Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

mijn eerste post hier, schakel nu graag jullie kennis in, want ik heb een probleem waar ik tot op heden niet echt verder mee kom.
Mijn laptop: ASUS N76VJ met 8gb werkgeheugen en 500gb harddisk met 2 (zichtbare) partities. Intensief gebruikt. 2,5jaar oud.

Allereerst het probleem:
circa 3 maanden geleden (toen nog met windows 8.1) begon ik wat problemen te krijgen met het aanzetten van de laptop. (ook ging de computer soms uit als hij in slaapstand stond of wanneer de klep dichtging).
Sinds een 3-tal weken wordt het probleem veel erger.
Wanneer ik de laptop aan wil zetten (door te drukken op de power knop), licht het lampje heel even op, je hoort de harde schijf heel even aangaan maar stopt daarna ook weer direct. De bios wordt nog niet eens opgestart. Momenteel na circa 10-30 maal de power knop in te drukken start de laptop toch door en werkt de laptop feilloos. Zolang ik de laptop aan of in slaapstand hou werkt alles naar behoren.

Wat heb ik al geprobeerd:
1. (2-3 maanden terug), alle drivers updaten, asus programma's updaten , maar dit hielp niets. (probleem was toen nog niet heel lastig dus ook maar beetje bij gelaten)
2. toen windows 10 uitkwam de update gedraait (met de hoop dat het direct dit probleem oploste), maar dat was niet zo, bleef hetzelfde.
ca. 3 weken na de update naar windows 10 begon het probleem erger te worden (meer keer aanzetten nodig voordat het een keer werkelijk lukt).
3. bios updaten van versie 202 naar 203, had ook geen effect...
4. contact gezocht met ASUS per telefoon, medewerker aan de lijn dacht dat het aan mogelijk defecte harde schijf lag (ondanks dat schijfcontrole geen foutmelding gaf en dat de laptop, eenmaal aan, gewoon prima functioneerde). Daarop volgend maar direct een nieuwe harde schijf gekocht (SSHD van seagate, 1TB), gister de schijf gekloond en in de laptop geplaatst. Tot mijn grote verbazing startte de laptop in 1 keer op. Ik blij. Totdat ik de laptop wilde herstarten. Laptop gaat uit en het kost me weer ca. 20x drukken voordat deze aangaat. Waarschijnlijk was de eerste poging een lucky shot want bij alle andere herstarten zelfde probleem.

Een schone installatie heb ik nog niet geprobeerd (1. omdat het veel tijd kost met alle specifieke software en 2. omdat ik denk dat dat niet het euvel is omdat de laptop nog niets eens in de bios komt).

Iemand enig idee??
Oja, ik heb wel een beetje verstand van computers maar bij een beetje (de stappen hierboven) houdt het wel echt op :-).......

Groet martijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:39
Semi defect Ram geheugen kan gekken dingen doen met je laptop, heb je 2x4Gb of 1x8Gb er in zitten?
Zo nodig dit even testen.

Zit er ook nog een verschil tussen de laptop aan de lader opstarten en van de lader opstarten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
met of zonder lader geen verschil, ook geprobeerd zonder accu en aan/uit knup 45sec ingedrukt te houden.

ik heb 2x4GB ram erin zitten, ik zal vanavond eens proberen om met 4gb op te starten en of 1 van de 2 de boosdoener is. ik laat het even weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb het geprobeerd om op een enkele Ram te starten, bij beiden bleef het probleem aanwezig. Nog andere opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vorige week bij winkel geweest. Het lag toch aan iets met het geheugen. Het systeem voor de geheugen banken was defect (geheel zonder geheugen bleef de laptop wel aan).
Reparatie moederbord was te duur dus maar nieuwe laptop aangeschaft.

Bedankt voor de input,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scheh02
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-04 15:20
Exact zelfde probleem hier in 2020.
Mijn N76VM kreeg ik maar met moeite aan. Druk op powerbutton resulteert in blazen en klikken van de ventilator en de DVDdrive maar geen ASUS logo op beeldscherm.
Powerbutton blijft aan totdat je hem weer een paar seconden indrukt.
Elke maand werd dit erger en kwam het meer en meer terug waardoor ik de laptop niet meer uit durfde te zetten en alleen nog maar in de slaapstand liet staan.
Maar ja af en toe toch Windows updates enz. dus....
Mijn acties:
►Accu vervangen
►CMOS batterij zelf vervangen(wat een klerewerk, hele laptop tot op het moederbord opengeschroefd, bedankt Youtube _/-\o_ )
►BIOS laatste versie was al een paar jaar geleden uit dus die had ik al.
►RAM banken gere-seat.(was ook een tip)
►Andere geheugenbanken van een ander merk er in gehad.Geen enkel verschil.

Afgelopen weekend kwam er helemaal geen schot meer in aan heb ik heb zonder accu en zonder poweradapter op een koele vloer neergezet.
Gisteren meerdere malen weer allerlei trucjes geprobeerd maar nee alleen maar "klik en pfffrrrr".

Vandaag nog effe geprobeerd met de 40 seconden powerbutton indrukken en daarna accu er weer in en de adapter ook.
BAM na 2 dagen doet ie het weer. :o

Ik ga backups maken en langzaam een nieuwe laptop uitzoeken....weer een Asus? Dat weet ik nog niet.

Specs:
Laptop bouwjaar 2012
Windows 10 Build 2004
2x 1Tb SSD van Samsung.
8GB Hynix RAM
Pagina: 1