tips voor een upgrade set voor oude desktop

Pagina: 1
Acties:

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-11 11:10
Hallo

Bij mijn ouders in het bedrijf staat mijn oude desktop nog te draaien (oude HP pavilion elite m9180)
Amd phenom X4 9500+
Asus m2n68-la
3gb ddr2 ram (2x1gb + 2x512mb)
Crucial M500 120gb SSD
WD 500gb Caviar Black HDD (WD5000AAKS)
LiteOn PS5301-08hf voeding

Deze heeft kuren de laatste tijd en dat lijkt uit de voeding of moederbord te komen. Aangezien het toch al een jaar of 7 minstens een paar uur per dag draait is het ook niet heel interessant om er geld in te steken.

Nu heb ik het idee opgevat om een kleine vervangronde te doen, namelijk cpu, ram mobo en voeding. De behuizing is prima, er zit al een ssd in en alle benodigde randapparatuur is aanwezig.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De PC zal veel aanstaan, maar in verhouding niet zoveel doen. Hij wordt met name gebruikt om offertes/facturen te maken (Word), mail bij te houden (Outlook), beetje boekhouding en wat internet. Allerminst hoge eisen dus.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Niet echt een prijs in gedachten, maar met de eisen moet <200 euro makkelijk lukken imo.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De behuizing (ATX compatible)
SSD: Crucial mx100
HDD: WD caviar black WDC5000AAKS
Optical drive: type onbekend, sata iig
tobo/muis/monitor

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Budget/midrange CPU
Simpel moederbord
Ram
Voeding

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
nvt

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
zo snel niet

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Controle, tips, trucks etc.

Dit had ik bedacht als mogelijke upgrade:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 51,95€ 51,95
1MSI H81M-P33€ 38,95€ 38,95
1Kingston KVR16N11S8K2/8€ 42,95€ 42,95
1Corsair VS350 80Plus€ 33,98€ 33,98
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 167,83

Niets spannends volgens mij. Meer dan potent processortje voor dagelijks gebruik, simpel moederbordje, simpele (maar volgens mij wel prima) voeding etc.

Iemand nog ideeën wbt deze upgrade?

alvast bedankt
Timberleek

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Dit moederborden met onboard quadcore celeron heb ik toevallig vanochtend in een ander topic aangeraden: pricewatch: ASRock N3150-ITX

Geheugen erbij en je bent voor €125 weer klaar en het systeem is superzuinig; lijkt me een voordeel als de pc lang aan staat. Een andere optie zou een goedkope AMD apu kunnen zijn. Maar of dit nodig is hangt natuurlijk af van hoe intensief je de desktop gebruikt, in principe is zo'n quad code voor dit gebruik prima

youtube.com/@hisrep

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-11 11:10
Ziet er ook interessant uit inderdaad.

Ik vind het alleen lastig in te schatten qua prestaties. Als ik de passmark score mag geloven (niet heel geweldig, weet ik) zit de huidige cpu ongeveer tussen de g3220 en de celeron in. Maar dat zegt nog niets over het feit of het snel genoeg is natuurlijk, al zou ik denken dat de ssd het meeste doet voor de snelheid anno nu.

Wat denk jij?
Meestal office werk, internet etc.

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-12 23:37
Ik denk dat de passmark score veelzeggend is....
Neem dan een echte celeron pricewatch: Intel Celeron G1840 Boxed, dan ben je sneller en goedkoper uit.

het verschil in verbruik zal met een 300W voeding nauwelijks meetbaar zijn

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Het is een bekende discussie die ik hier eerder met mensen gehad heb over de Celeron J1900 en zeker niet weer wil gaan herhalen. Zoals je zelf al aangeeft timberleek zegt zo'n passmark score inderdaad niets over of het snel genoeg is: dit is gewoon voor normaal/licht desktopgebruik snel zat. Bovendien zeggen gigahertzen of cores vrij weinig, mijn Phenom II 6 core van 5 jaar oud, 3,2 Ghz wordt er toch echt uitgeveegd door diverse Quad core 3 Ghz i5 processoren. Prestaties heeft ook te maken met heel veel verbeterde technieken, hardwarematige encorders, natuurlijk hoeveel heid cache, enz. waarover je op passmark, cpuboss enz vaak lang niet alles over terug leest.

Intel is geen fabrikant om spullen uit te brengen waar je niks mee kan. Die Celeron N3150 is gemaakt voor een doel en dat is normaal/licht desktopgebruik en HTPC gebruik (tot 4K aan toe). Wil je dat, dan zal deze CPU voldoen en heeft als voordeel dat hij passief is gekoeld (geen geluidsproductie) en weinig energie verbruikt (6 watt) maar dat laatste betaalt zich inderdaad natuurlijk meer uit als je een efficiënte voeding hebt.

Ik hoop niet dat mensen hier deze discussie weer gaan aanwakkeren, deze CPU geef ik gewoon als tip aan TS mee en het is verder aan hem (haar? ;) ) een beslissing te nemen. En BTW de G1840 is in dit geval écht een slechte keus want dan koop je een vrij gedateerde dual core celeron met flink energieverbruik terwijl deze braswell N3150 een quadcore is en per core nagenoeg hetzelfde presteert. Als je toch wat meer CPU pit wil om bijvoorbeeld op budget niveau 3D games te doen dan kun je 100x beter voor een processor als de pricewatch: Intel Pentium G3220 Boxed gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door DeNachtwacht op 05-09-2015 18:23 ]

youtube.com/@hisrep