Upgraden of nieuwe aankoop

Pagina: 1
Acties:

• JohannesBertus
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-11 16:22
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Allround gebruik. Ik hou er wel van om de nieuwste games te spelen en dit moet er dan ook redelijk goed uit zien en soepel verlopen

Wat mag het systeem gaan kosten?
+-1000 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik zal onderaan deze post een opsomming maken van mijn huidige systeem, ik denk dat mijn SSD nog wel mee te nemen is naar een volgende PC.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Er hoeven geen monitors gekocht te worden. Ik werk op dit moment al met 2 vrij nieuwe schermen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeur voor merk. Het gaat er mij om dat het goed functioneert..

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik hoop een PC te kopen waar ik een paar jaar mee vooruit kan

Ga je overklokken?
Ik zie mezelf niet overklokken, daar ben ik te casual voor

Wat verwacht je van ons?
Ik hoop door middel van dit Topic en jullie hulp een goed advies te krijgen over de volgende vraag:
Upgraden van het huidige systeem, is dat rendabel? Zo ja, hoe? Zo nee, dan hoop ik een advies te krijgen over een compleet nieuwe PC. Het genoemde bedrag mag enigzins afwijken. Er zit wat rek in het budget ( 1200/1300euro)

Huidige PC:
Intel Core i7 2600K @ 3.40 GHz
Asrock H67M-GE
AMD Radeon HD 6950
8 GB DDR3 memory
2 TB normal harde schijf
Samsuns SSD 840 EVO 120 GB

Ik hoop dat ik jullie hierbij met genoeg informatie heb voorzien. Ik ben een nieuw wat betreft custom PC's 8)7

• Anonymoussaurus
  • Registratie: April 2014
  • Niet online

Anonymoussaurus

Medewerker van Oxygen Updater

De processor kan nog prima mee. RAM is ook nog voldoende (ik weet niet hoeveel sleuven je nog over hebt, maar dan kan je iig nog bijplaatsen indien nodig).

De grootste bottleneck zal denk ik de videokaart zijn.

Als je per se een nieuw systeem wilt, zou je eventueel, voor een idee, de BBG's (Best Buy Guides) kunnen bekijken. Bijvoorbeeld deze: reviews: Desktop Best Buy Guide - September 2015

Eventueel zou je nog hier kunnen kijken voor andere alternatieven :). http://tweakers.net/revie...wNDHSUihJLMvPSfTPzlKwMagE

[ Voor 56% gewijzigd door Anonymoussaurus op 03-09-2015 11:29 ]

Medewerker van Oxygen Updater: discord.gg/5TXdhKJ

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:54
Inderdaad, videokaart upgraden zou al een grote prestatiewinst moeten geven.

Een R9 380 (nieuw) of R9 280/280X (tweedehands) is al een grote sprong voorwaarts.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• JohannesBertus
@AnonymousWP
Op dit moment zit er 2x 4GB in, met nog 2 sleuven vrij.
Ik hoef niet perse een nieuwe systeem, als blijkt dat alleen het upgraden van de videokaart een grote upgrade is.

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

JohannesBertus schreef op donderdag 03 september 2015 @ 11:45:
@AnonymousWP
Op dit moment zit er 2x 4GB in, met nog 2 sleuven vrij.
Ik hoef niet perse een nieuwe systeem, als blijkt dat alleen het upgraden van de videokaart een grote upgrade is.
Als ik jou was zou ik voor nu dan alleen een videokaart kopen. Als je over een aantal jaar tóch een nieuw systeem wilt bouwen, kan je de nieuwe videokaart meenemen in dat nieuwe systeem (mits hij tegen die tijd te veel verouderd is geraakt).

2 goede keuzes: GTX 970 of een R9 290/390.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:39
Welke voeding heb je nu? Misschien moet die ook vervangen worden.

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-11 14:45
Ervan uitgaande dat je op 1080p speelt, is een GTX 970 of R9 390 wel interessant. Het zijn best dure kaarten, maar je kunt wel weer lang emee door en een upgrade naar 1440p behoort makkelijk tot de mogelijkheden. Vemeld inderdaad wel even welke voeding je hebt, dat is ook belangrijk.

Je kunt er ook voor kiezen om je huidige systeem te verkopen, omdat het momenteel nog behoorlijk wat waard is. Maar dat is persoonlijke voorkeur. Je processor kan in ieder geval nog prima mee (wel jammer dat je destijds voor een H67 bord in combinatie met een K-processor gekozen hebt).

• JohannesBertus
@ardjee Ter info mijn voeding is: atx power supply ms-n750-val
@JoepD Afhankelijk van wat mijn huidige PC oplevert is het dan niet interessanter om een heel nieuw systeem te kopen, om op dit manier klaar te zijn voor de toekomst?

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

JohannesBertus schreef op donderdag 03 september 2015 @ 12:51:
@ardjee Ter info mijn voeding is: atx power supply ms-n750-val
Uhh, heb je echt serieus een MS tech voeding? Zo ja, koop zo snel mogelijk een nieuwe!

Verwijderd

Daar hebben we weer een MS-Tech voeding. Kan nog niet de helft van het vermogen leveren. Advies is dan ook een andere voeding aan te schaffen.

• NitroX infinity
Suggesties voor nieuwe voeding;

Goedkoop, doch goed;
pricewatch: Antec VPF Series 450W

Duurder maar zeer goed;
pricewatch: Seasonic S12G 450W

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• JohannesBertus
Ja ik heb inderdaad deze voeding. Heb even de kast opengemaakt om het te controleren.
Ik heb deze hele PC een aantal jaar geleden compleet gekocht, niet zelf samengesteld.

Afgaand op de bovenstaande reacties zal ik dus zowel een nieuwe voeding als een nieuwe videokaart moeten kopen, nu brengt dat mij bij de volgende vraag: Is het dan nog wel interessant om te upgraden of een heel nieuw systeem te kopen.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ik zou hem upgraden, cpu mobo en ram vervangen is niet kosteneffectief ten op zichte van wat je er op vooruitgaat.
Nieuwe voeding en GPU zou ik doen, evt nog wat ram.

• NitroX infinity
Waarom het geheugen upgraden? 8GiB is nog ruim voldoende.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:23

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Precies. 8gb ram is de komende 1-2 jaar nog zat tenzij je aan 4K Gaming gaat zitten. Dus nu een fikse videokaart erin, R9 390X of GTX 980 dus. Even Windows opnieuw installeren op de ssd, geeft ook altijd weer een nieuw gevoel. En dan kan je echt prima vooruit met een goede voeding. Dan kunnen kast, gpu en voeding over 2 jaar weer gewoon mee naar een nieuw mobo cpu ram setje.

Zou je het zaakje nu gaan verkopen dan verlies je toch een hoop geld omdat je behoorlijk veel prestatie die je al hebt moet gaan terugkopen tegen nieuwprijs.

youtube.com/@hisrep

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

DeNachtwacht schreef op donderdag 03 september 2015 @ 18:35:
Dus nu een fikse videokaart erin, R9 390X of GTX 980 dus.
Ik zou eerder voor een 970 of 980ti gaan (alleen Nvidia mee geteld). De 980 biedt maar 10 fps meer dan de 970, en daar betaal je dan 200 euro meer voor..

Als je een goede bang for the buck kaart wilt kan je beter voor een (2e hands) 290/390 gaan.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

NitroX infinity schreef op donderdag 03 september 2015 @ 13:53:
Waarom het geheugen upgraden? 8GiB is nog ruim voldoende.
Ik zeg toch ook "eventueel" :)

• JohannesBertus
Oke, bedankt allen voor de hulp en feedback.
Mijn huidige plan is dan ook naar aanleiding van het advies hierboven om een de videokaart en voeding te upgraden.

Gekozen voor de 970 omdat het prijsverschil van 200euro voor 10fps meer( zie comment van AnonymousWP),mij redelijk doet afschrikken. Nu heb ik me oog laten vallen op onderstaande, maar misschien dat een ander merk beter is? Graag nog advies hierover.

Ook doemde er een vraag op toen ik de recensies las, iets met 6 pins en 8 pins. Nu ben ik daar dus echt niet in thuis en zou ik graag willen weten waar ik rekening mee houden, want ik begrijp daar niks van.
pricewatch: MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G

Voor wat betreft een koeling zou ik graag nog een advies willen, of onderstaande ( en eerdergenoemde) voedingen moeten goed zijn:
pricewatch: Seasonic S12G 450W
pricewatch: Antec VPF Series 450W

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Die videokaart is zo'n beetje de beste gtx970 die er is allround en de seasonic voldoet ook aan alle voorwaarden. Bestellen die hap.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Prima keus, idd is de 980 natuurlijk te duur. Bestellen maar! En laat even weten of je tevreden bent als alles erin zit...

youtube.com/@hisrep

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:37
Kom je met zo'n zware PCI-e 3.0 videokaart niet in de problemen met die H67 chipset m.b.t. het aantal lanes en PCI-e 2.0 slot? Als in, mindere prestaties, omdat ie terug moet.

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

chim0 schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 08:34:
Kom je met zo'n zware PCI-e 3.0 videokaart niet in de problemen met die H67 chipset m.b.t. het aantal lanes en PCI-e 2.0 slot? Als in, mindere prestaties, omdat ie terug moet.
Als het goed is niet. Pci-e 3.0 x16 kaarten kunnen gemakkelijk af met 2.0 x16.

Zo'n kaart komt niet aan de snelheid van wat 2.0 x16 maximaal biedt.

[ Voor 9% gewijzigd door Anonymoussaurus op 04-09-2015 09:07 ]

• sjettepetJR.
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-07 22:57
inderdaad is een GTX970 of R9 390 de beste keuze, persoonlijk zou ik voor de R9 390 gaan, omdat daar ruim 2x zoveel geheugen op zit wat gaat helpen als je ooit besluit op 1440p te gamen, en de prijs ongeveer gelijk ligt.
de 980 is niet heel goed wat betreft prijs/prestatie, en de 980Ti is een beetje overkill voor jouw vraag.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

chim0 schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 08:34:
Nee. Pas bij 4K gaming met flinke settings ga je krijgen dat de bandbreedte van de PCIe 2.0 lanes echt overbelast gaan worden en je dus 3.0 nodig hebt. Het zou zelfs kunnen dat een zware game als GTA5 met alles op Ultra@4K gewoon softwarematig niet eens die bandbreedte van de 3.0 PCIe nodig heeft, maar helemaal uitgezocht hebt ik dat niet.

Voorlopig is dat dus nog niet aan de orde omdat ook de 980 of 390X nog best moeite met 4K gaming zullen hebben op die hoge settings en je het dus niet wil. Dit zal pas over 1-2 jaar een serieus issue worden.

youtube.com/@hisrep

• JohannesBertus
Allen bedankt voor de hulp. Ik vraag nog een keer jullie advies. Ik zit midden in het aansluiten van de voeding. De powersupply die op het mobo zit is 8 pins, mijn vorige voeding had ook zo stekker. Mijn huidige seasonic heeft een4-8 pins connector, maar om beide delen van de stekker in de powersupply op het mobo te krijgen voelt ongemakkelijk. Moet ik het forceren of is 4 pins genoeg ?

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Forceren is nooit goed, maar als het een 8 plus 4 stekker is en je moederbord heeft echt alleen 8 nodig (weet je zeker dat er niet nog ergens anders een 4 zit), kun je die 8 er toch los van de 4 in plaatsen lijkt me. Maar nogmaals het zou nooit met echt hard drukken moeten gebeuren, in principe moet het gewoon in elkaar passen. Kijk even goed of je de stekker niet verkeerd om hebt?

youtube.com/@hisrep

• JohannesBertus
Er staat Onder : atx12v1 en de stekker is 6+2. Deze zit er ondertussen in. Nu heb ik ook de videokaart aangesloten maar een korte test om de pc aan te zetten is helaas zonder succes :F

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:37
JohannesBertus schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 15:35:
Er staat Onder : atx12v1 en de stekker is 6+2. Deze zit er ondertussen in. Nu heb ik ook de videokaart aangesloten maar een korte test om de pc aan te zetten is helaas zonder succes :F
Die stekker is voor de videokaart, niet voor het moederbord, dus dat gaat niet passen.

Je moet deze stekker hebben:

Afbeeldingslocatie: http://www.playtool.com/pages/psuconnectors/eps4plus4.jpg

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

http://www.seasonicusa.com/S12G.htm
cpu 4/8 pin moet je hebben. De 2x 6+2 zijn voor vga.....

Je hebt flink geforceerd....Stekkers zijn namelijk neit even groot.
https://www.techpowerup.c...Seasonic/SSR-450RT/3.html

Nu maar hopen dat je de boel niet gemold hebt.

[ Voor 51% gewijzigd door KillerAce_NL op 08-09-2015 17:20 ]

Pagina: 1