Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Macbook pro of macbook pro retina

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat is je budget?
1500-1600

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ik ben geregeld onderweg op de trein

Omdat m'n vorige post niet goed binnen de regels viel, (excuses!) bij deze een 2de poging.

Ik zou me een nieuwe Macbook willen aanschaffen, maar kreeg van een vriend te horen dat ze de oude versie zonder retina al even niet meer maken en nu vooral nog hun stock aan het opmaken zijn, iets wat gestaafd lijkt door vb. Artikel Tweakers Dat maakt nog niet dat het 100% zeker zo is, maar wilde toch even polsen:

MBP 2,5-GHz dual-core Intel Core i5 met 256gig SSD kost in de 1500 euro en de MBP retina met 2,7 GHz zelfde core 128 gig PCIe-flashopslag kost net iets minder. Voor dagelijks gebruik voor fb, mailing, films, series, office en vrij zwaar muziekprogramma Logic. Daarnaast vind ik snel kunnen switchen tussen programma's, batterij en duurzaamheid vooral belangrijk.

Wat zouden jullie aanraden?

• Lothiriel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-11 21:29
Zoals ik al zei in het andere topic:
Wat bedoel je precies met 'oude versie'? De oude MacBook Pro uit 2012 bedoel je?

Als je die al overweegt, koop dan gewoon de basisversie en update zelf de RAM en HDD (vervangen door SSD). Sowieso is deze voor wat je krijgt enorm overpriced.

Het hangt er verder vanaf of je veel gaat opslaan op je pc. Wil je veel films bewaren, dan heb je veel ruimte nodig. Om gewoon te kijken boeit de opslag dan weer niet zo. Office alleen vult niet bepaald snel, om 128gb vol met Office te schrijven ben je wel een tijdje bezig :D.

Geen idee hoeveel plaats Logic inneemt, maar als je en films, en series en dat programma wilt opslaan denk ik dat je toch beter af zult zijn met 256gb. 128gb is goed als je weinig wilt opslaan (bijvoorbeeld enkel documentjes). Ik zelf heb bijvoorbeeld 128gb.

Wat betreft de processor, dat is al geen bottleneck meer voor dat soort gebruik sinds een aantal jaar. Of je nu een MBP uit 2010 of eentje van 2015 neemt, die kan dat altijd aan.
Het komt er dus op neer dat de oude MBP een slechte deal is. Je krijgt voor hetzelfde geld alleen een grotere SSD. Verder is de processor trager, heb je minder RAM (of heb je ook al upgrade naar 8gb meegerekend?), een minder scherm, en vooral een zwaardere en dikkere notebook.

Een groot voordeel echter; de oude macbook pro kun je upgraden! Als je dit belangrijk vindt dan is dat de Mac voor jou. Anders zou ik gewoon voor de nieuwere versie gaan.

Als je per se een SSD van 256gb wilt, zou ik eens uitkijken naar een MBPr uit 2014. Voor dezelfde prijs zul je daar ook wel eentje met 256gb voor kunnen vinden. Eventueel tweedehands/amper gebruikt.

MacBook Air 13' M1 |  iPad mini 2022 |  iPhone 14 Pro | Watch S7