Onbekende zener diode NT9787

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:34
Hallo allen,

Ik zit met een probleem. Ik ben een antieke Grundig autoradio aan het oplappen. Daarbij heb ik geconstateerd dat er een zenerdiode defect is. Het type is NT9787 echter ik kan hier op het internet nergens ook maar iets van informatie vinden...
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/28l9px3.jpg

Het gaat om de zenerdiode rechts van de AD161 eindversterker transistor. Voor het gemak heb ik het schema in gescand aangezien deze 20x15cm groot was.
Schema:
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/wuroma.jpg

Probleem is dus dat ik geen idee heb wat de waarde zou moeten zijn. Met name de spanning. Ik hoop dat iemand van jullie hier iets van kunnen inschatten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander306
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17-02-2022
Als ik het schema bekijk en goed begrijp gebruiken ze dat deel van het circuit om de nul van de radio iets hoger te zetten dan de nul van het chassis. Dat kan gebruikt worden om ground-loops te onderdrukken. Google levert niets op met het nummertje. Als niemand het weet zou je het eens met een of twee gewone diodes kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:49

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ze creëren een 0-spanning, dat kan van alles zijn, misschien wel de helft, dus 6v.

Zoeken op alleen het nummer komt bij een 9.7v zener uit maar ik denk dat dat niet goed is.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:37
Toch zou dat best kunnen aangezien de elco die daar aan gekoppeld is 15V heeft staan als max. werkspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Ik kan helaas weinig zinnigs vinden :(

http://octopart.com/ kan er ook geen chocola van maken...

Wat misschien nog een mogelijkheid is: de opdruk was NTE, in dat geval zou je http://www.nteinc.com/ kunnen benaderen, wie weet kunnen zij je verder helpen. Op hun site vond ik in ieder geval niets nuttigs bij zoeken naar '9787'.

Of als je een kopie van de 'ECG SEMICONDUCTORS MASTER REPLACEMENT GUIDE' kunt vinden, heel misschien is daarmee wat aan te vangen met het nummer op deze zener.

Succes :)

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:34
Dank jullie allen voor de antwoorden! De zener maakte sluiting waardoor de massa naar de aarde werd getrokken. Het versterker gedeelte werkte wel gewoon naar behoren maar alles wat er voor zat niet. Verder kwam er daardoor de volledige spanning te staan op R617 (120 ohm) welke behoorlijk heet werd.

Het gekke is wel, de uitgang (en ingang) van de eindtrap moet ergens rond de 7 tot 7,5V liggen. Toen de zener sluiting maakte gebeurde dit ook. Echter nu ik de zener los heb, staat er nog maar 2V op. Bij een laag volume klinkt het geluid net alsof de offset niet goed staat. Op de scoop is dit ook te zien, het plaatje is niet mooi. Bovendien is het uitgangsvermogen erg beperkt. Ik heb nu even tijdelijk een weerstand gebruikt om de massa naar iets van 5V te krikken (t.o.v. aarde). Het uitgangsvermogen is daarmee fors verbeterd, maar het geluid blijft niet 100%. Wanneer ik een speaker op de uitgang heb staan, blijft de spanning op de eindtrap iets van 2V. Wanneer ik de speaker los koppel, gaat deze wel richting de 7V.

Even gauw nagemeten, de BC181A (voor de eindtrap) is volgens mij ook niet in orde. De B-->E geeft in beide richtingen een weerstand van ca. 300 ohm, de B-->C aansluiting meet ik helemaal niets. Met een component tester geeft hij ook een HFE van 0. Dus deze lijkt mij ook niet in orde.

Dus eerst maar eens even de transistor vervangen, daarna is het misschien wat experimenteren met zeners om te kijken wanneer de referentiespanningen in het schema overeen komen. Ik vermoed zelf iets in de richting van 7V. Als ik kijk naar het schema, staat er bij de BF185 (collector) in ieder geval 5,7 tot 5,8V op, waar de massa via een spoel en 1K weerstand op de collector staat. Dus ik ga er even van uit dat de massa dus minimaal iets van 6V moet zijn.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties!
Pagina: 1