dat ik het toch nog voor de zekerheid na vraag wat mijn recht is en de ervaringen van mensen hoe het in de werkelijkheid gaat. Het is toch een grote investering en als er iets mis mee is wil ik hem natuurlijk wel kunnen terug brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:23
Zoek even op de koop op afstand wet. je kunt je product gewoon retour sturen als hij je niet bevalt tijdens het uitproberen om wat voor reden dan ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acemoo
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Misha, ik denk dat het hier interesanter is of je het onder garantie kunt laten vallen bij de winkel of dat je echt via wet koop op afstand het terug moet laten sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

br men schreef op maandag 07 september 2015 @ 10:24:
Misha, ik denk dat het hier interesanter is of je het onder garantie kunt laten vallen bij de winkel of dat je echt via wet koop op afstand het terug moet laten sturen?
Het is interessanter om te weten dat het geldklopperij is zo'n 'verzekering' die maar 14 dagen stand houdt.

Als je namelijk een echte dienst ermee zou bewijzen, rek je die garantie tegen dode pixels op tot enkele maanden. Nu veinzen ze binnen de toch al wettelijke retourtermijn alsof ze iets extra's bieden.

:N

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acemoo
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
PaQ ik bedoel niet de losse dode pixel garantie.
Ik snap dat dode pixel garantie er bij kopen nutteloos is want je kunt een scherm altijd onder wet koop op afstand terug sturen. Maar ben je nou echt de wet koop op afstand nodig? kan je het niet onder de normale garantie (non-conform product) laten vallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:46

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

br men schreef op maandag 07 september 2015 @ 10:43:
Maar ben je nou echt de wet koop op afstand nodig? kan je het niet onder de normale garantie (non-conform product) laten vallen?
Dat is een goede vraag. Maar ik gok dat je in de praktijk in een vervelende welles-nietes discussie met de winkel belandt waarbij de winkel claimt dat één of enkele defecte pixels te verwachten zijn en dus het product niet ondeugdelijk maken. Is iemand hier bekend met eerdere uitspraken van rechters / geschillencommissies over dit soort kwesties?

Vergeet overigens ook niet dat terugsturen onder de wet koop op afstand je ook geld kost, aangezien je dan opdraait voor de retourkosten (tenzij de winkel mogelijkheden biedt om gratis te retourneren).

Pixelgarantie is dus vooral een soort verzekering tegen gedoe.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BradKing
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:20
Nee, het product kan zeer zeker deugdelijk zijn als scherm, daar zijn ISO standaarden voor, die bepalen hoeveel dode pixels/subpixels er per gedeelte van het scherm mogen zijn om nog steeds 'goed' te zijn.

zie bv Wikipedia: ISO 9241

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123RR
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-03-2024
Met zo'n winkel wil je geen zaken doen.

Monitor gewoon ergens anders kopen, dode pixel => retour onder wet koop op afstand. Kost je een postzegel en een ritje naar het postkantoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-10 12:00

Ardana

Mens

Tsja, ik heb zelf 1x bewust de garantie bijgekocht, en 1x een Eizo-monitor gekocht. Niet omdat ik zo van de high-tech ben, of zuivere kleuren belangrijk vind, maar omdat ik 5 jaar dode-sub-pixel-garantie wilde.

Eizo geeft die standaard op de meeste van hun monitoren. Toen dan ook na 3 jaar er een groene lijn in het scherm kwam, heeft Eizo helemaal niet moeilijk gedaan, de monitor op hun kosten opgehaald, en gerepareerd/vervangen. Nu doet hij het al weer 8 jaar probleemloos.

Ik heb het toen bewust bij mijn laptop erbij gekocht, juist omdat ik geen gedoe wilde: ik wilde zeker weten dat (iig in het begin) er 0 dode sub-pixels in zouden zitten, en heb ook tegen de verkoper gezegd dat ik best bereid was om daarvoor te betalen. Tuurlijk kun je hem terugsturen onder de wet KOA, maar dat was nou net wat ik niet wilde.

Onder de wet KOA kun je zonder reden afzien van de koop, maar idd, de retourkosten moet je meestal zelf dragen. Bij een monitor is dat meer dan een postzegel ;)

Een aantal dode (sub)pixels wordt beschouwd als acceptabel, afhankelijk van de class die de fabriekant ze geeft, zie ook de post van BradKing. Dus dat kan geen reden zijn om non-conformiteit in te roepen.

Als je zeker wil weten dat je 0 dode (sub)pixels hebt, dan moet je dus gaan voor een class 0 monitor, Eizo of een verzekering afsluiten.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwinwernars
Ardana schreef op maandag 07 september 2015 @ 19:55:
Onder de wet KOA kun je zonder reden afzien van de koop, maar idd, de retourkosten moet je meestal zelf dragen. Bij een monitor is dat meer dan een postzegel ;)
Verzendkosten bij het retourneren van een product, zijn ze verplicht terug te betalen. Wat ik zo heb begrepen van de consumentenbond en verschillende websites.
BradKing schreef op maandag 07 september 2015 @ 10:54:
Nee, het product kan zeer zeker deugdelijk zijn als scherm, daar zijn ISO standaarden voor, die bepalen hoeveel dode pixels/subpixels er per gedeelte van het scherm mogen zijn om nog steeds 'goed' te zijn.

zie bv Wikipedia: ISO 9241
Vind het best krom dat bijvoorbeeld een beeldscherm van 500 euro, fouten bevatten en toch als 'goed' worden bestempeld want zeg nou zelf een dode (sub)pixel is niet goed. maarja kunnen we weinig wat aan veranderen.
123RR schreef op maandag 07 september 2015 @ 17:58:
Met zo'n winkel wil je geen zaken doen.

Monitor gewoon ergens anders kopen, dode pixel => retour onder wet koop op afstand. Kost je een postzegel en een ritje naar het postkantoor.
de winkel waar ik het over heb, heb ik altijd met goede vertrouwen me hardware bij hen gekocht.
https://azerty.nl/klantenservice/91/pixelgarantie.html

en volgens tweakers ook een erg betrouwbare webshop
http://tweakers.net/shopreview/6703/azerty/overzicht/
Misha schreef op zondag 06 september 2015 @ 20:45:
Zoek even op de koop op afstand wet. je kunt je product gewoon retour sturen als hij je niet bevalt tijdens het uitproberen om wat voor reden dan ook
Dus ook als het gaat om dode pixels en is zo'n pixelgarantie gewoon onzinnig en is de webshop alleen maar uit op geld. (logisch, maar om dit toe te passen vind ik best asociaal)

Bedankt heren en dames voor de verheldering!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-10 12:00

Ardana

Mens

erwinwernars schreef op maandag 07 september 2015 @ 23:06:
Verzendkosten bij het retourneren van een product, zijn ze verplicht terug te betalen. Wat ik zo heb begrepen van de consumentenbond en verschillende websites.
Alleen als ze niet vóór de koop laten weten dat dit voor eigen kosten is.
Dus ook als het gaat om dode pixels en is zo'n pixelgarantie gewoon onzinnig en is de webshop alleen maar uit op geld. (logisch, maar om dit toe te passen vind ik best asociaal)
Tsja, ik vind het een service. Als dode (sub-)pixels zo belangrijk voor je zijn, is het niet raar dat je daar extra voor betaald, linksom of rechtsom (hetzij bij Eizo dat standaard erg hoge prijzen heeft, hetzij dmv een pixel-garantie).

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1