Vlekken in 2010 / 2011 iMacs.... wat zijn het eigenlijk?

Pagina: 1
Acties:

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:24
Ik heb een mid 2010 27" iMac waar van tijd tot tijd rechts in* het scherm een enorme grijze vlek verschijnt. Het valt niet echt op, maar als je hem eenmaal ziet... Alsof de hele rechterkant van het scherm in het water is gedoopt.
Er zijn veel soortgelijke problemen te vinden via google.

Het vreemde is dat het gister ineens erger leek dan normaal, maar nu is het helemaal weg. En dat gebeurt dus wel vaker; gewoon maanden geen last, en ineens 3 dagen lang zit er een vlek :?

Wat is het eigenlijk? Het is blijkbaar geen permanent iets als het er vaker niet zit dan wel.

offtopic:
* Nee, niet op de glasplaat, of erachter, ook niet op het panel.... echt IN het scherm

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• sn00zerman
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-11-2023
Ik heb ook een iMac die hier last van had. Nu vervang ik regelmatig m'n wallpaper, en gebruik SMCControl om de fans wat op te drijven, sindsdien niet echt veel last meer van die vlekken.
Het lijkt wel vocht, of een "misvorming" door oververhitting ofzo ...

• Idutchman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-10 18:13
Een veel voorkomend probleem met de 27" iMac (eind 2009 - mid 2011 serie) zijn de permanente vlekken die ontstaat in het LCD scherm. Gek genoeg is dit stof die zich in het LCD verzamelt.

Dit is dus niet makkelijk te verwijderen door de glazen plaat weg te laten en zodoende het scherm schoon te vegen. Nee, het LCD dient ontmantelt te worden om dit weg te halen. Ik heb dit zelf een keer gedaan, tricky business!

• paQ
Idutchman schreef op donderdag 03 september 2015 @ 10:31:
Een veel voorkomend probleem met de 27" iMac (eind 2009 - mid 2011 serie) zijn de permanente vlekken die ontstaat in het LCD scherm. Gek genoeg is dit stof die zich in het LCD verzamelt.
Maar wel raar dat het dan soms wel, soms niet aanwezig lijkt te zijn.
Maar goed, het KAN dus uit elkaar ? *D

• Idutchman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-10 18:13
Ja, dat kan. HET LCD is een vrij dik component dat met torx schroeven openkan. Je kan zodoende de bovenste laag losmaken om het stof erachter te verwijderen. Hier zijn wel guides voor te vinden.

• paQ

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-09 14:03

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Die iFixit guide is wel wat summier, er zijn ook wel video's over. Ik heb het ook schoongemaakt, het is stof dat tussen de lcd en de backlight zit. Het is redelijk tricky.

Tip is om de douche een tijdje te laten stomen en dan dat te laten afkoelen met dichte deur. Het stoom heeft dan de stofdeeltjes uit de lucht opgevangen als het ware en zo kun je voorkomen dat bij het schoonmaken er alsnog weer stof tussen komt.

www.nintendocasemods.com

• paQ
compressor FTW :P

Maar (!) de voorbeelden die ik zie, is dat er onder enig patroon stof lijkt te verzamelen. Bij mij is het meer een vlek ala waterschade zeg maar. En alleen de grens zie je dan, net als de rand van een wolk tegen een heldere hemel.

Probeer zo even een foto te maken.

• paQ
Afbeeldingslocatie: http://50.6.73.68/picit/1441280376.7421.iPicit.jpg

De moire is van de foto en die horizontale lijn zit in de wallpaper.
Het gaat dus om die bliksemschicht van boven naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
en nu is het weer weg :?

Stof is er toch of wel, of niet?

• paQ
Het is nu weer 3 dagen weg in mijn scherm.
Kan iemand bevestigen dat ervaringsdeskundigen het soms wel / soms niet hadden?
Anders gezegd: als het stof is, zit het er dan niet gewoon altijd?
Of? is het wellicht geen stof maar vocht of iets anders?
Alsof bij tijden en wijlen het filter niet aansluit (of dat juist wel raakt) op het panel?

• sheepdog
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:31
Ik had dat probleem met stof en dat was er inderdaad altijd. Lijkt me inderdaad eerder iets met vocht. Heb je de glasplaat al verwijderd? Is makkelijk te doen, bijvoorbeeld met de zuignap van een navigatiesysteem.

• paQ
Het zit in het panel, niet achter het glas...
Ik heb de plaat er al meermaals afgehad.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Misschien kan Bas z'n knutselblog er wat over vertellen? Komen daar geloof ik vaak genoeg Apple's voorbij :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Pagina: 1