Tweakers,
mijn laptop uit 2009 met o.a. een Core 2 duo P7550 heeft inmiddels moeite youtube, dus het begint tijd te worden voor een vervanger.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral internetten met veel tabbladen open en word/excel/powerpoint bestanden aanmaken en bewerken. Soms film en muziek bewerken voor school of studie zal ook nog wel eens voorkomen, maar niets dat een i7 vereist. Er zal niet mee gegamed worden, ook niet in de toekomst. Een standaard huis / tuin / studie pc dus, maar wel een die ik graag een jaar of 4 aan de eisen zie voldoen. Daarnaast stoor ik mij al snel aan ventilatorgeluid, dus een stille pc is ook een wens.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Een prijs van €432,10 of €666 zou ik waarderen, maar is geen eis. Ik wil eerst een idee krijgen wat aan mijn eisen voldoet en dan eens kijken aan hoeveel we zitten, al verwacht ik onder het eerst bedrag te blijven.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
-1920*1080 Scherm met DVI-D, VGA en HDMI aansluiting.
-USB Toetsenbord en USB muis.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
-CPU met iGPU.
-CPU cooler die wat minder lawaai maakt dan de stock AMD.
-8GB ram (2*4).
-Moederboord met 4 ram sloten.
-250GB SSD.
-Voeding hoeft niet future proof te zijn.
-Stille behuizing.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur, al zie ik graag een niet Asrock moederboord.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Alleen het geluidsniveau.
Ga je overklokken?
Nee. Niet in komende paar jaar in ieder geval. Zou het wel mogelijk zijn met de gekozen onderdelen? Over 3 jaar een paar 100 mhz erbij?
Wat verwacht je van ons?[i]
-Een inschatting van hoe lang het systeem aan mijn eisen zal voldoen.
-Advies over de onderdelen waar ik nog over twijfel, zie voorstel.
Voorstel.
Ik ben zelf maar begonnen met het overnemen van de BBG uit Juli (de september mini-madness slaan we even over).
CPU & koeling
AMD A8-7600 overgenomen. Qua koeler past mijn eerste keuze (212 EVO) er niet in. Daarna lijkt de Tranquillo Rev.2 mij de beste keuze. Mee eens?
Moederboord
Enige eis die ik heb is 4 RAM sloten (en geen Asrock eigenlijk…). Het aangeraden MSI bord is inmiddels ook €15 in prijs gestegen. De zoekopdracht voor een FM2+ moederboord met 4 RAM sloten geeft deze 6 goedkopere opties:
Welke is de beste keuze voor mij? 2 extra USB 2.0 en Sata aansluitingen zijn mij nog geen euro waard, is er dan nog een reden om voor een A88X bord tov een A78 bord te gaan?
Geheugen
De G.Skill Ripjaws zijn nog steeds de goedkoopste optie, dus die neem ik maar over.
HDD / SSD
Ik begin maar met een 250GB SSD. De BX100 lijkt het populairste van de goedkope SSD’s dus die nemen we dan maar.
Voeding
De Antic VPF Series 350W is helaas €10 gestegen sinds de opname in de BBG, is het ondanks dat nog steeds de beste keuze?
Behuizing
Ik geef de voorkeur aan een wat kleinere stille behuizing. Is er dan nog enige reden om aan de Silencio 352 te twijfelen?
Wenslijst
Hier kom ik dan op uit. Moederboord is willekeurig gekozen uit het eerder geplaatste lijstje.
mijn laptop uit 2009 met o.a. een Core 2 duo P7550 heeft inmiddels moeite youtube, dus het begint tijd te worden voor een vervanger.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral internetten met veel tabbladen open en word/excel/powerpoint bestanden aanmaken en bewerken. Soms film en muziek bewerken voor school of studie zal ook nog wel eens voorkomen, maar niets dat een i7 vereist. Er zal niet mee gegamed worden, ook niet in de toekomst. Een standaard huis / tuin / studie pc dus, maar wel een die ik graag een jaar of 4 aan de eisen zie voldoen. Daarnaast stoor ik mij al snel aan ventilatorgeluid, dus een stille pc is ook een wens.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Een prijs van €432,10 of €666 zou ik waarderen, maar is geen eis. Ik wil eerst een idee krijgen wat aan mijn eisen voldoet en dan eens kijken aan hoeveel we zitten, al verwacht ik onder het eerst bedrag te blijven.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
-1920*1080 Scherm met DVI-D, VGA en HDMI aansluiting.
-USB Toetsenbord en USB muis.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
-CPU met iGPU.
-CPU cooler die wat minder lawaai maakt dan de stock AMD.
-8GB ram (2*4).
-Moederboord met 4 ram sloten.
-250GB SSD.
-Voeding hoeft niet future proof te zijn.
-Stille behuizing.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur, al zie ik graag een niet Asrock moederboord.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Alleen het geluidsniveau.
Ga je overklokken?
Nee. Niet in komende paar jaar in ieder geval. Zou het wel mogelijk zijn met de gekozen onderdelen? Over 3 jaar een paar 100 mhz erbij?
Wat verwacht je van ons?[i]
-Een inschatting van hoe lang het systeem aan mijn eisen zal voldoen.
-Advies over de onderdelen waar ik nog over twijfel, zie voorstel.
Voorstel.
Ik ben zelf maar begonnen met het overnemen van de BBG uit Juli (de september mini-madness slaan we even over).
CPU & koeling
AMD A8-7600 overgenomen. Qua koeler past mijn eerste keuze (212 EVO) er niet in. Daarna lijkt de Tranquillo Rev.2 mij de beste keuze. Mee eens?
Moederboord
Enige eis die ik heb is 4 RAM sloten (en geen Asrock eigenlijk…). Het aangeraden MSI bord is inmiddels ook €15 in prijs gestegen. De zoekopdracht voor een FM2+ moederboord met 4 RAM sloten geeft deze 6 goedkopere opties:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Asus A88XM-A | € 61,07 | € 61,07 |
| 1 | Asus A88XM-PLUS | € 70,95 | € 70,95 |
| 1 | Gigabyte F2A88XM-D3H | € 57,50 | € 57,50 |
| 1 | Gigabyte GA-F2A78M-D3H (rev. 3.0) | € 51,- | € 51,- |
| 1 | MSI A78M-E45 | € 62,90 | € 62,90 |
| 1 | MSI A78M-E45 V2 | € 57,95 | € 57,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 361,37 | |
Welke is de beste keuze voor mij? 2 extra USB 2.0 en Sata aansluitingen zijn mij nog geen euro waard, is er dan nog een reden om voor een A88X bord tov een A78 bord te gaan?
Geheugen
De G.Skill Ripjaws zijn nog steeds de goedkoopste optie, dus die neem ik maar over.
HDD / SSD
Ik begin maar met een 250GB SSD. De BX100 lijkt het populairste van de goedkope SSD’s dus die nemen we dan maar.
Voeding
De Antic VPF Series 350W is helaas €10 gestegen sinds de opname in de BBG, is het ondanks dat nog steeds de beste keuze?
Behuizing
Ik geef de voorkeur aan een wat kleinere stille behuizing. Is er dan nog enige reden om aan de Silencio 352 te twijfelen?
Wenslijst
Hier kom ik dan op uit. Moederboord is willekeurig gekozen uit het eerder geplaatste lijstje.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD A8-7600 Boxed | € 82,- | € 82,- |
| 1 | Asus A88XM-A | € 61,07 | € 61,07 |
| 1 | Cooler Master Silencio 352 | € 49,99 | € 49,99 |
| 1 | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | € 25,95 | € 25,95 |
| 1 | G.Skill RipjawsX F3-17000CL11D-8GBXL | € 50,51 | € 50,51 |
| 1 | Antec VPF Series 350W | € 49,90 | € 49,90 |
| 1 | Crucial BX100 250GB | € 82,95 | € 82,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 402,37 | |