Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

DHCP laten regelen door router ipv modem

Pagina: 1
Acties:

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Beste Tweakers,

Ik woon in een studentenhuis en we hebben wat last van internet problemen (vooral onstabiel - draadloos - internet). Internet is soms ineens heel langzaam, en dan weer sneller.

We hebben 120 Mbit van UPC, en draadloos haal ik dit vaak ook, wireless haal ik het soms.

De opstelling:
Cisco EPC3925 (modem) (DHCP ingeschakeld)
Sitecom Router (simultaneous dual-band) (DHCP uit)

en zo hangen er nog 2 routers aan die puur als Switch werken (wireless uit om interferentie te voorkomen)

Wat ik graag zou willen proberen is om de Sitecom router DHCP te laten uitvoeren, dit wil ik doen omdat de Cisco router geen QoS ondersteund.
Ik wil namelijk kijken of ik bijvoorbeeld torrents en zo een lagere prio kan geven dan andere dingen.

Kan ik gewoon bij het modem DHCP uitschakelen en dit inschakelen op de sitecom router?
(Nu zit de kabel van het modem naar de router in poort 1 van de router, dus niet de WAN poort), moet hij als ik dat wil in de WAN poort, of kan het zo blijven?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Cisco modem/router en Sitecom router? Hoezo lamme en blinde? :z

Maar goed, wat je nu hebt is Sitecom geval als AP, modem als router.

Wat het handigste is hangt helemaal af exact welke Sitecom het is en waar die dingen staan (naast elkaar cq verder van elkaar af).

Ik vraag me sterk af of QoS aanzetten iets gaat helpen, lijkt me handiger als eerste uit te zoeken wat exact fout gaat. Als het onstabiel is, ben je dan met 2.4GHz of 5GHz verbonden? En met de Cisco of de Sitecom? Wat gebeurt er met devices die met de andere band/device verbonden zijn op zo'n moment? En hoe is op zo'n moment de bedrade verbinding?

Iig, als je QoS wilt doen moet je dat op de router doen, dus dan moet de EPC3925 in bridge mode en de Sitecom als router. Maar wederom, ik vraag me af of dat je probleem oplost.

Oslik blyat! Oslik!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Bedankt voor je reactie.
Tja ik kan m'n modem niet kiezen (voor zover ik weet bij ziggo (voorheen UPC)).
En als enige ICT student hier in huis, ben ik bereid een leuk routertje aan te schaffen, maar mijn huisgenoten zien een high-end router van pakweg 150 euro niet zo zitten. De huidige sitecom was al "enorm duur" (85 euro),

Ik kan helaas nooit precies erachter komen wat er gebeurt, aangezien ik niet weet of m'n huisgenoten het volpompen met torrents namelijk.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:50
Torrents moet je op de computers van de huisgenoten begrenzen. Dat vraagt sociale afstemming.

Zorg ervoor dat als alle torrents uploaden er nooit meer dan 3/4 van de totale uploadcapaciteit wordt gebruikt. Begrens verder het aantal gelijktijdige verbindingen per torrent client op 50. Neem dat als uitgangspunt om dat naar boven of naar beneden bij te stellen afhankelijk van de capaciteit van je router.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:20
Dat. En vervolgens zou ik enkel in iets investeren als het je ook de mogelijkheid geeft om te zien wát de problemen veroorzaakt, lukraak met QoS settings schieten is ook zoiets.

Voor de helft van de voorgestelde 150 kom je ook al een heel eind als je geen extra access point hoeft. Te denken valt aan Mikrotik, Ubiquiti of zelfs een willekeurig brik van marktplaats met OpenWRT..

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:22
Zoizo, is sitecom een routermerk die niet meteen bekend staat als meest betrouwbaar,

Dikke kans is aanwezig dat als je de sitecom alle verkeer laat afhandelen als router zijnde dat de router dan meerdere malen gewoon onderuit gaat.

Koop een fatsoenlijke router (mikrotik of what ever, asus) die dit verkeer gewoon aankan

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Pagina: 1