Upgrade recording/gaming/edit pc max 600 euro

Pagina: 1
Acties:

• ladekan
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13:29
Beste Tweakers,
Mijn PC is zo ongeveer 5 jaar geleden gebouwd als school/game pc.
Maar door de jaren heen worden de game`s natuurlijk zwaarder en kan mijn pc het niet meer aan.
Ik heb 1 jaar geleden de Geforce GTX 660 Twin frozr OC gekocht en 8gb ram.
Dit is eigenlijk het enige wat er is veranderd.
Nou heb ik een eigen Youtube kanaal en daar moet natuurlijk voor gefilmpt en video`s bewerkt worden.
Met mijn houdige setup gaat gamen opzich nog wel redelijk, maar zodra ik ga recorden op 1080p begint er het een en ander te haperen. Ook kan ik dan de games niet meer op vol resolutie spelen waardoor de video kwaliteit al achter uit gaat.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Wat ik ga doen met mijn pc is vooral Gamen en Recorden, maar ook Videobewerken (voor Youtube)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer max rond de 600 euro
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
-Mijn twin Frozr Geforce GTX 660 OC edition
-SSD Crucial MX200 2,5" 250GB
-Mijn 2tb Harde schijf
- 580w voeding
- CPU Cooler
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- een nieuwe behuizing
- moederbord
- geheugen kaarten
- Processor (oude i-5 2400 3.10Ghz)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, geen voorkeuren

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen water gekoelde behuizing.
moederbord moet minimaal 5 usb poorten hebben.(hebben de meeste)

Ga je overklokken?
Ik ben nog niet van plan om over te klokken

Wat verwacht je van ons?[i]
Het helpen om een goede upgrade te maken voor mijn pc

Mijn uitgezochte setup:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed€ 256,50€ 256,50
1Asus H97-PLUS€ 97,50€ 97,50
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 35,95€ 35,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 75,95€ 75,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 465,90

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:13

Tribits

Onkruid vergaat niet

Waarschijnlijk op zich wel een zinvolle upgrade, hoewel het wel goed zou zijn te weten welke CPU je nu hebt. Je zou nog wat kunnen besparen door voor een B85 bord te kiezen in plaats van dat Asus H97 bordje. Wat betreft kast vraag ik me af wat je nu hebt, die N300 is geen slechte kast maar het blijft natuurlijk een budget behuizing. Ook qua voeding is het altijd wel handig om te weten wat het merk en type is om te bepalen of het verstandig is om deze mee te nemen naar je nieuwe systeem. Ik weet overigens niet wat voor games je speelt maar die GTX660 is toch alweer een jaar of drie oud. Het klinkt alsof de CPU de bottleneck is maar de GTX660 loopt zo langzaam aan ook wel op zijn eind.

Als je het budget tot het maximum oprekt dan zou een Skylake i7 ook nog wel tot de mogelijkheden behoren, maar dan verandert het bang-for-buck voorstel dat je nu hebt wel in een systeem dat vooral de nadrukt legt op het nieuwste van het nieuwste op high-end gebied.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• ladekan
Ik heb nu als processor de i-5 2400 3.10Ghz.
De kast die ik nu heb past mijn processor cooler niet meer in, en zit dus met wat wringen pas vast.
ook is de kast al (ik gok)8 jaar oud.
het merk voeding kan ik nergens vinden alleen 580wat.
ik had gehoor dat mensen slechte ervaringen hadden met het B85 bord.

• ladekan
Bump.

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:13

Tribits

Onkruid vergaat niet

Die i5-2400 is op zich geen langzame processor, gewoon een quad core die nog wel aardig mee kan komen, maar een Xeon 1231 is wel een stukje sneller. Desondanks betwijfel ik of die i5-2400 de bottleneck is, als je vooral tegen problemen aanloopt bij het recorden/streamen zou het kunnen, maar als je ook gewoon bij het gamen tegen problemen aanloopt verdenk ik de GTX660 eigenlijk eerder dan de CPU. Weet je wel zeker dat je koeler goed gemonteerd is en je niet met een CPU zit die throttelt vanwege slechte koeling?

Verder hebben B85 bordjes op zich geen slechte naam, of het moet om bepaalde modellen/uitvoering gaan. De pricewatch: ASRock B85M Pro4 is één van de meest populaire moederbordjes hier, zie bijvoorbeeld ook de reviews achter die link. Een ander populair B85 moederbord is de (full size) ATX pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B6.

Die voeding zal waarschijnlijk wel voldoen voor je nieuwe moederbord, maar er is altijd een (zeer) beperkt risico dat een oude/slechte voeding schade veroorzaakt aan je nieuwe componenten. Het is een afweging of je dat risico voor lief neemt of voor een euro of vijftig een nieuwe voeding als de pricewatch: Antec VPF Series 450W koopt.

Het kan waarschijnlijk geen kwaad om die acht jaar oude kast te vervangen, maar bedenk wel dat de N300 een budget behuizing is. Het is een kast die zeker waar voor zijn geld biedt, maar verder nergens echt in uitblinkt. Geen uitneembare stoffilters, beperkt kabelmanagement, niet bijzonder stil etc.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• Ugraded
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01-12 17:13
Je i5 zou nog wel aardig mee moeten gaan, je GTX 660 is misschien wel een keer aan vervanging toe..... Misschien zit de koeler niet goed gemonteerd?

• ladekan
Ik heb een half jaar geleden een nieuwe cooler er op gezet (coolmaster) met goede pasta, mijn CPU raakt volgens afterburner niet over de 80 graden.
Misschien ga ik dan toch voor de asrock b85m.
De processor wil ik eigenlijk zoizo een nieuwere die wat meer kan "multitasken" van onder anderen gamen,editten en renderen. Ook moet hij klaar zijn voor de toekomst
Zou ik dan meteen een i7 moeten hebben?
Over de voeding had ik nog niet helemaal nagedacht, en denk toch dat ik hem ga vervangen.
Welke behuizing raaden jullie aan?

(Bedankt voor de adviezen!)

[ Voor 16% gewijzigd door ladekan op 04-09-2015 23:53 . Reden: voeding ]

• ladekan
Misschien is het een beter idee om een behuizing met afneembare stof filter te kopen?

• Brandonvds
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-11 00:23
Dit is misschien een goede behuizing voor je.
http://tweakers.net/product/411237/nzxt-s340/
Mooi strak uiterlijk, veel ruimte voor cable management, stoffilters etc.
Mist alleen wel ruimte voor een optical drive.

Ook vind ik 80° voor een processor op stock aan de erg hoge kant.
Weet je zeker dat deze er goed op zit, aangezien die ook erg moeilijk in je behuizing past?

Aangezien je huidige processor meestal nog aardig goed mee kan met de haswell generatie denk ik toch echt zoals meerdere hierboven al hebben vermeld, dat de bottleneck in de videokaart zit en niet je processor.

Probeer is je cpu en gpu gebruik te meten tijdens het gamen/recorden. Zou zonde zijn als je een noeuwe proc. Mobo ram etc besteld en het vervolgens toch aan de videokaart licht.

• ladekan
Erg mooie behuizing!
Na toch nog even met msi afterburner te hebben gemeten, word onder het gamen en recorden mijn Gpu voor 98% gebruikt. ik heb altijd gedacht als je aan het recorden bent, dat het meer via de CPU loopt.
(sorry dat ik niet eerder heb geluisterd :$)
Mijn ram word ook voor 87% gebruikt en de CPU word in pieken max 92% gebruikt.
(alle componenten worden niet warmer als 56 graden)
welke video kaart raden jullie voor mij aan?
Eerder, bijvoorbeeld de MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G of een: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming

[ Voor 3% gewijzigd door ladekan op 06-09-2015 10:48 . Reden: aanpassing ]

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:03
Beide zijn goed/leuk.

Onthoud wel dat een gpu eigenlijk altijd 90/100% draait(tenzij je v-sycn/fps blocker op zet). Hij wil immers altijd de meeste fps er uit pompen. Maar ik zou nu nog kijken naar een r9 290. Deze zijn +- 300 euro. Her en der nog te krijgen. En dan lekker doorsparen voor een andere cpu.

En welk merk/type voeding praten we over? Alleen wattage kunnen we niets mee.

[ Voor 11% gewijzigd door loki504 op 06-09-2015 11:16 ]

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-12 19:49

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Review QNAP TS-230 NAS

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-12 21:03
Als je CPU nu al op 92% loopt zal deze met een videokaart upgrade wel tegen de 100% aanlopen denk ik.

don't mind me

• ladekan
loki504 schreef op zondag 06 september 2015 @ 10:57:
Beide zijn goed/leuk.

Onthoud wel dat een gpu eigenlijk altijd 90/100% draait(tenzij je v-sycn/fps blocker op zet). Hij wil immers altijd de meeste fps er uit pompen. Maar ik zou nu nog kijken naar een r9 290. Deze zijn +- 300 euro. Her en der nog te krijgen. En dan lekker doorsparen voor een andere cpu.

En welk merk/type voeding praten we over? Alleen wattage kunnen we niets mee.
Oke dus eigenlijk zou ik niks aan mijn processor moeten veranderen?
Gevonden! het bleek helemaal bovenin in te staan waar een ijzeren plaat voor zit.
naam van de voeding : BLACK coating MODEL: LPG19 (#2384)
de r9 290 kost rond de 323euro (nieuw) en de r9 390 8gb ronde de 350 euro (nieuw), is het niet handiger voor die 20 a 30 euro een 8gb en snellere kaart te kiezen?

[ Voor 10% gewijzigd door ladekan op 06-09-2015 11:45 ]

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-12 21:32
Vraagje: Wat gebruik om je video's op te nemen? ShadowPlay is een goede optie met een nVidia kaart.

Of een ander programma die de mogelijkheid heeft op de NVENC codes te gebruiken. :)

• ladekan
LongBowNL schreef op zondag 06 september 2015 @ 11:46:
Vraagje: Wat gebruik om je video's op te nemen? ShadowPlay is een goede optie met een nVidia kaart.

Of een ander programma die de mogelijkheid heeft op de NVENC codes te gebruiken. :)
Ik gebruikte altijd OBS maar ik ga inderdaad overstappen naar Shadowplay aangezien OBS bekend staat om het vreten van van performance

• timicool
  • Registratie: September 2013
  • Niet online

timicool

#Skylake FTW

(overleden)
of fraps xD

Ik heb zelf heel lang fraps gebruikt om te recorden, verder zou ik inderdaad eerder een nieuwe videokaart kopen dan een processor aangezien een quadcore het nog wel bij zou moeten kunnen benen ook die 16 GB ram is geen slecht idee...

Verder zou ik zelf idd voor de R9 390x 8 GB versie gaan, deze zou eventueel zelfs 4K moeten halen als je dat op youtube zou willen zetten en verder krijgt die sws full DX 12 support terwijl dat bij de GTX 9xx series nog maar de vraag is...

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-12 21:32
ladekan schreef op zondag 06 september 2015 @ 11:48:
[...]

Ik gebruikte altijd OBS maar ik ga inderdaad overstappen naar Shadowplay aangezien OBS bekend staat om het vreten van van performance
OBS heeft ook de optie om de NVENC te gebruiken. Ga bij Settings naar Encoding en selecteer daar Nvidia NVENC. (Als je dat nog niet gedaan had.)

• ladekan
timicool schreef op zondag 06 september 2015 @ 11:57:
of fraps xD

Ik heb zelf heel lang fraps gebruikt om te recorden, verder zou ik inderdaad eerder een nieuwe videokaart kopen dan een processor aangezien een quadcore het nog wel bij zou moeten kunnen benen ook die 16 GB ram is geen slecht idee...

Verder zou ik zelf idd voor de R9 390x 8 GB versie gaan, deze zou eventueel zelfs 4K moeten halen als je dat op youtube zou willen zetten en verder krijgt die sws full DX 12 support terwijl dat bij de GTX 9xx series nog maar de vraag is...
fraps gebruikt heel veel geheugen in zijn bestanden, dat is de reden waarom ik het al lang niet meer gebruik.
dan word het dus de r9 390 8GB ;) ook
mijn moederbord Asus P8H61-M LE, is deze nog goed voor alle nieuwe apparatuur?
Wat ik voor nu er bij ga kopen:
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI Radeon R9 390 8GB Gaming€ 351,95€ 351,95
1NZXT S340 Zwart€ 63,95€ 63,95
1Antec VPF Series 450W€ 52,20€ 52,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 468,10

nog enige verbeteringen?

• timicool
  • Niet online

timicool

#Skylake FTW

(overleden)
ja je gaat denk ik ook nog een nieuw moederbord nodig hebben...

De video kaart gaat een PCI-e 3.0 x16 aansluiting nodig hebben terwijl jou moederbord alleen PCI-e 2.0 x16 ondersteunt... Ik weet niet of deze aansluitingen samen werken (iemand?)

Ik heb altijd PCI-e 3.0 x16 aansluitingen ook gewoon gematched met moederborden die PCI-e 3.0 x16 ondersteunden... maar ik ga er van uit dat je dan een nieuw moederbord nodig gaat hebben...

verder even uitrekenen of je PSU wel genoeg watt heeft als je de R9 390 gaat gebruiken...

Verder past de videokaart prima in de behuizing maar even opletten dat je CPU koeler niet hoger is dan 161 mm want anders ga je ook een andere case nodig hebben...

[ Voor 13% gewijzigd door timicool op 06-09-2015 13:57 ]

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-11 11:09
Je videokaart gaat prima werken op het 2.0 x16 slot. Ook qua performance is er nauwelijks sprake van prestatieverlies, je haalt op het 2.0 slot 98% van de prestatie op een 3.0 slot. Uitgaande van 60fps verlies je dus 1,2fps, dat ga je niet merken.
https://www.techpowerup.c...I-Express_Scaling/21.html

Je hebt dus om deze reden geen nieuw moederbord nodig.

Een heel systeem met een 390 verbruikt onder load maximaal 340w. Met een 450w voeding zit je dus goed.

[ Voor 7% gewijzigd door Philpend op 06-09-2015 14:07 ]

• timicool
  • Niet online

timicool

#Skylake FTW

(overleden)
Nou je hoort t :)

Ziet er naar uit dat je zo je systeem prima kan upgraiden :)

Eerst volgende over een jaar of 2 wss je cpu en moederbord (voor cpu socket)

• ladekan
Bedankt voor alle reacties! Ik ga nog even metenmet de cpu koeler en dan alles bestellen.
De cpu, moederbord en ram worden over een jaartje ( ligt er natuurlijk aan wat de toekomst plannen zijn met editen en recorden en of alles het nog houd) ook vernieuwd.
En misschien neem ik het moederbord wel meteen mee.
Iniedergeval nogmaals bedankt allemaal!

[ Voor 8% gewijzigd door ladekan op 06-09-2015 22:18 ]

• ladekan
Ik heb toch meteen een moederbord er bij gekocht, de asrock fatal1ty.
Maar nu ik hem aan het inbouwen ben, zie ik tot mijn schrik dat mijn processor er niet op past? Komt dit door de (Intel 2400) 1155 socket op een 1150?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Exact. Die kan je dus terugsturen, of een haswell erbij bestellen.

[ Voor 32% gewijzigd door br00ky op 08-09-2015 20:26 ]

• ladekan
Had ik dat toch eest beter uit moeten zoeken.... Maar ik denk dat ik hem bewaar, over een half jaartje koop ik denk ik wel een nieuwe processor

Verwijderd

Nee joh, stuur terug die hap. Kan je over een half jaartje een 1151 kopen...

• ladekan
Verwijderd schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 20:30:
Nee joh, stuur terug die hap. Kan je over een half jaartje een 1151 kopen...
Dat lijkt me inderdaad een beter plan!
Wat is een goed moederbord voor dit systeem met bijvoorbeeld een i7 skyline?

Verwijderd

ladekan schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 22:58:
[...]

Dat lijkt me inderdaad een beter plan!
Wat is een goed moederbord voor dit systeem met bijvoorbeeld een i7 skyline?
Nou, je gaat niet overklokken en je hebt al een externe videokaart dus dan zou ik gewoon voor een redelijk simpele en betaalbare gaan, zoals: pricewatch: ASRock B150M Pro4S
Maar dat kan je beter over een half jaar nog eens bekijken als dat toch pas later speelt.
(Of kan nog goedkoper, ik zie dat je ze al voor 67 euro hebt nu. De goedkoopste die DDR4 geheugen ondersteunt is deze pricewatch: MSI B150M PRO-DH en de Asrock die ik hierboven aanhaalde heeft een Intel netwerkcontroller, als je daar nog gevoelig voor bent i.p.v. de Realtek).

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2015 13:45 ]

• ladekan
Erg bedankt! dan hou ik deze 2 in mijn hoofd.
dan ga ik inderdaad kijken over een halfjaartje wat er bij is gekomen ;)
Pagina: 1