Eerte build: advies samenstelling

Pagina: 1
Acties:

• Jeffreydl
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-05 11:21
Hallo tweakers!

Eertste post dus als er informatie o.i.d. ontbreekt dan zal ik mijn best doen om dit te verhelpen.

Ik heb altijd wat oudere computers/laptops gebruikt voor gamen en dergelijke, maar nu ik ben van plan om een nieuwe computer te bouwen die er de komende jaren goed tegen aankan. Ik ben nogal een rookie op computergebied maar ik heb d.m.v. de BBG (Mainstream-gamesysteem), reviews/ratings van componenten en dergelijke een wenslijstje opgebouwd:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 6600K Boxed€ 257,50€ 257,50
1Gigabyte GA-Z170XP-SLI€ 132,95€ 132,95
1MSI Radeon R9 390 8GB Gaming€ 351,95€ 351,95
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 69,95€ 69,95
1NZXT S340 Zwart€ 65,95€ 65,95
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 39,-€ 39,-
1Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA€ 53,95€ 53,95
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 77,95€ 77,95
1Crucial BX100 250GB€ 82,95€ 82,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.132,15

Nu zou ik aan jullie advies willen vragen over deze samenstelling:
- Ontbreken er dingen?
- Mankeert er iets (of veel) aan deze lijst en of jullie betere suggesties hebben voor bepaalde onderdelen. Totaalprijs moet ongeveer hetzelfde blijven (of minder :P)

Andere vragen:
- Ik ben in eerste instantie niet van plan om te gaan overclocken, maar zouden de voeding en koeling goed genoeg zijn voor eventueel overclocken?
- De CPU-koeler is 156,45mm hoog en de maximale CPU-koeling hoogte bij deze case is 161mm. Voldoende ruimte of voor de zekerheid kleinere koeler(of grotere case)?

Andere tips bij het bouwen van de pc om het voorkomen van beginnersfouten etc. zijn ook welkom :P

Mvg,

Jeffrey

• Yourta
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 31-10 15:01
Qua setup kan ik je niet echt helpen, maar ik heb dezelfde case en cpu cooler, dit past prima kan ik je vertellen! Houd alleen wel rekening met de grootte van je geheugen.

[ Voor 20% gewijzigd door Yourta op 03-09-2015 14:50 ]

Verwijderd

De voeding kan beter voor minder. Een pricewatch: Cooler Master V550 Semi-Modular is zwaar zat, kwalitatief wat beter en efficiënter.

• Jeffreydl
Verwijderd schreef op donderdag 03 september 2015 @ 14:51:
De voeding kan beter voor minder. Een pricewatch: Cooler Master V550 Semi-Modular is zwaar zat, kwalitatief wat beter en efficiënter.
Deze had ik in eerste instantie gekozen. :P
De prijzen zijn hetzelfde (allebei €84) en voor de V550 zijn er niet zoveel reviews terwijl ik voor de SeaSonic vrijwel alleen maar positieve dingen kon vinden. (64 ratings met een gemiddelde van 4.8 uit 5 op http://pcpartpicker.com )
Als nadelen dacht ik:
- De SeaSonic is Bronze is i.p.v. Gold.

Als voordelen dacht ik:
- De SeaSonic is helemaal modular i.p.v. semi modular en ik dacht dat het makkelijker te installeren is, het er wat netter uitziet in de case en over het algemeen "beter" is?
- 620W t.o.v. 550W.

Voor de rest kon ik niet echt belangrijke verschillen uit de specificaties ophalen, behalve dan dat de SeaSonic niet "EU gecertificeerd" is maar ik kon niks vinden over wat dit inhoudt.

Is het verschil tussen Bronze en Gold groot genoeg om meer te wegen dan de voordelen van de Seasonic ? Of zijn er andere dingen die ik verkeerd heb of over het hoofd zie (qua kwaliteit bijvoorbeeld)?

Verwijderd

Het verschil is kleiner dan je denkt. De Cooler Master kan maximaal 540w leveren op 12v, de Seasonic 576. Daarbij is de Seasonic in de basis een behoorlijk oud model.
Volledig modulair tov semi modulair zie je in de door jou gekozen behuizing niet echt terug omdat de voeding door een kap is afgeschermd.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:32

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Belangrijk is vooral: wat wil je ermee gaan doen? Voor gaming is het een redelijk mooi setje maar als dat allemaal niet zo zwaar hoeft zijn er ook heel andere mogelijkheden.

youtube.com/@hisrep

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-12 19:40

Zenix

BOE!

Als je perse die Seasonic wilt neem dan pricewatch: Seasonic M12II Evo 520W die is ruim voldoende en goedkoper. Ook als je gaat overklokken.

[ Voor 7% gewijzigd door Zenix op 03-09-2015 17:58 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:53

br00ky

Moderator Harde Waren
Jeffreydl schreef op donderdag 03 september 2015 @ 14:45:
Eertste post dus als er informatie o.i.d. ontbreekt dan zal ik mijn best doen om dit te verhelpen.
Nou hebben we hier een standaard lay-out die je automatisch in beeld krijgt als je een topic opent. Deze informatie geeft je medetweakers de meest belangrijke informatie in hapklare brokken. Als nieuweling hier had ik die dan op zijn minst aangehouden. Zo mis je ook geen essentiële zaken ;). Meer over die template in Nieuw: topic templates en DAA beleid.

Nu mis ik, om maar iets te noemen, een duidelijk doel (wat is "er tegenaan kunnen de komende jaren?", welke games, welke instellingen, welke resolutie), een budget, wat heb je al in huis (aan randapparatuur en/of onderdelen) en wat wil je precies van ons?

Je kunt dus ons dus met nog een boel extra informatie verblijden.

Tip voor de toekomst op dit forum, houd het beleid en de FAQs van de subfora waar je iets wil posten goed in de gaten. We zijn hier vrij strikt, zodat het niveau hoog blijft, en het zou zonde zijn als je topic gesloten wordt omdat je iets over het hoofd hebt gezien. De discussie is hier al aardig op gang, dus zou het zonde zijn om je topic nu nog te sluiten. Puntje voor de volgende keer dus :).

• Jeffreydl
Verwijderd schreef op donderdag 03 september 2015 @ 17:40:
Het verschil is kleiner dan je denkt. De Cooler Master kan maximaal 540w leveren op 12v, de Seasonic 576. Daarbij is de Seasonic in de basis een behoorlijk oud model.
Volledig modulair tov semi modulair zie je in de door jou gekozen behuizing niet echt terug omdat de voeding door een kap is afgeschermd.
Ok bedankt voor de uitleg, dan ga ik voor de Cooler Master.
DeNachtwacht schreef op donderdag 03 september 2015 @ 17:47:
Belangrijk is vooral: wat wil je ermee gaan doen? Voor gaming is het een redelijk mooi setje maar als dat allemaal niet zo zwaar hoeft zijn er ook heel andere mogelijkheden.
Ik ben van plan om er aardig wat op te gamen.
Ik speel op het moment niet bepaald belastende games (League of Legends bijvoorbeeld kan mijn laptop nog net aan op lage settings), maar eenmaal met de nieuwe pc ben ik wel van plan om wat meer GPU heavy games te gaan spelen (nog geen specifieke titels in gedachten).
br00ky schreef op donderdag 03 september 2015 @ 18:33:
[...]

[mbr]Nou hebben we hier een standaard lay-out die je automatisch in beeld krijgt als je een topic opent. Deze informatie geeft je medetweakers de meest belangrijke informatie in hapklare brokken. Als nieuweling hier had ik die dan op zijn minst aangehouden. Zo mis je ook geen essentiële zaken ;). Meer over die template in Nieuw: topic templates en DAA beleid.

Nu mis ik, om maar iets te noemen, een duidelijk doel (wat is "er tegenaan kunnen de komende jaren?", welke games, welke instellingen, welke resolutie), een budget, wat heb je al in huis (aan randapparatuur en/of onderdelen) en wat wil je precies van ons?

Je kunt dus ons dus met nog een boel extra informatie verblijden.

Tip voor de toekomst op dit forum, houd het beleid en de FAQs van de subfora waar je iets wil posten goed in de gaten. We zijn hier vrij strikt, zodat het niveau hoog blijft, en het zou zonde zijn als je topic gesloten wordt omdat je iets over het hoofd hebt gezien. De discussie is hier al aardig op gang, dus zou het zonde zijn om je topic nu nog te sluiten. Puntje voor de volgende keer dus :).[/]
Heb inderdaad de standaard layout gezien, maar vond niet alle vragen van toepassing. Ik zal de volgende keer de layout aanhouden.

Het doel van dit topic voor mij is om antwoord te krijgen op:

- Ontbreken er dingen?
- Mankeert er iets (of veel) aan deze lijst en of jullie betere suggesties hebben voor bepaalde onderdelen. Totaalprijs moet ongeveer hetzelfde blijven (of minder :P)

Andere vragen:
- Ik ben in eerste instantie niet van plan om te gaan overclocken, maar zouden de voeding en koeling goed genoeg zijn voor eventueel overclocken?
- De CPU-koeler is 156,45mm hoog en de maximale CPU-koeling hoogte bij deze case is 161mm. Voldoende ruimte of voor de zekerheid kleinere koeler(of grotere case)?

Zodat ik zeker weet dat ik niet de verkeerde onderdelen koop omdat ze bijvoorbeeld veel te duur zijn voor die kwaliteit of dat ze niet compatibel zijn met andere delen.

Bedankt voor alle reacties tot nu toe :)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:53

br00ky

Moderator Harde Waren
Jeffreydl schreef op donderdag 03 september 2015 @ 19:04:
[...]

Heb inderdaad de standaard layout gezien, maar vond niet alle vragen van toepassing. Ik zal de volgende keer de layout aanhouden.
En laten die standaard vragen nou de snelste weg zijn tot een degelijk antwoord ;). Iedereen rekent er hier op (check de andere topics), dan werkt het averechts dat dan maar weg te laten.
- Ontbreken er dingen?
Geen idee, moet je pc nog aan bepaalde eisen voldoen, zoals stilte, kleuren, merken...
Andere vragen:
Zonder overklok gebruikt deze set onder maximale load rond de 320W dus je zit ruim zat.
Als het past, dan past het.

• Jeffreydl
br00ky schreef op donderdag 03 september 2015 @ 19:17:
- Ontbreken er dingen?
- Mankeert er iets (of veel) aan deze lijst en of jullie betere suggesties hebben voor bepaalde onderdelen.

Geen idee, moet je pc nog aan bepaalde eisen voldoen, zoals stilte, kleuren, merken...
"- Ontbreken er dingen?" Hiermee bedoel ik of er nog essentiële onderdelen ontbreken bij de pc waardoor bij het straks in elkaar zetten de pc niet werkt (mits ik alles er goed inzet natuurlijk). Ik zie dat ik het een beetje scheef en kort heb opgeschreven waardoor het anders geïnterpreteerd kan worden.

Voor de rest geen specifieke eisen alhoewel een stille pc wel altijd lekkerder is :P
Kleur en merk is niet zo belangrijk zolang de kwaliteit maar goed is.
Iets waaraan ik nog niet eerder had gedacht.. een LED-strip(s) in de case aangezien het een windowed case is? Kan je dat gewoon monteren aan de binnenkant van de case?

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:05

Tribits

Onkruid vergaat niet

Wederom een Skylake systeem waarbij het me toch wel zinvol lijkt om even na te denken over de keuze van CPU en moederbord. Het past kennelijk allemaal binnen budget, en er is op zich niks mis mee, maar een Haswell refresh setje dat qua prestaties waarschijnlijk ook zal voldoen kan tot 140 euro besparen. Een andere optie zijn de gisteren geïntroduceerde Skylake i5 processoren zoals de i5-6500, eventueel in combinatie met een goedkoper moederbord. Nadeel daarvan is dan weer dat het nog wel even zal duren voordat die algemeen leverbaar zijn en voordat het duidelijk is hoe de prestaties daarvan zich verhouden ten opzichte van de socket 1150 processoren die ze opvolgen en de high end socket 1151 processoren. Die i5-6600k is daarmee de veiligste, maar ook de duurste optie.

Overigens is een Mugen 4 PCGH een koeler die vooral uitblinkt in een laag geluidsniveau en wat minder geschikt is om mee te overklokken.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• Jeffreydl
1Kingston HyperX Fury black HX424C15FBK2/8€ 59,90€ 59,90
In plaats van:
1Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA€ 52,50€ 52,50

In verband met de voorraad van de Crucial in de goedkopere winkels is de levertijd 12+ dagen.
Bij de andere winkels is de prijs vrijwel hetzelfde en dan gaat mijn voorkeur uit naar de winkels voor de Kingston omdat ik geen ervaring heb met de winkels waarin de crucial wordt verkocht. Ook was ik al van plan veel andere onderdelen bij Afuture te kopen en daar is de Kingston het goedkoopst.
Enige reden(en) waarom ik niet zou moeten wisselen of zijn beide geheugen even goed?
Pagina: 1