Stille huis/studie/keuken pc rond de €400

Pagina: 1
Acties:

• andries.t.net
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09-2020
Tweakers,

mijn laptop uit 2009 met o.a. een Core 2 duo P7550 heeft inmiddels moeite youtube, dus het begint tijd te worden voor een vervanger.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Vooral internetten met veel tabbladen open en word/excel/powerpoint bestanden aanmaken en bewerken. Soms film en muziek bewerken voor school of studie zal ook nog wel eens voorkomen, maar niets dat een i7 vereist. Er zal niet mee gegamed worden, ook niet in de toekomst. Een standaard huis / tuin / studie pc dus, maar wel een die ik graag een jaar of 4 aan de eisen zie voldoen. Daarnaast stoor ik mij al snel aan ventilatorgeluid, dus een stille pc is ook een wens.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Een prijs van €432,10 of €666 zou ik waarderen, maar is geen eis. Ik wil eerst een idee krijgen wat aan mijn eisen voldoet en dan eens kijken aan hoeveel we zitten, al verwacht ik onder het eerst bedrag te blijven.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
-1920*1080 Scherm met DVI-D, VGA en HDMI aansluiting.
-USB Toetsenbord en USB muis.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
-CPU met iGPU.
-CPU cooler die wat minder lawaai maakt dan de stock AMD.
-8GB ram (2*4).
-Moederboord met 4 ram sloten.
-250GB SSD.
-Voeding hoeft niet future proof te zijn.
-Stille behuizing.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur, al zie ik graag een niet Asrock moederboord.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Alleen het geluidsniveau.

Ga je overklokken?
Nee. Niet in komende paar jaar in ieder geval. Zou het wel mogelijk zijn met de gekozen onderdelen? Over 3 jaar een paar 100 mhz erbij?

Wat verwacht je van ons?[i]
-Een inschatting van hoe lang het systeem aan mijn eisen zal voldoen.
-Advies over de onderdelen waar ik nog over twijfel, zie voorstel.

Voorstel.

Ik ben zelf maar begonnen met het overnemen van de BBG uit Juli (de september mini-madness slaan we even over).

CPU & koeling

AMD A8-7600 overgenomen. Qua koeler past mijn eerste keuze (212 EVO) er niet in. Daarna lijkt de Tranquillo Rev.2 mij de beste keuze. Mee eens?

Moederboord

Enige eis die ik heb is 4 RAM sloten (en geen Asrock eigenlijk…). Het aangeraden MSI bord is inmiddels ook €15 in prijs gestegen. De zoekopdracht voor een FM2+ moederboord met 4 RAM sloten geeft deze 6 goedkopere opties:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus A88XM-A€ 61,07€ 61,07
1Asus A88XM-PLUS€ 70,95€ 70,95
1Gigabyte F2A88XM-D3H€ 57,50€ 57,50
1Gigabyte GA-F2A78M-D3H (rev. 3.0)€ 51,-€ 51,-
1MSI A78M-E45€ 62,90€ 62,90
1MSI A78M-E45 V2€ 57,95€ 57,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 361,37

Welke is de beste keuze voor mij? 2 extra USB 2.0 en Sata aansluitingen zijn mij nog geen euro waard, is er dan nog een reden om voor een A88X bord tov een A78 bord te gaan?

Geheugen

De G.Skill Ripjaws zijn nog steeds de goedkoopste optie, dus die neem ik maar over.

HDD / SSD

Ik begin maar met een 250GB SSD. De BX100 lijkt het populairste van de goedkope SSD’s dus die nemen we dan maar.

Voeding

De Antic VPF Series 350W is helaas €10 gestegen sinds de opname in de BBG, is het ondanks dat nog steeds de beste keuze?

Behuizing

Ik geef de voorkeur aan een wat kleinere stille behuizing. Is er dan nog enige reden om aan de Silencio 352 te twijfelen?

Wenslijst

Hier kom ik dan op uit. Moederboord is willekeurig gekozen uit het eerder geplaatste lijstje.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-7600 Boxed€ 82,-€ 82,-
1Asus A88XM-A€ 61,07€ 61,07
1Cooler Master Silencio 352€ 49,99€ 49,99
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 25,95€ 25,95
1G.Skill RipjawsX F3-17000CL11D-8GBXL€ 50,51€ 50,51
1Antec VPF Series 350W€ 49,90€ 49,90
1Crucial BX100 250GB€ 82,95€ 82,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 402,37

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-11 14:45
Waarom 4 RAM sloten? Neem gewoon 1x8GB in een moederbord met 2 sloten, zodat uitbreiden mogelijk blijft. Of zelfs 1x4GB, want meer gebruik je niet. Uitbreiden naar 8GB blijft dan mogelijk. En dan gewoon het goedkoopste geheugen uit de Pricewatch nemen.

Processor is prima overigens, al zou je ook goed uit de voeten kunnen met een Pentium systeem, zoals de G3258 of zelfs een lichter model. Goedkopere processor, goedkopere moederborden, mooie upgrademogelijkheden in de toekomst vanwege de 1150-socket. Een AMD kies je over het algemeen als je een sterkere igpu wilt (een 'beginners gamesysteem'), maar dat is hier niet nodig. Je kunt hier de nodige tientjes uitsparen. De cpu koeler is een heel goede keuze. Eventueel een populaire goedkopere kast: pricewatch: Cooler Master N300 (KKN1, closed).

Neem verder de pricewatch: be quiet! System Power 7 300W, dat is meer dan genoeg en goedkoper.

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-11 11:09
Heb zelf de 352 en de tranquilo (op een i5 4590). Zeer tevreden over en lekker stil. Voor een huis tuin en keuken pc kom je meer dan prima uit de voeten met een intel celeron G1840 en een msi H81m-e34 bordje. Meer dan 4Gb ram is voor een HT+K pc ook niet nodig.

Als je zeker weet dat je nooit wil gamen dan is de power 7 300w voeding inderdaad een fatsoenlijke goedkopere keuze.

[ Voor 18% gewijzigd door Philpend op 04-09-2015 19:52 ]

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Met jouw eisen zou je hieraan eens kunnen denken. De nieuwe quad core celeron (broadwell) passief gekoeld onboard op een moederbord. Helaas schoffeer ik meteen je enige 2 eisen die je noemt want dit mobo is van Asrock en heeft maar 2 geheugensloten. Maar: meer dan 8gb heb je voor zo'n setup de komende jaren toch niet nodig. Wil je het écht, dan kan je ook nu meteen 2x8gb erin stoppen en blijf je onder je budget.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock N3150-ITX€ 87,25€ 87,25
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 42,96€ 42,96
1Super Flower Golden Silent 430 Watt€ 98,95€ 98,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 362,10

Wat is er zo speciaal? Nou nu heb je budget voor ook een passief gekoelde voeding. Plaats dat in een kastje samen met een SSD en je hebt gewoon _geen_ geluidsproductie (0 db ;) ). Misschien wel een ideetje. Het systeempje is zelfs 4K ready, hoewel dit maar@30fps is.

[ Voor 59% gewijzigd door DeNachtwacht op 05-09-2015 01:28 ]

youtube.com/@hisrep

• wout123
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-11 09:15
En een Intel NUC? en 250G SSD, helemaal perfect imo, klein en stil.
pricewatch: Intel NUC Kit NUC5i5RYH
+ pricewatch: Crucial CT2KIT51264BF160BJ
+ pricewatch: Crucial BX100 250GB

Ik heb even eentje met een i5 5250U gepakt, want ik denk dat je daar een stuk langer mee vooruit kan. I3 kan natuurlijk ook (100€ goedkoper) ik zou me niet wagen aan een celeron. 8GB ram is méér dan voldoende, 4GB is waarschijnlijk al voldoende.
Windows licentie kopen bij G2A.com (W8.1 Pro voor 30€).
Heb je meteen een heel stil en snel systeem (wel iets duurder dan 432,10€)

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Mja, voor zijn gebruik is celeron echt prima. NUC heeft voordeel van WiFi AC en Bluetooth, maar qua snelheid ga je in desktopgebruik echt helemaal niks merken. Tenzij je natuurlijk echt een 12-tabs-open-browsen of 140-pagina's-worddocumenten-lezen desktopgebruiker bent.

Ik zou gaan voor het voordeel van flink lager energieverbuik en fanless systeem met een setje gebaseerd op zo'n Celeron N3150.

[ Voor 16% gewijzigd door DeNachtwacht op 05-09-2015 12:42 ]

youtube.com/@hisrep

• andries.t.net
JoepD schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 19:39:
Waarom 4 RAM sloten? Neem gewoon 1x8GB in een moederbord met 2 sloten, zodat uitbreiden mogelijk blijft. Of zelfs 1x4GB, want meer gebruik je niet. Uitbreiden naar 8GB blijft dan mogelijk. En dan gewoon het goedkoopste geheugen uit de Pricewatch nemen.

Processor is prima overigens, al zou je ook goed uit de voeten kunnen met een Pentium systeem, zoals de G3258 of zelfs een lichter model. Goedkopere processor, goedkopere moederborden, mooie upgrademogelijkheden in de toekomst vanwege de 1150-socket. Een AMD kies je over het algemeen als je een sterkere igpu wilt (een 'beginners gamesysteem'), maar dat is hier niet nodig. Je kunt hier de nodige tientjes uitsparen.
Naar mijn weten hebben APU's baat bij snel dual channel geheugen voor de iGPU. 8GB is nu voldoende voor mij, 4 gb te weinig en ik verwacht over 2 a 3 jaar naar de 16 te gaan. De G3258 ziet er redelijk goed uit. Ik zal later vandaag eens wat reviews opzoeken en kijken of het een beter alternatief voor mij is. Wat zijn de verwachtingen over hoe lang er nieuwe budget cpu’s voor socket 1150 uit blijven komen?
De cpu koeler is een heel goede keuze. Eventueel een populaire goedkopere kast: pricewatch: Cooler Master N300 (KKN1, closed).

Neem verder de pricewatch: be quiet! System Power 7 300W, dat is meer dan genoeg en goedkoper.
Dat tientje heb ik wel over voor de Silencio en Ik heb de be quiet! SP7 overgenomen in de configuratie.
Philpend schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 19:50:
Heb zelf de 352 en de tranquilo (op een i5 4590). Zeer tevreden over en lekker stil. Voor een huis tuin en keuken pc kom je meer dan prima uit de voeten met een intel celeron G1840 en een msi H81m-e34 bordje. Meer dan 4Gb ram is voor een HT+K pc ook niet nodig.

Als je zeker weet dat je nooit wil gamen dan is de power 7 300w voeding inderdaad een fatsoenlijke goedkopere keuze.
De Celeron G1840 zal ik ook eens wat over opzoeken, al denk ik dat ik liever een grotere stap maak qua rekenkracht. De voeding is overgenomen.
DeNachtwacht schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 01:28:
Met jouw eisen zou je hieraan eens kunnen denken. De nieuwe quad core celeron (broadwell) passief gekoeld onboard op een moederbord. Helaas schoffeer ik meteen je enige 2 eisen die je noemt want dit mobo is van Asrock en heeft maar 2 geheugensloten. Maar: meer dan 8gb heb je voor zo'n setup de komende jaren toch niet nodig. Wil je het écht, dan kan je ook nu meteen 2x8gb erin stoppen en blijf je onder je budget.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock N3150-ITX€ 87,25€ 87,25
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 42,96€ 42,96
1Super Flower Golden Silent 430 Watt€ 98,95€ 98,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 362,10

Wat is er zo speciaal? Nou nu heb je budget voor ook een passief gekoelde voeding. Plaats dat in een kastje samen met een SSD en je hebt gewoon _geen_ geluidsproductie (0 db ;) ). Misschien wel een ideetje. Het systeempje is zelfs 4K ready, hoewel dit maar@30fps is.
Leuk idee die passieve koeling, maar de prijs/performance verhouding mag veel hoger wat mij betreft en daarvoor offer ik graag wat stilte op. Ik vraag me af of dit wel sneller is dan wat ik nu heb. Zo'n silencio 352 met tranquillo rev.2 lijkt mij overigens stil genoeg.
wout123 schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 12:31:
En een Intel NUC? en 250G SSD, helemaal perfect imo, klein en stil.
pricewatch: Intel NUC Kit NUC5i5RYH
+ pricewatch: Crucial CT2KIT51264BF160BJ
+ pricewatch: Crucial BX100 250GB

Ik heb even eentje met een i5 5250U gepakt, want ik denk dat je daar een stuk langer mee vooruit kan. I3 kan natuurlijk ook (100€ goedkoper) ik zou me niet wagen aan een celeron. 8GB ram is méér dan voldoende, 4GB is waarschijnlijk al voldoende.
Windows licentie kopen bij G2A.com (W8.1 Pro voor 30€).
Heb je meteen een heel stil en snel systeem (wel iets duurder dan 432,10€)
De prijs/performance verhouding valt erg tegen vergeleken met een zelf samengesteld systeem en zo klein hoeft het van mij niet.

Ik zal dus wat meer opzoeken over de intel processoren. Heeft iemand nog iets op te merken over op basis waarvan ik het beste het moederboord uit kan zoeken (mocht het de AMD worden)? Want daar kwam ik eigenlijk het minste uit.

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

andries.t.net schreef op zondag 06 september 2015 @ 15:43:
[...]

Naar mijn weten hebben APU's baat bij snel dual channel geheugen voor de iGPU. 8GB is nu voldoende voor mij, 4 gb te weinig en ik verwacht over 2 a 3 jaar naar de 16 te gaan. De G3258 ziet er redelijk goed uit. Ik zal later vandaag eens wat reviews opzoeken en kijken of het een beter alternatief voor mij is. Wat zijn de verwachtingen over hoe lang er nieuwe budget cpu’s voor socket 1150 uit blijven komen?
Normaal gesproken is het zo dat bij de launch van een nieuw socket het oude wel snel vaarwel wordt gezegd en nieuwe budgetprocessoren ook weer op het nieuwe socket komen. Dit is puur omdat het fabrieksmatig veel handiger werkt (alles hetzelfde socket). Ik verwacht dus ook niet dat er over 1-2 jaar nog veel nieuwe 1150 spullen op de markt gaan komen.

Dus wat intel betreft zit je met je wensen net ff maandje of 6 te vroeg (want tegen die tijd zal er ook wel wat budgetmateriaal op 1151 gaan komen.

Er is een kleine disclaimer: omdat DDR4 natuurlijk de komende tijd nog wel flink high end blijft, zou het kunnen dat ze 1150 nog wat langer laten meedraaien in de budgetseries

[ Voor 8% gewijzigd door DeNachtwacht op 06-09-2015 15:51 ]

youtube.com/@hisrep

• andries.t.net
DeNachtwacht schreef op zondag 06 september 2015 @ 15:49:
[...]

Normaal gesproken is het zo dat bij de launch van een nieuw socket het oude wel snel vaarwel wordt gezegd en nieuwe budgetprocessoren ook weer op het nieuwe socket komen. Dit is puur omdat het fabrieksmatig veel handiger werkt (alles hetzelfde socket). Ik verwacht dus ook niet dat er over 1-2 jaar nog veel nieuwe 1150 spullen op de markt gaan komen.

Dus wat intel betreft zit je met je wensen net ff maandje of 6 te vroeg (want tegen die tijd zal er ook wel wat budgetmateriaal op 1151 gaan komen.

Er is een kleine disclaimer: omdat DDR4 natuurlijk de komende tijd nog wel flink high end blijft, zou het kunnen dat ze 1150 nog wat langer laten meedraaien in de budgetseries
Wat moet ik me dan voorstellen bij deze opmerking:
Goedkopere processor, goedkopere moederborden, mooie upgrademogelijkheden in de toekomst vanwege de 1150-socket.

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Het is in die zin goed dat Am3+ bij AMD feitelijk al een jaar EOL is en er nog steeds geen opvolger is. En op 1150 zal je ook over 2 jaar nog wel processoren 2e hands kunnen aanschaffen die nu high end zijn. Verwacht alleen niet dat er tegen die tijd nog heel veel nieuws wordt uitgebracht. Zo denk ik er over iig...

youtube.com/@hisrep

• jocd
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:54
Even uit nieuwsgierigheid hoor, maar wat is eigenlijk je probleem met asrock?

Verwijderd

De NUC's zijn zeker niet stil te noemen. Mijn i5 hoorde ik 6 meter verderop vanuit de gang in de kamer aan staan. Toen maar een dure Tranquil case gekocht in de U.K. Nu hoor je helemaal niets meer. :)
Pagina: 1