win9x max hd ruimte?

Pagina: 1
Acties:

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:04
http://www.tweakers.net/reacties.dsp?Action=Posting&ParentID=313595

naar aanleiding hiervan wou ik wel es weten of dit waar is. ik dacht dat je je schijven vanaf 80GB MOEST partitioneren.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Neehoor, ligt eraan welke OS en welke bestandssysteem je gebruikt.

Je hebt Win9X/Win2K en FAT32/NTFS.

FAT32 kan maximaal 8TB (8192GB) per partitie aan en NTFS maximaal 2TB (2048GB). Dus bestandssysteem is totaal geen probleem.

In Win9X zitten ook 16bit applicaties zoals scandisk.exe en deze kan slechts partities tot 128GB aan. Maar een grotere schijf is natuurlijk wel mogelijk, zolang de grootste partitie maar 128GB is. Win2K kent deze beperking niet, althans indien NTFS wordt gebruikt. Want Win2K kan vanwege systeemontwerp maximaal 32GB FAT32 aan.

Meer info in deze MS KB artikel.

edit:

Het hangt daarnaast ook af van de BIOS/controller hoeveel GB ie aankan. Bijv HPT370 kan max 137GB aan. Van Promise weet ik dat niet, ze hebben een vage en lelijke website...

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-04 20:41

EXX

EXtended eXchange

Volgens mij klopt dit verhaal niet helemaal.

- De 128 GB limiet is niet een limiet van het OS of file system, maar van de ATA/IDE type interface. Dan wordt het maximale aantal cylinders/heads/sectors bereikt wat ATA aankan en dan is het dus echt op. Daar veranderd ook LBA niks aan.

- Volgens de FAT32 White Paper van MS gaat FAT32 tot 2TB (en niet 8), en NTFS 16 Exabytes (2^64). Alleen de bootpartitie van NTFS kan niet groter zijn dan 4 GB.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wat betreft 128GB grens:
http://web.inter.nl.net/hcc/J.Steunebrink/bioslim.htm#Int13ext
The Int 13h extensions - Breaking the 8 GB barrier
With the rate in which the harddisk technology is progressing, we are now faced with EIDE drives exceeding the 8064 MB limit of the Int 13h interface.
The only way to break this limit is to ditch the CHS system in favor of a direct LBA interface.
The SCSI drive technology uses this kind of LBA interface already for years.
LBA works with a 64-bit sector address, so we can (theoretically) access the staggering amount of 8,796,093,022,208 GB! Due to limitations of the ATA interface, only the lower 28 bits of the LBA address can used by an EIDE drive resulting in a, still formidable, limit of 128 GB.
Da's dus waar... Overgaan op SCSI dus... :9

En wat betreft bestandssystemen is het erg vaag... MS die zichzelf tegenspreekt... Of heb ik het artikel verkeerd begrepen :?

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Men will zowiezo van het bestaande ATA/EIDE af en overstappen op een serieel protocol (zoals Firewire). Waarschijnlijk zal dan ook de 128GB barriere opgeheven worden.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:04
Op dinsdag 19 juni 2001 14:10 schreef EXX het volgende:
Men will zowiezo van het bestaande ATA/EIDE af en overstappen op een serieel protocol (zoals Firewire). Waarschijnlijk zal dan ook de 128GB barriere opgeheven worden.
Serial ATA?

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Juist ja, zo gaat dat geloof ik heten.

Verwijderd

Seagate heeft al een serial ATA schijf gedemonstreerd. http://www.tweakers.net/nieuws/15923 Zal nog wel een tijdje niet te koop zijn...

Verwijderd

Eindelijk van die airflow-blokkerende IDE kabels af! En geklooi met jumpers heb je dan ook niet meer.

Wanneer zouden de eerste moederborden standaard onboard Serial ATA hebben? 2Q2 ofzo? :9

Verwijderd

Bah .. dus ik kan onder Win2K geen 80 GB FAT32 partitie maken voor video?

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op zondag 24 juni 2001 22:23 schreef HlpDsK het volgende:
Bah .. dus ik kan onder Win2K geen 80 GB FAT32 partitie maken voor video?
Volgens mij wel. Ik heb zo'n Maxtor 80Gig schijf voor de MP3's, en die is gewoon met FAT32 geformatteerd (in win98), en doet 't prima onder win2k.

Siditamentis astuentis pactum.

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

picobyte

MhIHIHI!

Geen text :?
Zit nu in een verse mozilla blind te tikken (bugje in mozilla:)

De preview knop is weer terug en ik kan nu weer zien wat ik tik:)

Maar ff ontopic, die boot partitie van NT/win2k is bij mij altijd al 27GB geweest zonder enig probleem!
Wat je moet doen is ff je disk in een bestaande winnt/2k machine formateren en dan installeren op die bestaande partitie(met winnt wel meteen >sp4 upgraden, omdat die anders over zijn nek gaat.

Powered bij meergranenbrood.

Verwijderd

Op woensdag 11 juli 2001 11:24 schreef picobyte het volgende:
Geen text :?
Zit nu in een verse mozilla blind te tikken (bugje in mozilla:)
Vervelend .. maar wat draagt dat bij aan dit draadje?

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

picobyte

MhIHIHI!

Op woensdag 11 juli 2001 11:31 schreef HlpDsK het volgende:[..]Vervelend .. maar wat draagt dat bij aan dit draadje?
Niet veel idd maar mijn preview knopje was ook weg en als ik een reactie edit of quote (zoals nu) dan heb ik echo en knopjes.Het is dus weer eens een lekker vaag probleem >:)

Powered bij meergranenbrood.

Pagina: 1