Home server build

Pagina: 1
Acties:

• sunderland
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-07-2024
Mede Tweakers ,

Ik ben opzoek naar wat advies voor het bouwen van een home server.

Wat wil ik er mee gaan doen?
Voornamelijk wil ik er mee gaan virtualiseren, & een web-servertje en plex-servertje op draaien.

Nu heb ik het een en andere aan hardware al wel in gedachte wat ik er voor wil gebruiken, maar zou ik graag willen weten of dit allemaal wel soepeltjes gaat draaien.

Case: Cooler Master Elite 110. http://tweakers.net/price...-elite-110/specificaties/
Moederbord: Gigabyte ga-h97n-wifi. http://tweakers.net/price...-h97n-wifi/specificaties/
Processor: Intel Xeon e31231 v3. http://tweakers.net/produ...eon-e3-1231-v3/overzicht/

Ram: Geen idee welke beste optie is voor virtualisatie??

Voeding: Ook geen idee ??

Videokaart: Een cheap ass geforce kaartje uit oude pc.

Drives: 1 x 256 gb ssd.
3 x WD red 2tb. Deze zal ik naar mate de tijd vordert aanschaffen.

Wat verder belangrijk is dat ik tot hoever mogelijk een energie effiecient systeem wil welke ook geen bakken met herrie produceert. En een beetje op de portomonee letten is ook helemaal niet erg voor een arme student.

Iemand die wat anders zou suggereren of tips heeft?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Afgezien van een berg aan eigen inzet en verdere afbakening van de vereisten, heb ik wel een opmerking.
Voornamelijk wil ik er mee gaan virtualiseren, & een web-servertje en plex-servertje op draaien
Voor virtualisatie (wat???) is het advies om zoveeel mogelijk RAM te plaatsen maar ook zeker na te denken over de HCL van de hypervisor; hiermee voorkom je dat bijvoorbeeld een onboard NIC geen passthrough krijgt naar een VM. Verder geef je ook geen idee welke hypervisor je wil gebruiken, dus enig advies is al ver te zoeken.

Plex, voor transcoding op 1080p, verbruikt aanzienlijke hoeveelheden CPU (zoek vooral even op GoT naar aanvullende topics); de Xeon zal voldoende zijn maar ook hier specificeer je niet hoe druk je Plex wil gaan gebruiken etc.

Tja, en webservertje... 99% van de mensen roept LINUX of 99% van de mensen roept MICROSOFT. Door gebruik aan dualboot-info of andere zaken, is dit ook wel iets om rekening mee te houden. Een webservertje *kuch* verkeerd ingericht, al dan niet gevirtualiseerd, zal ook een bak met RAM verbranden door inefficiente processen.

Vind het vervelend om te zeggen maar ga eens rustig terug naar de tekentafel, ga eens goed kijken wat je wil gaan doen en wat de benchmarks/requirements zijn, stel hier een machine op samen en bedenk of het financieel wel haalbaar is.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:23

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Voor een web- en plexservertje heb je al genoeg aan een Raspberry Pi 2B natuurlijk. Vraag is even wat je verstaat onder virtualiseren maar als je een echt studentenbudget wil kun je hier haast niet omheen...

youtube.com/@hisrep