Ik draai een phpBB forum op Ubuntu 14.04 LTS, een standaard LAMP server eigenlijk. Nadat ik mijn bestanden op de server gezet heb zet ik de permissies voor bestanden op 644 en mappen op 755. En voor een paar locaties nog afwijkende rechten.
Wat ik nu graag wil is dat nieuwe bestanden en mappen die ik via FTP upload automatisch 644 en 755 krijgen en niet de standaard permissies. Uit de Microsoft wereld ben ik bekend met inheritance maar zo'n alternatief heb ik niet gevonden voor Linux.
Wat is nu de meest eenvoudige manier om dit te bereiken? Ik heb gelezen over setfacl en umask maar heb niet voldoende kennis om te bepalen wat de beste manier is.
code:
1
2
3
4
5
6
7
| sudo find /data/html -type f -exec chmod 644 {} \; sudo find /data/html -type d -exec chmod 755 {} \; sudo chmod 777 /data/html/store/ sudo chmod 777 /data/html/cache/ sudo chmod 777 /data/html/files/ sudo chmod 777 /data/html/images/avatars/upload/ sudo chmod 644 /data/html/config.php |
Wat ik nu graag wil is dat nieuwe bestanden en mappen die ik via FTP upload automatisch 644 en 755 krijgen en niet de standaard permissies. Uit de Microsoft wereld ben ik bekend met inheritance maar zo'n alternatief heb ik niet gevonden voor Linux.
Wat is nu de meest eenvoudige manier om dit te bereiken? Ik heb gelezen over setfacl en umask maar heb niet voldoende kennis om te bepalen wat de beste manier is.