arduino temperatuur meting verschilt

Pagina: 1
Acties:

• brogel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-10 16:54
Ik ben aan het spelen met arduino voor temperatuur meting. maar een punt wat ik merk is dat de temperatuur niet altijd gelijk blijft.

voorbeeld:
ik heb 3 verschillende soorten thermostaten bij mijn arduino staan ( deze vershillen alle 3 natuurlijk een paar graden ) . ik stel mijn arduino zo in dat hij ongeveer de gemiddelde temperatuur meet.
als ik dan 's morgens terug kijk verschilt de arduino heel fel tov de andere thermometers.

nu is natuurlijk mijn vraag wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn?
Kan dit bv een verschijnsel zijn uit de temperatuur sensor zelf.
of mag ik de arduino niet voeden met usb spanning , zou dit zijn V-REF te veel veranderen .

sorry voor de korte uitleg maar ben momenteel op het werk en wil al eens kijken wat reactie ik krijg,als ik thuis ben zal ik wat duidelijker zijn.
Zal dan ook een code posten.

wp:Pana 9H pv: 13.4kWp

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:20
Wat voor een soort 'thermometer' gebruik je, er zijn er namlijk nogal wat verschillende. Uit je VREF opmerking maak ik op dat het een analoge is, maar dat is een aanname!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:54

DukeBox

loves wheat smoothies

Daarnaast kan een paar cm tussen de locatie, en/of i(ncap)sulatie van de sensor al snel de meting beïnvloeden/vertragen..

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Euwas
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-10 18:28
Hoeveel tijd zit er tussen elke meeting die je doet? Het kan zijn dat je "te snel" meet en je de sensor verwarmt met de meet acties. Is de sensor al op temperatuur als je hem gelijk stelt met de andere sensoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-10 12:20
Met hierbovenstaande en dan nog hoe je het hebt aangesloten. Het zou ook nog kunnen zijn dat dit verkeerd is waardoor er een te grote stroom door de sensor loopt en deze opwarmt. Hierbij ga ik er vanuit dat de meting van de arduino hoger uitkomt dan de andere meters, aangezien je alleen zegt dat het veel verschilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valen_76
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-04 19:28
Een thermostaat is een regelaar. Een thermometer is een meet apparaat dat de actuele temperatuur meet. Een thermostaat heeft een thermometer nodig om de actuele temperatuur te bepalen. Je verhaal is niet duidelijk wat voor functie de apparaten hebben die zijn aangesloten op de arduino. Leest de Arduino de temperatuur uit? Of bepaald deze de doel-temperatuur en stelt deze die in, die de thermostaten moeten bereiken?

Geef svp merk/model/typenummers op van de desbetreffende apparaten. Zodat we meer informatie kunnen zoeken daarvoor. Of het liefst en beter dat je die zelf aanlevert. (datasheets/handleidingen) Aangezien hoe je het aansluit ook belangrijk is. (je eigen aansluitschema)

Ten laatste, hoe ziet je Arduino code er uit? Voor hetzelfde geld heb je een bug er in zitten die na een dag afwijkende data levert.

[ Voor 8% gewijzigd door Valen_76 op 09-09-2015 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:34
Heb een tijd terug iets soortgelijks gehad. Was een Arduino met Pt-1000-->0-10V converters. Temperaturen bleven ook niet stabiel. Uiteindelijk bleek het de power adapter te zijn die het hele zaakje van 12V voorzag.
Pagina: 1