Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caesar1000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-01-2024

caesar1000

U want some?

Topicstarter
Beste mede-Tweakers,

Een paar weken geleden wou ik de PC van mijn ouders naar Windows 10 gaan upgraden maar kwam tot de rare ontdekking dat Windows een melding geeft dat de Intel Quad Core 2 Q8400 @ 2.66 Ghz niet ondersteund wordt. Natuurlijk kon het zijn dat deze te oud (=langzaam) was (al dacht ik toen toch echt dat dat bijna niet waar kon zijn) en dus ging ik rond kijken op het internet. Hier vond ik uit dat er minimaal een 1 Ghz processor vereist is:

Processor:
1 gigahertz (GHz) of sneller of SoC
RAM:
1 gigabyte (GB) voor 32-bits of 2 GB voor 64-bits
Schijfruimte:
16 GB voor 32-bits OS of 20 GB voor 64-bits OS
Grafische kaart:
DirectX 9 of nieuwer met WDDM 1.0-stuurprogramma
Beeldscherm:
800x600

De computer (Q8400, 4 GB DDR2, GT 610, 120 GB SSD, 1 TB HDD, 21.6" 1920x1080) kan dit dus makkelijk aan en zou geen problemen bij de systeemcheck horen te krijgen. Een week geleden heb ik ook een PC met een Q6600 nog geupgrade en die runt het ook prima dus zeker geen reden dat een sterkere Q8400 dat dan niet zou kunnen. ;)

Ik heb al dingen zoals het installeren van een patch en opnieuw checken geprobeerd en ook alle updates en drivers geïnstalleerd/geherinstalleerd. Verder is het een legale versie van Windows 7 Home Premium 32-bit.

Enige wat mij opviel was dat bij het handmatig laten uitvoeren van de compatibility check dit nog niet eens een seconde duurde terwijl op verschillende websites +- 10 minuten wordt vermeldt.

Dit command voerde ik dan in de CMD in:
schtasks.exe /Run /TN "\Microsoft\Windows\Application Experience\Microsoft Compatibility Appraiser"

Verder viel het mij ook op dat bij het Windows 10 upgrade icoontje nog steeds '19-8-2015' staat als laatst uitgevoerde datum van de compatibility check. 8)7

Iemand een oplossing voor dit belachelijke probleem? Alvast bedankt! d:)b

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride KTM"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-07 12:57
Je hebt er misschien niet heel veel aan, maar hier is iemand met hetzelfde probleem. Lijkt erop dat die het op heeft kunnen lossen.
http://answers.microsoft....45-4733-b7d2-6e8010f37ffc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Proberen eerst een clean install van 7 te doen? Duurt wel heel lang met updaten, maar dat moet helaas wel als je gratis wil upgraden. Als dat wel lukt kun je daarna een clean instal van 10 doen.

Kwa hardware moet het sowieso gaan, heb zelf W10 draaiende op een E8400 en zelfs op een naar S775 gemodde Xeon E5410. Dus de hardware die je noemt gaat het probleem niet zijn. Zit er misschien nog andere hardware in de PC die de installatie kan blokkeren omdat daar geen drivers voor zijn? Zoals een oude printer,scanner of een obscure geluidskaart (om maar wat op te noemen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Gewoon windows 10 instaleren en kijken of die het doet. Indien het fout gaat, let op wat de foutmelding is. Gaat het fout, dan gaat die meteeen na de foutmelding weer terug naar je oude windows.

En vooraf inderdaad nagaan of je geen rare hardware hebt aangesloten.
Ook is het een goed idee om in ieder geval de laatste bios en chipset drivers te hebben voor je aan de klus begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caesar1000

caesar1000

U want some?

Topicstarter
Kaalus schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 18:12:
Proberen eerst een clean install van 7 te doen? Duurt wel heel lang met updaten, maar dat moet helaas wel als je gratis wil upgraden. Als dat wel lukt kun je daarna een clean install van 10 doen.

Qua hardware moet het sowieso gaan, heb zelf W10 draaiende op een E8400 en zelfs op een naar S775 gemodde Xeon E5410. Dus de hardware die je noemt gaat het probleem niet zijn. Zit er misschien nog andere hardware in de PC die de installatie kan blokkeren omdat daar geen drivers voor zijn? Zoals een oude printer,scanner of een obscure geluidskaart (om maar wat op te noemen)?
Natuurlijk kun je alles back-upen en opnieuw installeren maar omdat mijn ouders daar echt niet de tijd voor hebben en ik eigenlijk ook niet eens weet waar ik alles qua programma's enz. vandaan heb denk ik dat een clean install hem niet gaat worden.

Qua rare hardware kan ik eigenlijk niets verzinnen. Enige wat ik heb aangesloten zijn een wifi dongle, Canon Pixma printer, een Samsung Syncmaster monitor (weet de precieze modellen even niet). Die hebben voorheen nooit problemen opgeleverd.

Weet iemand misschien een andere manier om die check te laten doen? Volgens mij zit het probleem er namelijk in dat ik de patch wel heb geïnstalleerd maar de compatibility check gewoon niet wil starten.

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride KTM"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caesar1000

caesar1000

U want some?

Topicstarter
[Inmiddels ook de vraag op de Microsoft Community Fora gepost.]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik pas de titel een klein beetje aan, want een i2 CPU bestaat niet. ;)

Verder, als ik even zoek vind ik http://www.zdnet.com/article/windows-10-will-your-pc-run-it/ dat beschrijft wat je CPU nodig heeft. Dat wordt nog eens bevestigd door http://www.tomshardware.c...e-quad-q8400-install.html, dat aangeeft dat je in je BIOS moet controleren of je zo'n optie hebt en of deze ook aan staat. Volgens http://ark.intel.com/prod...che-2_66-GHz-1333-MHz-FSB heeft je CPU het wel, dus je moet echt nagaan of je moederbord/BIOS het ondersteund. Geen ondersteuning van het mobo is geen Windows 10.

Dit bij elkaar zoeken kostte mij nog geen 5 minuten. ;)

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Alle Core 2 Duo en Core 2 Quad CPU's kunnen Windows 10 draaien.

Je moet alleen wel de nodige features aan hebben staan. Dus kijk even in je BIOS rond of je het aan kan zetten. In het ergste geval moet je kijken of je de BIOS kan flashen naar een hogere versie. Maak dan wel eerst even een back-up van je PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caesar1000

caesar1000

U want some?

Topicstarter
Hero of Time schreef op zondag 22 november 2015 @ 14:03:
Ik pas de titel een klein beetje aan, want een i2 CPU bestaat niet. ;)

Verder, als ik even zoek vind ik http://www.zdnet.com/article/windows-10-will-your-pc-run-it/ dat beschrijft wat je CPU nodig heeft. Dat wordt nog eens bevestigd door http://www.tomshardware.c...e-quad-q8400-install.html, dat aangeeft dat je in je BIOS moet controleren of je zo'n optie hebt en of deze ook aan staat. Volgens http://ark.intel.com/prod...che-2_66-GHz-1333-MHz-FSB heeft je CPU het wel, dus je moet echt nagaan of je moederbord/BIOS het ondersteund. Geen ondersteuning van het mobo is geen Windows 10.

Dit bij elkaar zoeken kostte mij nog geen 5 minuten. ;)
CMD-Snake schreef op zondag 22 november 2015 @ 16:03:
Alle Core 2 Duo en Core 2 Quad CPU's kunnen Windows 10 draaien.

Je moet alleen wel de nodige features aan hebben staan. Dus kijk even in je BIOS rond of je het aan kan zetten. In het ergste geval moet je kijken of je de BIOS kan flashen naar een hogere versie. Maak dan wel eerst even een back-up van je PC.
Ja, dit heb ik natuurlijk al wel voor het maken van dit topic bekeken. Ik ga zelf natuurlijk ook wel even op onderzoek uit voordat ik iets plaats haha. :*)

Ik kwam ook uit, na het onderzoekje, op de BIOS die niet up-to-date zou zijn maar volgens de website van Foxconn zou het moederbord (Foxconn G41MX 2.0) over de nieuwste versie beschikken en dat het dus ook niet zijn.

De PC loopt verder gewoon als een zonnetje dus het kan, hoogstwaarschijnlijk, niet een interne fout zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Staat NX aan en CPUID limit uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caesar1000

caesar1000

U want some?

Topicstarter
Gisteren nog even gekeken. Alles staat zoals het hoort. NX aan, CPUID limit uit en hij ondersteunt alle functies/instructies die in CPU-Z horen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En opstarten met een Windows 10 installatie stick?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Welke microcode revisie wordt geladen voor je CPU?

• caesar1000

caesar1000

U want some?

Topicstarter
Hero of Time schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 13:53:
En opstarten met een Windows 10 installatie stick?
Eh, bedoel je een installatie stick zoals je ook een W10 installatie stick kunt gebruiken voor een nieuwe PC zonder OS? Zou dat wel goed gaan qua gratis overzetten etc.?
johnkeates schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 14:10:
Welke microcode revisie wordt geladen voor je CPU?
Ga ik vanmiddag checken. ;)

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

caesar1000 schreef op donderdag 26 november 2015 @ 11:38:
[...]

Eh, bedoel je een installatie stick zoals je ook een W10 installatie stick kunt gebruiken voor een nieuwe PC zonder OS? Zou dat wel goed gaan qua gratis overzetten etc.?
Geen idee, sinds Vista heb je de opties 'upgrade' en 'advanced', wat 't met een bestaande installatie weet ik niet, maar je weet dan iig of de installer zelf kan draaien. Die heeft dezelfde checks en als die wel gewoon start, dan is er iets anders mogelijk mis. Gaat-ie klagen, dan weet je dat het gewoon niet gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caesar1000

caesar1000

U want some?

Topicstarter
Update:

Net contact gehad met de Helpdesk van Microsoft. Ik ontvang een mailtje van hun om mijn probleem als het goed is te omzeilen/op te lossen. Ik hou jullie op de hoogte. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SwooX
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-02 18:55
En het werkt ook niet als je de media creation tool van Microsoft gebruikt? Als je dat nog niet hebt getest kun je die altijd proberen!

Once again open up your bag of tricks!

Pagina: 1