Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Huidige stand van zaken MS Office/LibreOffice

Pagina: 1
Acties:

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:31
Ik ben benieuwd wat jullie mening is over LibreOffice anno 2015. Is het voor de (thuis)gebruiker hét alternatief? Of zijn er nog steeds uitwisselingsproblemen/ compatibiliteitsproblemen? (Dit is wat ik her en der las afgelopen jaren. Ik heb LibreOffice er bij geïnstalleerd, maar gebruik het nog niet zoveel eerlijk gezegd. Ik maak sowieso weinig gebruik van kantoorpaketten, maar als ik iets ontvang/stuur moet het wel zijn goed zijn eigenlijk. Mijn broer en zijn gezin gebruiken LibreOffice al een aantal jaren, en heb nooit klachten gehoord overigens.

• ajakkes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 22:32

ajakkes

👑

Voor de gemiddelde gebruiker is LibreOffice/OpenOffice een prima optie. Is wat ik standaard installeer. Wanneer mensen klagen geef ik aan dat ze MS Office kunnen kopen. Dan is het toch in ene goed genoeg.

Het nadeel is vooral dat mensen met MS hebben leren werken.

👑

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als je veel met verschillende mensen aan 1 document werkt, of als je VBA of plugins gebuikt, dan zou ik vasthouden aan MS Office. Als het voor 'gewone brieven' en wat basic spreadsheetwerk is, zou ik geen geld uitgeven voor een Office-licentie.
maar als ik iets ontvang/stuur moet het wel zijn goed zijn eigenlijk
Als je niet samenwerkt met anderen binnen 1 document, dan wil je stukken toch als PDF sturen. Dat mag dus geen reden zijn om het niet te gebruiken.

Een alternatief is tegenwoordig overigens de online versie van MS Word gebruiken, lijkt ook prima te werken voor tenminste basic typen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14-11 16:53
Op het werk hebben wij nogal wat sjablonen (docx/ppt) in msoffice, om snel een rapport, brief ppt en nog wat te maken. Daar zit opmaak en functies in waar LO/OO nog niet 100% mee overweg kan.

Ik ben er wel van overtuigd dat als je dit volledig met LO/OO zou doen MS de deur uit kan. Weet niet hoe het zit met OO/LO wat betreft de intergratie in een sharepoint omgeving. Misschien dat iemand hier daar meer over weet.

• dennis_rsb
F_J_K schreef op zondag 06 september 2015 @ 14:33:

[...]

Als je niet samenwerkt met anderen binnen 1 document, dan wil je stukken toch als PDF sturen. Dat mag dus geen reden zijn om het niet te gebruiken.

Een alternatief is tegenwoordig overigens de online versie van MS Word gebruiken, lijkt ook prima te werken voor tenminste basic typen.
Dus eigenlijk is het zo: stel ik ontvang een word of excel bestand per mail/usb van iemand, en ik krijg het toch slecht geopend met LibreOffice dan kun je hem online openen met Word? En uiteraard als ik een c.v. stuur o.i.d verwerk ik hem als PDF. Mij gaat het meer om t algemeen. Gaat het te vaak mis het uitwisselen? Of is het anno 2015 zo dicht bij elkaar dat vrijwel altijd goed gaat?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Toevallig heb ik dit een tijdje terug nog gehad op GoT; iemand had een redelijk belangrijk document geschreven in Libre/Open en probeerde de inhoud te copy/pasten naar Office Online. Dikke vette pech; er werd nog geen karakter gekopieerd. Ook andere manieren werkten niet geheel volgens plan (zoals XML) want dan kwam er een andere foutmelding. Uiteindelijk heb ik een stuk van het document gekregen; kon dat vlekkeloos inladen in Office 2016 (lokaal geinstalleerd op laptop) en de tekst redden en naar een DOCX-bestand kopieren en terugsturen.

Ook wat je zegt over uitwisselen zoals PDF, kan nog wel eens mislopen; niet elke *office pakket gebruikt hiervoor dezelfde codering of beveiliging. Zowel Libre als Microsoft kunnen PDF editen maar als de ene de beveiliging van de andere niet kent, kan je het PDFje ook al niet openen terwijl de gemiddelde persoon denkt "ja maar PDF is toch van Adobe en werkt overal hetzelfde??"

Ik klinkt nu erg pro-Microsoft maar mijn ervaring tot nu toe (en ja, ook bij meerdere overheidsinstanties gewerkt): laat de opensource pakketten links liggen. Vaak komt men er pas achter dat het net niet zo werkt als gehoopt als 90% van de dagelijkse werkzaamheden al over zijn en ineens wordt geconfronteerd met documenten van anderen of met bepaalde code, zoals F_J_K in "Huidige stand van zaken MS Office/LibreOffice" aangeeft.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

MAX3400 schreef op zondag 06 september 2015 @ 19:28:
Ook wat je zegt over uitwisselen zoals PDF, kan nog wel eens mislopen; niet elke *office pakket gebruikt hiervoor dezelfde codering of beveiliging. Zowel Libre als Microsoft kunnen PDF editen maar als de ene de beveiliging van de andere niet kent, kan je het PDFje ook al niet openen terwijl de gemiddelde persoon denkt "ja maar PDF is toch van Adobe en werkt overal hetzelfde??"
Waar ik naar PDF refereerde bedoelde ik het als readonly formaat voor het verspreiden van documenten. PDF als nog aan de passen formaat zou ik niet aandurven.

In mijn ervaring wil je bij het gezamenlijk werken aan een document je sowieso niet allemaal willen bekommeren om opmaak etc. Liefst hele eenvoudige documenten delen waar 1 persoon altijd de master heeft. En eenvoudige documenten zijn makkelijker compatible te houden dan complexe.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Voor thuisgebruik zijn OpenOffice en LibreOffice best okay. Persoonlijk vindt ik de interface wat aan de archaische kant, maar dat is geen reden om NIET voor een van deze pakketten te kiezen. Voor thuisgebruik zijn beide pakketten (mijns inziens) ook gewoon goed geschikt.
Het wordt wat anders op het moment dat je wat uitgebreider aan de slag wilt. Ik mis(te) in Calc een heleboel dingen die ik in Excel2010 wel kan. Misschien dat dit te maken heeft met mijn gewenning aan de ribbon... maar ik heb het gevoel dat OO en LO minder zijn toegespitst op heavy duty gebruik

Ik gebruik deze pakketten al jaren (sinds Star Office gratis werd) naast mijn MS Office. Over het algemeen heb ik niet heel veel issues met compatibiliteit aangaande bestandstypes (alhoewel het soms handiger is om wat van de functionaliteiten in de nieuwere bestandstypes (.docx, .xlsx) op voorhand te laten vervallen). In een zakelijke omgeving zou ik echter niet snel voor OO of LO kiezen. Beiden zijn mij daar (eigenlijk) te beperkt voor.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• ajakkes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 22:32

ajakkes

👑

Zakelijk draai ik alle drie de pakketten naast elkaar. LibreOffice en OpenOffice omdat ik nog geen duidelijke keuze heb gemaakt.

Hoewel ik 99% van het werk in Excel uit voer. En zeker voor VBA voor excel zou kiezen zijn er bepaalde taken waarvoor ik toch naar LibreOffice switch. Bijvoorbeeld voor export import van MySQL. Of data integriteit. Excel heeft de neiging om waardes om te zetten in andere data types en LibreOffice laat dit een keuze van de gebruiker.

LibreOffice kan prima naast MS Office draaien.

👑

• dennis_rsb
Even ter info, ik heb de laatste week wat gestoeid met LibreOffice, heb wat docx en doc documenten proberen te openen. Het viel mij op de simpele docx (en de meeste .doc) gingen goed om die te openen. Maar zodra er tabellen aan te pas komen klopt er niks van, ook was het bij een document zelfs zo erg dat hij een pagina mistte. Mijn conclusie is dat ik toch terug ga naar Office 2010. Tuurlijk kun je je documenten online openen met Word online, maar ik wil de mogelijkheid hebben om iets simpel te bewerken zonder te kl%ten in Onedrive.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Ik gebruik, al vier jaar zo uit mijn hoofd, enkel LibreOffice.
Hoor van de ontvangers geen klachten, maar kies altijd voor opslaan als 2003 compatible.

Ook met offerte's of andere dingen als pretsheets geen issue's.
Het doet wat het moet doen.

Enige voorbehoud wat ik me voor kan stellen is als je erg afhankelijk bent van allerlei macro's / vba dingen.
Maar die hebben ook onderhoud nodig.

Dus wat mij betreft voor zowel (kleine) bedrijven als particulieren een prima oplossing.
En ja de interface is anders, maar aan hun nieuwe telefoon kunnen ze ook wennen.

Abort, Retry, Quake ???

• dennis_rsb
aZuL2001 schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 18:07:
Ik gebruik, al vier jaar zo uit mijn hoofd, enkel LibreOffice.
Hoor van de ontvangers geen klachten, maar kies altijd voor opslaan als 2003 compatible.

Ook met offerte's of andere dingen als pretsheets geen issue's.
Het doet wat het moet doen.

Enige voorbehoud wat ik me voor kan stellen is als je erg afhankelijk bent van allerlei macro's / vba dingen.
Maar die hebben ook onderhoud nodig.

Dus wat mij betreft voor zowel (kleine) bedrijven als particulieren een prima oplossing.
En ja de interface is anders, maar aan hun nieuwe telefoon kunnen ze ook wennen.
De interface vind ik van Office 2010 en van LibreOffice beide prima, beide anders, maar beide prima. En ik heb inderdaad vaker gehoord dat als .doc opslaan beter is voor de uitwisseling tussen LibreOffice en MS Office. Maar goed als je van iemand bestanden ontvangt, die slaan standaard op in .docx bijna allemaal.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Discussie doc of docx heb ik al op diverse secretariaten gevoerd.

_Mijn_ standpunt is dat als jij info wil delen en graag hebt dat anderen daarvan kennis nemen je er ook voor moet zorgen dat ze dat kunnen lezen.
Zeker toen docx net nieuw was schoot iedereen in de stress als ze een docx binnen kregen en het niet konden lezen. Verzender verzoeken om het in .doc op te slaan "kon je niet maken". Terwijl ze het eerste deel (zorgen dat de ander er kennis van kan nemen) helemaal begrepen en mee eens waren.

Het inlezen van docx geeft, maar corrigeer me als ik het mis heb, al enige tijd geen serieuze problemen meer.
En als de layout echt zo belangrijk is, dan hadden ze er maar een pdf va moeten maken. ;)

Abort, Retry, Quake ???

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:52
dennis_rsb schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 14:43:
Ik ben benieuwd wat jullie mening is over LibreOffice anno 2015. Is het voor de (thuis)gebruiker hét alternatief?
Ik gebruik het al sinds 2001 exclusief thuis.
Of zijn er nog steeds uitwisselingsproblemen/ compatibiliteitsproblemen?
Save as pdf en klaar. Als het dan toch per se in .doc moet soit, in praktijk kraait daar geen haan naar.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-11 22:00
Voor iedere reden om voor MS office te kiezen zijn er TIG om voor LibreOffice te kiezen en vice versa. Uiteindelijk komt het neer op persoonlijke voorkeur en financiële afwegingen.

Het grappige is dat het uitwisselen van bestanden door veel mensen als een probleem genoemd wordt, terwijl 99% van de mensen (voor privé gebruik) nooit bronbestanden hoeven uit te wisselen. En voor zakelijk gebruik heb je het te doen met de software die je van je werkgever krijgt, wat deze hele discussie bij voorbaat al overbodig maakt.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Zowel op mijn werk als thuis gebruik ik LibreOffice. Dat heeft nooit echt voor problemen gezorgd. Af en toe gaat er inderdaad wat mis met de opmaak maar dat heb ik ook zien gebeuren bij MS-Office gebruikers onderling, zeker als bestanden de hele wereld over gaan. Misschien dat LO meer problemen heeft maar voor mij is het nooit een showstopper geweest. Ik ben dan wel een techneut die toch niks om opmaak geeft.
Van de andere kant, als opmaak wel heel belangrijk is dan is Office imho niet het juiste product. Office documenten zijn niet pixel perfect. De weergave hangt uiteindelijk toch af van het systeem waar je het op gebruikt.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
CAPSLOCK2000 schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 16:20:
Zowel op mijn werk als thuis gebruik ik LibreOffice. Dat heeft nooit echt voor problemen gezorgd. Af en toe gaat er inderdaad wat mis met de opmaak maar dat heb ik ook zien gebeuren bij MS-Office gebruikers onderling, zeker als bestanden de hele wereld over gaan. Misschien dat LO meer problemen heeft maar voor mij is het nooit een showstopper geweest. Ik ben dan wel een techneut die toch niks om opmaak geeft.
Van de andere kant, als opmaak wel heel belangrijk is dan is Office imho niet het juiste product. Office documenten zijn niet pixel perfect. De weergave hangt uiteindelijk toch af van het systeem waar je het op gebruikt.
Dit. Dit is dus waarom het hele 'compatibiliteitsprobleem' alleen ergens in het midden problemen oplevert. Als je simpele documenten hebt werkt het gewoon goed, als je hele complexe documenten hebt ga je die toch al niet meer in Office pakketjes maken. Als je tussenin zit en je bijvoorbeeld bij een bedrijf zit waarbij een office template nog een goed idee lijkt, dan zit je met problemen die je zo'n beetje met alles hebt. Verschillende Office-versies, Windows-versies en zelfs beeldscherm DPI's en resoluties geven dan problemen.

Dit is ook een beetje met Excel en VBA, of überhaupt een pakket-specifieke macro of scripting taal; het gaat eigenlijk voornamelijk goed zolang je binnen je OS en Office versie blijft.

Als je een compleet boek wil opmaken, dan doe je dat eerder in iets als InDesign, en als je een moeilijk stukje dataverwerking en opslag gaat doen, dan gebruik je daar over het algemeen een programmeertaal en een database voor, niet een spreadsheet. Er zal altijd wel wat overlap blijven, maar daar waar je een stuk software oprekt tot buiten z'n kwaliteiten ga je problemen krijgen, en dat merk je met uitwisseling het eerst.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

johnkeates schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 16:31:Als je een compleet boek wil opmaken, dan doe je dat eerder in iets als InDesign, en als je een moeilijk stukje dataverwerking en opslag gaat doen, dan gebruik je daar over het algemeen een programmeertaal en een database voor, niet een spreadsheet. Er zal altijd wel wat overlap blijven, maar daar waar je een stuk software oprekt tot buiten z'n kwaliteiten ga je problemen krijgen, en dat merk je met uitwisseling het eerst.
offtopic:
Een boek schrijf je in mijn ervaring niet in InDesign. Schrijven doe je dan in Word of enige andere editor, zonder al te veel opmaak. De opmaak laat je over aan iemand die daar verstand van heeft, bij de uitgever. En ook als je het zelf doet moet je schrijven (inhoud) en opmaak (vorm) scheiden. Opmaak pas doen als boek af is.

Voor andere complexe stukken zijn IMHO zowel Word als LibreOffice prima geschikt, waar het vooral afhangt van (gewenning en) samenwerkings-noodzaak. En fatsoenlijk het tool gebruiken, de opmaakfouten etc komen IMHO eerder door fout gebruik van de tools (zoals met opmaak klooien, ipv gebruik van stijlen/opmaakprofielen), dan de tools zelf.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
En daarom schreef ik ook "Als je een compleet boek wil opmaken" ;) Ik doelde dus vooral op het feit dat hoewel er altijd wat overlap is je eigenlijk kan uitgaan van het feit dat een office pakket niet 'alles' kan, en daarmee ook niet alles hoeft te kunnen.

• mbb
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-09 19:13

mbb

Zoals je je situatie beschrijft lijkt me dat LO voldoet, mits je er bij het versturen een beetje rekening houd naar wie het gaat en zo nodig naar .pdf/.doc exporteert. (Overigens ondersteund Microsoft ook .odt)

Zoals anderen al gezegd hebben, het hangt er een beetje vanaf hoe vaak je het gebruikt, hoe complex je werkt en met wie je bestanden uitwisselt. De ondersteuning is met LO 5 een heel stuk beter geworden, ook voor .docx.
Als een deel van je kennissen op Apple, Andoid of Google docs zit zal MsOffice je niet veel helpen, en het verschil tussen 2010 en 2013 is geeft ook problemen en dat zal met MSOffice 2016 niet kleiner worden.
Als je echter vooral belangrijke zakelijke dingen stuurt zal de nieuwe 'gratis' Office waarschijnlijk wel beter voldoen dan LibreOffice.
En ik moet toegeven dat .doc Tabellen in Writer inderdaad niet lekker werken. Tabellen werken in LO zoiezo anders (het beste is om opmaak frames te gebruiken die je alleen in .odt kan opslaan.)
Aan de andere kant werkten die dingen voor mij ook in MSO nooit lekker.

LibreOffice groeit wel in een groot tempo; in de afgelopen 5 jaar is de code van fouten ontdaan, sinds afgelopen jaar zijn ze met de User Interface bezig, en komend/volgend jaar komen de Android en Cloud versies uit.
Ook worden meerdere cloud-fileservers ondersteund, terwijl MSO geloof ik alleen met OneDrive werkt?

Zelf ben ik al jaren over (sinds OpenOffice 3.2) voor beperkt thuisgebruik, en ik mis eigenlijk niks. Sterker nog, ik ben blij dat ik van het gevecht met de auto-correct af ben. Maar ik gebruik het voornamelijk voor het bijhouden van uitgaven met wat simpele formules en voorwaardelijke opmaak. En af en toe wat schrijven.

0==)|:::::::::::::::> If you have nothing to hide, I hope you're not my doctor.

Pagina: 1