• Madhouse1979
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-09 20:57
Ik kon hier zo gauw geen antwoord op vinden en daarom maar even de vraag hier.

Ik heb nu een Intel NUC als ESXi server met daarin een SSD (M2) en een 500GB HDD. Ik heb daarnaast een Synology DS213 voor al mijn media, files ed. waar ik weer een backup van maak in Onedrive zodat mijn data "in principe" altijd veilig is. Het enige waar ik mee zit is als 1 van mijn schijven in mijn NUC uitvalt dan ben ik al mijn VM's kwijt en de data is ook te veel om ook naar Onedrive te backuppen.

Nu heb ik het volgende idee: Ik schaf een Synology DS215J met 2x 2TB HDD's aan, maak er een iSCSI target van en koppel deze aan ESXi en ga al mijn VM's verplaatsen naar de DS215J. Op de SSD van de NUC laat ik alleen mijn beheer Server staan en de 500GB HDD gaat uit de NUC. In principe een veilige manier en als er een schijf uit valt dan is het een kwestie van nieuwe schijf er in en rebuilden maar. Ik zet daarbij veilig wel tussen "" want als mijn NAS gestolen wordt of mijn huis fikt af dan ben ik het kwijt maar dat risico kan ik mee leven. Valt de SSD uit dan is het enkel een beheer Server opnieuw inrichten en als de NUC uit zou vallen is het een kwestie van een nieuwe plaatsen en klaar, beiden ook oplossingen waar ik mee kan leven.

Zou de DS215J hier sterk en snel genoeg voor zijn? Qua specs zou deze beter dan mijn DS213 moeten zijn maar de DS213 is weer meer een werkpaard en is het misschien beter om de DS213 te gaan gebruiken als iSCSI en de DS215J voor media en files?

Ook speel ik met de gedachte om bijv. de schijven in mijn DS213 te vervangen naar 2x 4TB maar qua kosten scheelt het niet zo heel veel van elkaar.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen en/of suggesties :)

[ Voor 6% gewijzigd door Madhouse1979 op 03-09-2015 16:19 ]

www.simraceblog.nl - Over 5 Years of Simracing News & Reviews!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madhouse1979
Niemand? ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dat lijkt me een gedegen plan van aanpak. De verschillen tussen die twee nassen zul je proefondervindelijk moeten vaststellen, denk ik zo. Mij lijken ze ook dicht bij elkaar te liggen v.w.b. prestaties. Heb je niet een losse, reserve harde schijf om dit uit te proberen? Tenminste, als je de data op de DS213 even kunt missen (twee schijven er tijdelijk uithalen) zou je een testopstelling daarmee kunnen maken. Heb je geen losse schijf, kun je toch alvast één grote nieuwe aanschaffen om de test te doen. Lijkt me qua investering het laagste risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madhouse1979
Dank je voor je reactie! Ik heb wel een Samsung 1TB schijf liggen, niet de snelste maar daar zou ik het mee kunnen testen. De data op de DS213 kan ik niet missen, die staat te vol. Al zijn mijn foto's en een groot deel van de data wel gebackuped naar Onedrive, terughalen is een tijdrovend klusje.

Wat ik wel weet is dat 'Hardware Acceleretion' op de DS213 in ESXi Supported is maar ik kan daar niets over vinden of dat op de DS215J ook zo is. Nu twijfel ik ook een beetje om naar Hyper-V over te gaan en volgens mij maakt het dan ook niet meer uit.

Gezien de info schaars te vinden is op het internet is het misschien gewoon het beste het te gaan proberen.

De DS215J zou voor media en opslag prima functioneren (dat doet een DS213J van een vriend van me al) en ik meen met Synology Hybrid Raid dat ik de schijven gewoon om kan zetten van een DS213 naar een DS215J en andersom en alles intact blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madhouse1979
Aangezien de DS216play en DS416 zijn aangekondigd hoop ik dat de prijzen van de DS215+ nog wat gaan zakken en dat misschien toch een verstandigere aankoop zou zijn.

Is het mogelijk dat als ik een DS215+ dat ik mijn schijven uit de DS213 overzet en ik alles behoud? Ik dacht dat dat met Hybrid Raid mogelijk was maar weet het niet zeker. Dan zou ik dus de DS213 als iSCSI target in kunnen zetten en de DS215+ binnenshuis voor media ed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ja, de DS215J doet ook Vaai. Ik zou alleen geen iSCSI kiezen maar NFS. Om 2 redenen: NFS is sneller dan iSCSI (heb ik getest op een DS1010 en mijn huidige DS415+). En met NFS ben je flexibeler en kan je de bestanden ook buiten je VMware omgeving om benaderen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dalende prijzen bij het al scherpgeprijsde (nu rond EUR165) instapmodel DS215j zie ik niet snel gebeuren, tenzij daarvoor ook een opvolger komt. Als er ook nog een DS216se komt als opvolger voor de DS214se is er steeds een prijsverschil van ca. EUR40-50 voor het betere model (vergelijking DS115j - EUR90, DS115 - EUR145, DS214se - EUR125. DS215j - EUR 165, DS215+ - EUR 325). Als is de stap tussen DS215j en DS215+ erg groot. Maar in dat gat past de DS216play met EUR215 dan weer prima/

Voor overzetten van schijven naar een nieuwe nas, daar heeft Synology een tutorial voor, en gaat probleemloos: Hoe migreren tussen Synology NAS (DSM 5.0 en hoger)

:? Deed je nu een ninja-edit en veranderde je DS215 in DS215+? Of ben ik kippig (houdt het maar op het laatste)?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2015 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madhouse1979
Je bent niet kippig, ik heb idd het +je er achter gezet daar mijn iPad deze weer had weggehaald :(

NFS heb ik eigenlijk nooit aan gedacht maar is zeker een goede tip. Misschien moet ik ook gewoon niet moeilijk doen een een DS215J aanschaffen daar deze ook vaai ondersteund en gewoon goed moet functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:13
Als ik je een advies mag geven: koop in elk geval een 4-bay NAS, eentje met 2 NIC's en gooi nog een NIC in je NUC. Dan de ISCSI targets direct aan elkaar knopen met een rechtstreekse netwerk verbinding (niet op een gedeelde switch o.i.d.).

Goeie opzet trouwens om je NIC als hypervisor te gebruiken en storage te off-loaden naar de NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madhouse1979
Bedankt voor je input. Dit roept wel een aantal vragen op. Waarom de keus voor een 4-bay NAS? Een 713+ bijv. heeft ook 2 NIC's. Op zich wel goed idee om een iSCSI target rechtstreeks aan een NAS te koppelen maar levert dat echt zoveel winst op? Mijn NAS en NUC staan nu naast elkaar en zitten beiden op de zelfde GB switch met een 2 meter kabel. En hoe wil je een 2e NIC in een NUC bouwen?

Tevens vanmiddag een NFS share gemaakt op de DS213 en die gekoppeld aan ESXi en ik moet zeggen dat me dit wel bevalt. Ik weet niet of het sneller is, dat zul je echt moeten meten maar langzamer is het in ieder geval niet. Het meest handige is dat je bestanden buiten de ESXi omgeving goed te benaderen zijn. Thanks daarvoor Microkid ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Microkid schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 13:56:
NFS is sneller dan iSCSI (heb ik getest op een DS1010 en mijn huidige DS415+). En met NFS ben je flexibeler en kan je de bestanden ook buiten je VMware omgeving om benaderen.
Bij mij is het andersom.. buiten dat je met NFS geen VAAI hebt zonder plugin. De plugin kun je niet installeren op een free/essentials license. Ook kun je geen gebruik kan maken van MPIO (niet van toepassing bij een DS215J). Je hebt ook het voordeel van de grotere write IO queue wanneer je weinig IOp's hebt, zeker met maar 1 Gbit interface.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madhouse1979
Nu ga ik waarschijnlijk over van ESXi naar Hyper-V, hoe gaat Hyper-V dan om met een NFS share?

De keuze voor Hyper-V is om 2 redenen, dynamic memory en voor de groei/kennis in mijn werk (wij gebruiken enkel Microsoft oplossingen en ik wil graag doorgroeien op onze afdeling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elan
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-09 10:52
Misschien een klein beetje off-topic. Maar heb je geen pc over?
Dan zou je die kunnen installeren met freenas.
In freenas kan je ook een iscsi aanmaken. EN kost het je realtief niks.

Zelf gebruik ik het al een tijdje en werkt het perfect.
Moet wel eerlijk zeggen dat ik na een proefperiode op een oude pc, speciaal een machine heb gebouwd voor freenas. Maar dat kan je dan gemakkelijk doen van het geld dat je nu voor je synology wilt uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madhouse1979
Een PC is niet zo'n probleem maar ben toch wel fan van een NAS. Daarnaast denk ik op computer gebied ook wel groen en is een NAS zuniger. Tevens ook de reden waarom ik voor een NUC heb gekozen en geen PC/Server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elan
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-09 10:52
Een nas is meestal groener, maar met freenas kan je zfs gebruiken en is je data nog beter beveiligd.
Maar een nas is simpeler inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madhouse1979
Ik was vanmorgen bij de Media Markt en daar heb ik een DS215J mee genomen, deze was qua prijs nagenoeg gelijk met de laagste in de pricewatch. De WD Red schijven waren daar wel behoorlijk aan de prijs dus vanmiddag 2x 1TB WD Red besteld bij Megekko. Hopelijk morgen in huis en dan de boel installeren.

Ik ga er toch gewoon een iSCSI target van maken voor de VM's en een NFS share voor files en iso's ed.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:13
Crosspost uit ThinkPadd in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2"
ThinkPadd schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 13:38:
Net even wat zitten klooien, laptop ingericht als ESXi server (draait vanaf USB-stickje) en dan de Synology (DS114) als datastore aanbieden via NFS.

Even een testje gedaan (stukje met downloadsnelheid uit script gesloopt) en de I/O-speed komt op 35MB/s.

Moet zeggen dat ik dat lang niet gek vind! Is natuurlijk traag vergeleken met een PC waar een HDD of een SSD in zit, maar voor wat basic virtuele machines (die vaak toch 99% van tijd uit hun neus vreten) is dit opzich prima.
Misschien dat ik dan met een Intel NUC een leuke ESXi server kan bouwen. Het grote voordeel aan deze situatie is dat je in je host geen opslag nodig hebt, zoals ik zei draait ESXi van een USB-stickje en zit er verder geen schijf in de laptop nu.
Dit was dus via NFS. iSCSI weet ik niet hoe dat werkt, dus niet geprobeerd.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 12-09-2015 14:12 ]

Pagina: 1