Toon posts:

Macbook Pro Retina (2015) te warm ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi forumlezers,

Sinds enkele weken heb ik een Macbook pro 13 inch Retina (2015).
Over het algemeen werkt de mbp erg fijn en ben ik heel tevreden met de aankoop !

Echter heb ik toch een vraag.
Is het normaal dat de macbook redelijk warm wordt aan zowel de onderkant als aan de bovenkant waar de ventilator zich bevindt ?
Dit gebeurt al als ik alleen Spotify + Safari met enkele tabladen gebruik. Aangezien een Macbook in staat is veel zwaardere prog. te draaien vroeg ik mij af of dit dus niet klopt ?

Vanmorgen was het zo dat de ventilator duidelijk hoorbaar (in een stille kamer) aan het draaien was terwijl er niks openstond of bezig was. Ik las op andere fora dat dit wel eens kan voorkomen door bijv spotlight die bijwerkt oid. Hebben jullie hier een mening over ?

Groeten en alvast bedankt ! :)

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Nee, heel heet is niet normaal, maar met de informatie die we hebben kunnen we niet heel veel.

Kijk eens bij activiteitenweergave of daar wat geks gebeurt, en installeer iets om de temperatuur weer te geven, weten hoe heet hij echt is helpt ook.

Verwijderd

Topicstarter
Ik begrijp dat de info beknopt is, heb ook te weinig kennis om het duidelijker te omschrijven.

De temperatuur checken is een goed idee, bedankt voor de tip !
ik neem aan dat ik naar de cpu moet kijken in de activiteiten weergave. Hier gebeurt voor zover ik kan zien niks vreemds. er wordt niet meer dan 80% gebruikt. Dit was ook de reden dat ik de vraag stelde. Ik vroeg me af of het normaal is dat er bij relatief weinig cpu gebruik toch warmte ontstaat (correct me if i'm wrong), echt heet worden is het niet trouwens hoor

thanks voor de sneller reactie

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-09 19:42
80% gebruik, of 80% idle? Want als er nonstop 80% gebruikt wordt is het logisch dat je cpu warm wordt...

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:11
Spotlight kan inderdaad veroorzaken dat de Mac wat warmer wordt als deze 'idle' is, echter is het wel zo dat dit helemaal niet zo lang duurt om te indexen op een nieuwere Mac door de SSD.
Bij activity monitor kan je bij het View Menu 'All Processes' aanvinken om te kijken of een systeem proces veel gebruikt, googlen op de naam van het proces zal al snel aanwijzen wat de boosdoener is en of je er wat aan kan doen.

Daarnaast is het normaal dat de Mac (aanraakbaar) warm wordt in het gebied waar je het over hebt.
Als de Mac aanstaat zal er altijd warmte geproduceerd worden en een heel groot gedeelte daarvan zal verspreid worden door de aluminium behuizing, aard van het beestje zeg maar (is altijd zo geweest sinds de alu MB's)
Het is wel zo dat als je niets doet op het apparaat mag deze niet zomaar harder mogen gaan blazen, en daar is dan het bovenstaande weer van toepassing.

[ Voor 14% gewijzigd door joon op 03-09-2015 20:05 ]

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:27
In activity monitor simpelweg even opzoeken welke processen / apps pieken mbt energie verbruik.
Op basis hiervan kun je bepalen of dit idd gewenst is of niet.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Verwijderd

Topicstarter
Blupmans, excuses iets te snel getypt. Bij 'inactief' staat nooit minder dan 80%. Maw, er wordt tot nu toe met de dingen die ik er op doe nooit meer dan 20 % gebruikt van het cpu.

Dank voor de informatie Joon. Afgaand op jouw reactie denk ik dat mijn macbook normaal functioneert. Toch zal ik in de activity monitor is kijken of ik iets geks zie.

Ga ik doen Bossie, thanks voor de reactie !
Pagina: 1