All-round PC ca. €750 incl. randapparatuur (2e hands CPU/GPU

Pagina: 1
Acties:

• Spif
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-09-2024
Ik ben al een (zeer) lange tijd aan het kijken naar een upgrade van mijn workstation. Aangezien ik nogal slecht ben in het maken van keuzes en het aankopen van "dingen" werk ik nog steeds op mijn core2duo laptop (2009?).

Geruime tijd voordat de 280x gereleased werd, was ik al aan het kijken voor een upgrade, maar had nog geen keuze kunnen maken omdat er steeds wat nieuws op de markt komt/mogelijke pricedrops na introductie, ready willen zijn voor VR etc...

Ik wachtte in eerste instantie op de Skylake release (i5 6400/6500) die 1 september/een dezer dagen gereleased zal worden. Na veel gelezen te hebben is mij enigszins duidelijk geworden dat de nieuwe generatie niet heel veel winst heeft t.o.v. vorige generaties. Daarom denk ik dat ik maar voor een tweedehands cpu ga van een vorige generatie en dat ik later mogelijk eens upgrade (ik kom immers toch van een core2duo 2ghz laptop...).

Aangezien ik een groot deel van de dag achter de PC doorbreng, lijkt het mij tijd om nu dan toch eens tot aanschaf over te gaan.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Helaas heb ik erg veel hobbies en zo ook werk ik met veel verschillende software op de pc. Zo werk ik o.a. met Photoshop/Illustrator, AfterEffects, visuals, muziek, doe ik weleens wat 3d modelling en programmeer ik weleens wat. Een multithreading i7 cpu zou natuurlijk geschikt kunnen zijn voor Photoshop e.d., maar aangezien ik van een trage laptop kom dénk ik dat dit niet perse nodig is.

Qua gaming speel ik eigenlijk alleen maar 'oldschool' shooters, omdat mijn laptop dit alleen trekt en natuurlijk omdat ik de community prettig vind. Tuurlijk zou ik wel graag eens een spelletje willen spelen die na 2003 gereleased is. Duidelijk geen hardcore gamer, maar houd wel van een spelletje.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Richtprijs is €750,-, maar natuurlijk valt hier wat aan te sleutelen indien nodig. Daarnaast heb ik nog wat randapparateur nodig zoals een toetsenboard en een IPS? beeldscherm.

Ik lurk het forum inmiddels lang genoeg waardoor ik vrees dat ik hem maar zelf in elkaar moet zetten. "bespaar assemblage", "lieve tweaker", "kratje bier", "taart", "youtube".

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Windows 7, wat externe hardeschijven en g400 muis.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Redelijke cpu (2500k/3570k?, i5 4460, wachten op i5 6500?) + degelijk moederbord (met overclockmogelijkheden indien overclock cpu). indien tweedehands ca. 100 euro
Redelijke videokaart (7950/7970, 280/280x). indien tweedehands ca. 100 euro

Het kan dus zowel een systeem worden die toekomstbestendig is of een wat betaalbaarder systeem die mogelijk geupgrade moet worden in een nabijere toekomst. Ik heb het lang uitgehouden op deze craptop, dus ik denk dat het beide prima zal zijn.

Wel zou ik waarschijnlijk een Fractal Design R4 willen hebben, zelfs liever nog dan de R5, want de top-fan covers lijken mij niet zo mooi?! Als dit mij lijkt te vallen er zijn flinke voordelen valt dit te overwegen.
Ik vind de R4 een mooie case, wel prijzig voor mijn build, maar aangezien hij toch op mijn desk komt te staan, lijkt mij dit prima. Ik kan er ook wel vanuit gaan dat de case een poos meegaat.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
nah.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluidsniveau is niet zo'n issue (+ hoef niet perse een 290x). Energieverbruik zou natuurlijk leuk zijn als het zo laag mogelijk is, voor de rest zijn dit niet echt harde eisen eigenlijk. Size doesn't matter...

Ga je overklokken?
Als er voor een 2500k wordt gekozen zal er waarschijnlijk wel een overclock plaatsvinden mits ik over een gepast moederbord beschik.

Wat verwacht je van ons?
Graag controle van compatibiliteit van samengesteld systeem.
Mogelijk adviseren over wat wijs is gezien mijn wensen.

Heb je nog op- en/of aanmerkingen?
Fijn dat jullie tijd en moeite steken in het helpen van de onwetenden. Bedankt.

Mocht iets niet duidelijk zijn dan hoor ik het graag.

#ProductPrijsSubtotaal
1i5 2500k€ 80-100€ 80-100
1Overclockbaar moederbord Z77/socket 1155€ 40-60€ 40-60
17950/7970/280/280x€ 100€ 100
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 46,95€ 46,95
1Fractal Design Define R4 Arctic White€ 92,95€ 92,95
1Samsung S24D590PL Zwart€ 179,90€ 179,90
1Logitech K120 (Internationaal)€ 10,05€ 10,05
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 42,96€ 42,96
1Antec VPF Series 450W€ 49,95€ 49,95
1Crucial BX100 250GB€ 82,95€ 82,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 505,71

• Ugraded
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01-12 17:13
Ziet er perfect uit hoor dat lijstje zo had ik het ook gedaan

• Zipperman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 01-05-2023

• sjettepetJR.
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-07 22:57
aangezien je de geïntegreerde iGPU in de i7 toch niet gebruikt en die multithreading echt wel fijn is, kan je ook naar een xeon processor kijken.

• Spif
Met die ASRock B75M-GL R2.0 kan ik de 2500k toch niet overclocken?
Die B75 chipset support dat toch niet? Of begrijp ik het verkeerd, ik ben namelijk alles behalve een overclockexpert.

Of bedoel je gewoon dat moederbord + intel G1610 cpu te gebruiken?
Is dat niet te karig voor mijn gebruik?
sjettepetJR. schreef op donderdag 03 september 2015 @ 17:12:
aangezien je de geïntegreerde iGPU in de i7 toch niet gebruikt en die multithreading echt wel fijn is, kan je ook naar een xeon processor kijken.
Ik heb niet echt kijk op de Xeon CPU's, is er iets wat je aan zou raden?
Multithreading is dus echt wel noodzakelijk in jouw optiek?

• sjettepetJR.
Spif schreef op donderdag 03 september 2015 @ 17:46:
[...]

Ik heb niet echt kijk op de Xeon CPU's, is er iets wat je aan zou raden?
Multithreading is dus echt wel noodzakelijk in jouw optiek?
natuurlijk is het niet noodzakelijk, maar met hyperthreaded CPU's render je bijna 2x zo snel(als programma's het ondersteunen).
ik heb ook niet veel ervaring met Xeons, maar als je een 4core/8threads xeon rendert hij altijd wel sneller dan een i5, voor gamen wil je ook wel graag dat de clockspeed boven de 3GHz ligt. voor de rest zijn het minimale verschillen.

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:05

Tribits

Onkruid vergaat niet

Hyperthreading is leuk voor applicaties die goed multithreaded zijn, maar in de praktijk zijn dat er minder dan je misschien zou verwachten. Sommige toepassingen zijn gewoon niet zo CPU intensief, sommige toepassingen draaien vooral single core (zoals Photoshop, maar ook oudere games) en veel games lijken hun werklast niet in genoeg threads op te splitsen om hyperthreading zinvol te maken. Toepassingen als rendering en videobewerking weten er wel goed gebruik van te maken, maar de snelheidswinst bedraagt typisch een procent of dertig. Als je een 2600k met hyperthreading voor een goede prijs op de kop kan tikken is dat mooi, maar een 2500(k) zal in veel gevallen net zo goed voldoen.

Die 2500k/2600k zijn op zich prima te overclocken, maar voor de moederborden waarmee dat mogelijk is wordt vaak zelfs tweedehands nog een stevige prijs gevraagd. Daarnaast is het wel zinvol om even te controleren in hoeverre een bepaald moederbord geschikt is om mee te overklokken voor je tot aanschaf over gaat.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• Spif
Zojuist het volgende aangeschaft via het V&A van tweakers:

- Ripjaws Z F3-17000CL9Q
- I5 2500k boxed
- Asrock Z77 Pro3
- MSI 7950 Twin Frozr 3GD5

Als ik wil overclocken is dit toch prima mogelijk met dit moederbord?
Het is dan wel geen Extreme, maar hiermee is toch ook goed te overclocken?
Volstaat de voeding: Antec VPF Series 450W trouwens als ik wil gaan overclocken?

Alhoewel ik weinig overclock ervaring heb, denk ikzelf dat het wel mogelijk moet zijn om met dit moederbord en stockkoeling wel 3.9-4ghz te halen, toch? Of heb ik het helemaal verkeerd en moet ik z.s.m. nieuwe aftermarket koeler kopen?

• sjettepetJR.
Spif schreef op donderdag 03 september 2015 @ 21:19:
Zojuist het volgende aangeschaft via het V&A van tweakers:

- Ripjaws Z F3-17000CL9Q
- I5 2500k boxed
- Asrock Z77 Pro3
- MSI 7950 Twin Frozr 3GD5

Als ik wil overclocken is dit toch prima mogelijk met dit moederbord?
Het is dan wel geen Extreme, maar hiermee is toch ook goed te overclocken?
Volstaat de voeding: Antec VPF Series 450W trouwens als ik wil gaan overclocken?

Alhoewel ik weinig overclock ervaring heb, denk ikzelf dat het wel mogelijk moet zijn om met dit moederbord en stockkoeling wel 3.9-4ghz te halen, toch? Of heb ik het helemaal verkeerd en moet ik z.s.m. nieuwe aftermarket koeler kopen?
450w is waarschijnlijk te weinig in combinatie met die videokaart, ik denk dat je eerder iets van 500-600w nodig zal hebben, maar welk model precies heb ik niet veel verstand van.
je gaat niet ver komen met de stock koeler. met zoiets kom je echt al een héél stuk verder!
verder raad ik je aan om even in het overclockers subforum te kijken. heb ik ook een hoop van geleerd. :)

• Spif
Zou in dat geval de gouwe ouwe Seasonic S12II-Bronze 520W á €56,95 dan een beter keuze zijn t.o.v. de Antec 450w uit de recentere BBG's?

Dit met inachtneming van mogelijke overclock van de 2500k.

Of volstaat de Antec ook wel voor deze build?

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01:45
De Antec is prima voor deze build, een 7950 i.c.m. een i5 2500k heeft echt geen 500-600 watt voeding nodig.

• Spif
Dag Koen,

Bedankt voor je reactie. Inderdaad dacht ik zelf ook de 450w voeding prima zal zijn, maar bevestiging is fijn.

Zoals het er nu naar uitziet lijkt het erop dat ik groen licht heb om de overige onderdelen te bestellen, of moet ik nog op iets anders letten/overwegen?

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 29-08 23:32
ik dacht dat met deze nieuwere processors ddr4 geheugen beschikbaar was.
Het licht eraan wat voor een moederbord je kiest.
Die processor is wel lekker goedekoop

Ik zou zelf maar dat is puur persoonlijk.
Voor een asus moederbord kiezen alleen al dat alle condecators recht staan en bijna nooit opgeblazen zijn.
dan een i7 of i5 erop en een ssd harde schijf.
En een tamelijke snelle videokaart van nvidia kan natuurlijk ook ati-amd zijn.
Voor een bedrag wat jij gereserveert voor hebt kun je een leuk systeempje bouwen. :)
En wat die voeding betrefd, wat ga je doen met dit systeem voor oldskool gaming heb je echt niet een sli
crossfire moederbord voor nodig,nee dan heb je aan een videokaart genoeg. :)
Ik zou zelf voor die 170 euro meer die processor vervangen door een nieuwe.
ja die ddr4 is alleen voor highend markt en bijna niet betaalbaar voor jan met de pet.
dan betaal je maar dan 1000 euro voor een processor en moet je ook dus een dikke moederbord erbij kopen wat quad channel geheugen ondersteund.
dan ga je dus buiten budget.
Maar als je nagaat wat je allemaal doet op die pc zou ik voor een goedkopere socket gaan zodat de processor prijzen binnen de marginal grenzen (lees euro,s vallen).
Ik zou zelf ook voor minimaal 8gb aan geheugen kiezen.
En voor windows 7 kiezen (aangezien de mediaspeler nog de meest gangbare oudiocodecs aankunnen.)
En omdat er in windows 8.0\8.1\10 daar microsoft weinig mediaspeler codecs hebben gedacht.
lees niet. :)

[ Voor 48% gewijzigd door rjmno1 op 03-09-2015 23:59 ]

• Koen179
Voor welke prijs heb je het mobo, de cpu, ram geheugen en gpu gekocht? Dan kunnen we kijken wat er nog over is qua budget voor de overige componenten :).

• Spif
rjmno1 schreef op donderdag 03 september 2015 @ 23:48:
ik dacht dat met deze nieuwere processors ddr4 geheugen beschikbaar was.
Het licht eraan wat voor een moederbord je kiest.
Die processor is wel lekker goedekoop

Ik zou zelf maar dat is puur persoonlijk.
Voor een asus moederbord kiezen alleen al dat alle condecators recht staan en bijna nooit opgeblazen zijn.
dan een i7 of i5 erop en een ssd harde schijf.
En een tamelijke snelle videokaart van nvidia kan natuurlijk ook ati-amd zijn.
Voor een bedrag wat jij gereserveert voor hebt kun je een leuk systeempje bouwen. :)
En wat die voeding betrefd, wat ga je doen met dit systeem voor oldskool gaming heb je echt niet een sli
crossfire moederbord voor nodig,nee dan heb je aan een videokaart genoeg. :)
Klopt inderdaad dat skylake ddr4 is.
Daarnaast mijn excuses, maar ik weet niet zo goed wat ik met je comment moet. Begrijp me niet verkeerd, ik stel het erg op prijs dat je reageert, maar (ligt waarschijnlijk aan mij) ik kan er niet zoveel uit opmaken.

Kies een i7 of een i5 en een ssd, kies een tamelijk snelle videokaart van nvidia/ati amd, een asus moederbord. Haha, mijn excuses, maar ik weet niet zo goed wat ik ermee moet.
Koen179 schreef op donderdag 03 september 2015 @ 23:51:
Voor welke prijs heb je het mobo, de cpu, ram geheugen en gpu gekocht? Dan kunnen we kijken wat er nog over is qua budget voor de overige componenten :).
Hey Koen, ik heb alles voor een totaalprijs van €290,- gekocht. Ik hoop dat dit een okay deal is...!

Ram is trouwens 2133MHz, ik weet niet of daar nog rekening mee gehouden moet worden i.c.m. voeding?

[ Voor 0% gewijzigd door Spif op 04-09-2015 00:03 . Reden: nvidea is geen nvidia ]

• Koen179
Ah oké, dus als ik even je lijstje kopieer (zonder de componenten die je al hebt) kom ik uit op dit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung S24D590PL Zwart€ 179,90€ 179,90
1Antec VPF Series 450W€ 49,95€ 49,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 462,75

De keuze voor de monitor, heb je die bewust gemaakt omdat je deze zelf hebt gezien of op basis van de reviews? Er is namelijk nog een ander goed scherm wat in dezelfde prijsklasse zit, namelijk: pricewatch: Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart. Misschien iets om te overwegen :).

Over het Ram geheugen, hier hoef je geen rekening mee te houden voor wat betreft de voeding, de snelheid beïnvloed niet het aantal watt dat het geheugen verbruikt (geheugen verbruikt sowieso bijna niets, minder dan 10 watt i.i.g.)

• Spif
Klopt, dat lijstje is inderdaad het restant!

De samsung heb ik gekozen op basis van de BBG, reviews en algeheel uiterlijk (stevigere voet, minder plasticerig, stabieler dan S24D390HL (samsung)).

Die Liyama had ik toevallig wel in een offline lijstje staan die ik eens had samengesteld. Dus ik heb hem zeker overwogen. Toen kostte hij echter € 142,49.

De bezels van de samsung lijken me prima en de achterkant heeft zo'n metaalachtige finish waardoor stofjes minder opvallen dan puur plastic.

Is er een reden dat je Liyama aanhaalt? Zijn er voordelen t.o.v. de samsung?!

Bedankt voor de uitleg over het ram-geheugen, had ik totaal geen weet van. :)

• Koen179
Niet specifiek een reden dat ik de Iiyama aanhaal, maar ik heb hem zelf thuis en ik ben er erg tevreden over :). Nu heb ik geen vergelijk met het Samsung scherm, maar ik denk dat de verschillen in beeldkwaliteit niet erg groot zullen zijn. De Samsung heeft een PLS paneel en de Iiyama een A-MVA paneel, maar ook hieruit kun je eigenlijk niet zeggen welk scherm een betere beeldkwaliteit heeft.

Over de stabiliteit van de Iiyama kan ik wel wat zeggen, die is namelijk redelijk stabiel (zolang je niet stevig met je bureau gaat schudden of er tegenaan gaat trappen ;)). De B1 versie kan je helaas niet in hoogte verstellen, deze versie wel (wel 20 euro duurder...).

Ik kan je in ieder geval de Iiyama aanraden, maar omdat ik de Samsung niet heb gezien als vergelijk kan ik niet te zeggen welk beter/mooier is.

• Spif
Je hebt me nog wel even aan het denken gezet en dat is goed. :)

Inderdaad heb ik gemerkt dat het duurdere model perfect kantelbaar/tiltbaar en in hoogte te stellen is. Helaas wel weer stukje duurder..

Aangezien ik in de toekomst misschien nog een scherm zou willen gebruiken (verticaal) en het altijd fijn is om twee gelijke schermen te hebben, is dat zeker iets om te overwegen.

Daarnaast is het fijn om je goede ervaringen te horen, want van de Samsung las ik alweer diverse doemverhalen over batches met dode pixels etc.

Qua stabiliteit, beetje stabiel is wel prettig. Gelukkig ben ik wel van plan om achter het bureau te zitten en niet al te gek te doen (qua wilde bewegingen).

Ik zal er nog even een nachtje over slapen :)

24" lijkt mij een prima grootte.

• Spif
Ik heb er een nachtje over geslapen, maar heb helaas nog geen definitieve keuze kunnen maken.

Opzich zou ik wel voor de iets duurdere kantelbare Iiyama willen gaan (wel stom dat ze altijd zo groot modelopdruk moeten plaatsen op de bezels).

Of.. aangezien ik dus gekozen heb voor een 2500k twijfel ik of ik misschien beter de meerkosten van het scherm kan stoppen in een redelijke aftermarket koeler + koelpasta (heb ik niet eens...).

#ProductPrijsSubtotaal
1Scythe Mugen 4€ 34,-€ 34,-
1Arctic Cooling MX-4 Thermal Compound (4g)€ 6,05€ 6,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 40,05

P.s. oude pasta verwijderen, kan ik daar gewoon 96% kruidvat ketonatus alcohol (spiritus/wasbenzine/aceton...) voor gebruiken, of is het 't wel waard om wat isopropanol/isopropyl te scoren?
Er lijken namelijk nogal wat verdeelde meningen over te bestaan...

Edit toevoeging:

Ik denk dat ik het volgende nog maar ga bestellen, dus met kantelbaar Iiyama scherm en cpu koeler:

#ProductPrijsSubtotaal
1Iiyama ProLite XB2483HSU Zwart€ 195,-€ 195,-
1Scythe Mugen 4€ 34,-€ 34,-
1Antec VPF Series 450W€ 52,01€ 52,01
1Arctic Cooling MX-4 Thermal Compound (4g)€ 6,05€ 6,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 519,96

#ProductPrijsSubtotaal
GPU, CPU, MOBO, RAM€ 290,00
Overig spul uit bovengenoemde lijst + shipping~€ 539,25
Totaal€ 829,25

Met een eindbedrag van €829,25 erg in de buurt van €750 +10%.

Ik hoop dat een prima koop is zo, als iemand dit kan bevestigen plaats ik de order vandaag nog :).

[ Voor 51% gewijzigd door Spif op 04-09-2015 17:27 ]

• Koen179
Een CPU koeler is inderdaad een goede investering, dan kun je eventueel de processor nog overklokken mocht dat nodig zijn later. Verder wil ik je erop wijzen dat bij de koeler standaard al koelpasta bij zit, dus is een apart tubetje niet noodzakelijk. Echter is het "maar" 6 euro en het is altijd handig om te hebben (bij het vervangen van de koelpasta na een tijdje).

Over het verwijderen van de huidige koelpasta durf ik niet heel veel te zeggen, wat ik altijd eerst doe is met een stukje keukenrol het grootste deel verwijderen. Daarna kun je met bijvoorbeeld 96% alcohol van de Kruidvat (wat je zelf noemt) het oppervlak van de cpu volledig schoonmaken. Wat het beste is weet ik niet precies, maar volgens mij maakt dit niet super veel uit (hooguit een paar graden verschil bij max. load).

Voor wat betreft je lijstje, die ziet er naar mijn mening erg goed uit! Alles is goed gebalanceerd en door de tweedehands componenten heb je een mooie all-round pc i.p.v. een volledig nieuwe computer waarop bespaard is om dezelfde prestaties te behalen (denk aan mindere kwaliteit voeding en dergelijke). Ik zou zeggen, bestellen maar! Maar ik kan over iets heen kijken dus misschien dat een andere Tweaker het ook nog kan bevestigen.

[ Voor 1% gewijzigd door Koen179 op 04-09-2015 18:49 . Reden: Verkeerd advies m.b.t. schoonmaakmiddel koelpasta verwijderen ]

• Spif
Ik denk dat ik het restant gewoon maar ga bestellen dan :)

Bedankt voor de hulp!

• Spif
Ik wilde zojuist mijn bestelling gaan plaatsen, maar de antec 450 lijkt niet helemaal fijn leverbaar te zijn.

Daarnaast lijkt de actuele prijs t.o.v. de BBG flink te zijn toegenomen.

Is de Seasonic (uit vorige BBG's) een goed alternatief?

#ProductPrijsSubtotaal
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 56,95€ 56,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 56,95

Is 430 of 520 prima voor dit systeem?

Als iemand dat zou kunnen beantwoorden, heel graag. Dan kan ik mijn bestelling plaatsen :)

Bij voorbaat dank.

Spif

• Koen179
De Seasonic is een kwalitatief goede voeding, dus een miskoop zal je zeker niet doen. De Antec wordt tegenwoordig aangeraden omdat deze een nieuwer intern design heeft, maar dat betekent niet dat de Seasonic "verouderd" is. Verre van dat zelfs, alleen de Antec is gewoon wat nieuwer.

Wat mij betreft kun je dus prima de Seasonic nemen. In die prijsrange is er eigenlijk geen betere (voor een Gold voeding ga je al snel richting de 70/75 euro > pricewatch: Seasonic S12G 450W).

Edit: over het aantal watt hoef je geen zorgen te maken, 430 is al ruim voldoende. 520 is dan zelfs een beetje overkill maar dat is niet erg ;). Met 520 houd je de optie open om later je videokaart te upgraden zonder ook gelijk je voeding te moeten vervangen. Imho dus een prima keus.

Succes met het bouwen! :). We horen graag je ervaring met je nieuwe PC.

[ Voor 24% gewijzigd door Koen179 op 07-09-2015 21:15 ]

• Spif
Erg bedankt voor de hulp.

Heb er een en ander van opgestoken :)

Tijd om te bestellen en te bouwen dan maar!
Pagina: 1