Hallo,
Weet iemand dit. Ik heb twee TL-SG108E switches van TP-Link geconfigueerd in 802.1q mode:
switch 1, port 1: tagged VLAN 10 en VLAN 11 (deze loopt naar switch 2, port 1)
switch 1, port 2: tagged VLAN 10 en VLAN 11 (deze loopt naar ESXi5 server met een VM in VLAN 10)
switch 1, port 3: untagged (VLAN 10): hier zit PC1 aan gekoppeld
switch 2, port 1: tagged VLAN 10 en VLAN 11 (deze loopt dus naar switch 1, port 1)
switch 2, port 2: untagged (VLAN 10): hier zit PC2 aan gekoppeld
Op de ESXi server zitten systemen in VLAN 10.
Nu merk ik:
* Vanaf PC1 kan ik alles pingen (VM op de ESXi5 server en PC2 op de andere switch)
Dus verkeer dat aangeboden wordt op de untagged poort, wordt getagged (VLAN 10) doorgezet
naar zowel de VM als switch 2 (waar het weer netjes untagged aangeboden wordt op PC2)
* Vanaf systemen op de ESXi5 server kan ik alleen PC1 pingen
Dat betekent dus dat het VLAN 10 tagged verkeer wel untagged wordt aangeboden op poort 3
van dezelfde switch, maar het lijkt erop dat dit tagged verkeer niet over poort 1 naar de andere
switch doorgezet wordt.
* Vanaf PC2 kan ik alleen PC1 pingen (en niet de systemen op de ESXi5 server).
Dus ook hier weer effect dat getagged (VLAN 10) verkeer dat op switch 1, port 1 binnenkomt
niet (tagged) wordt doorgezet naar poort 2 op deze switch.
Is dit een beperking van deze switches of doe ik iets fout?
-Frank
Weet iemand dit. Ik heb twee TL-SG108E switches van TP-Link geconfigueerd in 802.1q mode:
switch 1, port 1: tagged VLAN 10 en VLAN 11 (deze loopt naar switch 2, port 1)
switch 1, port 2: tagged VLAN 10 en VLAN 11 (deze loopt naar ESXi5 server met een VM in VLAN 10)
switch 1, port 3: untagged (VLAN 10): hier zit PC1 aan gekoppeld
switch 2, port 1: tagged VLAN 10 en VLAN 11 (deze loopt dus naar switch 1, port 1)
switch 2, port 2: untagged (VLAN 10): hier zit PC2 aan gekoppeld
Op de ESXi server zitten systemen in VLAN 10.
Nu merk ik:
* Vanaf PC1 kan ik alles pingen (VM op de ESXi5 server en PC2 op de andere switch)
Dus verkeer dat aangeboden wordt op de untagged poort, wordt getagged (VLAN 10) doorgezet
naar zowel de VM als switch 2 (waar het weer netjes untagged aangeboden wordt op PC2)
* Vanaf systemen op de ESXi5 server kan ik alleen PC1 pingen
Dat betekent dus dat het VLAN 10 tagged verkeer wel untagged wordt aangeboden op poort 3
van dezelfde switch, maar het lijkt erop dat dit tagged verkeer niet over poort 1 naar de andere
switch doorgezet wordt.
* Vanaf PC2 kan ik alleen PC1 pingen (en niet de systemen op de ESXi5 server).
Dus ook hier weer effect dat getagged (VLAN 10) verkeer dat op switch 1, port 1 binnenkomt
niet (tagged) wordt doorgezet naar poort 2 op deze switch.
Is dit een beperking van deze switches of doe ik iets fout?
-Frank