Kapot systeem upgraden

Pagina: 1
Acties:

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-10 20:54
Inleiding
Dit topic heeft betrekking tot de upgrade van een oude PC die mij de laatste tijd veel kopzorgen heeft bezorgd. Het gaat om een oude dual core AMD van ca 6 á 7 jaar oud met een brakke videokaart, instabiele USB poorten die soms wegvallen en een HDD die continu loopt te stressen.
Na enkele herstel poginen en herinstallaties ben ik tot de conclusie gekomen dat het afgeschreven dient te worden, omdat het simpelweg zonde van de tijd is. De PC was sowieso al te ver verouderd om nog redelijk te functioneren.
Kortom hoogtijd voor een upgrade. Ik denk dat met een moderbord + cpu + geheugen + ssd transplantatie er weer een lekker systeempje van te maken is.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Deze computer wordt gebruikt voor wat doorsnee taken. Internet, office, email etc.
Hij wordt echter ook gebruikt voor fotografie en video. In het kader daarvan is het wel belangrijk dat er nog een oude profesionele 'legacy' scanner op kan worden aangesloten middels USB.
Fotobewerking kan op de meeste computers wel en de videobewerking die hier op zal worden gedaan beperkt zich tot het incidentele opknippen van home video'tjes van de kinderen.
Het is de bedoeling dat dit systeem de komende vijf jaar goed draait zonder zorgen en werkbaar blijft. De huidige componenten hadden moeite met de websites van tegenwoordig waardoor het soms log en zwaar aanvoelde. Vooral bij het openen van enkele tabs tegelijk.
Dit systeem gaat als dualboot met Windos / Linux draaien en de Linux compatability van de componenten is dus wel van belang.
Er wordt niet mee gegamed dus er is geen zware videokaart nodig. Als de videokaart maar sterk genoeg is om hoge kwaliteit video vloeiend af te spelen.
Wel denk ik dat er zo nu en dan een virtual machine op gedraaid zal worden dus is er wel een processor
nodig die daar geschikt voor is. Minimaal dual core denk ik en hyperthreading?

Wat mag het systeem gaan kosten?
Max. €300,- zat ik aan te denken, maar goedkoper zou wel fijn zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De Antec behuizing met +/- 300 watt voeding, TFT-monitor met DVI aansluiting, PS/2 keyboard, USB muis, USB flatbed scanner, USB profesionele filmscanner, speakers, USB video-capture device.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De meeste componenten hebben we nog. Het kan zijn dat er wel een nieuwe monitor bij komt, maar nu nog niet. Ik heb dus gekeken naar moederborden met een DVI en HDMI of Display port aansluiting.
De kast en voeding functioneren nog prima, net als de overige randapparatuur.
Het enige wat ik daarom nodig denk te zijn is een moederbord, processor, geheugen en SSD.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Echt voorkeuren heb ik niet, maar voor de processor nijg ik sterk naar Intel, omdat ik graag een geïntegreerde videokaart wil in het moederbord en Intel het goed doet met Linux.
Ook had ik ik gekeken naar het best-buy basis systeem van juli gekeken en daar zat een AMD processor in, maar die werd mij afgeraden, omdat AMD ver achter zou lopen t.o.v. Intel. De Celeron lijkt me niet geschikt dus daarom kom ik bij de i3 uit die een goede prijs / kwaliteit lijkt te hebben.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het hoeft geen klein moederbord te zijn, want er is voldoende ruimte in de kast. Er moeten wel één of liever twee pci kaarten in kunnen om eventueel nog eens een capture kaart te kunnen bijprikken. Er moeten ook minimaal twee s-ata aansluitingen op zitten om nog een dvd-speler of HD naast de SSD aan te kunnen sluiten.
De videokaart moet eigenlijk een DVI en HDMI of Displayport uitgang hebben. De huidige TFT heeft namelijk een DVI aansluiting en ik verwacht dat de volgende monitor een HDMI of Display Port heeft.
Geluidproductie is niet heel belangrijk al moet het natuurlijk niet te veel herrie maken. Hij staat in een ruimte waar het niet fluisterstil hoeft te zijn.

Ga je overklokken?
Nee. Het systeem moet stabiel en zonder zorgen vijf jaar normaal kunnen draaien. Overclocken is niet nodig.

Wat verwacht je van ons?
Wat vinden jullie van dit systeem? Ik ben niet up to date met alle ontwikkelingen van de afgelopen tijd en heb geprobeerd om binnen mijn budget een selectie te maken met goede prijs / kwaliteitsverhouding.

De Best Buy Guide van september leek me niet zo geschikt en die van juli had een AMD en een Celeron.
Hier ben ik zelf op uit gekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-4160 Boxed€ 112,51€ 112,51
1Gigabyte GA-H81M-HD3€ 52,01€ 52,01
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 42,96€ 42,96
1Crucial BX100 250GB€ 82,95€ 82,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 290,43

Zijn de componenten die ik heb geschikt voor mijn beoogde doel?
Passen de componenten bijelkaar en zijn ze Linux vriendelijk?
Kan ik misschien nog ergens wat op besparen of slimere keuzer maken?

[ Voor 16% gewijzigd door HyperH op 05-09-2015 21:34 ]

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11 15:31
Als je al voor de i3-4160 zou gaan, waarom dan niet de i3-4170? (vergelijk)

0.1 GHz winst voor 3 euro :P

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:54
De Antec behuizing met +/- 300 watt voeding
Wat is het merk en model van de voeding? Als het een lage kwaliteits voeding is, mag die na 6 à 7 jaar ook wel vervangen worden.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• HyperH
Ketho schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 22:06:
Als je al voor de i3-4160 zou gaan, waarom dan niet de i3-4170? (vergelijk)

0.1 GHz winst voor 3 euro :P
Bedankt voor de tip! Die drie euro doet het hem dan niet meer inderdaad.
NitroX infinity schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 22:12:
[...]
Wat is het merk en model van de voeding? Als het een lage kwaliteits voeding is, mag die na 6 à 7 jaar ook wel vervangen worden.
Het betreft volgens mij een Antec NSK4480 en daar zat toen een 80+ gold voeding in meende ik.
Slijt een voeding zoveel dan door de jaren?

• Ketho
Volgens de pricewatch heeft de Antec New Solution NSK4480 een 380W voeding, maar in de handleiding raadt Gigabyte minstens een voeding met 500W aan. Mijns inziens kan 380W wel voldoen, maar fyi.
To meet expansion requirements, it is recommended that a power supply that can withstand high power consumption be used (500W or greater). If a power supply is used that does not provide the required power, the result can lead to an unstable or unbootable system.
Ik kan alleen niet zien of het wel een 8-pin ATX 12V connector heeft, dat zou je mss even moeten nalopen.

[ Voor 25% gewijzigd door Ketho op 06-09-2015 09:59 ]

• HyperH
Ketho schreef op zondag 06 september 2015 @ 09:43:
Volgens de pricewatch heeft de Antec New Solution NSK4480 een 380W voeding, maar in de handleiding raadt Gigabyte minstens een voeding met 500W aan. Mijns inziens kan 380W wel voldoen, maar fyi.
Die 500W is denk ik nodig als alle features worden benut? (PCI kaarten, 4 HDD's, etc.)
Een dual core i3 met één SSD en DVD trekken niet zo veel hoop ik? Of zou het moederbord zo inefficient zijn?
Ketho schreef op zondag 06 september 2015 @ 09:43[/message]:
Ik kan alleen niet zien of het wel een 8-pin ATX 12V connector heeft, dat zou je mss even moeten nalopen.
Goede waarschuwing, want ik heb het huidige moederbord gegoogled (Asus m2a-vm) en die heeft dus deze aansluitingen:
  1. 24-pin ATX power connector
  2. 4-pin x ATX 12V power connector
De huidige voeding is dus niet compatible. Erg jammer, want ik zal nu een nieuwe voeding in de selectie op moeten nemen en elders de prijs iets zien te drukken.

Ontzettend bedankt voor de waarschuwing! Was wel dom geweest als ik er bij het inbouwen pas achter was gekomen. :X

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:03
Gold certificaat zegt niets over de kwaliteit. Dus even openschoven en een foto maken. Dan weten we het zeker. Een kwaliteit voeding zou ik na ong 10 jaar vervangen. En mindere kwaliteit na ong 5 jaar. En crap voeding per direct

En misschien 2de hands? Heb voor 75 euro een i5 2500 gekocht die blaast je huidige i3 weg. Vaak genoeg kan je voor 150 euro een recent upgrade setje kopen.

[ Voor 26% gewijzigd door loki504 op 06-09-2015 10:29 ]

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:05

Tribits

Onkruid vergaat niet

Zal deze voeding zijn vermoed ik: pricewatch: Antec Earthwatts EA 380

Op zich geen slechte voeding, maar zo langzamerhand wel eens tijd voor een nieuwe. 80plus gold lijkt me overigens sterk voor een voeding uit 2007, aangezien die standaard uit 2008 stamt.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• HyperH
loki504 schreef op zondag 06 september 2015 @ 10:22:
Gold certificaat zegt niets over de kwaliteit. Dus even openschoven en een foto maken. Dan weten we het zeker. Een kwaliteit voeding zou ik na ong 10 jaar vervangen. En mindere kwaliteit na ong 5 jaar. En crap voeding per direct
Het is geloof inderdaad geen gold voeding, maar wel een 80+ volgens de reviews van de kast die ik gezien heb. Volgens mij heeft Tribits gelijk en ligt er een Antec Earthwatts EA 380 in.
Zou dat een 'kwaliteits' voeding zijn die het nog wel een paar jaar kan uithouden? Voor dit systeem heb ik er misschien niets aan, omdat die connector vermoedelijk niet gaat passen.
Kan het helaas niet checken want die pc staat momenteel elders.
En misschien 2de hands? Heb voor 75 euro een i5 2500 gekocht die blaast je huidige i3 weg. Vaak genoeg kan je voor 150 euro een recent upgrade setje kopen.
Eigenlijk geef ik de voorkeur aan nieuw i.v.m. garantie. Ook zou het wel lekker zijn als ik deze week nog kan bestellen zodat ik in het weekend los kan. Daarna ben ik weer een tijdje weg dus het moet allemaal werken voor ik weg ga.
Een i5 zou wel lekker zijn natuurlijk, maar het is niet mijn hoofdsysteem en het wordt hoofdzakelijk door andere gezinsleden gebruikt. Een dual core zou toch ook wel afdoende moeten zijn hoop ik? (er wordt niet mee gegamed)
Tribits schreef op zondag 06 september 2015 @ 13:41:
Zal deze voeding zijn vermoed ik: pricewatch: Antec Earthwatts EA 380

Op zich geen slechte voeding, maar zo langzamerhand wel eens tijd voor een nieuwe. 80plus gold lijkt me overigens sterk voor een voeding uit 2007, aangezien die standaard uit 2008 stamt.
Volgens mij heb je gelijk. Ik denk dat het die voeding is inderdaad. Het is inderdaad geen gold plus, dat had ik overgenomen uit een verkeerde review.

Volgens mij heeft de huidige voeding onderstaande aansluitingen:

Connectors
1 x Main connector (20+4Pin)
1 x 12V(P4)
6 x peripheral
2 x SATA
1 x Floppy
1 x PCI-E

Ik heb nu naar alternatieven gezocht en kwam o.a. dit tegen:
XFX Pro 450w v2

Die heeft echter de volgende aansluitingen:

1x PCI-E 6+2 pin
6x SATA 5-pin
3x Peripheral 4-pin
1x 20+4pin
1x 4+4pin
1x Floppy 4pin

De 20+4 pin heb ik nu ook en die gaat dus niet passen. De 4+4 pin is degene die ik nu moet hebben toch?

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:03
Als budget voeding heb je eigenlijk maar 1 keuze.

pricewatch: Antec VPF Series 450W

Deze heeft alle aansluitingen.

Of pricewatch: be quiet! System Power 7 300W

Kwaliteit is geloof ik iets minder maar als nog prima(hier kan je alleen in de toekomst mid/high end gpu aan sluiten de be quit pure power l8 heeft geloof ik wel een 6p pci-e aansluiting.

[ Voor 45% gewijzigd door loki504 op 06-09-2015 18:33 ]

• HyperH
Bovenstaande adviezen heb ik meegenomen en dan kom ik op het onderstaande lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-4170 Boxed€ 113,95€ 113,95
1Antec VPF Series 450W€ 52,20€ 52,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 344,07

Heb even gekeken naar de mogelijkheden van tweedehands, maar dat is niet veel goedkoper dan nieuw bestellen en geeft wel veel meer gedoe.
Voor de gesuggereerde tweedehands i5 zou ik een 1051 socket moederbord moeten vinden en die zijn veel duurder dan de huidige 1050 socket moederborden.

Nieuw bestellen is makkelijker, sneller en geeft goede garantie. Het is helaas wel iets duurder geworden, maar er valt verder niet veel meer van de prijs af te schaven zonder in te leveren op de prijs / kwaliteit.

Is deze set geschikt en passen de onderdelen nu allemaal bij elkaar?

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-11 22:49

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Voor een I5 uit de 2000/3000 serie zul je toch echt een socket 1155 moederbord nodig hebben, 1151 is voor Skylake :+

Verder ziet je set er goed uit, die zou je zo kunnen bestellen.

Om je nog even een idee te geven wat men dus bedoelde:
V&A aangeboden: Intel Core i5 2400 Boxed + V&A aangeboden: Gigabyte GA-PH67A-UD3 heb je toch een leuk setje voor een mooi prijsje en als je echt gek wil doen V&A aangeboden: Intel Core i5 2500K + Z bordje die ik zo niet kan vinden. Of je zou zelfs een nieuw moederbord kunnen kopen, kost dan wel iets meer maar goed.

CPU zit waarschijnlijk nog wel een jaar garantie op van uit intel, uit mijn hoofd zo geven die namelijk 3 jaar garantie tegenwoordig dus als de verkoper de bon nog heeft zit zelfs dat nog wel goed.

[ Voor 92% gewijzigd door DarkBlaze op 06-09-2015 21:37 ]

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• HyperH
Oeps, ik ben lekker bezig zeg met al die foutjes. Dat verklaard wel waarom die moederborden zoveel duurder waren. Het is maar goed dat er oplettende tweakers zijn die meelezen!

Met één van de gebruikte i5 processoren die te koop staan zou ik op dit setje uitkomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock H61M-DG3/USB3€ 47,-€ 47,-
1Antec VPF Series 450W€ 52,20€ 52,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 225,11

Qua kosten kom ik met de extra uitgaven voor verzenden / ophalen niet goedkoper uit.
Het enige verschil zijn het moederbord en de processor. Er zou dan een i5 van ca twee jaar oud in zitten, maar op een minder goed moederbord.

Verwijderd

Ik zou toch voor de Be Quiet voeding gaan. Vorige week heb ik 2 basissystemen in elkaar gezet, eentje met een Antec VPF 450 en de andere met de Be Quiet. De Antec maakte best veel herrie en de Be Quiet is lekker stil en 35% goedkoper. Dat is dus een makkelijke keus voor mij voortaan bij andere systemen.

• hanvandijk
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-06 22:17
Ik zou ook voor de Be Quiet gaan. Voor 30 euro is dat een prima voeding met alle mogelijke aansluitingen.
Meer dan 300 W ga je met zo'n systeempje nooit gebruiken.
Ook niet als je kiest voor het systeem met een i5

• HyperH
Als de 300 watt voldoende is om een stabiel systeem te hebben en robuust genoeg om de komende vijf jaar zonder zorgen te laten functioneren, dan vind ik die goedkopere Be Quiet prima.

Dan is dit denk ik de componentenlijst die ik ga bestellen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-4170 Boxed€ 113,95€ 113,95
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,95€ 32,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 324,82

Dan ben ik voor ca €350,- klaar inclusief de onvoorziene uitgaven van de voeding.

• Ketho
Je had sowieso wel een nieuwe voeding nodig, denk niet dat die oude voeding ook SATA aansluitingen heeft, tenzij je zo'n Molex to SATA converter hebt.

Sorry voor de bump :$

[ Voor 27% gewijzigd door Ketho op 07-09-2015 19:05 ]

• HyperH
Geen probleem hoor. :)

De voeding moet wel s-ata connectoren hebben, want ik heb er nu een SATA-300 HDD en een SATA DVD lezer / schrijver in zitten.
Het zou kunnen dat dit met molex-SATA-adaptertjes gaat, maar dat weet ik eigenlijk niet meer.

• HyperH
Twee opmerking waar iemand na mij misschien nog iets aan heeft.

Ik was vergeten een adapter te bestellen om de 2,5" SSD in een 3,5" bracket te kunnen plaatsen. De kast had namelijk geen bracker voor een SSD schijf.
Het is nu (tijdelijk) opgelost met een stukje schuimrubber en tape.

Het moederbord heeft een Realtek NIC en die werkt niet of slecht i.c.m. Linux.
Pagina: 1