Wifi verbeteren aan de bron of ontvanger?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ondernemer1979
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-04-2022
L.S.,

Ik ga binnenkort op reis. In het hotel is wifi. Zoals iedereen weet is dat vaak dramatisch. Ik ga ervan uit dat het signaal en de bandbreedte op de plek waar het uitgezonden wordt niet slecht is, maar de afstand tot de kamer vervolgens te groot is (of te veel obstakels heeft).

Ik heb al enkele uren zitten zoeken, maar ik kan de antwoorden op mijn vragen niet vinden. Dat kan ook komen omdat ik hier zo weinig verstand van heb waardoor sommige posts niet volgen. Mijn excuses als ik dingen vraag die misschien elders al beantwoord zijn.

Ik heb 2 oplossingen bedacht:
OPLOSSING A – Ik ga rondlopen in het hotel en zoek een plaats waar het bereik goed is en een vrij stopcontact op een verborgen plaats zit en plug daar een apparaatje in. Mogelijk overleg ik het ook gewoon met het hotel.
AD A – 1 – Heeft dit kans van slagen?
AD A – 2 – Hoe heet zo'n apparaatje wat ik dan nodig heb? Kunnen jullie me de beste adviseren? Het mag gerust enkele honderden euro's kosten.
AD A – 3 – Als ik nu in mijn kamer mijn laptop aansluit, moet ik dan ook nog iets op mijn laptop aansluiten omdat hij het signaal nu wel van het apparaatje ontvangt maar mijn laptop waarschijnlijk niet de kracht heeft om een signaal naar het apparaatje terug te sturen?

OPLOSSING B – Ik sluit iets aan op mijn laptop wat de signaalontvangst vergroot
AD B – 1 – Heeft dit kans van slagen?
AD B – 2 – Hoe heet zo'n apparaatje wat ik dan nodig heb? Kunnen jullie me de beste adviseren? Het mag gerust enkele honderden euro's kosten.

Welke van de twee oplossingen heeft jullie voorkeur?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Het mag gerust enkele honderden euro's kosten.
?
Kan je dan niet beter een iets duurder hotel kiezen?
Ik heb laatst met viersterren-hotels geen last gehad van slechte wifi, anders kan je nog een mini-accesspoint aansluiten op de ethernet poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamotek
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-07 00:36
Is het geen oplossing om voor die enkele honderden euro's een mobiel abonnement in het buitenland af te nemen? Dan kan je met je mobiel eventueel tetheren naar de laptop of ander apparaat waardoor klooien met WiFi helemaal niet nodig is.

In het buitenland (iig EU) is er veelal ook al een 4G verbinding aanwezig, misschien is wat onderzoek daarvoor een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ondernemer1979
Heel erg bedankt voor jullie reacties! Een ander hotel of mobiel abo zijn niet gewenst.

Met betrekking tot de gestelde vraag: wat zouden jullie doen?

Is een mini-accesspoint niet een oplossing-B?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:57
Vragen om een kamer dicht bij een ap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Probleem in (goedkopere) hotels is vaak dat de Acces Ponts weggewerkt zitten achter een "systeem" plafond (met een metalen raster waarop de plafondplaten liggen) en er daar door de hotelketen ook geen/amper budget wordt uitgetrokken om een degelijk netwerk aan te leggen.

Ik heb een jaar of 12 geleden een Cisco "A" netwerk aan mogen leggen in een kantoorpand waar de architect van het pand een grotere inspraak had dan dat wij dat als IT afdeling hadden. Geld was gelukkig geen issue dus met bijna het dubbel aantal AP's dan dat er normaliter noodzakelijk was volgens (in)meten konden we tóch een goede dekking en roaming garanderen.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afgezien van het "signaal", is het ook de zaak, van hoe groot de toegekende bandbreedte is per user, en de backbone. Met name het eerste is vaak dramatisch.

Effe rekenen:

20 kamers, met een 10 Mbps lijn. Iedereen krijgt dus 256 kBps (die andere 5 Mbps is voor management, hotel zelf etc....). Dit is de "simpele" manier, dus iedereen krijgt gewoon 256 kBps toegekend.

Wat duurdere hotels (die wat betere hardware inzetten), hebben een load balancer. Dus als het "rustig" is, krijg je meer, maar als het druk is, krijg je weer je "gegarandeerde" bandbreedte.

Sommige hotels hebben ook een LAN aansluiting. Gebruik deze zeker wel voor de laptop (tip: neem een 5 meter UTP kabel mee). Dan weet je zeker dat je geen WiFi perikelen krijgt, plus het is veiliger (alhoewel NSA kan ALLES aftappen, en ze DOEN het ook; alefs als je in Timboektoe bent)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-07 12:31
1) Het maar de vraag of het hotel uberhaubt goed internet heeft.
Genoeg plaatsen, inclusief west europa, waar het snelste beschikbare breedband internet 2Mbit ADSL is.

2) Je zit met meerdere mensen op zo'n aansluiting. Tenzij het hotel serieus heeft nagedacht over hun netwerkarchitectuur ga je daar last van krijgen.
En bij hotels die daar over nagedacht hebben, zit het vaak wel goed met het wifi ontvangst.

3) Veel hotels blokkeren devices waar jij het over hebt. Zeker als ze geld vragen voor WiFi.

4) Zonder toestemming een zwart doosje met draden en antennes op een openbaar stopcontact aansluiten en onbeheerd achterlaten is een hele goede manier om de explosieve opruimingsdienst te ontmoeten.

5) Vaak is er ook een bekabelde aansluiting beschikbaar.

6) Je kan een plekje zoeken met goede wifi (de lobby meestal) en daar je mail checken enzo.

7) Als constant goed internet hebben zo belangrijk is, kun je beter niet op reis gaan ;)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ondernemer1979
Goed... thanks voor alle tips... Echter daarmee staan mijn vragen nog open. Iemand interesse om die te behandelen?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 02:04
Al een mifi overwogen?
Dan ben je onafhankelijk van welke lokale faciliteiten dan ook en hoef je alleen een data sim in het gewenste land te scoren.
https://www.mifiwinkel.nl/huaweie53272-4g

Afbeeldingslocatie: https://www.mifiwinkel.nl/media/catalog/product/cache/1/image/265x265/c96a280f94e22e3ee3823dd0a1a87606/e/5/e5372-3.jpeg

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Nee, er is geen 'aan de ontvanger' of 'aan de zender' wat te doen. WiFi is niet een richting he, het is bi-directioneel. Als jij heel hard kan zenden maar de AP niet heb je er niks aan. Anders om geldt hetzelfde.

Verder stel dat dat 'iedereen weet dat WiFi in een hotel slecht is'. Die ervaring kan ik helaas niet met je delen. Ik heb nog nooit een hotel geboekt waarbij achteraf bleek dat er geen, of slecht werkend internet was.

Wat een oplossing betreft: die is er niet met jouw gestelde eisen. Je kan wel wat anders doen:

- Ethernet aansluiting vinden en eigen AP aansluiten

- Een PowerLine + WiFi adapter aanpassen zodat het een wireless client wordt en via PowerLine dan in je kamer met een PowerLine + WiFi adapter in AP mode dan gebruik maken van de verbinding van de adapter die dicht bij de AP te vinden is.

Tot dat je in je hotel bent weet je blijkbaar nog niet hoe de internet situatie daar is, dus eigenlijk heeft het totaal geen zin om nu een oplossing te bedenken die afhankelijk is van het slechte netwerk daar, zoals je je dat nu voorstelt. Als je wel van tevoren zeker weet dat het internet slecht is kan je misschien beter gewoon wat anders boeken. En als je dat niet wil, tja, dan heb je gewoon pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

En uberhaupt, gaan klooien met andermans netwerk is uit den boze. Je bent niet de belangrijkste gast in het hotel die de bandbreedte kan claimen.

Wil je verzekerd zijn van goed internet? Zelf regelen en ervoor betalen dan. Dat een mobiel abo ongewenst is, dat is alleen je eigen keuze.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:43

EMP

Krulloos!

Mijn ervaring met wifi in hotels is eigenlijk best goed (voornamelijk Frankrijk, Duitsland en Japan), behalve 1 hotel, waar ook op de website stond dat op de kamers geen internet beschikbaar was (in wat voor vorm dan ook). Buiten die laatste, nooit een apparaatje oid nodig gehad.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-07 09:35
johnkeates schreef op maandag 07 september 2015 @ 01:58:
Nee, er is geen 'aan de ontvanger' of 'aan de zender' wat te doen. WiFi is niet een richting he, het is bi-directioneel. Als jij heel hard kan zenden maar de AP niet heb je er niks aan. Anders om geldt hetzelfde.
Er is weldegelijk iets te doen, en de beste plek is de ontvangers kant.

De oplossing is ook heel simpel: Een externe wifi adapter met verwisselbare antenne, en daarop sluit je dan een yagi of andere richt antenne aan.

Je kan zo in zendende en ontvangende richting flink winst boeken.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 30-07 14:45
Ik ben 3 maanden op rondreis geweest en nam dan een airport mee. Deze verbond ik bekabeld in mijn hotelkamer zodat ik daar een eigen wifi had. Voordeel voor mij was dat iedereen dan gebruik kon maken van de ethernetkabel ook op telefoons.

Nadeel is dat steeds meer hotels eerst een webpagina tonen waarbij je eerst op een knop moet drukken of een code in moet voeren en dan voor 1-3 uur toegang hebt en dat weer opnieuw die handeling moet doen. Dit werkt dus niet via de airport zodat ik de wifi maar via de bekabelde laptop deelde. Eigenlijk kon ik alleen bij bed and breakfasts gebruik maken van de airport.

Wifi zelf valt vaak tegen als je het echt nodig hebt. Voor het ontvangen van mail is het vaak prima omdat die wel een push krijgt als je goed bereik hebt. Wil je echt kunnen chatten kan dit erg tegen vallen.

Als ik nu weer zou gaan zou ik gewoon een Mifi kopen. simkaarten met data waren heel goedkoop in Azie en Zuid Africa en waren allemaal sneller dan de wifi's waar ik op zat.

Edit

Je zou sowieso een extra wifi antenne voor je laptop mee kunnen nemen waar een kabel aan zit. Er is namelijk altijd een punt in je kamer waar de wifi het beste is. Als je daar de antenne neer kunt zetten dan kun je je latop op een normale plek laten staan plus de wifi extenden via de originele ontvanger van de laptop. Dan heb je op bed ook nog wat aan je telefoon.

[ Voor 24% gewijzigd door alwind op 07-09-2015 10:51 ]

Pagina: 1