Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zer0-overload
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-08 13:50

zer0-overload

ZX6R '95 > '06 > '07 ^_^

Topicstarter
Beste mede tweakers,

ik heb hier een mobo (asrock p55 extreme) liggen met problemen in de eerste 2 ram-sloten (A1 en B1).

Wat ik geprobeerd heb:
- verschillende ddr3 modules uitgetest, maar die worden enkel herkent (in de BIOS) in de laatste 2 sloten. Bij de eerste 2 sloten start het systeem niet eens op..
- mobo draait op de laaste BIOS versie (v2.7). Heb tevens een andere BIOS-chip met gedowngrade biosversie (v1.7) geplaatst om te kijken of dit uit zou maken, maar helaas geen verschil.
- verschillende s1156 cpu's getest, maar daar lijkt geen probleem in te zitten
- met een cpu diagnostic-card op fouten getest, deze geeft geen fouten aan (zover ik kon zien met die card)
- met een DDR3 Ram diagnostic-card op fouten getest, deze geeft bij de laatste 2 slots geen fouten, maar bij de eerste 2 slots (A1+B1) geeft deze een foutmelding op DQ10 + DQ11. Deze melding zegt mij vrij weinig. Ik heb deze in google opgezocht en kwam tegen dat deze staan voor de data-overdracht met vermelding pin 18 + pin 19. Nu zegt dit me voor de rest nog steeds niks :?

Ik heb geen idee wat voor fout dit aangeeft en waar ik dit verder in moet zoeken en hoe ik dit eventueel kan repareren.

Hebben jullie hier kennis van en hoe dit eventueel te fixen is?
Ik hoor graag van jullie :)

Asrock P55 Extreme
troubleshoot
Slot 4 (B2)Slot 3 (A2)Slot 2 (B1)
Slot 1 (A1)cpu diagnostic card test

[ Voor 42% gewijzigd door zer0-overload op 05-09-2015 22:33 . Reden: foto album toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zer0-overload schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 21:29:

- met een DDR3 Ram diagnostic-card op fouten getest, deze geeft bij de laatste 2 slots geen fouten, maar bij de eerste 2 slots (A1+B1) geeft deze een foutmelding op DQ10 + DQ11. Deze melding zegt mij vrij weinig. Ik heb deze in google opgezocht en kwam tegen dat deze staan voor de data-overdracht met vermelding pin 18 + pin 19. Nu zegt dit me voor de rest nog steeds niks :?
Als de gegevens kloppen betekent dit een hardware fout waarbij pins 18 en 19 niet werken, respectievelijk data en aarde.
Meestal duidt dit op kapotte geheugensloten, met andere woorden een kapot moederbord.
Dit is praktisch niet te repareren en waarschijnlijk zul je op zoek moeten naar een ander bordje tenzij het gebruik van de andere 2 sloten een voor jou werkbare situatie opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Beetje offtopic, maar die diagnostic kaartjes zien er awesome uit!
Waar haal je zoiets?

Verder wat E65 al zegt. Als er geen contact is op een paar pinnen is het mobo waarschijnlijk schroot.
Je zou nog met contactspray door de slots kunnen gaan en voorzichtig een keukenpapiertje er door kunnen trekken. Misschien ligt het aan een vervuild contact ofzo...
Als dat niet helpt, it's junk...

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:41

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Het kan natuurlijk net zo goed dat die ram stick(s) op 18 en 19 defect is...

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

DeNachtwacht schreef op zondag 06 september 2015 @ 10:45:
Het kan natuurlijk net zo goed dat die ram stick(s) op 18 en 19 defect is...
Lijkt me niet.
Hij stopt de diagnostics card in het slot op het moederbord.
2 slots geven alle ledjes, 2 slots missen de ledjes op pin 18 en 19.
De sticks zijn bij die test volledig buiten beschouwing.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ah nu snap ik t, even verkeerd gelezen hoe hij getest heeft... Sorry

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zer0-overload

zer0-overload

ZX6R '95 > '06 > '07 ^_^

Topicstarter
McKaamos schreef op zondag 06 september 2015 @ 10:43:
Beetje offtopic, maar die diagnostic kaartjes zien er awesome uit!
Waar haal je zoiets?
Ik heb ze hier gekocht:
http://www.sintech.cn/
Betaald via PayPal :)
Ze verkopen ook via eBay, maar op hun site hebben ze meer keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zer0-overload

zer0-overload

ZX6R '95 > '06 > '07 ^_^

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 06 september 2015 @ 10:36:
[...]

Als de gegevens kloppen betekent dit een hardware fout waarbij pins 18 en 19 niet werken, respectievelijk data en aarde.
Meestal duidt dit op kapotte geheugensloten, met andere woorden een kapot moederbord.
Dit is praktisch niet te repareren en waarschijnlijk zul je op zoek moeten naar een ander bordje tenzij het gebruik van de andere 2 sloten een voor jou werkbare situatie opleveren.
Ik zal contactspray eens proberen, ben benieuwd..

Het probleem ligt echt in de slots zelf dus? Nieuwes solderen geen optie dan? Of is dat niet te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Nee dat solderen krijg je nooit voor elkaar, als je uberhaubt al ergens losse ramslots zou kunnen vinden. Maar je kan vaak heel prima in andere sloten proberen, dus A2 en B2. Voor hetzelfde geld werkt alles dan weer prima.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:53
zer0-overload schreef op zondag 06 september 2015 @ 15:35:
Het probleem ligt echt in de slots zelf dus?
Geheugensloten zijn best wel robuust, de pinnetjes in de socket daarentegen niet. En aangezien de geheugencontroller in de cpu zit zouden deze dus ook goed de oorzaak kunnen zijn, heb je deze ook goed gecontroleerd op kromme pinnen?
Pagina: 1