• stijn1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-08 21:04
Hallo

De wireless router heeft de geest gegeven. Het gaat om een DWL-3200AP (DLINK) router. Nu las ik dat die uitgefasseerd is. Dus bij deze een vraag aan de experts van routers. Welke kan ik aanschaffen met dezelfde specificaties? Liefst dezelfde omdat ik met die router tot op het einde van mijn gebouw draadloos kon ontvangen. Dat is een 80-100 meter.

Liefst ook in hetzelfde case, want de router hangde in een glazen kastje bovenaan het gebouw.

Bedankt
Stijn

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je iets met dezelfde specificaties wilt aanschaffen wil je geen router, de DWL-3200AP is namelijk geen router maar - zoals de naam zegt - een AP (Access Point) 8)7

Dus ofwel het is geen router en jij zoekt iets anders, of wat je nu hebt is geen DWL-3200AP.

Overigens overlijden oudere netwerkapparaten veel minder snel dan hun voeding. Je zou kunnen kijken of dat oud geval het wel weer doet met andere voeding :)

Oslik blyat! Oslik!

• stijn1989
ok, een AP dan :). Veel van netwerken ken ik niet, ben meer thuis in software development. In het gebouw ernaast zal de router staan, want vandaar vertrekt er een netwerkkabel naar het gebouw waar de DLINK hangt.

Op de AP brandt er geen lampjes. Maar de voedingkabel wordt verbonden aan een stukje waar de netwerk toekomt en dan terug vertrekt naar de AP via een tweede kabel. Ik gok dat dat stukje met twee netwerkkabels en powersupply, de PoE is. Op dat stukje brand het LED lampje als ik de powerkabel instop. Dus vandaar mijn vermoeden dat het de AP is die de geest heeft gegeven.

Hoewel het goed afgeschermd is, zal het mss zijn dat er iets kapot is gegaan in de AP van ammoniak. Het is namelijk een varkensstal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Klinkt aannemelijk als je het zo hebt getest qua PoE voeding.

Dan ben je op zoek naar een AP die minimaal WiFi-g met 2x2 MiMo doet (tegenwoordig is alles n of beter, maar dat is backwards compatible met g) en met 48VDC 802.3af PoE overweg kan.

Aangezien de vorige vermoedelijk overleden is door omgevingsfactoren zou ik een outdoor-model overwegen, die zijn wat beter beschermd tegen zooi en vooral condensatie door temperatuur- en vochtigheidsschommelingen. Dat is natuurlijk tegen watercondens bedoeld, maar helpt ws ook tegen ammoniak.

Nu, aan Pricewatch heb je in dit geval weinig omdat er nogal wat PoE standaarden (en non-standaard oplossingen) zijn en je niet kunt filteren op de opties (802.3af dus). Uiteraard ondersteunen de goedkopere opties deze standaard niet :/

Helaas lijkt 802.3af voor outdoor niet beschikbaar te zijn voor schappelijke prijzen. Ik zou aanraden om met een leverancier van dit soort spul contact op te nemen. Na wat rondneuzen is een goede indooroptie iig de Engenius EAP300. Simpel, betrouwbaar en 802.3af PoE. Maar ws niet beter bestand tegen je ammoniak dan die D-Link...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Kijk eens naar de betaalbare EnGenius ENS202EXT (outdoor, IP67-rated). Inclusief PoE injector. De meegeleverde stroomadapter is goed genoeg voor een cable run van 50 meter, daarboven heb je zwaardere adapter nodig.
dion_b schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 09:45:
Dan ben je op zoek naar een AP die [...] met 48VDC 802.3af PoE overweg kan.
Onzin. Blijkbaar gebruikt TS geen 802.3af PoE switch, dus een nieuwe AP kan evengoed worden gevoed d.m.v. een propriëtaire PoE injector.

Een EAP300 voor een varkensstal vind ik niet voor de handliggend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:53

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dav1d schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 15:59:
Onzin. Blijkbaar gebruikt TS geen 802.3af PoE switch,
Waar maak je dat precies uit op? Ik zie hem alleen de situatie beschrijven aan de kant van het huidige AP, of die stroom vanuit een PoE switch komt of via een injector valt volgens mij niet uit zijn verhaal op te maken?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Niet online
stijn1989 schreef op donderdag 03 september 2015 @ 20:29:
Maar de voedingkabel wordt verbonden aan een stukje waar de netwerk toekomt en dan terug vertrekt naar de AP via een tweede kabel. Ik gok dat dat stukje met twee netwerkkabels en powersupply, de PoE is
oftewel

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/i5Nkiry.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:53

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik interpreteerde dat als een adapter in de buurt van het AP, met PoE in en power+UTP uit. Maar ik zie nu dat de DWL-3200AP daadwerkelijk een PoE AP is en hij daarmee dus inderdaad de injector beschreef.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1989
Inderdaad David, zoiets is het :). Zal de engenius eens aanschaffen en zien hoe lang hij het volhoud. De Dlink heeft het toch bijna drie jaar volgehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dav1d schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 15:59:
[...]

Onzin. Blijkbaar gebruikt TS geen 802.3af PoE switch, dus een nieuwe AP kan evengoed worden gevoed d.m.v. een propriëtaire PoE injector.
Onzin? Doe eens even rustig...

Hij schreef duidelijk:
Welke kan ik aanschaffen met dezelfde specificaties?

Die DWL-3200AP heeft 802.3af, dus ik adviseer iets met zelfde specs.

Ik haalde uit de beschrijving niet duidelijk wat exact gebruikt werd, het klonk mij eerlijk gezegd als twee AP's op een PoE switch.
Een EAP300 voor een varkensstal vind ik niet voor de handliggend.
Eens, dat schreef ik ook al. Als 802.3af niet nodig is, dan kan het wel prima voor fractie van de prijs van de EAP300, en dan wel met outdoor-spec.

Deze bijv: pricewatch: TP-Link Outdoor 2.4GHz 300Mbps High powerWiFi AP

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Niet online
TS omschrijft duidelijk een PoE injector. Dan is een vorm van PoE wellicht een vereiste, maar 802.3af an sich niet. Die nuance kan significant schelen in prijs.

De TP-Link CPE210 is directioneel, bedoeld voor point-to-point. Allerminst "dezelfde specificaties". :> ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Duh, dit was dan ook een voordelige keus die niet zelfde specificaties had nadat duidelijk werd dat diezelfde specificaties overboord konden...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Niet online
Je brengt het alsof die CPE een wezenlijk alternatief is voor de huidige situatie.
dion_b schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 08:44:
nadat duidelijk werd dat diezelfde specificaties overboord konden...
Dus omdat 802.3af niet nodig blijkt te zijn, mag het AP opeens directioneel zijn i.p.v. omni. LOL.
Pagina: 1