Windows 10 product code

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredjeK
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-09 20:02
Beste tweakers,

Ik heb dus een maand geleden een upgrade gedaan van 8.1 naar 10. Gisteren wilde de pc ineens niet meer opstarten. Heb alles geprobeerd om via usb het probleem te verhelpen, reparatie, opnieuw instellen etc.
De systeemschijf (crucial m4) is om welke reden dan ook vergrendeld. Nu wil ik dus windows op een andere ssd schoon installeren maar er wordt om een product code gevraagd die ik uiteraard niet heb. Nu kan ik de activering wel overslaan maar loop ik dan tegen problemen op?

Edit : de pc start wel op maar windows niet (zwart beeld met muiscursor)

[ Voor 7% gewijzigd door FredjeK op 05-09-2015 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-10 16:57
Wanneer je het activeren overslaat zal het systeem zich automatisch activeren na het voltooien van de installatie. Dit omdat er reeds een upgrade heeft plaatsgevonden op je systeem. Internetverbinding is hierbij wel een vereiste.

[ Voor 17% gewijzigd door crypt0rr op 05-09-2015 19:41 ]

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredjeK
Ah ok, dacht al dat ik eerst weer 8.1 erop moest zetten. Dank je wel voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredjeK
Ik begrijp er helemaal niks van.... Nu zegt het windows installatie dat ik op geen enkele schijf kan installeren.
"Kan windows niet op deze schijf installeren. De geselecteerde schijf bevat een MBR-partitietabel. Op EFI systemen kunt u windows alleen op GPT schijven installeren". Formatteren haalt niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-10 16:57
FredjeK schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 20:19:
Ik begrijp er helemaal niks van.... Nu zegt het windows installatie dat ik op geen enkele schijf kan installeren.
"Kan windows niet op deze schijf installeren. De geselecteerde schijf bevat een MBR-partitietabel. Op EFI systemen kunt u windows alleen op GPT schijven installeren". Formatteren haalt niets uit.
Verwijder de partitie's allemaal die daar staan van de schijf die je wilt gebruiken. Maak hierna via de knop 'nieuw' automatisch nieuwe partities aan en probeer het dan opnieuw.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:00

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Google die foutmelding eens. Wie weet, misschien krijg je een antwoord dat je met diskpart wat moet doen. ;)

En je eerste vraag is hier op GoT ook al een paar keer beantwoord, als je had gezocht.
bardi-1 schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 20:21:
[...]

Verwijder de partitie's allemaal die daar staan van de schijf die je wilt gebruiken. Maak hierna via de knop 'nieuw' automatisch nieuwe partities aan en probeer het dan opnieuw.
Helaas wordt er op die manier geen nieuwe partitietabel gemaakt. Je zit nog steeds met MBR indeling, ipv GPT.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-10 09:45
Het zou alsnog mogelijk moeten zijn om Windows 10 te installeren op een MBR schijf.

Tenminste mbv een bootable USB stick kreeg ik de keus uit "EFI USB Device" of "USB HDD", en dan gewoon USB HDD selecteren. Tijdens de installatie zou die dan geen foutmelding moeten geven dat Windows alleen op GPT kan.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/lofGJnvm.jpg

Je kan ook MBR naar GPT converteren met idd diskpart
https://technet.microsoft.com/nl-nl/library/cc738416
FredjeK schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 19:34:
Nu wil ik dus windows op een andere ssd schoon installeren
"Kan windows niet op deze schijf installeren. De geselecteerde schijf bevat een MBR-partitietabel. Op EFI systemen kunt u windows alleen op GPT schijven installeren".
Huh, zijn SSDs niet standaard op GPT oid :?

offtopic:
Ik converte mijn oude laptop van MBR naar GPT, maar die ondersteunde geen UEFI dus na de Windows install zag hij de installatie niet. Moest toen weer terug converteren naar MBR ;(

* Ketho heeft er niet zoveel verstand van eigenlijk

[ Voor 3% gewijzigd door Ketho op 05-09-2015 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ketho schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 21:51:
Het zou alsnog mogelijk moeten zijn om Windows 10 te installeren op een MBR schijf.

Tenminste mbv een bootable USB stick kreeg ik de keus uit "EFI USB Device" of "USB HDD", en dan gewoon USB HDD selecteren. Tijdens de installatie zou die dan geen foutmelding moeten geven dat Windows alleen op GPT kan.

[afbeelding]
Klopt, maar dan zit je in Legacy of ook wel BIOS boot, niet UEFI.
Je kan ook MBR naar GPT converteren met idd diskpart
https://technet.microsoft.com/nl-nl/library/cc738416

[...]

[...]

Huh, zijn SSDs niet standaard op GPT oid :?

offtopic:
Ik converte mijn oude laptop van MBR naar GPT, maar die ondersteunde geen UEFI dus na de Windows install zag hij de installatie niet. Moest toen weer terug converteren naar MBR ;(

* Ketho heeft er niet zoveel verstand van eigenlijk
Elke schijf heeft tegenwoordig geen partitietabel. Die wordt gemaakt als je de schijf initialiseert. Heb je een schijf < 3 TB, dan kan je kiezen of je de oude MBR of nieuwe GPT indeling gebruikt. Heb je een schijf van 3 TB of groter, dan ben je verplicht om GPT te kiezen, omdat MBR niet in staat is om partities van > 2 TiB te lezen. Zie Wikipedia maar voor hoe het precies zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Begin even met een schone lei.

Druk op Shift+F10 tijdens het eerste scherm van de installatie.
Afbeeldingslocatie: http://www.pc-helpforum.be/uploads/monthly_08_2015/post-9560-0-92015100-1438516160.jpg

Nu verschijnt de opdrachtprompt. Voer het volgende in:

diskpart
list disk
Probeer de SSD te herkennen, meestal is dat "Disk 0".
Ga in dat geval verder met:

select disk 0

Vervolgens de partitietabel verwijderen met:
clean

Opdrachtprompt sluiten en verder met de installatie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredjeK
Op de eerste plaats bedankt voor jullie reacties. Ik heb inderdaad gegoogled , maar de oplossingen die ik vond werkten voor mij niet. Ik kon bijvoorbeeld geen partities verwijderen , ook heb ik al heel wat windows installaties achter de rug maar de GPT foutmelding had ik nog nooit gezien. Ik heb ook niets in de bios veranderd , daar zag ik ook wat GPT opties alleen heb ik daar niet mee gespeeld omdat ik er gewoon te weinig verstand van heb.

Het goede nieuws is dat de suggestie van Dav1d heeft gewerkt. :) Alleen heb ik daar met al m'n enthousiasme ook de usb stick met het installatiebestand gewist... 8)7 die moest ik dus bij een vriend weer erop zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kameleleon
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:59
FredjeK schreef op zondag 06 september 2015 @ 04:00:
Op de eerste plaats bedankt voor jullie reacties. Ik heb inderdaad gegoogled , maar de oplossingen die ik vond werkten voor mij niet. Ik kon bijvoorbeeld geen partities verwijderen , ook heb ik al heel wat windows installaties achter de rug maar de GPT foutmelding had ik nog nooit gezien. Ik heb ook niets in de bios veranderd , daar zag ik ook wat GPT opties alleen heb ik daar niet mee gespeeld omdat ik er gewoon te weinig verstand van heb.

Het goede nieuws is dat de suggestie van Dav1d heeft gewerkt. :) Alleen heb ik daar met al m'n enthousiasme ook de usb stick met het installatiebestand gewist... 8)7 die moest ik dus bij een vriend weer erop zetten.
Ik had ook dezelfde problemen zon 2 dagen geleden.

Bij mij hielp het om de ssd te converteren naar ntfs

Select de partitie via diskpart en typ : convert fs=ntfs daarna kun je wel windows erop zetten.

Edit: laat maar ik dacht dat het niet werkte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

BatmanNL schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 09:45:
[...]

Ik had ook dezelfde problemen zon 2 dagen geleden.

Bij mij hielp het om de ssd te converteren naar ntfs

Select de partitie via diskpart en typ : convert fs=ntfs daarna kun je wel windows erop zetten.

Edit: laat maar ik dacht dat het niet werkte ;)
Sowieso, waarom zou het aanpassen van het file system de boel op magische wijze laten werken? En welke partitie zou je dan moeten selecteren? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kameleleon
Hero of Time schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 09:54:
[...]

Sowieso, waarom zou het aanpassen van het file system de boel op magische wijze laten werken? En welke partitie zou je dan moeten selecteren? ;)
Zeg jij het maar, maar bij mij werkte het. ;D
Eerder kreeg ik een error code : 0x80070057 ofzo.
En als ik de schijf probeerde te cleanen kreeg ik een i/o error

Partitie waar je windows dan op wil zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-10 01:06
Dav1d schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 22:23:
[...]

Begin even met een schone lei.

Druk op Shift+F10 tijdens het eerste scherm van de installatie.
[afbeelding]

Nu verschijnt de opdrachtprompt. Voer het volgende in:

diskpart
list disk
Probeer de SSD te herkennen, meestal is dat "Disk 0".
Ga in dat geval verder met:

select disk 0

Vervolgens de partitietabel verwijderen met:
clean

Opdrachtprompt sluiten en verder met de installatie. :)
Kijk hier wel even mee uit. Als je de verkeerde schijf selecteert (bijv een tweede of derde hdd met waardevolle gegevens die als "disk0 staat), dan kun je die per ongeluk verwijderen als je de verkeerde schijf kiest. Het is mij nog nooit gebeurd maar ik kan me voorstellen dat je per ongeluk de verkeerde schijf selecteert. Even goed kijken naar de partitiegrootte voor je hiermee aan de slag gaat, of nog beter even alle overige harde schijven ontkoppelen zodat je zeker weten de juiste schijf hebt.

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

BatmanNL schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 09:58:
[...]

Zeg jij het maar, maar bij mij werkte het. ;D
Eerder kreeg ik een error code : 0x80070057 ofzo.
En als ik de schijf probeerde te cleanen kreeg ik een i/o error

Partitie waar je windows dan op wil zetten.
Dat klinkt meer als een probleem met de harde schijf, dan iets anders. Want een clean op een disk, nadat je 'm uiteraard hebt geselecteerd, hoort gewoon zonder problemen te werken. Krijg je een I/O error, dan is de schijf rot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kameleleon
Hero of Time schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 11:57:
[...]

Dat klinkt meer als een probleem met de harde schijf, dan iets anders. Want een clean op een disk, nadat je 'm uiteraard hebt geselecteerd, hoort gewoon zonder problemen te werken. Krijg je een I/O error, dan is de schijf rot.
Het was een ssd maarja, als ik problemen ondervind heb ik nog garantie
Pagina: 1