2.5" HDD behuizing met slechts '1' USB connector

Pagina: 1
Acties:

• J.One
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-12 10:14
Heeft iemand een idee waar -bij voorkeur op dx.com of een soortgelijke site- ik een 2.5" HDD behuizing kan kopen met maar 1 USB connector?
De gene die ik vind (en momenteel heb) hebben allemaal 2 connectors.

De bedoeling is om deze aan mijn televisie te koppelen als opslag voor opnames zonder dat ik nog een extra USB kabel moet voorzien voor extra stroom.

Alvast bedankt!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:58
Harde schijven kunnen niet starten op de energie die één USB 2.0 poort levert.
Sommige USB3.0 kunnen dit wel, maar die starten dan weer niet een USB 2.0 poort.

Koop er een met een losse adapter (vaak 3.5 inch) of gebruik een USB oplader van je mobiel aan de USB Y-kabel die bij de behuizing zit.

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:19
jeroen3 schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 17:22:
Harde schijven kunnen niet starten op de energie die één USB 2.0 poort levert.
Sommige USB3.0 kunnen dit wel, maar die starten dan weer niet een USB 2.0 poort.

Koop er een met een losse adapter (vaak 3.5 inch) of gebruik een USB oplader van je mobiel aan de USB Y-kabel die bij de behuizing zit.
Externe 2,5" schijven werken prima op 1 USB kabel hoor, het zijn de grotere 3,5" schijven die extra peut nodig hebben.

[Edit]
Ik zit het probleem, de meeste losse behuizingen komen inderdaad met en dubbele USB aansluiting. Dat is voor de zekerheid omdat ze natuurlijk niet weten waar voor schijf je er in gaat zetten. Kijk naar het verbruik van je gewenste harde schijf. En USB per kan 2,5W leveren (500 mA x 5V). Als je daar ver onder blijft zal het best werken op 1 USB, de 2de laat je dan gewoon los bungelen.

[ Voor 27% gewijzigd door croxz op 05-09-2015 17:49 ]

• J.One
Dat is wat ik toch ook dacht? Het is alleen niet makkelijk om zo eentje te vinden.
Het is meestal ook niet duidelijk of er een of twee USB connecters aanwezig zijn.

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Sterker nog het hangt ook van de USB poort van je TV af, namelijk hoeveel stroom deze levert.

Ik heb (al 10 jaar) een case voor een 2,5" ide disk, met twee usb aansluitingen. Ik heb er soms maar 1 van nodig (degene die data en stroom doet). De andere extra USB stekker is voor extra stroom op oudere pc/laptops die niet voldoende stroom leveren op 1 USB poort.

Kijk even wat de aansluiting op de hardschijf case is, als dat mini of micro usb is, bestel er dan gelijk een andere kabel bij, als je vind dat de tweede usb stekker in de weg zit

[ Voor 37% gewijzigd door jeanj op 05-09-2015 18:09 ]

Everything is better with Bluetooth

• J.One
Het zou moeten dienen voor aan te sluiten op men TV (49LB550V).
Ik heb maar een USB aansluiting en ik wil extra kabels over de muur vermijden.

• jeroen3
Een harde schijf gebruikt tijdens spin-up vaak het drievoudige van de nominale stroom. Dit kunnen USB poorten niet leveren, zelfs niet voor 2.5 inch drives.
En vaak net op het randje als je fanatiek gaat zoeken. Toch erg vervelend als de disk tijdens gebruik uitvalt omdat je over de limiet gaat.

Ik heb mijn USB 3.0 icy-box met een schijf gemeten, en zelfs die gaat over het maximaal vermogen van de USB 3.0 poort heen. Echter, USB 3.0 staat dit toe omdat het erg kort is, bij een USB 2.0 poort was de polyfuse dichtgeklapt. Als die niet was wegbezuinigd.

Een oplossing is een powered USB Hub of een hdd case met voeding.
Of misschien een SSD of USB stick?

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 05-09-2015 18:35 ]

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-10 23:30
Ik snap niet waar iedereen het over heeft hoor...

Ik gebruik al m'n hele leve single-usb 2.5" behuizingen voor IDE en SATA schijfjes. Een stuk of 15 wel, waaronder losse behuizingen + hdd en complete van WD en Seagate.

Géén van allen had noodzaak tot externe power (ook al zit er vaak wel een adaptertje bij of iig optie). Heb ze draaiend gehad op TV's van LG en Samsung. Op stok oude laptopjes, op moderne laptops, op m'n desktop, op macbooks, met en zonder hubs en zelfs op diverse tablets met verloopje als ik me dat goed herinner.

Ik heb één keer een hdd met 2 poortjes gehad en zo'n gek verloopstekkertje, die heb ik dan ook snel weggedaan, wat een ellende.

Opspinnen van disks en al die verhalen hierboven heb ik nog nooit last van gehad. Heb wel altijd de high-end schijfjes gebruikt met de laatste technologie (weinig platters, weinig powerverbruik). Zowel USB 2.0 als USB 3.0.

• jeroen3
Dan ben je nog nooit een correct ontworpen USB poort tegen gekomen vermoed ik. (zijn zeer zeldzaam, geef ik toe)

Welke schijftypes heb je gebruikt? Je moet onder de 2.5 Watt blijven voor USB 2.0 en onder de 4.5 Watt voor USB 3.0.

[ Voor 7% gewijzigd door jeroen3 op 05-09-2015 18:41 ]

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:01

Croga

The Unreasonable Man

jeroen3 schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 18:40:Dan ben je nog nooit een correct ontworpen USB poort tegen gekomen vermoed ik. (zijn zeer zeldzaam, geef ik toe)
USB geeft een minimum aan van 0.5A..... Hoe denk je anders dat je een moderne telefoon kunt opladen aan een USB2.0 poort? Die dingen trekken rustig 1A+. Nagnoeg alle moderne laptops leveren dat op iedere USB2.0 poort. Voorheen hadden veel laptops al een speciale "high power" poort voor dit soort toepassingen.

USB2.0 is gespecificeerd op een maximum sustained power van 1.5A en maximum peak power van 5A. In veel gevallen is het dus geen enkel probleem om een 2.5" harddisk te laten draaien (geen enkele 2.5" trekt 25W bij opstarten, noch 7.5W sustained)

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-10 23:30
jeroen3 schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 18:40:
Dan ben je nog nooit een correct ontworpen USB poort tegen gekomen vermoed ik. (zijn zeer zeldzaam, geef ik toe)

Welke schijftypes heb je gebruikt? Je moet onder de 2.5 Watt blijven voor USB 2.0 en onder de 4.5 Watt voor USB 3.0.
Jeroen, goh, daar vraag je me wat. Afhankelijk van welk merk er reputabel was Samsung's, Seagates of Western Digitals. Behuizingen no-name eigenlijk altijd (Goedkoopste). Ook seagate 500gb en WD 1tb/2tb schijfjes gehad die het allemaal perfect deden op al m'n apparaten zonder extra stroom. Vanaf geboot ook enz.

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20-12 17:50
Kijk eens voor een goede behuizing op nl.startech.com
Startech is wat duurder maar hebben diverse modellen die voldoen aan de wensen.

Edit: 2.5 inch schijven werken inderdaad gewoon op 1 USB aansluiting.

[ Voor 21% gewijzigd door crypt0rr op 05-09-2015 19:03 ]

AdGuard Home

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Maar goed het verhaal blijft, stel je hebt een snoer met twee usb stekkers, als één usb poort van de tv voldoende stroom levert voor je hdd kan je hem gewoon met 1 van de twee usb stekkers (degene voor data en stroom) aan sluiten. De andere (voor alleen stroom) laat je los en sluit je niet aan.

Geeft de usb poort van de tv niet voldoende stroom, kan je altijd de tweede usb stekker aansluiten (op iets dat stroom geeft, dus ook een ander apparaat/hub). Daarnaast kan je de kabel meestal vervangen omdat op de case een mini of micro usb aansluiting zit (check dit van te voren, andere aansluitingen komen ook voor) als je niet kan leven met de losse tweede stekker....

nuf said

Everything is better with Bluetooth

• J.One
Bedankt voor jullie reacties.

Jeanj, alles wat je hier net zegt heb ik helaas al geprobeerd.
Eerst had ik de HD verbonden met de tv en de andere USB (power) connector verbonden met men Raspberry, toch begon plots tijdens een opname mijn HD alarmerend te tikken, zoals een HD die probeert op te spinnen en terug uitvalt. Dus had ik de USB (power) connector in een USB poort van mijn oude PS2 gestopt en toen is het niet meer gebeurd.
Mijn conclusie was dat de Raspberry niet genoeg stroom gaf om een HD van power te voorzien, echter, na het lezen van alle reacties begin ik te denken dat mijn HD misschien te oud is en meer stroom vraagt dan de recente modellen. Dus misschien kan ik wèl een behuizing kopen met twee USB connectors en maar een er van aansluiten op de TV?

[ Voor 16% gewijzigd door J.One op 05-09-2015 19:25 ]

Verwijderd

Ik heb zelf een externe CD speler met een dubbele USB aansluiting. Newsflash: hij doet het ook met een single USB kabel... :)
Verder vraag ik me af waarom het zo'n probleem is om een dual USB case te gebruiken. Dan haal je er toch gewoon een USB Y male-male kabeltje bij. (waarschijnlijk ook wel bij kabeltje.com of soortgelijke webshops te koop)
Of als rechtgeaarde tweakert: YouTube: Make Your Own USB-Y Cable :+

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2015 19:28 ]

• J.One
Het probleem van een dubbele aansluiting is de extra USB aansluiting die ik niet heb op mijn TV :)
Ik dacht dat alle behuizingen met twee USB connectors ook twee USB aansluitingen vereisen zoals mijn externe HD die ik momenteel nog in gebruik heb (maxtor 250GB 2.5" external HDD)

edit: Ik denk dat een klassieke HUB (zonder externe power) exact het zelfde doet als die USB Y cable. Maar beiden gaan het probleem van te kort aan stroom niet oplossen.

edit 2: Ik ga het proberen met een nieuwe schijf en kijken of een van de twee USB connecters dan wel voldoende is.
Bardi-1, de prijzen op startech zijn inderdaad wat aan de hoge kant :)
Ik ga me deze bestellen op Deal Extreme. 5€ inc. verzendingskosten, proberen waard!

[ Voor 52% gewijzigd door J.One op 05-09-2015 19:42 ]

Pagina: 1