Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Reisbestendige Studielaptop rond €500-,

Pagina: 1
Acties:

• Vroege
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20-09 11:29
Hallo beste Tweakers! Op mijn zoektocht naar een laptop heb ik al menig vergelijker en de pricewatch doorgespit zonder eigenlijk te vinden wat ik zocht. Daarom dit draadje. Daarnaast ben ik geen expert, dus ben ik op zoek naar informatie die ik niet direct bij specificaties kan vinden zoals:"Is het de SSD waard als deze laptop "maar" over een I3 cpu beschikt, of verspil ik dan geld aan een onderdeel dat toch niet zijn meerwaarde kan leveren?" Ik zal zoveel mogelijk spuien zodat iemand me hopelijk de gouden tip kan geven.

Wat ga je met je laptop doen?
Zoals de titel aangeeft zoek ik naar een vrij basic laptop die ik voor de studie kan gebruiken. Ik hoef geen zware programma's te draaien. Denk voornamelijk aan presentaties geven, statistiek draaien (SPSS), het gebruik van MSoffice en voor het vermaak het draaien van films & series. Ik ben wel op zoek naar een variant met SSD (merk dit enorm met mijn desktop). Wat ik overal lees is dat een geheugengrootte van 4GB een vereiste is. Geen games, geen rendering, maar ik ben wel op zoek naar iets dat fullHD draait. Het besturingssysteem moet Windows zijn aangezien ik niet anders gewend ben.

Wat is je budget?
Gezien de requirements en mijn karige inkomen houd ik een softcap aan van plusminus €500. Het mag natuurlijk altijd goedkoper als aan de vereisten voldaan kan worden. En mocht iemand een geweldige suggestie hebben, kan ik eventueel tot de €600 gaan, maar daar houdt het echt op. Het aanbiedingendraadje heb ik ook doorgespit, maar aanbiedingen zijn natuurlijk altijd welkom.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
kortgezegd, ja. De laptop moet bestand zijn tegen gebruik in collegezalen en gebruik in het OV. De laptop moet dus tegen een stootje kunnen en een aardige accuduur hebben. Ik zou toch zeker 4 uur met de accu willen doen en zo mogelijk 6. Qua formaat ben ik op zoek naar een 15,6" variant en het gewicht mag max. 3kg zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
De enige voorkeur die ik heb is een laptop die op windows draait, of deze nou 7, 8, of 10 draait maakt me verder niet uit. Merken maken me niet uit, zolang de kwaliteit in orde is en aan de eisen wordt voldaan.

Eigen onderzoek heeft dit opgeleverd:
- Toshiba Satellite Pro R50-B16
Deze laptop heeft vrijwel alles wat ik zoek op twee punten na: Geen Full HD en tegen de cap van mijn budget. Als het onmogelijk mocht blijken om dit te toppen, wordt dit waarschijnlijk mijn nieuwe laptop.
- Asus R556LA-DM750H
Deze heeft "slechts" een i3-serie en geen SSD, maar is flink goedkoper en is wél in de goede resolutie beschikbaar. Ik ben een leek, maar ik heb gelezen dat er alsnog een SSD in te peuteren is. Zou na die upgrade de slechtere processor een probleem zijn?
- Lenovo Thinkpad E550 & Acer Travelmate P4
Hier twee exemplaren die ik zou aanschaffen als ik niet zou hoeven eten. Voldoen aan alle eisen, maar zijn simpelweg ruim €200 te duur. Mocht men deze, of soortgelijke modellen voor een actieprijs tegenkomen, dan zou dat zeer welkom zijn.
-ACER ASPIRE E5-573-37QE (bij gebrek aan pricewatch een link naar een vergelijker mits toegestaan)
Bij deze kandidaat heb ik slechts een twijfel: Gaat die processor het trekken?
Buiten deze twijfel zou ik deze laptop direct aanschaffen, ware het niet dat deze uitverkocht is. Ik heb geen ervaring met dit merk, dus iedere relevante info is welkom.

Verder heb ik geen idee hoe het zit met de kwaliteit van toetsenborden, frames en beeldschermen. Dus mocht je nou goede, of slechte ervaringen hebben dan hoor ik die graag!

Om het makkelijk te maken zal ik een lijstje neerzetten voor de TLDR;s onder ons:
-Prijs: +- €500-, max. €600.
-SSD met minimaal 100Gb aan opslag
-15,6" met Full HD
-Cpu die de aanschaf van SSD niet verzaakt
-4GB geheugengrootte
-Robuust (bestand tegen OV- en collegegebruik)
-Accuduur van minimaal 4 uur

Ik hoop zo voldoende informatie gegeven te hebben. Mochten er nog op- en aanmerkingen zijn, dan hoor ik dat graag. Alvast bedankt!

[ Voor 11% gewijzigd door Vroege op 05-09-2015 22:09 ]

Verwijderd

Als de processor iets lichter is, dan is naar mijn mening een SSD juist een voordeel. Hoewel een i3 echt niet verkeerd is als je geen zware applicaties/games draait.
Voor het standaard office/web/mail/youtube gebruik is een i3 echt meer dan voldoende.

• Vroege
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20-09 11:29
Verwijderd schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 19:15:
Als de processor iets lichter is, dan is naar mijn mening een SSD juist een voordeel. Hoewel een i3 echt niet verkeerd is als je geen zware applicaties/games draait.
Voor het standaard office/web/mail/youtube gebruik is een i3 echt meer dan voldoende.
Bedankt voor je snelle reactie! Ik was in de veronderstelling dat een langzamere processor misschien de SSD zou "remmen", maar zo ik het nu begrijp is de schijf dus alsnog de bottleneck. Ik zit nog steeds te zoeken en het is überhaubt lastig om wijs te worden van de processoren. Nieuwe generaties die sneller zijn dan oudere generaties van een hogere serie en dergelijke... Maar kortom is de i5 van de toshiba zijn meerprijs nog waard?

Verwijderd

Ik zou het Full-HD scherm van de ASUS toch een stuk belangrijker vinden dan het 1366x768 scherm van de Toshiba.