Hyper-V VM veroorzaakt BSoD's

Pagina: 1
Acties:

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-10 02:38

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Dag allemaal :w

Ik ben de afgelopen dagen bezig geweest met het naar wens inrichten van mijn nieuwe laptop (XPS 15 9530). Deze gaat vooral voor ontwikkelingsdoeleinden gebruikt worden, met daarnaast ook af en toe een filmpje. Het werkte allemaal prima, schone Windows 10-installatie (zonder Dell-software) en alles leek prima te werken. Tot ik een Hyper-V VM aanmaakte om Ubuntu virtueel te draaien.

Binnen 10min kreeg ik een BSoD, PAGE_FAULT. Na elke keer booten zou de computer na ongeveer een minuut weer crashen, met afwisselend PAGE_FAULT en MEMORY_MANAGEMENT. Ik heb toen geprobeerd de laptop in veilige modus op te starten (hels karwei met secure boot e.d.), maar dat is gelukt. Daar crashte de laptop niet meer.
Ik had op internet wat gelezen over conflicterende drivers in Windows 10 op laptops met twee GPU's (dus de IGP en de losse kaart in dit geval), en aangezien ik eerder al een blauw scherm had gezien door een crashende GPU-driver was dat mijn eerste verdachte. Beide drivers in veilige modus verwijderd, maar helaas. Toen heb ik ongeveer 15 uur memtest laten draaien, 0 fouten.
Uiteindelijk ben ik maar Windows opnieuw gaan installeren want ik had geen idee meer en ik kon Windows niet eens meer fatsoenlijk in komen.

Na de verse installatie ging alles weer 100% prima, tot ik dus weer een Hyper-V VM aanmaakte. Dit keer na ongeveer een kwartier kreeg ik weer een BSoD, maar dit keer wist ik waar het aan lag. En jawel, Hyper-V gelukkig net snel uit kunnen zetten en alles draait weer stabiel.

Nu is mijn vraag: hoe kan dit? Ik wil toch wel graag Hyper-V kunnen gebruiken voor Android/Windows Phone emulators en zonder blauwe schermen.... Iemand enig idee?

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Gebeurt het ook met een andere hypervisor?

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
johnkeates schreef op donderdag 03 september 2015 @ 00:13:
Gebeurt het ook met een andere hypervisor?
Heb ik nog niet geprobeerd. Ik zal morgen VirtualBox eens downloaden en dan kijken.

Verder werden de BSoD's veroorzaakt door:
- Windows Error Reporting Kernel Driver (PAGE_FAULT...., 0x50)
- NDIS (Network Driver Interface Specification), MEMORY_MANAGEMENT, 0x1a.

Deze toevallig allebei op het moment dat ik de Hyper-V beheerconsole opende om de VM uit te gaan zetten. De BSoD's van gisteren heb ik helaas niet kunnen bekijken (allemaal één van deze twee bugchecks iig)

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
een vermoeden:
automatische overschakeling van igp (die het gewone RAM gebruikt) naar gpu (die eigen RAM heeft)?
heb je al eens geprobeerd om één van beide kaarten uit te schakelen en zo eens te testen?
(ik zou gaan voor: ipg uit en enkel de gpu aan te laten - drivergewijs en/of via bios)

als ik me niet vergis gaat die omschakeling in windows vrij vlotjes zonder dat je het merkt,
maar een hypervisor kan wellicht wel eens van slag geraken...

[ Voor 12% gewijzigd door soulrider op 03-09-2015 00:20 ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je krijgt voornamelijk geheugen-gerelateerde fouten, lijkt me een hardware-assisted virtualisatie probleem. Kan je makkelijkste testen door even een andere hypervisor te pakken.

• Rev-anche
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:33
Dit lijkt mij, een bug in W10, draai het zelf nu ook een maand, en kom nog wel eens kinderziektes tegen en dan voornamelijk met memory issues zoals johnkeates hiervoor ook al aanhaald.
Een andere VM zou dus voorlopig je probleem op kunnen lossen.

‘Eén dode is een tragedie, een miljoen doden een statistiek.’

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Rev-anche schreef op donderdag 03 september 2015 @ 00:31:
Dit lijkt mij, een bug in W10, draai het zelf nu ook een maand, en kom nog wel eens kinderziektes tegen en dan voornamelijk met memory issues zoals johnkeates hiervoor ook al aanhaald.
Een andere VM zou dus voorlopig je probleem op kunnen lossen.
Als dat het inderdaad is, dan is dat best jammer. De andere VM's zijn een stuk minder snel en bijvoorbeeld Windows Phone kan daar niet in draaien en die van Android zijn een stuk minder snel...
Tot die tijd kan ik hopelijk wat via Remote Desktop thuis doen, ik denk dat dat wel moet werken.

[ Voor 8% gewijzigd door F.West98 op 03-09-2015 01:08 ]

• Rev-anche
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:33
Het is slechts een vermoeden hoor. Maar dat is wat ik met W10 (van W7) meemaak.

‘Eén dode is een tragedie, een miljoen doden een statistiek.’

Pagina: 1