Keuze nieuwe videokaart

Pagina: 1
Acties:

• BD13
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 10-08-2025
Beste tweakers,

Ik ben op zoek naar een nieuwe videokaart. Mijn oude gts450 heeft nogal moeite met nieuwere spellen en is dusdanig aan vervanging toe. Ik speel games op FHD 1920x1080 en ik vind medium/high settings meestal wel prima (ik game ook op mijn laptop met low dus tja, tis wat je gewend bent). Ik heb mijn oog laten vallen op een radeon R9 380 of misschien een gtx960 maar ik weet niet goed welke er beter past bij mijn wensen. Het liefst koop ik een nieuwe en geen gebruikte kaart zodat ik er nieuwe garantie bij krijg. Daarnaast moet die ook op mijn moederbord passen natuurlijk.

Budget:
Ik heb maximaal zo'n 250 euro te besteden.

Voorkeuren:
AMD of Nvidia maakt me eigenlijk niet zoveel uit, als ik er maar een beetje mee kan gamen.

Huidig systeem:
Systeempje uit 2011
CPU: AMD phenom 2 955BE (zonder overclock)
Geheugen 4 GB DDR 1333
Moederbord: Asrock 770 extreme3
Kast: Aerocool sixth element (280mm ruimte voor een kaart zolang mijn harddisc kooi erin zit maar die haal ik er liever niet uit)
Voeding: 750 Combat power
Besturingssysteem: Windows7

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen een keuze te maken

mvg BD13

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Een nieuw videokaartje kan je systeem inderdaad weer wat up-to-date maken om de wat nieuwere games toch nog te kunnen spelen. Dus dat lijkt me inderdaad een prima investering; eventueel kan je ook nog 4 GB extra ram bijprikken (wellicht tweedehands voor een zacht prijsje!).

Wat me helaas wel direct opvalt is de 750w Combat Power voeding. Dit is een Intertech voeding, gemaakt door CWT meen ik.. één van de slechtste modellen die ze ooit hebben gemaakt. Matige interne componenten, slordig gesoldeerd en levert geen stabiele spanning. Er staat wellicht 750w, maar ik vrees dat deze voeding de 400w net haalt.. met moeite. Als ik er van uit ga dat je voeding ook dik 4 jaar oud is, dan zou ik deze persoonlijk niet houden..

Het is helaas een wat zure investering omdat je van een nieuwe voeding niets merkt qua performance; maar in the long run wil je niet dat je huidige voeding je PC of nieuwe grafische kaart om zeep helpt door matige kwaliteit en slechte beveiliging.

Ik raad daarom een relatief scherp geprijsde maar toch goede Seasonic aan: pricewatch: Seasonic M12II Evo 520W
(Of eventueel een niet modulaire pricewatch: Antec VPF Series 450W )

Qua videokaart houd je dan nog een aantal leuke opties over:

pricewatch: MSI GeForce GTX 960 GAMING 2G
pricewatch: Club 3D Radeon R9 280X royalQueen
pricewatch: MSI R9 380 Gaming 4GB

Dit lijken me allemaal prima keuzes, maar inclusief voeding zit je dan wel wat over je budget helaas..

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-02 15:45
Zo uit mn hoofd is de 380 betere bang-for-buck dan de GTX960, echter, is de kleinste volgens mij 268mm lang (even snel gecheckt, kan zijn dat ze wel bestaan).

Van de 960 zijn compacte versies uitgebracht door o.a. Asus en EVGA (vermoedelijk ook wel door de andere grote merken) die wel zouden passen. Wel kijk je dan het beste naar een 4GB model van de 960, waardoor je net iets boven budget zou kunnen komen.

Met dit budget blijft de beste bang-for-buck oplossing in de V&A gaan graven. Er staan genoeg kaarten in die nog onder garantie vallen en met dit budget kun je dan al snel de stap naar een r9 290 of GTX 970 maken.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:37
Tussen de R9 380 en de GTX 960 is de 380 de betere videokaart, een 4GB variant van de 380 is ook nog relatief zinvol. Maar voor jouw pc is dat overkill (evenveel videogeheugen als RAM geheugen 8)7 ) en ik zou eigenlijk de R9 380 en GTX 960 ook wat overkill durven noemen, zeker als je die processor niet wat overklokt.

Ik zou dan eerder kijken naar de iets lagere reeksen: een R9 270, R9 270X, R7 370X of GTX 950.

Voor €20 kun je je geheugen upgraden naar 8GB als je wilt, veel nieuwe games vereisen meer dan 4GB RAM.

Een nieuwe voeding lijkt me ook een slimme beslissing, ik zou dan wel eerder de pricewatch: Antec VPF Series 450W nemen en niet de M12II Evo.
kgd92 schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 13:07:
Zo uit mn hoofd is de 380 betere bang-for-buck dan de GTX960, echter, is de kleinste volgens mij 268mm lang (even snel gecheckt, kan zijn dat ze wel bestaan).

Van de 960 zijn compacte versies uitgebracht door o.a. Asus en EVGA (vermoedelijk ook wel door de andere grote merken) die wel zouden passen. Wel kijk je dan het beste naar een 4GB model van de 960, waardoor je net iets boven budget zou kunnen komen.

Met dit budget blijft de beste bang-for-buck oplossing in de V&A gaan graven. Er staan genoeg kaarten in die nog onder garantie vallen en met dit budget kun je dan al snel de stap naar een r9 290 of GTX 970 maken.
De R9 380 is er ook in mITX varianten, en zo klein moet je het niet zoeken, deze pricewatch: Sapphire Radeon R9 380 4GB Nitro is bv 237mm lang.
Een R9 290 korter dan 260 mm is er dan weer totaal niet. En bijbetalen voor een 4GB GTX 960 valt af te raden, die kaart heeft daar nauwelijks baat bij.

[ Voor 4% gewijzigd door MacPoedel op 04-09-2015 13:16 ]

• BD13
Ah ik zie dat ik een fout heb gemaakt in mijn topic, het zou 280mm moeten zijn en geen 260mm -_-. Ik pas het even aan. In ieder geval al bedankt voor de reacties tot zover!

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-02 16:35
Euh, gemiddeld over een aantal games is de 960 2gb net een beetje beter dan de 380 2Gb. Maar het ontloopt elkaar zo weinig dat je gewoon de kaart moet kiezen die je eigen voorkeur heeft. Omdat de 960 net iets minder verbruikt en onder load stiller is zou ik persoonlijk voor de 960 kiezen.

http://nl.hardware.info/r...rdwareinfo-prestatiescore

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-02 15:45
Philpend schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 16:13:
Euh, gemiddeld over een aantal games is de 960 2gb net een beetje beter dan de 380 2Gb. Maar het ontloopt elkaar zo weinig dat je gewoon de kaart moet kiezen die je eigen voorkeur heeft. Omdat de 960 net iets minder verbruikt en onder load stiller is zou ik persoonlijk voor de 960 kiezen.

http://nl.hardware.info/r...rdwareinfo-prestatiescore
Als ik de conclusie lees neigen ze toch naar de 380 4GB die net wat sneller is en even duur als de 960 2GB. Als energieverbruik en geluid een issue is, is t natuurlijk een nobrainer en ben je beter af met de 960.

• BD13
Ik heb uiteindelijk een msi 9602GB gekocht. Dit in verband met toch wel de stroomvoorziening en het kostte me maar 211 euro tegenover de 3804GB die rond de 250 zit. Lagere prijs en lager wattage scheelt me weer in het kopen van een nieuwe PSU aangezien ik mijn pc niet om zeep wil helpen met de huidige.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:22
Zou alsnog binnenkort je voeding vervangen. Helaas ben ik zelf er achter gekomen wat een crap voeding met je pc kan doen. Of het hem belast of niet.

[ Voor 10% gewijzigd door loki504 op 05-09-2015 14:09 ]

• BD13
Mijn broer heeft nog wel een voeding liggen waarschijnlijk. Zal even kijken of het wat is of dat ik beter af ben met een nieuwe. Kan iemand mij het verschil ook uitleggen tussen 40A en 25A per rail? Ik las ergens dat de msi960 40A nodig heeft, is dat waar of is dat bullshit?
Pagina: 1