Nieuwbouw huis, geen bedrading meer naar wandschakelaars?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoopBanaan
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-04 22:08
Ben bezig met de elektrische installatie van een nieuwbouw huis.
Mijn plan is:
  • Alles schakelen met behulp van z-wave:
  • Geen bedrading meer naar wandschakelaars maar z-wave plak schakelaars gevoed door een batterij.
  • In de dozen voor de vaste verlichting (in het plafond) alleen constante spanning installeren. Schakelen met behulp van een z-wave dimmer/switch.
Ik denk met deze installatie kosten te kunnen besparen en toch alle flexibiliteit te hebben van een domotica systeem. Echter ben ik wat huiverig om alle bedrading naar de wandschakelaars weg te laten. Achteraf nog maken is niet haalbaar. Zouden jullie deze keus durven maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-06 17:37
zou in ieder geval bij de meest geiijkte punten nog wel een buis naar de centraaldoos laten lopen . Domotica veranderd ook, kan zo maar zijn dat er straks andere mogelijkheden komen die niet meer draadloos te regelen zijn . Kan ook zijn dat je voeding voor extrastopcontacten oid wil hebben , dan is het makkelijker voortborduren dan dat je je hele wand hoeft open te halen (incluis plafond) :)

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:07
Even lomp modus aan: Echt een heel stom idee, die jouw huis onverkoopbaar maakt als je ooit weg wilt.

Nu weer in de constructieve modus:

Als je een nieuw huis van flexibele domotica wilt voorzien zou ik juist overal extra kabels aanleggen, en bij voorkeur naar een centrale locatie. Op die manier kan je later altijd een ander protocol/ controller/ etc kiezen, zonder dat je hoeft te breken. Kost initieel wat meer, maar er is niet zo toekomstvast als vast koper.

Als je budget zo klein is dan zou ik domotica even laten voor wat het is: leg eerst de basis goed aan: goede, diepe inbouwdozen, logische opbouw van de bekabeling, genoeg loze leidinge, etc. De gadgets komen daarna.

een huis willen bouwen zonder leidingen en bedrading.... Waar gaan we heen met de wereld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:09

Felyrion

goodgoan!

Ik zou het niet durven. Domotica is nog niet bij echte definitieve standaarden aangekomen en de kans dat het nog veranderd is groot.

Daarnaast zie ik nog wel wat nadelen, met name bij het eventueel ooit verkopen, maar ook het batterij gebeuren is niet ideaal voor alle schakelaars.

Sowieso, als je je aan de geldende standaarden wil houden zul je toch gewoon wisselspanning in je centraaldozen moeten aanleggen. Van daaruit zul je toch WCD's moeten voeden, die zul je toch nodig hebben neem ik aan.
Dan is het deel waarop je nog kunt besparen wel heel klein geworden?

Ik zou in ieder geval de nodige loze buizen toch leggen, dan hou je je flexibiliteit voor de toekomst.

Al met al zou ik er denk ik niet op willen besparen, en vraag me af of je er wel veel op kunt besparen als je alles toch praktisch wil houden.
Voorbereiden op domotica is top, maar dit is wel een heel grote stap denk ik.

Ik ben wel benieuwd naar je visie van het totaalplaatje. Wat had je bijvoorbeeld in gedachten voor je WCD's?

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• Evilbee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:27
Waarom niet? Het houtstapelbouwhuis van mijn ouders dat in 1988 is opgeleverd had dit al door het hele huis heen. Alleen waarschijnlijk was dat een andere techniek (wel op RF gebaseerd ).

LinkedIn - Collega worden?

• jphermans
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-09-2024
Ik heb mijn huis verbouwd en heb dus ook de elektrische installatie vernieuwd maar heb gekozen voor siemens logo systeem. Is gewoon een simpele plc die niet duur is en vrij gemakkelijk te programmeren is. Hier hangt er alles aan van verlichting to rolluiken en alarm systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:30
Wat als over x jaar de specifieke zenders/ontvangers die je gekozen hebt niet meer te krijgen zijn, en er gaat eentje kapot? Wat als je je huis wil verkopen aan niet-techneuten (type batterij vervangen moeten ze een electricien nodig)?
IMHO is het beste systeen een waarbij je de lichtschakelaar vervangt door een intelligent model, wat in basis gewoon werkt zoals een klassieke; maar via domotica aan te sturen valt. Dan moet je geen batterijen vervangen, "vergaat de wereld niet" als je domotica controller faalt, is het huis perfect doorverkoopbaar aan niet- (werkt als klassiek) en wel-techneuten (werkt als domotica).

Als je kosten wil besparen, neem dan de slijpschijf ter hand en doe zelf je installatie, dat geeft je hopelijk ademruimte om niet te gaan naar "domme" dingen als een waterleidingsloze kraan (maar je moet wel nu en dan het reservoir vullen) 8)7

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-06 15:05
Ik zou dat toch ook eens over nadenken. Ik wou absoluut domotica maar gezien de uiteindelijke bouwkost ben ik daar op terug gekomen.

Ik werk nu met drukknoppen op 24V en teleruptoren (impulsrelais) van eltako.

Mijn installatie bestaat op dit moment uit:
- 17 schakelplaatsen (1,2,4 en 6 drukknoppen per schakelplaats)
- 9 elektronische impulsrelais (aan/uit + alles-uit functie)
- 9 elektronische dimmers (aan/uit, dimmen, vertraagd uit, alles uit-functie)
- 1 schakelklok (astrofunctie, klokfunctie (2 uitgangen) + manual overide)

Kostprijs van het materiaal excl kabel is 1100€, het voordeel is dat je later nog steeds bedrade domotica kan installeren. Als je de teleruptoren/dimmers zonder display neemt en meervoudig kan het nog een 200€ goedkoper. Ik gebruik deze enkelvoudig omdat je dan een alles uit-functie kan implementeren.

Installatie:
- drukknoppen in ster naar de schakelkast, in totaal 5 kringen van 16 aderige SVV kabel. Per kring zijn er minstens 6 draden vrij voor uitbreiding
- Alle lichtpunten en geschakelde stopcontacten naar de kast, lichtpunten die ik samen wil schakelen heb ik reeds doorverbonden. Wil je ultieme vrijheid kan je elk lichtpunt apart laten toekomen maar dat vond ik overkill.

Wil je later domotica gooi je die teleruptoren eruit en steek je een domotica controller (of logo). Het enige wat ik nog moet voorzien is de voeding en PWM dimmers voor de 24V ledstrips maar dat doe ik in een latere fase, de draden worden uiteraard wel getrokken en de drukknoppen worden ook reeds voorzien.

Drukknoppen Bticino living light serie, 1module is de helft van een standaard schakelaar, heb 1module 2 drukknoppen, 1 module 1 drukknop en 2 module 1 drukknop:
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/653/20482669044_14618bee9f_c.jpg
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5637/20482811174_c25b945dc4_c.jpg

Teleruptoren (elektronisch en met display) en 48W voeding (voor alles uit was dat aangeraden):
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/627/21079223626_e7214e9163_c.jpg

Anoniem: 487634

Domotica roepen bij deze vraag is een rare reactie, vind ik. Onverkoopbaar huis? Kom nou.

Dit is iets waar ik ook al langere tijd over denk. Je hebt voor de verlichting geen 220V meer nodig en andere stroom haal je niet uit het plafond. Wel heb je contactdozen nodig voor je stopcontacten, want ook een robot stofzuiger zoekt een stopcontact... En voor de koelkast en de electronica (audio, tv, pc) geldt hetzelfde. Over electrisch koken heb ik het maar niet (in ons huis hebben we geen gas maar stadsverwarming).

In ons huis hebben we boven een halwand weggehaald, zodat de hal buitenlicht kreeg. Er is een natuurlijke open werkkamer ontstaan, erg prettig. Maar wie schetste mijn verbazing toen het lichtpunt van de hal geen stroom meer bleek te hebben: het kreeg stroom uitsluitend via de (hotel)schakelaar in de weggenomen binnenwand! Dus de stroom alsnog doorgevoerd en nu lekker alle licht geschakeld met, jawel, z-wave. En alle bovenverlichting meteen ook daarmee geschakeld. Werkt na 3 jaar nog probleemloos. En laten we wel wezen: in de toekomst zullen er alleen maar meer van dit soort opties komen en zullen de bedrade schakelaars gaan verdwijnen.

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
overhyped schreef op woensdag 02 september 2015 @ 23:41:
Even lomp modus aan: Echt een heel stom idee, die jouw huis onverkoopbaar maakt als je ooit weg wilt.
Dit inderdaad, als ik als kijker dit zou horen (geen bedrading), dan zou ik een heel stuk minder geïnteresseerd zijn.
Waarom niet gewoon alle standaard draden laten leggen maar niet aansluiten en je eigen schakelaars gebruiken?
Bij verhuizen gewoon weer alles standaard aansluiten en je eigen spullen meenemen.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:00

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik zou zeker overal nog een vaste schakelaar laten installeren en die dan eventueel voorzien van zwave zender. Je zou wel kunnen besparen op hotelschakelingen en de 2e schakelaar met batterij laten werken. Dat heeft minder impact.

Indien je het compleet laat aanleggen, kun je natuurlijk nog beter voor een compleet bedraad domoticasysteem gaan, maar dat brengt juist wel weer extra kosten met zich mee. Ik heb er voor gekozen alles standaard aan te laten leggen en nu zelf te tweaken met zenders en ontvangers achter de schakelaars en Domoticz. Dat is natuurlijk wel echt een tweakers projectje en hoeft niet 100% betrouwbaar te zijn, want de schakelaars doen het fysiek ook nog gewoon.

• Engineer Stewie
Maar stroom/spanning moet je toch voorzien op alle stopcontacten en lichtpunten.
Ik gebruik ook niet overal 230V maar dat maakt niet uit, de kabel moet er toch liggen.

In mijn setup zou je de teleruptoren en drukknoppen zelfs nog weg kunnen laten en enkel de draad leggen (of loze leidingen voor de svv kabel is al genoeg).

Als je loze leidingen /SVV kabel legt en alle lichtpunten rechtstreeks naar je schakelkast kan je altijd terug naar een bedrade versie. De meerkost daarvan is echt peanuts tov alles doorlussen.

Ik heb 1 RF schakelaar en dat is die van de ventilatie, die wekt zijn nodige vermogen op door het indrukken van de knoppen zelf.

[ Voor 11% gewijzigd door Engineer Stewie op 03-09-2015 09:10 ]

• Hann1BaL

Hann1BaL

Engineer Stewie schreef op donderdag 03 september 2015 @ 09:09:
Maar stroom/spanning moet je toch voorzien op alle stopcontacten en lichtpunten.
Ik gebruik ook niet overal 230V maar dat maakt niet uit, de kabel moet er toch liggen.

In mijn setup zou je de teleruptoren en drukknoppen zelfs nog weg kunnen laten en enkel de draad leggen (of loze leidingen voor de svv kabel is al genoeg).

Als je loze leidingen /SVV kabel legt en alle lichtpunten rechtstreeks naar je schakelkast kan je altijd terug naar een bedrade versie. De meerkost daarvan is echt peanuts tov alles doorlussen.

Ik heb 1 RF schakelaar en dat is die van de ventilatie, die wekt zijn nodige vermogen op door het indrukken van de knoppen zelf.
Mee eens, het kan met alleen loze leidingen ook prima. Je bespaart op alle bedrading, maar houdt de flexibiliteit om het later alsnog aan te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:05

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

JoopBanaan schreef op woensdag 02 september 2015 @ 23:16:
Ben bezig met de elektrische installatie van een nieuwbouw huis.
Mijn plan is:
  • Alles schakelen met behulp van z-wave:
  • Geen bedrading meer naar wandschakelaars maar z-wave plak schakelaars gevoed door een batterij.
  • In de dozen voor de vaste verlichting (in het plafond) alleen constante spanning installeren. Schakelen met behulp van een z-wave dimmer/switch.
Ik denk met deze installatie kosten te kunnen besparen en toch alle flexibiliteit te hebben van een domotica systeem. Echter ben ik wat huiverig om alle bedrading naar de wandschakelaars weg te laten. Achteraf nog maken is niet haalbaar. Zouden jullie deze keus durven maken?
Ik heb ooit hetzelfde idee gehad, maar ben teruggekomen op het gebruik van draadloze dromotica. Draadloos heeft niet de robuustheid van een bedraad domoticasysteem. Ik gebruik wel z-wave in huis maar alleen als er geen bedrade oplossing mogelijk is wegens het ontbreken van het benodigde leidingwerk. De z-wave actoren die ik nu in huis heb wil ik in de toekomst liever nog een keer vervangen door iets dat gebaseerd is op powerline communicatie zoals DigitalStrom. Voor sensoren die niet mission critical zijn werkt z-wave wel ok.

Mijn ervaring is dat draadloos gewoon meer gezeik is dan bedraad. Ik heb nu ook weer een z-wave dimmer die gewerkt heeft maar het niet. Daarnaast is een mooi aangelegd bedraad systeem veel toegankelijker. Gaat er iets stuk dan schroef je wat draadjes los en klik je een vervangend onderdeel op een rail in je regelkast. Draadloos is het vaak prutsen in kleine inbouwdozen.

Je zou wel kunnen kijken of een systeem gebaseerd op powerline communicatie zoals DigitalStrom goedkoper is dan een andere vorm van bedrade domotica wegens besparing op het aanleggen van leidingwerk en het trekken van kabels. DigitalStrom kan ook goed werken in een conventionele elektrische installatie gebaseerd op een centraaldozensysteem. Voor andere bedrade domotica is zo'n centraaldozensysteem waardeloos en wil je eigenlijk alles in het stervorm aanleggen naar één of meerdere regelkasten. Kost wat maar dan heb je wel heel veel vrijheid en mogelijkheden.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-06 08:50
Wanneer het projectmatige bouw is, zul je toch een standaard aantal leidingen en plaatsen krijgen. Ik denk dat het niet goedkoper is om deze weg te laten. Ik zou ze daarom lekker laten zitten. Je kunt er altijd nog overheen stuccen en verfen. En dan zelf die z-wave dingen opplakken waar je wil.

Als het een zelfbouw kavel is, dan heb je natuurlijk wel de vrije hand. Echter zou ik dan toch op wat minimale plekken de schakelaars positioneren.

Ik zie ook niet direct een voordeel van alles draadloos doen, moet ik zeggen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-06 15:36

TheNephilim

Wtfuzzle

Engineer Stewie schreef op donderdag 03 september 2015 @ 08:43:
Ik zou dat toch ook eens over nadenken. Ik wou absoluut domotica maar gezien de uiteindelijke bouwkost ben ik daar op terug gekomen.

Ik werk nu met drukknoppen op 24V en teleruptoren (impulsrelais) van eltako.

Mijn installatie bestaat op dit moment uit:
- 17 schakelplaatsen (1,2,4 en 6 drukknoppen per schakelplaats)
- 9 elektronische impulsrelais (aan/uit + alles-uit functie)
- 9 elektronische dimmers (aan/uit, dimmen, vertraagd uit, alles uit-functie)
- 1 schakelklok (astrofunctie, klokfunctie (2 uitgangen) + manual overide)

Kostprijs van het materiaal excl kabel is 1100€, het voordeel is dat je later nog steeds bedrade domotica kan installeren. Als je de teleruptoren/dimmers zonder display neemt en meervoudig kan het nog een 200€ goedkoper. Ik gebruik deze enkelvoudig omdat je dan een alles uit-functie kan implementeren.

Installatie:
- drukknoppen in ster naar de schakelkast, in totaal 5 kringen van 16 aderige SVV kabel. Per kring zijn er minstens 6 draden vrij voor uitbreiding
- Alle lichtpunten en geschakelde stopcontacten naar de kast, lichtpunten die ik samen wil schakelen heb ik reeds doorverbonden. Wil je ultieme vrijheid kan je elk lichtpunt apart laten toekomen maar dat vond ik overkill.

Wil je later domotica gooi je die teleruptoren eruit en steek je een domotica controller (of logo). Het enige wat ik nog moet voorzien is de voeding en PWM dimmers voor de 24V ledstrips maar dat doe ik in een latere fase, de draden worden uiteraard wel getrokken en de drukknoppen worden ook reeds voorzien.

Drukknoppen Bticino living light serie, 1module is de helft van een standaard schakelaar, heb 1module 2 drukknoppen, 1 module 1 drukknop en 2 module 1 drukknop:
[afbeelding]
[afbeelding]

Teleruptoren (elektronisch en met display) en 48W voeding (voor alles uit was dat aangeraden):
[afbeelding]
toon volledige bericht
Ja dat is ook mijn idee zou ik nog eens iets willen met domotica. Geen draadloze bende, maar gewoon netjes schakeldraad van alle punten naar één centrale controller.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Dat idee met teleruptoren of 24V drukknoppen waarmee je relais bedient is een prima opmaat naar een volwaardig domoticasysteem. Je kunt dan later eenvoudig upgraden naar bijvoorbeeld Loxone of een plc en de reeds aangelegde kabels en wellicht ook de relais behouden.

• Engineer Stewie
!null schreef op donderdag 03 september 2015 @ 11:25:
Wanneer het projectmatige bouw is, zul je toch een standaard aantal leidingen en plaatsen krijgen. Ik denk dat het niet goedkoper is om deze weg te laten. Ik zou ze daarom lekker laten zitten. Je kunt er altijd nog overheen stuccen en verfen. En dan zelf die z-wave dingen opplakken waar je wil.

Als het een zelfbouw kavel is, dan heb je natuurlijk wel de vrije hand. Echter zou ik dan toch op wat minimale plekken de schakelaars positioneren.

Ik zie ook niet direct een voordeel van alles draadloos doen, moet ik zeggen.
Ik bouw sleutel op de deur. Heb op een gegeven moment de prijslijst gevraagd van alle elektrische meerprijzen en gewoon alles wat ik niet wou eruit geknikkerd. Met de prijzen van meerwerken.
Ik kan zeggen dat mijn materiaal maar een fractie kost van wat een gewone installatie bij hun kost.
Hadden ze waarschijnlijk niet verwacht dat ik dat ging doen :).
Van mijn origineel 'projecthuis' schiet overigens niet zoveel over, bijna alles is zelfgekozen.
TheNephilim schreef op donderdag 03 september 2015 @ 11:37:
[...]

Ja dat is ook mijn idee zou ik nog eens iets willen met domotica. Geen draadloze bende, maar gewoon netjes schakeldraad van alle punten naar één centrale controller.
Femme schreef op donderdag 03 september 2015 @ 12:15:
Dat idee met teleruptoren of 24V drukknoppen waarmee je relais bedient is een prima opmaat naar een volwaardig domoticasysteem. Je kunt dan later eenvoudig upgraden naar bijvoorbeeld Loxone of een plc en de reeds aangelegde kabels en wellicht ook de relais behouden.
Dat is ook de bedoeling, je kan al redelijk wat met deze setup en later een domotica systeem installeren gaat vrij eenvoudig. Die draadloze schakelaars zullen wel niet zo goedkoop zijn ook niet. Aan schakelaars zit ik op 400€ en een 700€ voor interuptoren (wat naar 500€ te brengen is als budget een echt issue is).
De teleruptoren die ik gekozen heb zijn schakelbaar op alle spanningen tussen 8 en 230V, AC en DC. Dus icm logo of ander systeem zijn deze inderdaad ook bruikbaar. Enkel heraansluiten.

[ Voor 7% gewijzigd door Engineer Stewie op 03-09-2015 13:01 ]

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Engineer Stewie schreef op donderdag 03 september 2015 @ 12:59:
[...]
Die draadloze schakelaars zullen wel niet zo goedkoop zijn ook niet.
Klopt en als je bijvoorbeeld een plc neemt zoals een Wago 750-881 betaal je 550 euro voor een starterkit met software. Daarna kost een digitale ingang waar je een drukknop op aansluit je ongeveer 8 euro per ingang (nieuw, gebruikt kan het nog een factor vier goedkoper). Voor een uitgang betaal je een vergelijkbaar bedrag en een 16A relais van Finder kost ook zo'n 8 euro als je ze handig inkoopt. Als je eenmaal de leidingen in de muur hebt zitten en een plc hebt zijn de kosten lager dan van z-wave.

• Datamaskin
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-06 23:27
Knap dat je zoiets aandurft! Ik zag vorige maand dit item bij Markt (WDR):
http://www1.wdr.de/fernse...ungen/smart-homes100.html
Voor mij voorlopig echt geen gedigitaliseerd huis.

• JoopBanaan
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-04 22:08
Argumenten tegen mijn plan van geen bedrading naar de wandschakelaars:
  • Minder betrouwbaar dan een bedraad systeem
  • Lees op de fora dat mensen volledig tevreden zijn met zwave
  • Onverkoopbaar huis
  • Op het moment van verkoop kun je een eenvoudige controller (homey?) plaatsen zonder ingewikkelde scenarios. Met de huidige mindset van de gemiddelde koper levert dit denk ik wel een nadeel op.
  • Beveiliging tegen hacken
  • Zwave is beveiligd. Hoe moeilijk dit te hacken is weet ik niet. Zolang ik alleen mijn verwarming+verlichting ermee bedien lijkt het mij niet zo interessant om te hacken
  • Toekomst vastheid
  • Als de z-wave standaard uitsterft dan moet er een bridge komen van zwave naar de nieuwe standaard. Alle uitbreidingen/vervangingen kunnen dan met de nieuwe standaard uitgevoerd worden.
  • Je hebt toch contante spanning nodig naar de WCDs
  • Klopt helemaal. Als de schakelaar samen valt met een WCD
Mis ik nog een argument?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Als jij draadloos wilt met z-wave moet je dat absoluut doen. Over beveiliging zou ik me pas zorgen maken als je rolluiken/sloten erop zou aansluiten.

Als je denkt het ooit te verkopen, leg dan gewoon die loze leidingen voor schakelaars en ga met je lichtpunten naar de schakelkast en sluit ze daar rechtstreeks aan op 220V.
De mindset van een gemiddelde verkoper doet er niet toe als die voor een paar honderd euro terug kan naar een klassieke (semi-klassieke met teleruptoren) kan.

Verlichting en wandcontactdoos (dat is een stopcontact toch?) moet je ook gewoon gescheiden houden. WCD is altijd 230V, verlichting hoeft dat niet te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Engineer Stewie schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 08:04:
Als jij draadloos wilt met z-wave moet je dat absoluut doen. Over beveiliging zou ik me pas zorgen maken als je rolluiken/sloten erop zou aansluiten.
Toch vervelend als iemand steeds je lichten uit doet. Of je verwarming uit zet, of heel hoog zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

JoopBanaan schreef op donderdag 03 september 2015 @ 22:48:
Argumenten tegen mijn plan van geen bedrading naar de wandschakelaars:
  • Je hebt toch contante spanning nodig naar de WCDs
  • Klopt helemaal. Als de schakelaar samen valt met een WCD
Mis ik nog een argument?
WCD's en schakelaars wil je sowieso niet bij elkaar hebben. Alleen maar lastig. Of de stekker (vaker voeding/oplader tegenwoordig) zit in de weg van het bedienen van de schakelaar, of je hebt een te groot ding midden op muur zitten. Ik heb mijn WCD's het liefste laag (enkele uitzonderingen daar gelaten) en de schakelaars op de standaard hoogte.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
!null schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 08:50:
[...]

Toch vervelend als iemand steeds je lichten uit doet. Of je verwarming uit zet, of heel hoog zet.
En daar gaat iemand zich mee bezig houden. Hacken van draadloze domotica is enkel interessant als de deur daarmee opengedaan kan worden. Daar zou ik redelijk gerust in zijn.

WCD aan de lichtschakelaar? Dat wordt al decennia nietmeer gedaan in België. Alle WCD dicht tegen de grond (rond de 20-25cm) behalve boven werkbladen in de keuken, werkbank in je werkplaats, waar je bureau komt. Die staan dat ook gewoon alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

JoopBanaan schreef op donderdag 03 september 2015 @ 22:48:
• Lees op de fora dat mensen volledig tevreden zijn met zwave
Mijn ervaring is anders. Thuis heb ik weer eens een Fibaro dimmer die niet functioneert. Lampje is goed, z-wave commando's werken maar ik heb geen licht. Afgelopen weekend ook nog meer eens een poging gedaan om een Merten z-wave sensor voor een 4-voudige wandschakelaar aan de gang te krijgen. Een include lukt wel maar daarna reageert hij niet nergens op. Waardeloos. Het is niet per se het z-wave-protocol aan te rekenen maar zolang de kwaliteit van de producten niet is te vertrouwen (Fibaro heeft wat dat betreft geen beste naam) weet je niet welke z-wave product je nou wel of niet moet kopen. Dit gezeik heb ik niet met mijn plc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Waar ik wel benieuwd naar ben, is hoe gebruiken jullie het? Dan doel ik op de domotica en licht combinatie.
Als je ergens een draadloze schakelaar wil creeren, dan snap ik dat, dan hoef je de leidingen niet te leggen.
Maar verder, is het het aan en uit kunnen zetten van de lampen vanaf de bank (met je telefoon of tablet) ipv naar de lichtschakelaar te moeten lopen?

Je kunt heel veel dingen automatiseren in huis met vele voordelen. Maar bij lichtpunten snap ik het nog niet helemaal. Ik zal wel ouderwets zijn dat ik het prima vind om de (bedrade) lichtschakelaar te gebruiken.
(maar ik heb ook een hekel aan sluipverbruik, dat helpt ook niet)

Het enige wat ik me kan bedenken zijn de kleuren lampen, die je vanaf je telefoon kunt instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

!null schreef op maandag 07 september 2015 @ 11:21:
Waar ik wel benieuwd naar ben, is hoe gebruiken jullie het? Dan doel ik op de domotica en licht combinatie.
Als je ergens een draadloze schakelaar wil creeren, dan snap ik dat, dan hoef je de leidingen niet te leggen.
Maar verder, is het het aan en uit kunnen zetten van de lampen vanaf de bank (met je telefoon of tablet) ipv naar de lichtschakelaar te moeten lopen?

Je kunt heel veel dingen automatiseren in huis met vele voordelen. Maar bij lichtpunten snap ik het nog niet helemaal. Ik zal wel ouderwets zijn dat ik het prima vind om de (bedrade) lichtschakelaar te gebruiken.

Het enige wat ik me kan bedenken zijn de kleuren lampen, die je vanaf je telefoon kunt instellen.
- Automatisch in/uitschakelen van lampen tijdens vakantie
- Automatisch diverse lampen tegelijk in/uitschakelen
- Lampen in/uitschakelen op basis van zonsondergang, voor de buitenlampen: Kan met schakelaar en gaat ook automatisch.
- Alles in 1 keer uit kunnen zetten. Je gaat naar bed: *klik* en al je lampen zijn uit, geen rondje door de kamer.
- presets maken: "film" : lampen zijn gedimd aan, kleur aangepast, "Lens kwijt": alle lampen in de kamer in 1 keer voluit.

Op de vraag: is het noodzakelijk? Neuh.. Is het handig? Vind ik wel.

Dit is alleen nog maar de verlichting, maar je kunt natuurlijk veel verder gaan: zonwering, verwarming etc etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:55
Ik heb eerst van alles getest inclusief draadloze oplossingen. Naar eigen ervaring heb ik net als Femme voor 'alles bedraad' gekozen. Althans, alle loze leidingen liggen er en gaan naar een centraal punt per verdieping (horizontaal) en verticaal met elkaar verbonden en meterkast.

Draadloos is enkel daar waar het toegevoegde waarde heeft: een afstandsbediening. Ja, de telefoon kan ook, maar er zijn nu eenmaal mensen die dit niet handig vinden. En dat is zacht uitgedrukt.

Dit draait al een flink aantal jaren op basis van PLCbus; nee, geen PLC, maar de 'slimme opvolger van X10', maar dan met de optie veel centraal te plaatsen. De meeste schakelaars hebben een UTP leiding naar het centrale punt op de verdieping.

Argumenten:
  • Verkoop. Jij kan het wel best vinden, maar reken op een grote markt die die mening niet met je deelt. En €50k bij verkoop op je huis moeten afschrijven, omdat je doelgroep beperkter is dan de buren is pijnlijk.
  • Defecten. Heel irritant; nog irritanter voor de niet knutselaar die van zijn domotica speeltje houdt.
  • Storingen. Irritanter dan defecten, zeker als het niet consequent is.
  • Inschakelvertraging. Een splitsecond laat aardig wat mensen nog een keer de schakelaar indrukken/omhalen/wat van toepassing is. En dit levert ook irritatie op. In een kantoorpand of grotere werkruimte hebben mensen wel de associatie met bakken die een korte starttijd hebben. Maar in kleine verkeers- of verblijfsruimte absoluut niet. Persoonlijk dacht ik eerst 'dat valt wel mee'. Foute aanname bleek.
  • Flexibiliteit. Persoonlijk prefereer ik de flexibiliteit om een schakelaar, WCD op hoogte, scherm, thermostaat, PoE aansluiting voor AP/telefoon/PoE lamp/whatever, ethernet of luidspreker te kunnen plaatsen. Als er geen leiding aanwezig is op strategische plaatsen dan wordt dat lastig.
  • 'Hacks'. Verwacht over een aantal jaar drive-by 'attacks' of DDOS achtige perikelen. Daarnaast is het best naar als iemand alles aanzet op hoogste stand en je een maand op vakantie bent; gewoon voor de lol of om je oprecht te zieken.
  • Algemene betrouwbaarheid. Elke schakel die je toevoegt verlaagt de betrouwbaarheid. Een draadloze schakelverbinding is een enorme keten aan schakels vergeleken met een fysieke schakelaar verbonden met draad.
  • Verhuur. Ik hoor van steeds meer mensen dat er voor (tijdelijk) verhuur van hun verblijf of gedeelte hiervan word gekozen. Dan zou ik niet voor een duur systeem kiezen en de algehele betrouwbaarheid enorm belangrijk vinden. Wellicht nu niet van toepassing, maar wel mogelijk (al dan niet door nieuwe koper).

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:55
Hann1BaL schreef op maandag 07 september 2015 @ 11:52:
- Alles in 1 keer uit kunnen zetten.
...
Op de vraag: is het noodzakelijk? Neuh.. Is het handig? Vind ik wel.
De optie om bij het huis verlaten of slapen alles wat niet noodzakelijk is uit te zetten kan ook flink besparend werken zonder al te veel moeite.

Verwarming laag, alles uit wat niet strikt noodzakelijk is (verlichting, ventilatie en alle WCD's behalve koelkast, vriezer, die ene oplader die wel echt nodig is, etc.) scheelt best in sluipverbruik.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

!null schreef op maandag 07 september 2015 @ 11:21:

Volgens mij heeft niemand het hier over het weglaten van wandschakelaars, maar gaat het om het besparen van kosten met draadloze schakelaars zodat je niet voor € 45 ex btw per uur iemand aan het werk moet zetten om sleuven te frezen, leidingen te monteren, sleuven dicht te smeren en kabels te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:07
Anoniem: 487634 schreef op donderdag 03 september 2015 @ 08:51:

Dit is iets waar ik ook al langere tijd over denk. Je hebt voor de verlichting geen 220V meer nodig en andere stroom haal je niet uit het plafond. Wel heb je contactdozen nodig voor je stopcontacten, want ook een robot stofzuiger zoekt een stopcontact... En voor de koelkast en de electronica (audio, tv, pc) geldt hetzelfde. Over electrisch koken heb ik het maar niet (in ons huis hebben we geen gas maar stadsverwarming).

In ons huis hebben we boven een halwand weggehaald, zodat de hal buitenlicht kreeg. Er is een natuurlijke open werkkamer ontstaan, erg prettig. Maar wie schetste mijn verbazing toen het lichtpunt van de hal geen stroom meer bleek te hebben: het kreeg stroom uitsluitend via de (hotel)schakelaar in de weggenomen binnenwand! Dus de stroom alsnog doorgevoerd en nu lekker alle licht geschakeld met, jawel, z-wave. En alle bovenverlichting meteen ook daarmee geschakeld. Werkt na 3 jaar nog probleemloos. En laten we wel wezen: in de toekomst zullen er alleen maar meer van dit soort opties komen en zullen de bedrade schakelaars gaan verdwijnen.
Euh? Maar je leidingen liggen er wel. Hij heeft het daadwerkelijk over het niet aanleggen van leidingen, maar alleen draadloos, dus je kan ook niet ineens met een bekabeld systeem aan de slag.

Ik zou hoe dan ook wel de leidingen (al dan niet gevuld met kabel) leggen, zodat je bij eventuele verkoop gewoon (de goedkoopste) schakelaars/ leidingen erin kan drukken en alles gewoon te schakelen is op de "ouderwetse manier".
Een huis verkopen zonder stroompunten/ schakelaars is over het algemeen geen optie, het is dan ineens een risico wat je neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Verlichting schakelen met de smartphone op de bank kan ik niet. Maar heb wel aan de bank een schakelaar laten monteren zodat ik niet de kamer doorhoef daarvoor :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 607020

Voor opladers heb je tegenwoording hele mooie usb opladers ipv wcd's
ATS schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 09:04:
[...]

WCD's en schakelaars wil je sowieso niet bij elkaar hebben. Alleen maar lastig. Of de stekker (vaker voeding/oplader tegenwoordig) zit in de weg van het bedienen van de schakelaar, of je hebt een te groot ding midden op muur zitten. Ik heb mijn WCD's het liefste laag (enkele uitzonderingen daar gelaten) en de schakelaars op de standaard hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e-sim
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20-02 18:39
Erg goed om te lezen, ben ook bezig met nieuwe installatie en overweeg ook de electricien te helpen door minder (schakel) draad te hoeven installeren en meer domotica schakelingen.
echter wordt ik door dit forum toch wel aan het twijfelen gebracht.

Mijn grootste wens is 3 of 4 voddige hotelschakelingen naar een dimmer te kunnen krijgen. Kan zoiets ook met wat Engeneer Steewie suggereert? 4 schaklaars naar 1 dimmer? (gewone puls schakelaar?)

daarbij een "alles aan / uit" knop zou heel fijn zijn.

Scheelt het een installateur dan om alle schakelaars en 'ontvangers' naar 1 punt te brengen?
is het een besparing of moet ik dat uit mn hoofd zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
e-sim schreef op zondag 13 september 2015 @ 21:16:
Erg goed om te lezen, ben ook bezig met nieuwe installatie en overweeg ook de electricien te helpen door minder (schakel) draad te hoeven installeren en meer domotica schakelingen.
echter wordt ik door dit forum toch wel aan het twijfelen gebracht.

Mijn grootste wens is 3 of 4 voddige hotelschakelingen naar een dimmer te kunnen krijgen. Kan zoiets ook met wat Engeneer Steewie suggereert? 4 schaklaars naar 1 dimmer? (gewone puls schakelaar?)

daarbij een "alles aan / uit" knop zou heel fijn zijn.

Scheelt het een installateur dan om alle schakelaars en 'ontvangers' naar 1 punt te brengen?
is het een besparing of moet ik dat uit mn hoofd zetten?
Weet niet wat hotelschakelingen zijn maar je kan prima 3 of 4 knoppen naar 1 dimmer brengen waarbij je 1 lichtpunt bedient vanop die 4 plaatsen.
Als je je schakeling eerst helemaal doordenkt kan je je 'lussen' zo kiezen dat één lus via die schakelaars gaat die je naar 1 dimmer wilt. Dan heb je maar 1 ader nodig voor 4 schakelaars (SVV kabel gaat tot 16 aders dus 15 schakelaars).

Alles naar 1 punt brengen is een nobrainer voor de installateur en gaat veel sneller. De besparing zou een aantal werkuur moeten zijn. Ook zijn de te slijpen sleuven voor de schakelaars korter (schakelaar naar grond). Maar zie het niet als besparing maar als degelijk en vrijheid om naderhand nog iets aan te passen (tov klassieke schakeling). Verder kan je zelf zien hoe simpel de schakeling eigenlijk is, het is gewoon opletten tijdens het aansluiten maar iedereen kan dit zelf doen.

Hieronder een deelschema en zo zie je dat de eerste relais op dit schema bedient wordt door 6 knoppen. De verlichting in de HAL boven wordt bedient door de schakelaars in de HAL beneden, HAL boven, 3 slaapkamers en de badkamer.

2 alles uit (gaan er 3 worden, moet het schema nog aanpassen) knoppen zijn eveneens voorzien. Ouderwets bedraad maar oerdegelijk en normaal storingsvrij.
De voeding is ook een 48W exemplaar geworden, dat werd met 20 eltako relais/dimmers aangeraden ivm alles uit.
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5809/19997363013_bc17cd988c_c.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Engineer Stewie op 14-09-2015 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e-sim
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20-02 18:39
Dank Engeneer Stevie!
super handig en fijn om feedback te krijgen bij al deze mogelijkheden.
Het valt me nog niet mee om een partij te vinden die met me meedenkt bij het opzetten van een electra installatie, zal wel komen doordat de scheepswerven (het gaat om een woonboot) misschien niet uitblinken door voorsprong op de techniek...

als iemand nog tips voor installateurs in Leeuwarden heeft, kom maar op!

Met een centraalpunt en daar met centrale dimmers/relais werken klinkt als mijn oplossing.
Echter, wil ik ook een aantal schakelaars draadloos (3 setjes van 3 schakelaars die dus 3 groepen dimmen).
Zoek ik dan naar een 433 adapter om met kaku te schakelen?
of bestaat ook en z-wave ontvanger voor zo'n situatie dat jullie weten?

(lichten blijven bedraad naar centrale punt gaan omdat ook (ten minste 1 van) de groepen ook via de puls-schakelaars bediend moet worden.
Of is dit nogal omslachtig en kan ik beter een draadloze ontvanger bij de lamp monteren?

wederom dank,
elwin
Pagina: 1