MSI R9 390 maakt hoge tonen tijdens gamen

Pagina: 1
Acties:

• Lennart H.
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 05-01 04:13
Hallo mede-tweakers,

Als ik game maakt mijn MSI R9 390 constant een hoog geluid. Tijdens het browsen of wat dan ook is er niks aan de hand, het geluid begint echt bij zware grafische taken.
Het is een hoog geluid dat constant verandert. Als ik in-game ergens anders op mik of om me heen kijk, krijg ik allemaal verschillende tonen, met elke andere actie een andere toon. Ook als ik bijvoorbeeld naar het menu gaat stopt het geluid voor een halve seconde tot het menu compleet geladen is, dan gaat het weer verder.
Het is heel ergerlijk en het lijkt me nou ook niet echt goed...

Wel goed om te weten is dat ik deze PC gisteren in elkaar heb gezet.

Mijn specs:
i5 4690K
Antec - TP-550C
GA-Z97X-SLI
HyperX 16GB DDR3

Als iemand enig idee wat er speelt, dan hoor ik het al te graag.

Bedankt!

Lennart

• Luciferion
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-01 09:55
Ik ben bang dat je last hebt van coil-whine, een fenomeen wat wel vaker lijkt voor te komen bij grafische kaarten. Naar mijn weten is er vrij weinig aan te doen, maar kan het ook mis hebben.

• Lennart H.
Luciferion schreef op donderdag 03 september 2015 @ 21:33:
Ik ben bang dat je last hebt van coil-whine, een fenomeen wat wel vaker lijkt voor te komen bij grafische kaarten. Naar mijn weten is er vrij weinig aan te doen, maar kan het ook mis hebben.
Bedankt voor je antwoord!

En dat gebeurt gewoon bij willekeurige nieuwe kaarten? Hij is namelijk brandnieuw. Componenten een paar dagen geleden ontvangen.

• RobinKuijp
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 29-01 19:58
ja wat lennart al zei dit zal waarschijnlijk coilwhine zijn. meestal weinig aan te doen. wat je kunt proberen is kaart een paar uur furmark draaien zodat die lkkr warm word in sommige gevallen verdwijnt de coilwhine dan of word het minder. coil whine is niks ergs aan het is natuurlijk wel irritant als het erg luid is.

Meow, meow I'm a cow

• Lennart H.
RobinKuijp schreef op donderdag 03 september 2015 @ 22:02:
ja wat lennart al zei dit zal waarschijnlijk coilwhine zijn. meestal weinig aan te doen. wat je kunt proberen is kaart een paar uur furmark draaien zodat die lkkr warm word in sommige gevallen verdwijnt de coilwhine dan of word het minder. coil whine is niks ergs aan het is natuurlijk wel irritant als het erg luid is.
Haha denk dat je Luciferion bedoelt :P

Maar oké dan, duidelijk. Ik denk het ook, heb even video's gekeken en het lijkt er vreselijk veel op.
Lekker dan, eerste videokaart, eerste PC, en dan dit... Staat zeker geen garantie op? :'(
Hoe dan ook, ik zal je tip proberen!

Bedankt!

• RobinKuijp
jep helaas staat er in het algemeen geen garantie op. alleen bij extreme coil whine maar dat is pas als je het beneden kan horen terwijl de pc boven staat te loeien. ik zelf heb ook beetje coil whine met mn gtx 970. gelukkig is het alleen maar als de videokaart nog koud is bij mij

Meow, meow I'm a cow

• Lennart H.
RobinKuijp schreef op donderdag 03 september 2015 @ 22:15:
jep helaas staat er in het algemeen geen garantie op. alleen bij extreme coil whine maar dat is pas als je het beneden kan horen terwijl de pc boven staat te loeien. ik zelf heb ook beetje coil whine met mn gtx 970. gelukkig is het alleen maar als de videokaart nog koud is bij mij
Ah oke dan... Balen ;( Lekker, zo'n eerste PC.

En is mijn PSU voldoende? Iemand anders zegt nu dat mijn PSU niet echt voldoende is, zeker niet als ik voor een tijd furmark wil draaien.

[ Voor 13% gewijzigd door Lennart H. op 03-09-2015 22:20 ]

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Onder koa kun je hem terugsturen en dan ergens anders een andere bestellen. Niet netjes maar niet verboden.

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Binnen een x aantal dagen mag je de kaart omruilen volgens de wet koop of afstand. Ik weet niet hoelang je hem nu al hebt en of die wet nog van kracht is.

Anders kan je hem nog proberen iets te overklokken of te onderklokken.

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:15
Online gekocht? Ik zou de GPU gewoon retourneren onder de noemer wet koop op afstand.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Lennart H.
KillerAce_NL schreef op donderdag 03 september 2015 @ 22:21:
Onder koa kun je hem terugsturen en dan ergens anders een andere bestellen. Niet netjes maar niet verboden.
3L3ktr1k schreef op donderdag 03 september 2015 @ 22:21:
Binnen een x aantal dagen mag je de kaart omruilen volgens de wet koop of afstand. Ik weet niet hoelang je hem nu al hebt en of die wet nog van kracht is.

Jumpman schreef op donderdag 03 september 2015 @ 22:21:
Online gekocht? Ik zou de GPU gewoon retourneren onder de noemer wet koop op afstand.
Online gekocht inderdaad. Nu 3 dagen in huis denk ik.

Het is inderdaad een optie, maar dan wil ik wel zeker weten dat het aan de GPU ligt, het komt dus niet door de voeding? Die voeding is sterk zat etc.?

• RobinKuijp
3L3ktr1k schreef op donderdag 03 september 2015 @ 22:21:

je hebt het recht om binnen 14 dagen de aankoop te ontbinden. of terwijl je geld terug te vragen omdat je niet tevreden bent over het product :)

underclocken heeft niks te maken met coilwhine in mijn zicht. underclocken is namelijk de gpu die zelf terwijl de coiwhine van de chockes van de VRM af komt diedan in hun resonantie frequentie zitten :P

Meow, meow I'm a cow

• Lennart H.
RobinKuijp schreef op donderdag 03 september 2015 @ 22:24:
[...]

je hebt het recht om binnen 14 dagen de aankoop te ontbinden. of terwijl je geld terug te vragen omdat je niet tevreden bent over het product :)

underclocken heeft niks te maken met coilwhine in mijn zicht. underclocken is namelijk de gpu die zelf terwijl de coiwhine van de chockes van de VRM af komt diedan in hun resonantie frequentie zitten :P
Nog tips voor welke settings ik moet gebruiken in furmark?

• Jumpman
Behuizing open en luisteren waar de coilwhine zit. Vervolgens dat onderdeel terugsturen. Je blijft je er anders mateloos aan ergeren.

• Lennart H.
Jumpman schreef op donderdag 03 september 2015 @ 23:49:
Behuizing open en luisteren waar de coilwhine zit. Vervolgens dat onderdeel terugsturen. Je blijft je er anders mateloos aan ergeren.
Tja, het is zeker weten de videokaart. Dus dat wordt terugsturen denk ik.
Net goed een uur furmark open gehad, videokaart is goed heet geworden maar die irritante tonen zijn er nog.

Ik heb elders dezelfde vraag gesteld en men heeft het ook over m'n PSU. Is die wel sterk genoeg voor deze setup?
En kan het geluid eventueel daar door komen? Anders heeft het natuurlijk geen nut om elders dezelfde videokaart te kopen. Dat moet ik wel even zeker weten natuurlijk :'(

• AzzKickah
  • Laatst online: 29-01 11:58

AzzKickah

06-CENSORED

Mijn R9 290 heeft het ook, maar het komt gelukkig niet boven het geluid van de speakers uit.

Het geluid wordt hoger/lager in relatie tot de framerate. Daarom hoor je verschillende tonen, juist als je om je heen kijkt in een game.
Draai Fraps maar eens in een game, kun je het precies zien.

[ Voor 21% gewijzigd door AzzKickah op 04-09-2015 00:41 ]

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-01 15:24
Heb het zelf ook met mijn 970 maar dat is pas boven de 90FPS dus ik lock alles op 60 wat de refreshrate is van me monitor en heb er dan geen last meer van. Het raare is wel dat spellen zoals wow bv wel gewoon op 100fps+ kunnen zonder coilwhine en screentearing... Zal ook wel iets te maken met een bepaald load niveau op je kaart.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• Lennart H.
Lennart H. schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 00:00:
[...]

Tja, het is zeker weten de videokaart. Dus dat wordt terugsturen denk ik.
Net goed een uur furmark open gehad, videokaart is goed heet geworden maar die irritante tonen zijn er nog.

Ik heb elders dezelfde vraag gesteld en men heeft het ook over m'n PSU. Is die wel sterk genoeg voor deze setup?
En kan het geluid eventueel daar door komen? Anders heeft het natuurlijk geen nut om elders dezelfde videokaart te kopen. Dat moet ik wel even zeker weten natuurlijk :'(
Ik zit nog steeds een beetje met deze vraag.
Ik kan natuurlijk mijn videokaart retour doen en elders dezelfde kopen, maar als het probleem er weer zal zijn heeft het weinig nut natuurlijk.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Bij de laatste series van Nvidia en AMD komt dit helaas veel voor en blijft het een gok.
Je moet voor jezelf afwegen of de verzendkosten en het gedoe je gok waard zijn.

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-01 16:23
yep met het bovenstaande eens, of retouren en hopen dat je er één terugkoopt die het niet heeft of het voorlief nemen en op den duur eruit branden. Dat laatste hielp overigens wel bij mn 7970s, die liedt ik een nacht furmark draaien toen ik er niet was. Toen ik terug kwam waren de levensomstandigheden in mn kamer bijna niet geschikt voor de mens maar de kaarten hadden amper nog last van coil whine.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• RobinKuijp
KillerAce_NL schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 09:50:
Bij de laatste series van Nvidia en AMD komt dit helaas veel voor en blijft het een gok.
Je moet voor jezelf afwegen of de verzendkosten en het gedoe je gok waard zijn.
Ja ik zal zeggen als het erg is en je hebt de videokaart nog geen 2 weken om hem gewoon terug te sturen en te kijken naar een andere. TIP ga googlen welk merk het miste last heeft van coilwhine. ja elk merk heeft natuurlijk coilwhone maar het ene merk heeft het erger dan het andere merk. tevens best wel raar omdat de AMD R 290(X) videokaarten veel minder last hadden van coilwhine.

voor zover ik weet hebben MSI en EVGA best wel last van erge coilwhine op de GTX 970. Gugabyte heeft het ook wel een beetje en ASUS ook ook al is de frequentie van de coiwhine lager waardoor het iets minder irritant is ( is meer een brom geluid dan een piep geluid) :z

Meow, meow I'm a cow

• Lennart H.
RobinKuijp schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 10:13:
[...]

Ja ik zal zeggen als het erg is en je hebt de videokaart nog geen 2 weken om hem gewoon terug te sturen en te kijken naar een andere. TIP ga googlen welk merk het miste last heeft van coilwhine. ja elk merk heeft natuurlijk coilwhone maar het ene merk heeft het erger dan het andere merk. tevens best wel raar omdat de AMD R 290(X) videokaarten veel minder last hadden van coilwhine.

voor zover ik weet hebben MSI en EVGA best wel last van erge coilwhine op de GTX 970. Gugabyte heeft het ook wel een beetje en ASUS ook ook al is de frequentie van de coiwhine lager waardoor het iets minder irritant is ( is meer een brom geluid dan een piep geluid) :z
Tja, ik wil wel weer graag dezelfde videokaart. Het is niet eens zo heel ernstig als bijvoorbeeld hier: YouTube: Coil Whine Explanation & Demonstration Linus Tech Tips
Maar het is alsnog wel irritant als het game-volume een beetje laag is.

Het is dus sowieso iets dat niet hoort? Straks heeft elke videokaart dat wel lichtelijk en zit ik enorm te mierenneuken hier :9 Volgens mij hoort zo'n ding gewoon stil te zijn naast het 'geluid die de fans maken'. Toch?

• RobinKuijp
Lennart H. schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 13:12:
[...]

Tja, ik wil wel weer graag dezelfde videokaart. Het is niet eens zo heel ernstig als bijvoorbeeld hier: YouTube: Coil Whine Explanation & Demonstration Linus Tech Tips
Maar het is alsnog wel irritant als het game-volume een beetje laag is.

Het is dus sowieso iets dat niet hoort? Straks heeft elke videokaart dat wel lichtelijk en zit ik enorm te mierenneuken hier :9 Volgens mij hoort zo'n ding gewoon stil te zijn naast het 'geluid die de fans maken'. Toch?
in theorie hoort een videokaart inderdaad stil te zijn. ze adviteren er tenslotte ook nog eens mee |:(
ik zal hem gewoon terug sturen als je binnen de 14 dagen terugstuur recht zit

Meow, meow I'm a cow

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Luciferion schreef op donderdag 03 september 2015 @ 21:33:
http://silverstonetek.com/images/memo/ST1000-85F-75F-P-7.jpg

Moet je een fatsoenlijke voeding hebben. Een van de belangrijkste dingen....
Tja, goedkoop is duurkoop. Zeker met PC's

[ Voor 39% gewijzigd door A87 op 04-09-2015 14:05 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• Lennart H.
A87 schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 14:02:
[...]

http://silverstonetek.com/images/memo/ST1000-85F-75F-P-7.jpg

Moet je een fatsoenlijke voeding hebben. Een van de belangrijkste dingen....
Tja, goedkoop is duurkoop. Zeker met PC's
Wat probeer je te insinueren (met die foto)?
Ik heb weinig verstand van voedingen helaas.

Kan iemand mij trouwens een nieuwe aanraden? Mijn 550W is niet echt voldoende, zeker als ik in de toekomst nog ga overclocken...
Suggesties zijn welkom :) Graag wel mooie bedrading.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:53

Thomg

Aww yiss

Als je je videokaart terugstuurd, stuur het terug en klaag over de coil whine, iedere respectabele webshop test het zelf en stuurt je dan een andere kaart. Stuur het niet onder wet koop op afstand, dan naai je gewoon de eerstvolgende die de kaart van ze koopt. Als de webshop moeilijk doet alas, van mij part doe je het dan maar zo, maar meld dan op z'n minst dat er coil whine is.

Dat gezegd hebbende, 550W is zat voor een 390, ook met OC.
Met overklok mik ik op de 400W max.
https://www.techpowerup.c...r/R9_390_PCS_Plus/28.html
Maar als je dit toch te eng vind en echt veilig wilt spelen is dit wel een degelijke optie.
pricewatch: Cooler Master V650 Semi-Modular

Coil whine kan ook komen door een combinatie van voeding en videokaart trouwens.

[ Voor 11% gewijzigd door Thomg op 04-09-2015 14:22 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:20

D4NG3R

kiwi

:)

Een 550W voeding van degelijke kwaliteit is ruim voldoende, ook als je nog flink wil gaan overklokken op je CPU en GPU, heck zelfs 450W zou voldoende zijn al heb je dan weinig headroom om te overklokken.

Het probleem met coilwhine is dat het vaak een combinatie van is, vorig jaar ging hier een PSU kapot en na het vervangen besloot de GPU lekker te gaan piepen. Een andere voeding loste dit weer op. Echter heb ik ook genoeg scenario's gezien waarbij een andere GPU het probleem juist oploste.

Het is iig belangrijk om niet op belachelijk hoge framerates te spelen, maar dat lijkt bij jouw al geen issue te zijn. De HD5770 in mijn systeem (oud maar eh, zolang hij het nog doet hoef ik niks nieuws) piept ook als ik een oude game speel en deze ongelimiteerd boven de 500FPS laat komen. Cap ik em op een wat normaler niveau (2x VSync + 1 houd ik altijd aan, dus 141FPS in mijn geval) maakt die geen geluid meer.

Je huidige voeding komt iig goed uit de verf, maar je kan altijd een maandagmorgenmodel hebben: http://www.anandtech.com/...s-for-different-prices/14

Ik jouw situatie zou ik contact openmen met de webshop, de 290 en 390 series hebben met regelmaat last van coilwhine. Eventueel ga je over op WKoA als ze er niks aan willen doen.

[ Voor 4% gewijzigd door D4NG3R op 04-09-2015 14:20 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18:56
Technisch gezien is 550 watt sowieso aan de lage kant, de coilwhine kan ook komen van je voeding omdat je teveel sappen eruit haalt. Mijn 550 watt PSU ging constant uit met de r9 290.

Ligt er ook aan welke, een normale schakelt zichzelf uit, de sommige gaat kapot, of bij de ander knapt hij of gaat roken.

Ik zou wel oppassen, maar als de coilwhine vanaf de videokaart komt, komt dit niet door de Voeding.

Je kan je kaart altijd opruilen, zeg gewoon dat je hem wilt wisselen omdat hij coilwhine heeft, zo niet, terugbrengen onder 14 dagen niet goed geld terug.

[ Voor 4% gewijzigd door ilaurensnl op 04-09-2015 14:20 ]

• Lennart H.
Thomg schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 14:18:
Als je je videokaart terugstuurd, stuur het terug en klaag over de coil whine, iedere respectabele webshop test het zelf en stuurt je dan een andere kaart. Stuur het niet onder wet koop op afstand, dan naai je gewoon de eerstvolgende die de kaart van ze koopt. Meld dan op z'n minst dat er coil whine is.

Maar als je dit toch te eng vind en echt veilig wilt spelen is dit wel een degelijke optie.

Coil whine kan ook komen door een combinatie van voeding en videokaart trouwens.
ilaurensnl schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 14:20:
Technisch gezien is 550 watt sowieso aan de lage kant, de coilwhine kan ook komen van je voeding omdat je teveel sappen eruit haalt. Mijn 550 watt PSU ging constant uit met de r9 290.

Ligt er ook aan welke, een normale schakelt zichzelf uit, de sommige gaat kapot, of bij de ander knapt hij of gaat roken.

Ik zou wel oppassen, maar als de coilwhine vanaf de videokaart komt, komt dit niet door de Voeding.

Je kan je kaart altijd opruilen, zeg gewoon dat je hem wilt wisselen omdat hij coilwhine heeft, zo niet, terugbrengen onder 14 dagen niet goed geld terug.
Ben een beetje bang dat ze dan zeggen dat ik zeik 'omdat het minimaal' zou zijn. Sowieso wil ik daar niet weer een nieuwe kaart bestellen omdat ik al ruim een maand op deze heb gewacht.
Net overigens Evolve gespeeld en toen hoorde ik meer een geratel en niet zozeer hoge tonen die veranderden naarmate de fps veranderde.
Thomg schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 14:18:
Als je je videokaart terugstuurd, stuur het terug en klaag over de coil whine, iedere respectabele webshop test het zelf en stuurt je dan een andere kaart. Stuur het niet onder wet koop op afstand, dan naai je gewoon de eerstvolgende die de kaart van ze koopt. Meld dan op z'n minst dat er coil whine is.

Zo verwarrend, de één zegt dat het voldoende is en de ander zegt van niet... Wat moet ik nou :P Misschien ga ik het safe spelen en koop ik inderdaad die voeding wel.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Je hebt een GPU welke onder synthetische load maximaal 275W trekt, geen enkele game waarbij je diezelfde belasting krijgt. Tel daar een CPU van 88W bij op en geef de rest van de componenten een keer een overdreven 50W.

Je hebt een erg goede voeding welke met gemak haar volle lijnen kan belasten voor langere tijden. En dan denk jij dat je al een issue hebt bij een belasting welke hoogstens 413W kan zijn maar in 99% van de gevallen waarschijnlijk onder de 350W blijft?

Zoals ik eerder al aangaf:
D4NG3R schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 14:19:
Je huidige voeding komt iig goed uit de verf, maar je kan altijd een maandagmorgenmodel hebben: http://www.anandtech.com/...s-for-different-prices/14
Coilwhine is in de meeste gevallen niet schadelijk voor het systeem (misschien wel voor je oren. :9) en duid slechts in een enkel geval op een kapot component. Als de voeding echt niet tegen deze belasting kon had je andere issues gehad. Hangers en/of een uitvallend systeem bijvoorbeeld.

[ Voor 40% gewijzigd door D4NG3R op 04-09-2015 14:30 ]

• Lennart H.
D4NG3R schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 14:27:
Je hebt een PSU welke onder synthetische load maximaal 275W trekt, geen enkele game waarbij je diezelfde belasting krijgt. Tel daar een CPU van 88W bij op en geef de rest van de componenten een keer een overdreven 50W.

Je hebt een erg goede voeding welke met gemak haar volle lijnen kan belasten voor langere tijden. En dan denk jij dat je al een issue hebt bij een belasting welke hoogstens 413W kan zijn maar in 99% van de gevallen waarschijnlijk onder de 350W blijft?
Zoals gezegd heb ik weinig verstand van voedingen. Er zijn mensen die me verteld hebben dat mijn voeding te weinig zou zijn, vandaag nog iemand van Megekko. Iemand die er sowieso wat verstand van heeft geloof ik eerder dan dat ik mezelf geloof. Op gebied van voedingen kun je me alles wijs maken :P (niet echt, maar ik maak me wel zorgen als ik hoor dat ik 650/700W nodig heb als ik wil gaan overclocken)

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Lennart H. schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 14:30:
Er zijn mensen die me verteld hebben dat mijn voeding te weinig zou zijn, vandaag nog iemand van Megekko.
De meeste webshops die halen hun info ook maar uit de database van de leverancier/fabrikant. De HD6450 (19W) krijgt bijv een 350W PSU aangeraden als minimum. Waarom? Omdat mensen met een brakke voeding van merken als Sweex of Trust anders hun systeem frituren.

650 a 700W is leuk als je een SLI of CFX setup wil gaan draaien, niet voor jouw doeleinden.

Gooi je vraag anders even in Voeding advies en informatie topic - Deel 31, Mask is de voeding-guru van Tweakers.

Aan de andere kant zou ik in jouw schoenen wel een extra vraag stellen: Ik weet zo weinig van Hardware af, is het wel handig als ik nu ga overklokken? Iedereen begint natuurlijk zonder kennis, maar ik zou mij wel flink in gaan lezen voordat je aan iets begint wat potentieel je systeem kan slopen.

[ Voor 17% gewijzigd door D4NG3R op 04-09-2015 14:38 ]

• Jumpman
De Antec TP-550C is gewoon een goede voeding en moet een Core i5 4690K en een AMD Radeon R9 380 makkelijk van stroom kunnen voorzien.

Als het geluid bij je GPU vandaan komt, zo snel mogelijk terug sturen en een andere kopen.

• Lennart H.
D4NG3R schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 14:34:
[...]

De meeste webshops die halen hun info ook maar uit de database van de leverancier/fabrikant. De HD6450 (19W) krijgt bijv een 350W PSU aangeraden als minimum. Waarom? Omdat mensen met een brakke voeding van merken als Sweex of Trust anders hun systeem frituren.

650 a 700W is leuk als je een SLI of CFX setup wil gaan draaien, niet voor jouw doeleinden.

Gooi je vraag anders even in Voeding advies en informatie topic - Deel 31, Mask is de voeding-guru van Tweakers.

Aan de andere kant zou ik in jouw schoenen wel een extra vraag stellen: Ik weet zo weinig van Hardware af, is het wel handig als ik nu ga overklokken? Iedereen begint natuurlijk zonder kennis, maar ik zou mij wel flink in gaan lezen voordat je aan iets begint wat potentieel je systeem kan slopen.
Ah oké dan, vandaar. Dat verklaart een hoop inderdaad.

En ik geloof het wel zo, die voeding zal wel prima zijn inderdaad. Zo veel mensen die het nu gezegd hebben... :P

En momenteel inderdaad niet. Is ook niet iets wat ik op de korte termijn van plan was. Ik zou me er dan inderdaad heel erg in verdiepen.
Jumpman schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 14:56:
De Antec TP-550C is gewoon een goede voeding en moet een Core i5 4690K en een AMD Radeon R9 380 makkelijk van stroom kunnen voorzien.

Als het geluid bij je GPU vandaan komt, zo snel mogelijk terug sturen en een andere kopen.
En dus ook een overgeclockte CPU? Om het even af te sluiten :9

Ik kijk nog even of de klachten afnemen. Zo niet; dan gaat ie terug. Met Evolve bijvoorbeeld had ik er geen last van.

• A87
  • Niet online

A87

'' To reduce electrical whine/buzz associated with high performance graphics card’s dynamic loading changes, 2200uF capacitors are attached to PCI-E connectors. This design also helps to maintain better voltage stability and improve ripple & noise performance. '''

(Verhaaltje van een kwaliteits voeding)

[ Voor 20% gewijzigd door A87 op 04-09-2015 15:19 ]

• Lennart H.
A87 schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 15:17:
'' To reduce electrical whine/buzz associated with high performance graphics card’s dynamic loading changes, 2200uF capacitors are attached to PCI-E connectors. This design also helps to maintain better voltage stability and improve ripple & noise performance. '''

(Verhaaltje van een kwaliteits voeding)
Oke dan, zodoende.

Daar zal mijn PSU wel niet over beschikken dan? Aangezien je het plaatje postte

EDIT: Ik denk dat die coil whine er alleen is met hoge fps. Als ik Evolve speel heb ik er geen last van, tenzij ik alt+tab doe om naar m'n bureaublad te gaan. Iemand nog suggesties?

[ Voor 14% gewijzigd door Lennart H. op 04-09-2015 16:27 ]

• Xao
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-09-2019

Xao

Limiteer je fps tot aan je maximum refresh rate van je beeldscherm met AMD Catalyst Control Center. In de laatste versies is dit mogelijk. Staat onder het kopje Performance > Frame Rate.
Als het goed is zou je dan weinig tot niks meer moeten merken van coilwhine.

• Lennart H.
Xao schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 17:23:
Limiteer je fps tot aan je maximum refresh rate van je beeldscherm met AMD Catalyst Control Center. In de laatste versies is dit mogelijk. Staat onder het kopje Performance > Frame Rate.
Als het goed is zou je dan weinig tot niks meer moeten merken van coilwhine.
Bedankt! Zoiets zocht ik al om het te testen.
Ik heb hem als test maar even op 95 gezet, maar op CS:GO schiet de fps nog steeds in de 300.

• Xao
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-09-2019

Xao

Lennart H. schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 17:44:
[...]

Bedankt! Zoiets zocht ik al om het te testen.
Ik heb hem als test maar even op 95 gezet, maar op CS:GO schiet de fps nog steeds in de 300.
Via de console in CS:GO kun je dat denk ik aanpassen. Bijvoorbeeld door te typen: fps_max 95

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Fps_max inderdaad. Ik draai in de meeste games 2x mn refreshrate + 1 geen idee waarom eigenlijk.. Ooit blijven hangen in COD1 omdat het beter speelde als vsync maar geen tearing veroorzaakte. Vsync forceren raad ik sterk af. Meer inputlag zeker in Source games.

• Lennart H.
Xao schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 18:02:
[...]

Via de console in CS:GO kun je dat denk ik aanpassen. Bijvoorbeeld door te typen: fps_max 95
Ah oké dan, bedankt! Wel vreemd dat catalyst hier niet voor werkt...
D4NG3R schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 18:45:
Fps_max inderdaad. Ik draai in de meeste games 2x mn refreshrate + 1 geen idee waarom eigenlijk.. Ooit blijven hangen in COD1 omdat het beter speelde als vsync maar geen tearing veroorzaakte. Vsync forceren raad ik sterk af. Meer inputlag zeker in Source games.
Zo ben ik dat gewend door COD2, iedereen zei altijd 125 fps :P

EDIT:

Ik heb het getest en bij 60 FPS is ie muisstil. Bij hoger dan 70 fps begin je het te horen.
Nu heb ik momenteel wel een 60Hz monitor dus heb ik niet enorm veel aan een hogere fps... Maar als ik ooit nog upgrade... Lastig dit.

Het gekke is dat bij Evolve m'n fps rond de 60 hangt, max 61. Als ik buiten de game ga begint de videokaart te koelen en piepen en als ik terug ga staat rechtsboven even 1150fps (lobby menu) tot ie de game weer volledig geladen heeft... Daar zal wel automatisch een limiter op zitten die uit wordt geschakeld als je uit de game bent, waardoor de videokaart weer mal begint te doen.

Hoe dan ook, de geluidssterkte wordt dus beïnvloed door het aantal fps.

[ Voor 32% gewijzigd door Lennart H. op 04-09-2015 21:07 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Lennart H. schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 20:24:

Zo ben ik dat gewend door COD2, iedereen zei altijd 125 fps :P
offtopic:
Dat heeft een heel andere reden, namelijk dat de physics in alle games gebaseerd op de Quake Engine berekend worden op het zelfde tempo als je framerate. Er zijn daardoor een aantal sweetspots (1000 gedeeld door een heel getal afgerond naar beneden) waarbij je verder en/of hoger kan springen. Als je zin hebt in leesvoer: http://www.codjumper.com/guide.php

[ Voor 38% gewijzigd door D4NG3R op 04-09-2015 21:18 ]

• Lennart H.
D4NG3R schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 21:12:
[...]

offtopic:
Dat heeft een heel andere reden, namelijk dat de physics in alle games gebaseerd op de Quake Engine berekend worden op het zelfde tempo als je framerate. Er zijn daardoor een aantal sweetspots (1000 gedeeld door een heel getal afgerond naar beneden) waarbij je verder en/of hoger kan springen. Als je zin hebt in leesvoer: http://www.codjumper.com/guide.php
offtopic:
Ahhh ja dat was ook zo, prachtig altijd, die jumpservers :P Ik was er best pro in uiteindelijk

Maar wat is nu verstandig na mijn FPS verhaal en eventueel een 120/144Hz monitor in de toekomst? Videokaart retour doen?

[ Voor 9% gewijzigd door Lennart H. op 04-09-2015 21:42 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Neem contact op met de webshop om te vragen wat hun voor je kunnen betekenen. Willen ze niks doen? Onder WKoA terugsturen die handel.

• A87
  • Niet online

A87

Lennart H. schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 15:37:
[...]

Oke dan, zodoende.

Daar zal mijn PSU wel niet over beschikken dan? Aangezien je het plaatje postte

EDIT: Ik denk dat die coil whine er alleen is met hoge fps. Als ik Evolve speel heb ik er geen last van, tenzij ik alt+tab doe om naar m'n bureaublad te gaan. Iemand nog suggesties?
Ik had er vaak last van met andere PSU's.. die coilwine verdwijnt vrijwel zeker als je een voeding hebt die het onderdrukt. Bijna elke videokaart heeft in meer en mindere mate last van coilwine (al helemaal bij hoge fps).

Alleen bij extreme gevallen kan de videokaart ergens kapot zijn. Dit zijn de uitzonderingen.

Sinds ik een Silverstone Strider 1200 Evo gebruik nooit meer last gehad van piepende videokaarten... Ook niet bij 1000 fps

[ Voor 30% gewijzigd door A87 op 04-09-2015 23:37 ]

• Lennart H.
A87 schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 23:30:
[...]

Ik had er vaak last van met andere PSU's.. die coilwine verdwijnt vrijwel zeker als je een voeding hebt die het onderdrukt. Bijna elke videokaart heeft in meer en mindere mate last van coilwine (al helemaal bij hoge fps).

Alleen bij extreme gevallen kan de videokaart ergens kapot zijn. Dit zijn de uitzonderingen.

Sinds ik een Silverstone Strider 1200 Evo gebruik nooit meer last gehad van piepende videokaarten... Ook niet bij 1000 fps
Maar dan is het dus een gok, ik kan niet weten of het daar aan ligt

Ik denk dat ik gewoon nog een MSI R9 390 bestel, kijken of die hetzelfde probleem heeft. Zo ja, dan stuur ik die terug naar die webshop. Of ik wissel hem om met m'n oude en stuur die terug :P Nee hoor

[ Voor 13% gewijzigd door Lennart H. op 05-09-2015 14:48 ]

• A87
  • Niet online

A87

Koop sowieso een keer een goede voeding (met zeer hoge specs qua coil whine demping), gaat makkelijk 10 jaar mee. Zeker als de voeding max 20-50% draait bij super lage temps.

[ Voor 26% gewijzigd door A87 op 05-09-2015 20:35 ]

• Lennart H.
A87 schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 20:33:
Koop sowieso een keer een goede voeding (met zeer hoge specs qua coil whine demping), gaat makkelijk 10 jaar mee. Zeker als de voeding max 20-50% draait bij super lage temps.
Heb je daar een voorbeeld van? Ben wel benieuwd

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:26

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

A87 schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 20:33:
Ben ik ook wel benieuwd naar want een voeding presteerd poas goed rond de 50%

[ Voor 0% gewijzigd door Damic op 06-09-2015 00:00 . Reden: stond eerst 80% ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Damic schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 22:49:
[...]
Ben ik ook wel benieuwd naar want een voeding presteerd poas goed rond de 50%
Ook lang niet altijd, daarnaast presteert een voeding niet 'goed' of 'het best' rond 50% maar het meest efficiënt.

Voeding advies en informatie topic - Deel 31

Een overkill voeding koop je alleen als je voor een ultra stil en/of zuinig systeem wil gaan, een stille office bak voor op kantoor bijv. Niet een gamesysteem wat je thuis onder je bureau hebt staan terwijl je gamed, geen enkele (degelijke) voeding welke boven het geluid van een GPU onder load komt.

Een goede voeding houd het langer uit als de rest van de componenten, of laat mij dat anders verwoorden om verwarring te voorkomen: De rest van de PC is tegen die tijd al dusdanig outdated dat je die niet meer wil gebruiken als reguliere desktop.

[ Voor 42% gewijzigd door D4NG3R op 06-09-2015 00:46 ]

• Lennart H.
Nieuwe besteld, precies hetzelfde probleem... G********** :( |:(

Mooi klaar mee, dat irritante gezoem zal wel bij al deze videokaarten zo zijn dan

Ik leg me er maar bij neer. Ik hou deze er mooi in en stuur m'n oude terug...

[ Voor 60% gewijzigd door Lennart H. op 09-09-2015 18:12 ]

Pagina: 1