Windows 10 Pro instaleren op D schijf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mc_maarten
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:21
Ik wil een clean Windows 10 instal doen op mijn PC. Maar nu wil ik, dat mijn HDD de C schijf wordt en de SSD de D schijf. Ik wil dan Windows instaleren op de D schijf dus op de SSD. Kan dit, zo ja hoe en kan dit nog problemen geven?

Voor als ik de vraag krijg waarom: programaas willen automatisch op de C schrijf instaleren. Zelfs als je een andere schrijf selecteert schrijven ze nog op de C schijf. Waardoor mijn SSD snel vol raakt.

Mijn PC:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 2600 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MSI Z77A-G43€ 0,-€ 0,-
1MSI GeForce GTX560 N560GTX-M2D1GD5€ 0,-€ 0,-
1Seagate Barracuda 7200.12 ST31000528AS, 1TB€ 0,-€ 0,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 49,95€ 49,95
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 102,85€ 102,85
1Intel 520 120GB€ 146,17€ 146,17
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 298,97

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
Je draait het probleem om.

Je kan beter voor je OS hem als C:\ kiezen dat is zeker met nuttige programma's fijn.

Als je dat games of grote bestanden op de HDD (D:\) wil zetten kan je gelijk bepalen dat het word geïnstalleerd in D:\games\<gamenaam>

Heb je een overzicht op je D:\ en ruimte en snelheid op je C:\

Het grote adblocking topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mc_maarten
SRich schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 22:41:
Je draait het probleem om.

Je kan beter voor je OS hem als C:\ kiezen dat is zeker met nuttige programma's fijn.

Als je dat games of grote bestanden op de HDD (D:\) wil zetten kan je gelijk bepalen dat het word geïnstalleerd in D:\games\<gamenaam>

Heb je een overzicht op je D:\ en ruimte en snelheid op je C:\
Zo heb ik het nu, maar toch raakt mijn SSD langzaam vol. Vooral met dingen waarvan ik het niet zeker weet of ik het kan verwijderen. Daarnaast wanneer je een game installeert op D:\games\<gamenaam> dan schrijf hij nog steeds een aantal bestanden op de C schijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Waarchijnlijk omdat er gewoon een systeempad wordt aangesproken die naar de c schijf verwijst.
Wanneer je het zover hebt dat je os op een d schijf staat. zullen die paden wel naar d wijzen
e.g.

Microsoft Windows [Version 6.3.9600]
(c) 2013 Microsoft Corporation. All rights reserved.

C:\Users\admin>set
ALLUSERSPROFILE=C:\ProgramData
APPDATA=C:\Users\admin\AppData\Roaming
CommonProgramFiles=C:\Program Files\Common Files
CommonProgramFiles(x86)=C:\Program Files (x86)\Common Files
CommonProgramW6432=C:\Program Files\Common Files
COMPUTERNAME=DELL3
ComSpec=C:\WINDOWS\system32\cmd.exe
FP_NO_HOST_CHECK=NO
HOMEDRIVE=C:
HOMEPATH=\Users\admin
LOCALAPPDATA=C:\Users\admin\AppData\Local
LOGONSERVER=\\DELL3
NUMBER_OF_PROCESSORS=2
OS=Windows_NT
Path=C:\WINDOWS\system32;C:\WINDOWS;C:\WINDOWS\System32\Wbem;C:\WINDOWS\System32
\WindowsPowerShell\v1.0\
PATHEXT=.COM;.EXE;.BAT;.CMD;.VBS;.VBE;.JS;.JSE;.WSF;.WSH;.MSC
PROCESSOR_ARCHITECTURE=AMD64
PROCESSOR_IDENTIFIER=Intel64 Family 6 Model 15 Stepping 11, GenuineIntel
PROCESSOR_LEVEL=6
PROCESSOR_REVISION=0f0b
ProgramData=C:\ProgramData
ProgramFiles=C:\Program Files
ProgramFiles(x86)=C:\Program Files (x86)
ProgramW6432=C:\Program Files
PROMPT=$P$G
PSModulePath=C:\WINDOWS\system32\WindowsPowerShell\v1.0\Modules\
PUBLIC=C:\Users\Public
SESSIONNAME=Console
SystemDrive=C:
SystemRoot=C:\WINDOWS
TEMP=C:\Users\admin\AppData\Local\Temp
TMP=C:\Users\admin\AppData\Local\Temp
USERDOMAIN=dell3
USERDOMAIN_ROAMINGPROFILE=dell3
USERNAME=admin
USERPROFILE=C:\Users\admin
windir=C:\WINDOWS

C:\Users\admin>

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
mc_maarten schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 22:53:
[...]

Zo heb ik het nu, maar toch raakt mijn SSD langzaam vol. Vooral met dingen waarvan ik het niet zeker weet of ik het kan verwijderen. Daarnaast wanneer je een game installeert op D:\games\<gamenaam> dan schrijf hij nog steeds een aantal bestanden op de C schijf
Dat gaat als je om zet toch gebeuren, het systeem slaat namelijk alles in je data profile in je gebruikersmap op.
Maar als jij zaken installeert en je geeft gewoon aan dat ie het op D:\ moet doen dan bestaat het niet dat je SSD vol loopt.

Als dat toch gebeurt, dan doe iets niet goed...

@hierboven
Wat is hier de toegevoegde waarde van?

Ja je kan hem ook installeren zoals je wil. Moet je even tijdens je install aangeven dat je HDD je systeem schijf maakt. Word ie automatisch C:\

[ Voor 12% gewijzigd door SRich op 05-09-2015 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:00

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Maarten, je hebt een SSD van 120 GB. Die is groot zat voor Windows en een hele zwik aan 'vervuiling'. Daarnaast heeft het geen zin om voor de reden die je opgeeft Windows op de 'D:' schijf te zetten, want je SSD is dan nu D:, zodra je daar Windows op zet is 't daar juist C:.

Ruimte die je niet gebruikt is net als met RAM zonde. Voor een SSD is het idd wel prettig om wat over te houden, maar Windows is echt niet zo'n enorme vreter als je denkt dat 't is.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Naja, wat ik nog wel eens tegenkom is dat, ondanks dat er applicaties op D worden geinstalleerd, die applicaties alsnog veel data in C:\users\$username\appdata parkeren. (b.v. TomTom Go software)

En of je nou Windows op C of D installeert, maakt verder weinig uit.
Ik geloof dat de recente Windows versies de installatieschijf automatisch C maken. Schijfletters zijn namelijk gewoon te 'mappen', zoals dat heet. (en zoals Hero of Time ook al zegt)

Je kan het proberen (HDD aan de eerste SATA poort, SSD aan de tweede), en dan tijdens de Windows installatie eerst je HDD formatteren en dan pas de SSD. Maar als het goed is, bied dat geen soelaas sinds Windows Vista. (bij XP kon het nog)

Eitherway, zoals ik al zei, je kan het probleem oplossen.
Met de Linker Junction tool uit de Microsoft Sysinternals Suite kan je Symbolic Links maken.
Wat je doet, is een tweede X:\Users\$user\Appdata map maken op je D schijf.
Je zorgt dat de vervelende applicatie uit staat (ook eventuele services en residente applicaties die erbij horen, zoals in het geval van TomTom Go)

Dan verplaats je de map van die applicatie van de Appdata op C naar de Appdata op D en maakt met Linker Junction een Symbolic Link in de Appdata map op C.

Ik meen dat de opdracht iets was zoals dit:
code:
1
C:\> junction -s "C:\Users\mc_maarten\Appdata\TomTom Go" "D:\Users\mc_maarten\Appdata\TomTom Go\"

De data van de applicatie kan dan transparant worden benaderd via de symbolic link, en wordt de data vanaf D gelezen/geschreven.

Daar na herstart je je PC of start de services/residentie applicatie en alles werkt als van ouds, zonder dat je SSD vervuilt wordt.

[ Voor 11% gewijzigd door McKaamos op 05-09-2015 23:26 . Reden: Niet Linker maar Junction, plus link naar Sysinternals toegevoegd. ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
Houd dan wel rekening dat alles wat van je %appdata% van een veel tragere HDD word gelezen dus je pc zal zeker in de basis taken merkbaar langzamer worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

SRich schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 23:25:
Houd dan wel rekening dat alles wat van je %appdata% van een veel tragere HDD word gelezen dus je pc zal zeker in de basis taken merkbaar langzamer worden.
Niet alles. Alleen van de applicaties waar je een symbolic link maakt.
En voor die paar keer per jaar dat je b.v. met TomTom Go een set kaarten moet inladen op je navigatie, is dat te overzien.
Uiteraard nogal applicatie specifiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hebt geen externe tool nodig hiervoor. Windows bevat de commando's om het zelf te kunnen. Met een command prompt als admin kan je met het mklink commando links maken. Check wel even voordat je 't gebruikt de /? uitvoer, dan weet je welke optie en parameter je mee moet geven.

Verder kan je bij veel programma's de standaard locatie voor z'n bestanden aanpassen. Mail wordt ook standaard in je profiel bewaard, maar is prima te verplaatsen. Doe het alleen wel voordat je ook maar iets in gaat stellen, scheelt weer verplaatsen en eventuele hoofdpijn dat eruit voortvloeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Ahh dat wist ik niet. Gebruik al jaren de Sysinternals Suite :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mc_maarten
SRich schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 23:25:
hier had ik nog niet over nagedacht. :)
Hero of Time schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 23:11:
Maarten, je hebt een SSD van 120 GB. Die is groot zat voor Windows en een hele zwik aan 'vervuiling'. Daarnaast heeft het geen zin om voor de reden die je opgeeft Windows op de 'D:' schijf te zetten, want je SSD is dan nu D:, zodra je daar Windows op zet is 't daar juist C:.

Ruimte die je niet gebruikt is net als met RAM zonde. Voor een SSD is het idd wel prettig om wat over te houden, maar Windows is echt niet zo'n enorme vreter als je denkt dat 't is.
na bijna 3 jaar heb ik nog 17.3GB beschikbaar. met het nadeel dat allees langzamer wordt door de HDD laat ik het zo.
McKaamos schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 23:21:
Naja, wat ik nog wel eens tegenkom is dat, ondanks dat er applicaties op D worden geinstalleerd, die applicaties alsnog veel data in C:\users\$username\appdata parkeren. (b.v. TomTom Go software)

En of je nou Windows op C of D installeert, maakt verder weinig uit.
Ik geloof dat de recente Windows versies de installatieschijf automatisch C maken. Schijfletters zijn namelijk gewoon te 'mappen', zoals dat heet. (en zoals Hero of Time ook al zegt)

Je kan het proberen (HDD aan de eerste SATA poort, SSD aan de tweede), en dan tijdens de Windows installatie eerst je HDD formatteren en dan pas de SSD. Maar als het goed is, bied dat geen soelaas sinds Windows Vista. (bij XP kon het nog)

Eitherway, zoals ik al zei, je kan het probleem oplossen.
Met de Linker Junction tool uit de Microsoft Sysinternals Suite kan je Symbolic Links maken.
Wat je doet, is een tweede X:\Users\$user\Appdata map maken op je D schijf.
Je zorgt dat de vervelende applicatie uit staat (ook eventuele services en residente applicaties die erbij horen, zoals in het geval van TomTom Go)

Dan verplaats je de map van die applicatie van de Appdata op C naar de Appdata op D en maakt met Linker Junction een Symbolic Link in de Appdata map op C.

Ik meen dat de opdracht iets was zoals dit:
code:
1
C:\> junction -s "C:\Users\mc_maarten\Appdata\TomTom Go" "D:\Users\mc_maarten\Appdata\TomTom Go\"

De data van de applicatie kan dan transparant worden benaderd via de symbolic link, en wordt de data vanaf D gelezen/geschreven.

Daar na herstart je je PC of start de services/residentie applicatie en alles werkt als van ouds, zonder dat je SSD vervuilt wordt.
dit is voor sommige programaas weel een goede oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heh, dat commando is sinds ze symbolic links gebruiken al beschikbaar. Introductie met Vista.
mc_maarten schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 23:35:
[...]

na bijna 3 jaar heb ik nog 17.3GB beschikbaar. met het nadeel dat allees langzamer wordt door de HDD laat ik het zo.
Dan moet je eens vaker schijfopruiming draaien, want grote kans dat alle ruimte wordt ingenomen door backups van Windows updates. En ga zoeken waar de ruimte nog meer is gebleven. Een overmatig groeiende pagefile is ook niet bevorderlijk voor je schijfruimte. Stel je hebt 16 GB aan RAM, dan pakt Windows makkelijk 20 GB of meer. Stel deze op een vaste grootte in. Als je hibernate niet gebruikt, schakel 'm uit, scheelt ook weer wat.
McKaamos schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 23:39:
[...]

Symlinks is toch een NTFS aangelegenheid? Dus dat was er dan al sinds WinNT3.51?
Dan is die mklink toch wel rijkelijk laat hoor :)
Je vergeet dat NTFS meerdere versies kent. Als jij met NT4 of Windows 2000 een schijf probeert uit te lezen waar een symlink op staat zoals je die bij Vista hebt, krijg je een foutmelding. Het kan niet overweg met die symlink. ZIe ook Wikipedia: NTFS symbolic link:
Symbolic links are designed to aid in migration and application compatibility with POSIX operating systems, and were introduced with the modifications made to the NTFS file system with Windows Vista, but available through filter drivers[1] for Windows XP.

[ Voor 113% gewijzigd door Hero of Time op 05-09-2015 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Hero of Time schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 23:36:
Heh, dat commando is sinds ze symbolic links gebruiken al beschikbaar. Introductie met Vista.
Symlinks is toch een NTFS aangelegenheid? Dus dat was er dan al sinds WinNT3.51?
Dan is die mklink toch wel rijkelijk laat hoor :)
Hero of Time schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 23:36:

Je vergeet dat NTFS meerdere versies kent. Als jij met NT4 of Windows 2000 een schijf probeert uit te lezen waar een symlink op staat zoals je die bij Vista hebt, krijg je een foutmelding. Het kan niet overweg met die symlink. ZIe ook Wikipedia: NTFS symbolic link:

[...]
Ofcourse, niet aan gedacht. Maar in XP kon het al wel. Maar toen hadden we Sysinternals, en sindsdien is die functie gemigreerd naar de vaste toolset, blijkbaar :)
Weer wat geleerd :)

Eitherway, Symlinks zijn handig voor vol lopende SSD's.
Als je buiten het OS om naar de schijf kan komen (b.v. met MSDaRT) kan je hele systeemfolders verplaatsen. Maar dat is waarschijnlijk een dikke overkill actie :+
Voor het geval een applicatie veel data opslaat en weigert het op een andere schijf te zetten, is het iig een prima workaround.
Fish schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 23:01:
Waarchijnlijk omdat er gewoon een systeempad wordt aangesproken die naar de c schijf verwijst.
Wanneer je het zover hebt dat je os op een d schijf staat. zullen die paden wel naar d wijzen
e.g.

Microsoft Windows [Version 6.3.9600]
(c) 2013 Microsoft Corporation. All rights reserved.

C:\Users\admin>set
ALLUSERSPROFILE=C:\ProgramData
APPDATA=C:\Users\admin\AppData\Roaming
CommonProgramFiles=C:\Program Files\Common Files
CommonProgramFiles(x86)=C:\Program Files (x86)\Common Files
CommonProgramW6432=C:\Program Files\Common Files
COMPUTERNAME=DELL3
ComSpec=C:\WINDOWS\system32\cmd.exe
FP_NO_HOST_CHECK=NO
HOMEDRIVE=C:
HOMEPATH=\Users\admin
LOCALAPPDATA=C:\Users\admin\AppData\Local
LOGONSERVER=\\DELL3
NUMBER_OF_PROCESSORS=2
OS=Windows_NT
Path=C:\WINDOWS\system32;C:\WINDOWS;C:\WINDOWS\System32\Wbem;C:\WINDOWS\System32
\WindowsPowerShell\v1.0\
PATHEXT=.COM;.EXE;.BAT;.CMD;.VBS;.VBE;.JS;.JSE;.WSF;.WSH;.MSC
PROCESSOR_ARCHITECTURE=AMD64
PROCESSOR_IDENTIFIER=Intel64 Family 6 Model 15 Stepping 11, GenuineIntel
PROCESSOR_LEVEL=6
PROCESSOR_REVISION=0f0b
ProgramData=C:\ProgramData
ProgramFiles=C:\Program Files
ProgramFiles(x86)=C:\Program Files (x86)
ProgramW6432=C:\Program Files
PROMPT=$P$G
PSModulePath=C:\WINDOWS\system32\WindowsPowerShell\v1.0\Modules\
PUBLIC=C:\Users\Public
SESSIONNAME=Console
SystemDrive=C:
SystemRoot=C:\WINDOWS
TEMP=C:\Users\admin\AppData\Local\Temp
TMP=C:\Users\admin\AppData\Local\Temp
USERDOMAIN=dell3
USERDOMAIN_ROAMINGPROFILE=dell3
USERNAME=admin
USERPROFILE=C:\Users\admin
windir=C:\WINDOWS

C:\Users\admin>
Nee, dat blijft hoogstwaarschijnlijk gelijk omdat Windows zijn eigen schijf, sinds de introductie van Vista, automatisch omdoopt als C. Hoe je je configuratie van schijven en partities ook maakt, de Windows bootschijf is altijd C.
Je zal juist die enviroment variables die je laat zien, moeten veranderen naar D waar dat van toepassing is.

[ Voor 102% gewijzigd door McKaamos op 05-09-2015 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Voor XP heb je dus een update nodig. De implementatie die SysInternals hiervoor had, was een nasty hack en gaf ook wel eens problemen. Ook de huidige mklink optie is geen heilige graal, als je het bijvoorbeeld met MS Office zou doen, is het mogelijk dat Office niet meer werkt (waarbij je dus de installatiemap verplaatst nadat je 'm geïnstalleerd hebt). Het is dus geen garantie dat het werkt als je 't toepast.

Pagina: 1