Spookpartitie

Pagina: 1
Acties:

• Plux
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-01 00:24

Plux

Team KVM

Topicstarter
Hoi,

Er zijn bij mij laatst een HD en een SSD overleden, dank voor uw condoleances, en nu probeer ik op de laatst overgebleven HD even een dualboot ubuntu server/windows10 systeem te zetten. Maar sinds die twee andere schijven kaduuk zijn, zie ik opeens een partitie van 8GB in mijn partitietabellen staan waar ik niet weet waar die vandaan komt. Voila, een screenshot:

Afbeeldingslocatie: http://s2.postimg.org/t8693ipah/Untitled.png

Als ik nu ubuntu-server installeer naast windows 10 krijg ik problemen met mijn bootsector. Windows 10 alleen wil wel starten, maar ubuntu niet. Ik geloof dat dan mijn mbr nogal fucked up raakt, waardoor grub geen plekje kan vinden. De spookpartitie is niet met diskmanagement, ubuntu install partitie manager te verwijderen en verder ook niet te gebruiken als swap space of opslag.

Ben benieuwd of er tweakers zijn die hier iets mee kunnen

the brain is money, the body is honey

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Niet iets van een USBstick die ergens ingeprikt is, maar corrupt is?

Zie je het ding ook in je UEFI?

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:53
Wat jij spookpartitie noemt is een disk of zoals TERW_DAN al aangeeft iets van een USB stick/storage of wat dan ook.
Ergens in je systeem ziet Windows een device van 8GB groot wat jij vervolgens een partitie noemt.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:44
Als twee devices zijn overleden (HD en SSD), is je systeem dan wel in orde (de voedingen/of de kabels bv.)?
Heb je nog SMART-gegevens van de defecte media?
Of weet je de oorzaak al?

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-01 00:26
Heb je de stukke devices wel verwijderd?

In aanvulling op UEFI, hoeveel disks ziet Linux (bv. in de kernel logs)?

Hoezo is je "mbr nogal fucked up"? Wat zegt grub-install als je grub probeert te installeren?

• codeclap
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 29-06-2024
Die "spookpartitie" kan ook het cache-gedeelte van een SSHD zijn denk ik.

Welke schijf gaat het om?

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Het is precies 8.589.934.592 bytes/ 8 GB, dus het is hoe dan ook geen USB stick of andere mass storage device. Die zouden namelijk 8.000.000.000 bytes / 7,45 GB zijn.

Het is niet blauw, dus het is geen VHD(X) die gemountetet is.

Het kan wel zijn dat je in de firmware van je RAID controller een virtual disk hebt gemaakt van 8 GB.

• Plux
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-01 00:24

Plux

Team KVM

Topicstarter
Thralas schreef op zondag 06 september 2015 @ 12:32:
Heb je de stukke devices wel verwijderd?

In aanvulling op UEFI, hoeveel disks ziet Linux (bv. in de kernel logs)?

Hoezo is je "mbr nogal fucked up"? Wat zegt grub-install als je grub probeert te installeren?
Bedankt voor alle hulpzame reacties..

in mijn devicemanager zie ik geen RAID controller, maar het moederbord is een Asus P5Q, volgens de manual (!) zit daar wel raid op. maar hoe ik daarin kan zien of er een virtuele schijf is moet je me even uitleggen als je tijd hebt.

verder is alle kapotte apparatuur verwijderd (de Seaget 750GB HD en de 250Crucial SSD).. dus het is een P5Q met 4GB geheugen, een 500GB Samsung schijf (Smart OK, gewoon SATA geen sshd), een DVD-writer en zelfs nog een ouwe floppy disk.. (die had ik even aangesloten om eventueel fdisk te runnen, maar volgens mij heb ik al mijn floppy's al weggegooid.)

en een USB stick van 14GB waar met Yumi een aantal installable OS-en op staan.
Hier een screenie van mijn device manager:

Afbeeldingslocatie: http://s2.postimg.org/opf597ukp/Untitled.png

[ Voor 3% gewijzigd door Plux op 06-09-2015 13:45 ]

the brain is money, the body is honey

• codeclap
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 29-06-2024
Misschien gereserveerde ruimte voor ExpressGate? (exclusieve feature van ASUS toendertijd.. Als het ware een kleine Linux distro die te benaderen was)

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-01 00:26
codeclap schreef op zondag 06 september 2015 @ 13:48:
Misschien gereserveerde ruimte voor ExpressGate? (exclusieve feature van ASUS toendertijd.. Als het ware een kleine Linux distro die te benaderen was)
Scherp!

Afbeeldingslocatie: http://www.svethardware.cz/recenze-asus-express-gate-na-internet-za-5-sekund/24063/img/body-0.ABC6.jpg

Kan niet missen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ware het niet dat dat ding maar 32MB groot was op de standaard P5Q
Pagina: 1