Toon posts:

4K op een laptopbeeldscherm van 15.6 inch?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik zit te denken om mogelijk een ASUS laptop te kopen met het volgende specs.

i7-4720HQ
Videokaart van Nvidia GTX 950 2GB

Mijn vraag is nu, is een 4K scherm op een laptop, te veel van het goede?
Ik was recent bij Media Markt en zag een ASUS en Toshiba laptop met 4K, sommige zeiden dat je dit toch niet zult zien/merken? Maar van een halve en 1 meter afstand zag ik toch redelijk wat verschillen.

Kan iemand mij hier meer over vertellen? Tweede vraag, wat zit net onder 4K? Mocht dat te veel van het goede zijn voor een laptop van 15.6 inch. Ik zal het niet gebruiken voor video bewerkingen etc, maar vind een mooi scherm wel belangrijk.

Dank jullie wel.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

4K staat voor 4x het aantal pixels van FullHD.
Full HD is 1920x1080 pixels (breed*hoog) dus 2073600pixels in totaal (ongeveer 2megapixel), 4K is 4x zoveel pixels, dus 2x zo hoog en 2x zo breed met 3840x2160 pixels en 8294400pixels in totaal (8,3 megapixel).

Dus tussen regulier Full HD en 4K kan van alles zitten, maar meest voorkomend is 2560x1440 (3686400, aka 3,7megapixel).

Verder, sja, het is wat je zelf wil. Vergeet alleen niet dat hoe een scherm er uit ziet, niet alleen afhankelijk is van het aantal pixels.
Het is wel zo dat meer pixels betekent dat dingen er in de regel scherper uit zien (want fijnere verdeling in ronde vormen), maar als een scherm minder ruimte heeft tussen de pixels, valt dat ook best op (de 'pitch' zoals dat heet, ookwel bekend als de 'dot pitch' of 'pixel pitch'). De pixels vloeien dan meer in elkaar over waardoor ronde vormen ook mooier lijken.

Maar ook kleurechtheid van het scherm doet veel, evenals de achtergrond verlichting die er in zit.
En uiteraard de afwerking. Een mat afgewerkt scherm kijkt (in ieder geval voor mij) rustiger en heeft minder last van omgevingsreflecties.

[ Voor 49% gewijzigd door McKaamos op 05-09-2015 14:54 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
McKaamos schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 14:48:
4K staat voor 4x het aantal pixels van FullHD.
Full HD is 1920x1080 pixels (breed*hoog) dus 2073600pixels in totaal (ongeveer 2megapixel), 4K is 4x zoveel pixels, dus 2x zo hoog en 2x zo breed met 3840x2160 pixels en 8294400pixels in totaal (8,3 megapixel).

Dus tussen regulier Full HD en 4K kan van alles zitten, maar meest voorkomend is 2560x1440 (3686400, aka 3,7megapixel).
Dank voor je reactie, weer iets geleerd.
Dus dat laatste, 2560x1440, is net iets minder dan de helft van 4K.

Dat zal dus een nette mooie scherm zijn, en iets minder voordoen dan 4K?
Misschien is dat een mooier en beter alternatief, want ik weet niet hoe hard mijn processor/videokaart moet werken om al dat pixels werkend te krijgen...

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 14:53:
[...]

Dank voor je reactie, weer iets geleerd.
Dus dat laatste, 2560x1440, is net iets minder dan de helft van 4K.

Dat zal dus een nette mooie scherm zijn, en iets minder voordoen dan 4K?
Misschien is dat een mooier en beter alternatief, want ik weet niet hoe hard mijn processor/videokaart moet werken om al dat pixels werkend te krijgen...
Naja, resolutie is niet alles. Ik had m'n reactie nog wat uitgebreid :)
Het beste is gewoon om te kijken wat jij mooi en prettig vindt.
Reken wel, dat met een zeer hoge resolutie op een klein scherm, je best last kan krijgen van software die er nog geen rekening mee houdt. Ik durf zo niet te zeggen wat Windows 10 er mee doet, maar WIndows 7/8 zijn er niet erg goed op voorbereid. Je icons en buttons worden wel erg klein, schijnbaar.

Wat betreft rekenkracht hoef je je geen zorgen te maken.
Alleen bij gamen (of naja, alle 3D dingen eigenlijk) op de volle 4K resolutie moet je absoluut een beest van een videokaart hebben. Voor al het overige valt het allemaal wel mee. Videobewerken in 4K (videoresolutie that is, niet schermresolutie) kost een hoop rekenkracht, maar video kijken in 4K is prima te doen met alle moderne apparatuur.

Gelukkig kan je, in ieder geval met gamen/3D, gewoon FullHD resolutie kiezen en dan rekt je scherm het vanzelf uit. Elke pixel wordt dan gewoon opgerekt naar 4 pixels.
Dat ziet er dan ook nog best prima uit, gelijkwaardig aan hetzelfde scherm op 1920x1080.
Omdat er exact een ratio van 1op4 in zit, heb je dus ook geen rare waas effecten omdat een pixel moet worden verdeeld over anderhalve pixel ofzo. (dan moeten sommige pixels dus kleur gaan mengen en dat geeft een blur effect)

[ Voor 15% gewijzigd door McKaamos op 05-09-2015 15:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
McKaamos schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 14:59:
[...]

Naja, resolutie is niet alles. Ik had m'n reactie nog wat uitgebreid :)
Het beste is gewoon om te kijken wat jij mooi en prettig vindt.
Reken wel, dat met een zeer hoge resolutie op een klein scherm, je best last kan krijgen van software die er nog geen rekening mee houdt. Ik durf zo niet te zeggen wat Windows 10 er mee doet, maar WIndows 7/8 zijn er niet erg goed op voorbereid. Je icons en buttons worden wel erg klein, schijnbaar.

Wat betreft rekenkracht hoef je je geen zorgen te maken.
Alleen bij gamen (of naja, alle 3D dingen eigenlijk) op de volle 4K resolutie moet je absoluut een beest van een videokaart hebben. Voor al het overige valt het allemaal wel mee. Videobewerken in 4K (videoresolutie that is, niet schermresolutie) kost een hoop rekenkracht, maar video kijken in 4K is prima te doen met alle moderne apparatuur.
Dank voor je reactie's, topper!
Begrijpelijk, ik zag in de klas sommige Macbooks met iet wat kleine pictogrammen etc, ben zelf wel van het iets kleine. (off topic:, heb mijn DPI in mijn Nexus 5 verkleint naar 320).

Stel ik ga gamen erop, niet de allernieuwste games, maar bijv GTA 5, kan ik dan het scherm iets verkleinen? Ik bedoel meer het resolutie? Heb zelf een 1366 bij nog iets, vernaderde het wel eens naar 1280, waarbij het toen iets beter ging met de Performance, is dat ook te doen met een 4K of andere resolutie?

Thanks again!

Edit: Je onderstaande reactie gelezen. Bedankt, serieus iets geleerd vandaag.
Dan weet ik dat voor nu!

Een persoonlijke vraag, stel je kon kiezen? 4K of een andere resolutie?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2015 15:07 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 15:05:
[...]

Dank voor je reactie's, topper!
Begrijpelijk, ik zag in de klas sommige Macbooks met iet wat kleine pictogrammen etc, ben zelf wel van het iets kleine. (off topic:, heb mijn DPI in mijn Nexus 5 verkleint naar 320).

Stel ik ga gamen erop, niet de allernieuwste games, maar bijv GTA 5, kan ik dan het scherm iets verkleinen? Ik bedoel meer het resolutie? Heb zelf een 1366 bij nog iets, vernaderde het wel eens naar 1280, waarbij het toen iets beter ging met de Performance, is dat ook te doen met een 4K of andere resolutie?

Thanks again!

Edit: Je onderstaande reactie gelezen. Bedankt, serieus iets geleerd vandaag.
Dan weet ik dat voor nu!

Een persoonlijke vraag, stel je kon kiezen? 4K of een andere resolutie?
Je kan je games altijd instellen op een lagere resolutie.
Als je 4K koopt, is dat exact 4x zo veel pixels als FullHD. Je kan dus kiezen om je spel in 1920x1080 te spelen. Elke pixel wordt dan naadloos opgerekt naar 4pixels. Dan treed er nauwelijks/geen blur-effect op.

En inderdaad, als je een lagere resolutie wordt gekozen voor het spel, dan kost dat minder rekenkracht en loopt het spel soepeler.
Dus ik kan je 4K in dat opzicht aanraden, want dat blijft relatief mooier dan wanneer je je spel op 1920x1080 speelt op een 2560x1440 scherm.

En sja, persoonlijk zou ik resolutie afwegen tegen het formaat scherm.
Als desktop waarop ik af en toe wat zou gamen met beperkte videokaart performance, zou ik zeker voor 4K kiezen omdat dat mooi 1op4 deelt naar FullHD.
Ik zou dan wel voor 21inch of grotere gaan.

[ Voor 15% gewijzigd door McKaamos op 05-09-2015 15:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
McKaamos schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 15:09:
[...]

Je kan je games altijd instellen op een lagere resolutie.
Als je 4K koopt, is dat exact 4x zo veel pixels als FullHD. Je kan dus kiezen om je spel in 1920x1080 te spelen. Elke pixel wordt dan naadloos opgerekt naar 4pixels. Dan treed er nauwelijks/geen blur-effect op.

En inderdaad, als je een lagere resolutie wordt gekozen voor het spel, dan kost dat minder rekenkracht en loopt het spel soepeler.
Dus ik kan je 4K in dat opzicht aanraden, want dat blijft relatief mooier dan wanneer je je spel op 1920x1080 speelt op een 2560x1440 scherm.

En sja, persoonlijk zou ik resolutie afwegen tegen het formaat scherm.
Als desktop waarop ik af en toe wat zou gamen met beperkte videokaart performance, zou ik zeker voor 4K kiezen omdat dat mooi 1op4 deelt naar FullHD.
Ik zou dan wel voor 21inch of grotere gaan.
Dank je wel! Dan is de keuze snel gemaakt.
Ik ga voor een 4K laptop. En dan even vergelijken welke nou net wat mooier is, een Toshiba of een ASUS laptop, met 4K scherm. Ik hoorde laatst van een Media Markt personeel dat alle 4K laptops schermen door LG zijn gemaakt.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 15:16:
[...]

Dank je wel! Dan is de keuze snel gemaakt.
Ik ga voor een 4K laptop. En dan even vergelijken welke nou net wat mooier is, een Toshiba of een ASUS laptop, met 4K scherm. Ik hoorde laatst van een Media Markt personeel dat alle 4K laptops schermen door LG zijn gemaakt.
Daar geloof ik eerlijk gezegd weinig van.
Dat zou reteslecht zijn voor de prijsvoering. Geen concurentie = prijs omhoog. En volgens mij zijn de prijzen licht aan het zakken, dus dat betekent dat er op z'n minst 1 concurent is.

Daarbij maakt Samsung ook al tijden z'n eigen panelen, net als diverse andere fabrikanten.
Lijkt me sterk dat Samsung daar nog niet mee bezig zou zijn ;)

Edit:
Sowieso zou ik Mediamarkt personeel niet op hun woord vertrouwen.
Er zullen vast 1 of 2 goeie bij zijn, maar de meesten heb ik geen hoge pet van op. Genoeg vreemde ervaringen daar mee iig. Maar daar zou ik offtopic mee gaan.

[ Voor 13% gewijzigd door McKaamos op 05-09-2015 15:41 ]

Pagina: 1