PC blijft crashen, onduidelijk wat er defect is.

Pagina: 1
Acties:

• Zspirit
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-02 11:21
Beste tweakers,
Helaas vertoont mijn vrij oude pc wat mankementen en ik kom er niet meer uit.
Ik heb een desktop van bijna 7 jaar oud dus het is niet vreemd dat er iets kapot gaat.
Echter heb ik heel veel moeite met het vaststellen van het probleem of defect.
Ik het PGM beleid geleden maar ook daarmee kwam ik er helaas niet uit, daarom jullie hulp gevraagd.

Ik had net een clean install gedaan, dat doe ik iedere zomer.
Nadat ik windows 7 had geherinstalleerd merkte ik dat mijn scherm soms ging flikkeren en de pc, de pc bleef wel aan/running maar het beeld was natuurlijk niet te zien. Bij een reboot bleven de problemen ook het boot scherm had vlekken en kleuren er door heen. Pas als ik dan de pc langer uit liet staan verdween het voor een tijdje. Weer een clean install gedaan en goed gekeken of alle drivers klopte maar alles leek te kloppen en toch bleef het scherm flikkeren waardoor ik er van uit ging dat de videokaart gesneuveld moet zijn.

Ik had een HD4850 en die heb ik vervangen met een HD4870. De problemen leken opgelost. Tot ik de dag erna weer een bluescreen kreeg met de melding: page fault in nonpaged area, Stop 0X00000050. Daarnaast loopt de pc soms vast en dan probeert hij zichzelf te herstarten en dan start hij vaak helemaal niet meer op of beland hij in een reboot cycle tot ik hem onderbreek. Als ik de pc aan zet hoor ik soms één fan even heel hard draaien volgens mij de videokaart fan.

Na wat gegoogle op de error code lijkt dit door drie dingen te kunnen komen:
Hdd (en antivirus software), Videokaart en werkgeheugen.
De videokaart en het werkgeheugen heb ik beide uitbundig getest met Windows Memory Diagnostics en Video Memory Stress test en leverde tot mijn verbazing geen problemen op. In de tussentijd heb ik mijn pc opnieuw geïnstalleerd op verschillende schijven en met verschillende windows versies maar dit leverde geen verschil op. Ik gebruik geen virus scanner en hierdoor ben ik een beetje ten einde raad. Hoe kan het dat ik de foutmelding of vastlopers blijf krijgen.

Zou mijn moederboard kapot kunnen zijn?
Alvast bedankt voor jullie hulp!

Specs:
Voeding: Antec NeoPower 500W | NEO HE500EC
Mobo: Gigabyte GA-EP45-DS3L
Processor: Intel Core 2 Quad Q6700
Videokaart: Ati Radeon HD 4870 1GB
RAM: Kingston 4GB(2 x 2048MB), 800MHz, DDR2
DVD: NEC AD-5200S
Audio: Creative Soundblaster Audigy SE
HDD: Samsung 840 EVO 120GB & Western digital Caviar Green 2TB

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:31

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Download occt en draai de psu bench eens en hou je spanning in de gaten, als die te veel onder hun waarde gaan dan denk ik dat je voeding eraan is.

Je geheugen kun je testen met memtest: http://www.memtest.org/#downiso nachtje laten lopen vanaf usb stick.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:21

Nemesizz

Untouchable

Inderdaad even geheugen testen met Memtest, die tests van Windows zelf stelt weinig voor en weet je niet zeker of het geheugen nou wel of niet goed is (soms komen errors pas na een tijdje, vandaar ook dat je Memtest 'even' een nachtje moet laten draaien ipv 1 pass).

• Zspirit
Bedankt voor de reacties. Die memtest krijg ik om een of andere reden niet geboot op mijn pc. zowel via dvd als usb geprobeerd, heel vreemd vandaar dat ik die Microsoft tool gebruikt heb.

Leuk tooltje dat OCCT, die kende ik nog niet. OCCT laat geen voltages onder de minimum waarde zien. Wel stopt iedere test na zon twee seconden en geeft hij dan CPU over max value gaat 95 ipv de max van 85. Daarnaast staat er bij system information dat mijn CPU overclockt is met -40% ook tamelijk vreemd lijkt me. Als ik de CPU: OCCT test wil starten geeft hij aan "Could not start Not enough memory".
Hier een screenshot: http://i.imgur.com/9jWjQdv.png

Edit: zojuist weer gecrashed dit keer met een ander scherm en de pc ging ook niet uit.
http://i.imgur.com/csVRChm.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Zspirit op 03-09-2015 19:09 ]

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-02 17:15
Lijkt me duidelijk, je cpu wordt veel te heet. Zelfs 85 is enorm veel. Zit je koeler er wel goed op?

Ik heb wel eens problemen gehad met een stock intel cooler die niet goed vast zat op een q6600 (een van de bevestigingspinnetjes was lam) die haalde de 80 graden ook wel. Met goede koeler niet ver boven de 60 mét overklok.

Zeker als je bijna niks draait mag de temperatuur echt niet boven de 40 komen. Anders is er iets los...

[ Voor 62% gewijzigd door GromuhlDjun op 03-09-2015 20:24 ]

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Zspirit schreef op donderdag 03 september 2015 @ 18:47:
[...]

Edit: zojuist weer gecrashed dit keer met een ander scherm en de pc ging ook niet uit.
http://i.imgur.com/csVRChm.jpg
Dat scherm heb ik hier nog al gezien op het forum, jup: Hulp gevraagd: Grafische bug

1. fix je koeling, ding gaat naar de +90°C in een paar seconden tijd
2. volgens mij een voeding probleempje, maar fix eerst 1.

[ Voor 6% gewijzigd door Damic op 03-09-2015 20:42 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Zspirit
bedankt!
Ik ben even gaan kijken en het bleek inderdaad dat ik de fan van mn cpu los heb getikt oid met het installeren van de nieuwe videokaart. het blijkt dat een pootje wat kapot is van mn intel stock fan, daardoor zit de fan er op een hoek niet goed strak op.
Nu zit ie er weer redelijk goed in met nieuwe koelpasta.
idle is ie nu rond de 35 graden maar na 5 min die PSU test te runnen tikt ie toch weer de 86 aan.
Nieuw pootje voor de koeler zoeken ben ik bang.
http://i.imgur.com/jebejTd.png

[ Voor 18% gewijzigd door Zspirit op 03-09-2015 22:05 ]

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:43

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Zspirit schreef op donderdag 03 september 2015 @ 21:54:

Nieuw pootje voor de koeler zoeken ben ik bang.
Je zou eventueel ook een helemaal nieuwe koeler kunnen kopen. Er zijn goede koelers te koop vanaf zo'n 25 euro.

Mocht je dit zonde vinden van het geld, vanwege de leeftijd van je computer. Zou je er ook aan kunnen denken om nu een hele goede te kopen en die in de toekomst mee te nemen naar je volgende systeem.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:21

Nemesizz

Untouchable

Soms kun je al ongebruikte boxed koelers vinden voor 5 euro of minder voor socket 775 (verzendkosten zijn bijna duurder dan wat die koelers zelf waard zijn :P ).

• Zspirit
Bedankt voor de tips!
Gister van een vriend van me een nieuw pootje gekregen.
Ga er zo mee aan de slag, ik zal daarna weer wat testjes runnen en hier posten.
Bedankt alvast!

• Zspirit
Het heeft even geduurd I.V.M vakantie maar ik heb het pootje van mijn processor vervangen en opnieuw koelvloeistof aangebracht. Wat een rot werk is dat, ik heb een youtube video gekeken en het super dun aangebracht.
Nu heb ik de PSU test kunnen runnen zonder problemen, volgens mij ging mn pc op stanby en toen heb ik de test gestopt.
Hier de resultaten:
http://imgur.com/a/Z9JrM

Ik gebruik de pc nu zelden omdat ik het nieuw vertrouw maar hij lijkt niet meer uit te vallen of mankementen te vertonen.
Wordt het nog te heet zo, hij blijft rond de 70 graden.

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Max temp is goed min temp komt van de <45°C dat is volgens mij ook goed. De spanningen blijven ook stabiel (de 3.3V is wel wat aan de lage kant maar mijn 850W voeding geeft dezelfde waarde aan)

Trouwens wat is een nieuwe poot?

[ Voor 8% gewijzigd door Damic op 18-09-2015 09:24 ]

• Zspirit
Damic schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 09:24:
Max temp is goed min temp komt van de <45°C dat is volgens mij ook goed. De spanningen blijven ook stabiel (de 3.3V is wel wat aan de lage kant maar mijn 850W voeding geeft dezelfde waarde aan)

Trouwens wat is een nieuwe poot?
Oke, goed te horen, bedankt!
Dit is een nieuwe poot:
http://i.imgur.com/z64w2Yd.jpg
Een van die witte pinnetjes boven aan was afgebroken.
Heb nog geen problemen gehad, zal straks een wat games draaien.

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ha ok :)

Pagina: 1