Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Panasonic gaat weer Technics directdrive-draaitafels maken

Pagina: 1
Acties:

• drir
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-10 21:10
De derde alinea van dit artikel is nogal vaag.
Veel is nog niet bekend over de platenspeler, wel dat het een direct-drive-mechanisme zal gebruiken.
Sinds de jaren 70 worden al direct-drives werden gebruikt. Panasonic heeft hiervoor een nieuwe motor ontwikkeld.
Dat betekent dat het plateau waar het vinyl opligt, de rotor is.
Hier wordt gesuggereerd dat de draaitafel zelf onderdeel is van de motor en dat hierop de magneten zitten gelijmt (zoiets staat in de voetnoten maar er staat wel "in fact" tussen). Dit komt waarschijnlijk omdat de doorsnede van de motor eruit ziet als de draaitafel. Echter de motor is veel kleiner en is een losse module. Wat er veranderd lijkt te zijn is dat Panasonic in plaats van een radiale motor (zoek maar naar plaatjes van spare parts van de SL-1200) een axiale motor gebruikt waarin de de velden in de motor niet radiaal maar axiaal staan. Axiale (spindle) motoren zitten overigens in veel DVD-loopwerken en harde schijven en in groter formaat in sommige in-wheelmotoren, dus echt nieuw is het niet.
De rotor is opgebouwd uit magneten en krijgt een draaibeweging door de stator. De stator is opgebouwd uit spoelen en zit vast aan de behuizing. De stator zorgt er door het opwekken van magnetische kracht in de inductiespoelen voor dat de rotor gaat draaien.
Rare beschrijving van de werking van een motor. Lorentz krachten zorgen in dit geval voor de beweging. Ik weet ook niet het verschil tussen een spoel en een inductiespoel.
De stator die Technics zegt te gaan gebruiken, is kernloos, waardoor er vrijwel geen 'cogging' moet optreden. De gebruikte lagerbus is geolied, wat voor zo min mogelijk trillingen moet zorgen die door het draaien veroorzaakt worden.
Cogging is een term die weinig mensen zullen kennen. Ik denk verder dat het high-precision lager (zie persbericht) meer bijdraagt dan het feit dat er olie gebruikt wordt.
Het prototype heeft nog geen arm of andere elementen.
Mijn suggestie is om er iets van te maken als:

Veel is nog niet bekend over de platenspeler, wel dat het een direct-drive-mechanisme zal gebruiken. In een direct-drive-mechanism is de rotor (het draaiende deel) van de motor zonder overbrenging verbonden met de draaitafel. De rotor heeft twee schijven met magneten die een veld in de axiale richting maken. Tussen de schijven ligt de stator met spoelen die bevestigd zijn op een PCB. De spoelen hebben geen ijzeren kern zodat ongewenste koppelrimpels worden geminimaliseerd. Ook de precisie lagers reduceren ongewenste trillingen. Dit moet zorgen voor een beter geluidsweergave.

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Ik heb het stuk op basis van je opmerkingen, het persbericht en wat verder uitzoekwerk over directdrive-motoren aangepast. Dank voor de suggesties!

• drir
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-10 21:10
Bedankt voor de aanpassing. De nieuwe tekst is helder en klopt fysisch wel.