• Proteios
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15-12-2025
Ik ga binnenkort een clean install doen om windows 10 van mijn HDD over te zetten naar SSD. Daarna zou ik uiteraard weer drivers moeten installeren voor o.a. de GPU en moederbord. Nu heb ik een Asus P8Z68-V/GEN3, echter zijn er geen drivers beschikbaar voor Windows 10 (alleen Windows 8.1, 8.0, 7.0 en dan de 32 of 64-bit versie).

Op het moment dat ik mijn pc had gebouwd had ik Windows 7 64bit welke driver ik dus ook had geinstalleerd. De huidige situatie is dat ik Windows 10 draai zonder problemen, voor zover ik weet.

Heeft iemand hier ervaring mee en weet welke moederbord driver ik zal moeten installeren als het erop aan komt?

Alvast bedankt,
Proteios

Verwijderd

De drivers worden automatisch door windows 10 geïnstalleerd.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2015 13:36 ]

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:05

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
En mocht dat niet werken kan je nog altijd proberen om de drivers van Windows 8.1 te installeren. Maar aangezien na de upgrade alle drivers goed zijn geïnstalleerd betekent dat Windows ze heeft gevonden.

Je kan ook proberen om je bestaande install over te hevelen naar de ssd zonder re-instal.

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:16
Zoals hierboven al aangegeven, Windows 10 gaat zelf proberen de drivers te installeren. Wanneer dit niet lukt kan je altijd de drivers van Windows 8.1 gebruiken, deze werken vrijwel altijd.

AdGuard Home

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:19
Zoals gezegd, Windows 10 installeert zelf alle drivers en als dit nu al werkt dan zal dat met een clean install ook wel zijn, bij de upgrade van Windows 7 naar Windows 10 is nu al min of meer hetzelfde gebeurd.

Moesten er toch problemen zijn, kun je voor drivers kijken bij de fabrikanten van de componenten in plaats van bij Asus. Bv voor je Intel netwerkkaart zijn hier Windows 10 drivers https://downloadcenter.in...gabit-Ethernet-Controller. Voor je Realtek HD Audio codec kun je hier drivers downloaden: http://www.realtek.com.tw...ownTypeID=3&GetDown=false. Voor de USB 3.0 controller weet ik niet zo goed waar je moet kijken, de Windows 8.1 drivers daarvan zouden moeten werken. Dat zijn de enige componenten waar het eventueel niet zou bij lukken, de chipsetdriver gaat gegarandeerd door Windows geïnstalleerd worden.

• Proteios
Super! bedankt voor de reacties. Ik zal waarschijnlijk vanavond een poging doen met de clean install, etc.
Zal later wel laten weten of er problemen zijn ontstaan of niet.

Thanks allen!

• Proteios
Even reageren voor mensen die aan hetzelfde dachten als ik en willen weten hoe het is afgelopen:

Clean install is gedaan, zelf GPU drivers geïnstalleerd en verder niks met moederbord drivers gedaan: dit lijkt
Windows inderdaad zelf gedaan te hebben. Kortom, systeem werkt perfect!

Iedereen bedankt voor de reacties!

• rens-br

rens-br

Proteios schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 11:34:
Even reageren voor mensen die aan hetzelfde dachten als ik en willen weten hoe het is afgelopen:

Clean install is gedaan, zelf GPU drivers geïnstalleerd en verder niks met moederbord drivers gedaan: dit lijkt
Windows inderdaad zelf gedaan te hebben. Kortom, systeem werkt perfect!

Iedereen bedankt voor de reacties!
Dat is erg fijn. Heb je bij apparaatbeheer verder ook geen uitroeptekens of vraagtekens?

• Proteios
rens-br schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 09:19:
[...]

Dat is erg fijn. Heb je bij apparaatbeheer verder ook geen uitroeptekens of vraagtekens?
Nope. PC is al uitgebreid getest :P Alles werkt naar behoren (en lekker snel!) en geen enkele foutmelding of iets in die richting.

• rens-br

rens-br

Proteios schreef op maandag 14 september 2015 @ 16:09:
[...]

Nope. PC is al uitgebreid getest :P Alles werkt naar behoren (en lekker snel!) en geen enkele foutmelding of iets in die richting.
Heel erg fijn. Veel plezier ermee!
Pagina: 1