Geheugen: Wat en waarom?

Pagina: 1
Acties:

• void
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-12-2023
Ok Ik weet, dat dit soort vragen herhaaldelijk gesteld worden. Ik heb ook antwoorden gelezen. Maar deze vraag is specifieker, zeker voor mij.

Met de huidige geheugenprijzen wil ik uitbreiden. Op dit moment heb ik 2 maal 128MB Apacer (met Hyundai-chips) en heb nog 1 plek vrij voor uitbreiding.

Mijn budget laat mij toe te kiezen voor:

A: 512 MB OEM-geheugen, of
B: 256 MB Merk-geheugen.

Ik werk met name met Photoshop, 3D-studio en AutoCAD.

Hoeveel stabieler is merk-geheugen nou werkelijk en hoe groot is de kans, dat een 512 kaartje en mijn mobo niet samengaan? Weegt dit op tegen de winst die 768 t.o.v. 512MB geeft?

En daarnaast verbaas ik me over het geringe prijsverschil tussen OEM en merk bij 256MB. (OEM -> 115,- Dane-Elec 167,- +45%) en het idiote verschil bij 512MB (OEM -> 219,- Dane-Elec 464,-, +112%). Waarom???

Le peintre de l'espace se jette dans le vide! (Y.Klein 1960)

• de_rokende_computer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-08-2022

de_rokende_computer

de rokende computer kuch kuch

Ligt eraan in wat voor een systeem je het geheugen gaat proppen.. Hoeveel mhz het mem loopt het cas 2 of cas 3 geheugen moet zijn..
(het kan zelfs zijn (correct me if i am wrong) dat je mobo het niet aan kan dat er een reepje met 256mb bij die andere 2 reepjes van 128MB stopt)

Volgens mij is het mooiste dat je er een reepje ernaast zet met dezelfde groote en de zelfde type/naam

jaja ik ben och laat maar zitten

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-08 13:18
Merkgeheugen is over het algemeen beter over te klokken. Als je je FSB op normale snelheden hebt en je neemt gewoon CAS-2 geheugen, dan heeft het merkgeheugen niet echt veel voordelen t.o.v. OEM-geheugen. Als je echter een FSB van 160 MHz op CAS2 wil doen (slagingskans is bij meerdere reepjes trouwens sowieso kleiner dan bij 1 module), dan heb kan je beter merkgeheugen nemen...

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het ligt ook aan je moederbord of het 512MB reepjes ondersteunt. Bijvoorbeeld BX plankjes kunnen dat niet. Dus welke mobo heb je? Dan kijken we wel effe verder...

Ook als je wil overclocken en je hebt bijv een P3 met 100MHz FSB, dan kun je moeiteloos 133MHz OEM geheugen nemen. Maar heb je een P3 met 133MHz FSB dan kun je beter 133MHz merkgeheugen nemen, aangezien deze beter overklokbaar is en de 150MHz geheugenreepjes relatief duur (en moeilijk verkrijgbaar) zijn. Dus op welke FSB loopt je CPU standaard? En is die nu overgeklokt?

• void
Ok, Hier nog wat aanvullende informatie. Ik heb niets overgeklokt en denk ook niet, dat ik dat ga doen.

Ik heb nu een PIII 733MHz en een Gigabyta GA-6VXE7+ mobo (Niet echt een tweakbaar mobo, geloof ik).
The motherboard can be installed with16 / 32 / 64 / 128 / 256 / 512MB (256Mb Technology) 168 pins DIMM module DRAM......

The total memory size is 16MB ~ 1.5GMB (256Mb Technology) SDRAM ....
Dit aldus de handleiding. 1,5GMB / 3 Sockets is toch 512MB per socket. Je zou dus zeggen dat het moet passen. Wat bedoelen ze echter met 256MB technology en GMB?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Non-overclocked P3 733, das dus een FSB van 133. Je geeft zelf aan dit systeem niet te gaan overklokken, dan is een 512MB PC133 OEM reepje wel prima.

256MB Technology = I'm not sure... Ik weet wel van 128MB en 256MB technologieen (heeft iets met chipgrootte te maken, 256MB technology is geloof ik 32Mbit chips). Het moet wel goed zitten, aangezien dat mun 440BX chipset maximaal 128MB technology ondersteunt en geen reepje groter dan 256MB kan hebben (bij een doublesided 256MB reepje is dat dan 128MB per kant).

GMB = Typo van fabrikant... |:( Ze bedoelen eigenlijk GB... (8>

• void
Ik ga idd niet overclocken. Die 512Mb OEM is geloof ik 8*64 dus dat zit danwel goed.

Moederbord accepteert 64bits.

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-08 12:09
Er zit ook een fors verschil in garantie. 12 maanden voor oem meestal en 10 jaar voor Dane.

Ik weet dat oem geheugen wel erg lekker cheap is maar onthou wel dat slecht geheugen de meeste rare problemen kan veroorzaken. Verder kom je er dan ook eigenlijk bijna niet achter waar dat aan ligt. Dane is misschien duurder dan oem maar het is nog niet duur, in vergelijking met een tijdje terug.

Nu is oem niet per definitie slecht maar vaak weet je niet waar het vandaan komt, of waarom het zo goedkoop is.......

Ikzelf koop volgende week weer een reepje Dane.

• dextertje
Op dinsdag 19 juni 2001 11:55 schreef Jaspov het volgende:
Er zit ook een fors verschil in garantie. 12 maanden voor oem meestal en 10 jaar voor Dane.
En levenslang voor Kingston, Mushkin en Crucial. :)
Maar OEM-geheugen kan best okee zijn, hangt o.a. af van de chippies die er op zitten. Ikzelf ga in elk geval altijd voor chips van een bekend merk (bv Infineon, Mosel Vitelic, NEC, Toshiba, Texas Instruments, Hyundai).

• void
Is een jaar garantie niet voldoende? Ik snap niet wat kan er kapot kan gaan aan die dingen na een jaar.

Trouwens 10 jaar lijkt me al helemaal voldoende. Wie gebruikt er hier nog geheugen van voor 1991. Moet van 386 oldtimer met 2MB intern zijn, >:)

• dextertje
Sja, kweetnie zo goed. Ik heb een keer geheugen gekocht om een beurs bij Chicon en expliciet gevraagd hoeveel garantie ik kreeg.
Man zei: "Mwah, voor jou drie jaar"

Heheh, die module ging na 2 jaar stuk (enige module die bij mij stuk is gegaan, tot nu toe) en dus kon ik 'm fijn omruilen. :)

• AaroN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08-2023

AaroN

JayGTeam (213177)

vooral de 256 mb reepjes zijn momenteel super >:)
je ziet ze al veel van cas2 en dan bijvoorbeeld ook nog die 150 MHz ondersteunen, zoals Corsair, OCZ, Mushkin, en ja het scheelt echt veel als je cas2 draait op een hoge frontsidebus >:) (soms wel 25%)

JayGTeam (213177)

Pagina: 1