Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

TL-SG108E twee 802.1q tagged interfaces: werkt niet...

Pagina: 1
Acties:

• frank65
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-10 15:51
Hallo,

Weet iemand dit. Ik heb twee TL-SG108E switches van TP-Link geconfigueerd in 802.1q mode:

switch 1, port 1: tagged VLAN 10 en VLAN 11 (deze loopt naar switch 2, port 1)
switch 1, port 2: tagged VLAN 10 en VLAN 11 (deze loopt naar ESXi5 server met een VM in VLAN 10)
switch 1, port 3: untagged (VLAN 10): hier zit PC1 aan gekoppeld

switch 2, port 1: tagged VLAN 10 en VLAN 11 (deze loopt dus naar switch 1, port 1)
switch 2, port 2: untagged (VLAN 10): hier zit PC2 aan gekoppeld

Op de ESXi server zitten systemen in VLAN 10.

Nu merk ik:

* Vanaf PC1 kan ik alles pingen (VM op de ESXi5 server en PC2 op de andere switch)
Dus verkeer dat aangeboden wordt op de untagged poort, wordt getagged (VLAN 10) doorgezet
naar zowel de VM als switch 2 (waar het weer netjes untagged aangeboden wordt op PC2)

* Vanaf systemen op de ESXi5 server kan ik alleen PC1 pingen
Dat betekent dus dat het VLAN 10 tagged verkeer wel untagged wordt aangeboden op poort 3
van dezelfde switch, maar het lijkt erop dat dit tagged verkeer niet over poort 1 naar de andere
switch doorgezet wordt.

* Vanaf PC2 kan ik alleen PC1 pingen (en niet de systemen op de ESXi5 server).
Dus ook hier weer effect dat getagged (VLAN 10) verkeer dat op switch 1, port 1 binnenkomt
niet (tagged) wordt doorgezet naar poort 2 op deze switch.

Is dit een beperking van deze switches of doe ik iets fout?

-Frank

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-11 11:22
Wat voor Pirmary VLAN ID gebruik je op poort 2 van switch 2? Aangezien het verkeer vanaf je PC geen tag meekrijgt, is het van belang dat de switch deze tag toevoegd. Hiervoor gebruikt de switch het Primary VLAN ID van de desbetreffende poort.

• frank65
Ik heb op switch 1 poort 3 en switch 2 poort 2 (daar waar beide PCs aangekoppeld zijn) PVID 10 geconfigureerd. Volgens mij betekent dat, dat verkeer dat op die poort wordt aangeboden, voorzien
wordt van VLAN tag 10 (toch?).

• frank65
Het lijkt er dus op dat je op een TL-SG108E niet het verkeer dat op de ene poort tagged binnenkomt,
kunt doorzetten naar een andere tagged poort. (Verkeer dat tagged binnenkomt kun je wel untagged op
een andere poort laten uitkomen.) En dat is knap waardeloos, want daar had ik juist drie van deze switches voor aangeschaft :( . Nu kan ik alsnog het IPTV VLAN over een aparte kabel door mijn huis gaan trekken.

Ik ben heel benieuwd of iemand mijn conclusie kan bevestigen of ontkennen (m.a.w., heeft iemand
anders wel eens een dergelijke configuratie opgebouwd?).

• luxan
Ik heb eenzelfde opstelling al enkele jaren draaien met twee Netgear GS105E, een Netgear GS108T en een Netgear GS110TP. De logica die je gebruikt komt overeen met de theorie voor VLAN's. Sinds kort heb ik er een Mikrotik RB2011, een Ubiquiti Edgerouter Lite en een Cisco 1841 aan toegevoegd zonder problemen.

Dit betekend natuurlijk niet dat het met TP-Link apparatuur zal werken echter als het niet werkt is het een fout in de TP-Link devices. Ik zou de apparaten resetten, upgraden naar de laatste firmware en het nog een keer proberen.

• frank65
Zucht... Het werkt natuurlijk wel gewoon ALS JE DE KABELS MAAR IN DE JUISTE POORT STEEKT :+ :+ :+ (had twee kabels verwisseld en natuurlijk precies zodat 'de rest' wel werkte)...

• luxan
Ah, ja, dan gaat t idd mis ;)

• frank65
Maar toch oprecht bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1