Hond heeft koelpasta te pakken gekregen...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:36
Ik kan mezelf wel voor mijn kop slaan, maar onze hond (7 maanden) heeft vanavond een zakje koelpasta van de tafel te pakken gekregen en is daar op gaan kauwen. (Klein zakje, zat bij een scythe koeler).

Zo gauw ik het doorhad heb ik wat rond haar bek zat met een doek met warm water verwijderd en meteen de dierenarts (de 24 uurs service voor noodgevallen) gebeld, doordat er geen ingredienten op de verpakking staan konden ze het ook niet precies zeggen maar ben toch naar eerste hulp/noodgevallen gestuurd en daar ook langs gegaan.

Ze hebben de hond laten braken, hartslag opgemeten, etc, maar veel meer konden ze niet doen. Zag er op zich allemaal prima uit. Ik moest haar in de gaten houden en als ze veel meer (of minder) zou gaan drinken en/of plassen dan normaal moest ik bellen, dit ivm eventuele aantasting van de nieren.

Geen idee of ze het echt binnen heeft gekregen en zo ja, hoeveel. Maar ik vroeg me vooral af of anderen met iets dergelijks ervaring hebben? Wat voor tips/dingen ze me kunnen vertellen?

Voel me vooral erg dom, en zit nu overal wat achter te zoeken... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Geen ervaring mee, maar koelpasta (het stock spul iig) is vaak siliconengel of siliconenolie met zink oxide.
Denk niet dat het enorm veel kwaad kan in de zin dat het giftig/dodelijk is, maar zal allicht een nasty buikpijn of darmkramp geven.

Andere pasta's zijn voornamelijk fomuleringen met andere metaalsoorten (zoals zilver of aluminium, of de oxide varianten er van), keramiek/silicium (gebakken zand :P ) of koolstof.

[ Voor 30% gewijzigd door McKaamos op 06-09-2015 00:06 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 23:11

Barrycade

Through the...

MSDS is de zoek term die je moet gebruiken.
Bekende leverancier heeft dus deze veiligheidsbladen op hun website staan.

http://www.arcticsilver.com/msds.htm

Dus even vergelijken welke soort het was. En daar de gevaren opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

Dat gaat wel goed komen, onze hond heeft als puppy/jonge hond ook een keer op een tube koelpasta lopen knagen en hadden dat ook pas laat in de gaten... ze heeft nog de respectabele leeftijd van 17 gehaald :)

Smiling as the shit comes down...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ik zat even die MSDS sheets van Arctic te bekijken. LD50 (lethal dose in 50% of cases) van zink oxide is bij inname van meer dan 5000mg per kilogram lichaamsgewicht.

1 zakje pasta is iets van 1 gram ofzo, en dan is de concentratie zinkoxide tussen de 50-70%. Dus dan zou je hond minder dan 200 gram moeten wegen, voordat er 50% kans is dat het een dodelijke dosis is. En dan moet het hele zakje opgegeten zijn, maar je had al zoveel mogelijk weg geveegd.

Rest van de ingredienten schijnen niet eens een LD50 te hebben...

[ Voor 5% gewijzigd door McKaamos op 06-09-2015 00:20 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Thanks! Dit stelt me toch een heel stuk gerust...

Kan van Scythe niet de msds info vinden, maar in ieder geval goed te horen dat niet alle koelpasta meteen enorm rampzalig is (dat idee heb ik altijd een beetje gehad met dat goedje).

T beestje (17kg ruim trouwens ;) ) ligt nu heerlijk te slapen en ik gok (en hoop) dat ik er meer last van heb dan zij... Maar dat is het zeker waard ;)

Ik ga nu ook maar richting bed, dank voor de reacties allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

McKaamos schreef op zondag 06 september 2015 @ 00:15:
1 zakje pasta is iets van 1 gram ofzo, en dan is de concentratie zinkoxide tussen de 50-70%. Dus dan zou je hond minder dan 200 gram moeten wegen, voordat er 50% kans is dat het een dodelijke dosis is. En dan moet het hele zakje opgegeten zijn, maar je had al zoveel mogelijk weg geveegd.
Toxiciteit wordt in eerste instantie niet door het middel bepaald maar door "de hoeveelheid" icm met "de soort" die de toxische stof inneemt.
In principe heet alles toxisch te zijn als de dosis maar hoog genoeg is, voor mens en dier liggen die dosis niet altijd gelijk per (kilo)gram lichaamsgewicht.

Zo kunnen wij weken op chocolade overleven en zal een hond op dag één het loodje kunnen leggen.
Op het zo gevaarlijke dioxine reageren dieren toch net even anders dan mensen, dat bleek tenminste toen Viktor Joesjtsjenko een (tot dan) theoretisch dodelijke dosis wist te overleven, met moeite, maar hij leeft.

Zo zijn er meer middelen die voor honden veel eerder dodelijk kunnen zijn.
Paracetamol, druiven, rozijnen, zoetstof Xylitol en uien blijven bijv. giftig voor honden, daar denk je niet zo snel aan.
Vergiftiging bij huisdieren.

Gelukkig lijkt dit ongevalletje mee te vallen, als wake up call kan het een leermomentje zijn voortaan alles weg te bergen waar je hond totaal niet bij mag.
Wat je veilig denkt weg te leggen op een modaal tafelblad kun je eigenlijk net zo goed meteen in de hondenmand stoppen, zo blijkt. O-)

Niets is veilig voor deze onderzoekende rovers, achter slot en grendel dus, of minstens 2 meter hoog. :+

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2015 02:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

zinkoxide wordt voor zover ik weet gebruik in babyzalf. Dat valt dus wel mee met die giftigheid ;)

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 13:05

Fordox

00101010

Over het algemeen is het allemaal siliconen met niet enorm giftige metaal oxides. Dus dat is geen probleem.

Een tip trouwens als je hond wat verkeerds heeft gegeten: druk een lepel zout achterin de bek, dan braakt hij vanzelf, scheelt een tripje naar de dierenarts met een enorm dure spuit ;)
Zorg er dan wel voor dat ie genoeg te drinken heeft en dat je alles weer uitwast :p

Na er op gewezen te zijn dat dit fout is: je kan beter de tong van de hond insmeren met zout. Inname van grote hoeveelheden zout bij een hond kan zeer gevaarlijk zijn. Het is mogelijk dat de hond nu nog steeds niet braakt, dan kun je wel beter naar de dierenarts.
Linkje met bronvermelding: http://dier-en-natuur.inf...aakmiddel-bij-honden.html

[ Voor 34% gewijzigd door Fordox op 07-09-2015 14:06 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 23:11

Barrycade

Through the...

Die zilver versie kan veel "leuker" uitvallen. Kan je hond blauwig van worden. Maar gezien de hoeveelheden zal dat wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethrellik
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-04 20:26
Barrycade schreef op zondag 06 september 2015 @ 14:10:
Die zilver versie kan veel "leuker" uitvallen. Kan je hond blauwig van worden. Maar gezien de hoeveelheden zal dat wel meevallen.
Silvere pasta is fataal, 1 rijstkorrel is al genoeg om een mens om te leggen. Laat staan een hond. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun de Haas
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Fordox schreef op zondag 06 september 2015 @ 13:32:
Een tip trouwens als je hond wat verkeerds heeft gegeten: druk een lepel zout achterin de bek, dan braakt hij vanzelf, scheelt een tripje naar de dierenarts met een enorm dure spuit
Volgens de link van Bhagavad is dat lang niet altijd een goed idee, soms zelfs een heel slecht idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

H!GHGuY schreef op zondag 06 september 2015 @ 12:51:
zinkoxide wordt voor zover ik weet gebruik in babyzalf. Dat valt dus wel mee met die giftigheid ;)
Je moet het stukje hierboven hebben gemist. ;)

Stoffen voor uitwendig gebruik moet je zeker niet inwendig gaan gebruiken, denk aan aceton, thinner, medicinale zalfjes, etc.
Hoogstwaarschijnlijk was ook jij je haar af en toe met shampoo, ongevaarlijk dus maar neem eens een lekkere slok en kijk hoe je je na een uurtje voelt.
Je zal er niet meteen van dood gaan, maar zo zal het wel een tijdje voelen. :)
Niet doen dus.

Potentieel giftige stoffen hebben op mens en dier vaak geheel verschillende uitwerkingen, ik zou er niet mee gaan experimenteren als ik jou was en bij ook maar de minste twijfel gewoon niet doen.
De lijst met giftige stoffen voor honden is helaas lang en de anti-vlooien druppels voor een hond moet je bijv. zeker niet voor je kat gebruiken.
Het is allemaal net iets minder logisch dan je zou willen.

Mbt tot de eerdere zink oxide en de toxiciteit daarvan lees ik nu het volgende:
quote:
Zinc Oxide
Zinc oxide ointments or creams are commonly used as topical skin protectants, astringents, and bactericidal agents. Most ointments contain 10%–40% zinc oxide. Acute ingestion of zinc oxide–containing products usually results in gastric irritation (vomiting) and diarrhea, without the intravascular hemolysis and liver and renal damage associated with ingestion of elemental zinc. Signs are usually seen within 2–4 hr of a significant exposure. Vomiting animals should be managed symptomatically and supportively. Some dogs show hypersensitivity-type reactions manifested by facial and ocular edema. Such cases can be treated with diphenhydramine or other antiallergic medications.
Last full review/revision August 2014 by Safdar A. Khan, DVM, MS, PhD, DABVT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-05-2024
Fordox schreef op zondag 06 september 2015 @ 13:32:
Over het algemeen is het allemaal siliconen met niet enorm giftige metaal oxides. Dus dat is geen probleem.

Een tip trouwens als je hond wat verkeerds heeft gegeten: druk een lepel zout achterin de bek, dan braakt hij vanzelf, scheelt een tripje naar de dierenarts met een enorm dure spuit ;)
Zorg er dan wel voor dat ie genoeg te drinken heeft en dat je alles weer uitwast :p
Bravo! Ik dacht niet dat het nog zou gebeuren, maar dit is werkelijk waar het slechtste advies dat ik hier ooit gelezen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:26
Bitage schreef op maandag 07 september 2015 @ 07:18:
[...]

Bravo! Ik dacht niet dat het nog zou gebeuren, maar dit is werkelijk waar het slechtste advies dat ik hier ooit gelezen heb.
niet om lullig te doen. maar als iemand verkeerd advies geeft is het vaak genoeg gewenst om een bron te geven waarom het een slecht advies is.

anders krijgen we een welles nietes strijd. en dat willen we ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-05-2024
loki504 schreef op maandag 07 september 2015 @ 08:22:
[...]

niet om lullig te doen. maar als iemand verkeerd advies geeft is het vaak genoeg gewenst om een bron te geven waarom het een slecht advies is.

anders krijgen we een welles nietes strijd. en dat willen we ook niet.
In dit geval dacht ik dat je gezond verstand gebruiken ook wel voldoende was. Maar goed, wil ook best een link posten: http://dier-en-natuur.inf...aakmiddel-bij-honden.html Het is dus gewoon gevaarlijk om zoiets te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Ik zou zeker niet zelf gaan experimenteren (en ach, de spuit was nog niet het duurste bij de dierenarts... dat was het consult ;) ). Maar ik neem liever geen enkel risico en doe liever te veel dan te weinig.

Door het goedje is het ook zo lastig wat je ermee kan... Volgens mij is het sowieso niet echt door te slikken (het gaat eerder overal zitten), maar mocht je het binnen krijgen kun je het ook weer niet makkelijk eruit krijgen :/

Ik blijf het toch spannend vinden, maar hoop dat het met een sisser afloopt. Inderdaad een enorm wijze les geweest dit! En nogmaals bedankt voor de reacties allemaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xessive
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-07 18:33
ScrooLoose schreef op zondag 06 september 2015 @ 00:07:
Dat gaat wel goed komen, onze hond heeft als puppy/jonge hond ook een keer op een tube koelpasta lopen knagen en hadden dat ook pas laat in de gaten... ze heeft nog de respectabele leeftijd van 17 gehaald :)
Wel een 'coole' hond :+

Seriously? Nope, not a bit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Hebven ze je nog iets aangeraden qua voer/vocht? Kan me zo voorstellen dat extra veel water of natvoer de boel nog wat doorspoelt.

Disclaimer: bel je dierenarts als je dit niet zeker weet!

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 13:05

Fordox

00101010

Bitage schreef op maandag 07 september 2015 @ 07:18:
[...]

Uit je link:
Mocht het zo zijn dat de dierenarts gezegd heeft het dier te laten braken door middel van zout, smeer hier dan altijd de tong mee in! Het ingeven van zout is een veel voorkomende fout, waardoor inmiddels al meerdere honden zijn overleden.
Het is nog steeds mogelijk om zout te gebruiken.

Maar ik zal mijn advies aanpassen, al kon je het wel iets vriendelijker beargumenteren ;)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Pagina: 1