vanDaal schreef op maandag 8 juni 2020 @ 22:12:
Heeft iemand een idee wat ik hieraan kan doen? Ik had ik een PVC buis van 125mm gekocht, maar kennelijk past de 120mm grondboor daar niet in. En ik vraag me af of het überhaupt gaat werken.
gaat denk ik niet werken, je put vult zich te snel. Afgelopen weekend heb ik het zelf gedaan met methode van @
Jackbq (dankjewel man!!!),ik woon trouwens in de regio zutphen)
Dit heb ik gekocht:
6x 50x50 mof €6,00
4x 4m buis € 39,96
1x stuk staal € 3,25
1x filterbuis € 22,40 (
https://www.irritech.nl/p...125-bar-03-mm-perfor.html )
6m filterkous € 10,08
dit had ik nog liggen, dus niet nodig
1x 50x50x50 T stuk
1x 50mm->32mm lijmmof
1x 32mm knie (1 kant van de mof 32mm buitenmaat)
1x mini stukje 32mm pvc
1x doosje kleine parker schroefjes
2x 50mm eindmof
1x kraantje voor ontluchten bovenkant
1x rubber ding naar gardena koppeling (bovenaan)
filterbuis+4meter pijp alvast in elkaar lijmen, filterkous er overheen... (die moet je direct kunnen pakken als je op je gewenste diepte zit)
de vulkop ziet er zo uit

de ontluchterkraan is handig om de buis te ontluchten mocht er te veel druk op de buis komen te staan (water is niet comprimeerbaar, lucht wel)
van boven naar onder: gardena koppeling, stukje rubber om gardena op het 16mm kraantje te krijgen, kraantje, 50mm eindmof (20mm gat er in, niet te dicht bij de rand, want dan kun je hem niet vastdraaien), stukje 50mm pvc, 50x50x50 T stuk
rechts op het T stuk een 50->32mm mof, stukje 32mm pvc, 32mm knietje
Ik heb een gardena 7000l/h vuilwaterpomp gebruikt, daarop past native een 32mm zwembad aanvoer slang, die had ik nog liggen van een meter of 5
En als je vulput begint leeg te lopen (als je in een waterlaag terecht komt) kun je terwijl je bijvult vanuit de kraan extra water door je boorbuis pompen.
Voor de boorkop heb ik een meter staal gekocht (3,25 bij de bouwmarkt) deze doormidden gezaagd en 1stuk in een U/V vorm er in gebogen. he 2de stuk heb ik weer doormidden gezaagd en de deze zo gebogen dat ze een paar cm breder zijn dan de 50mm pvc pijp

(ik had het staal niet goed vastgezet, 1 deel is helaas achtergebleven in de put)
de kop is onder wat breder zodat er meer ruimte is voor de 50mm pvc pijp, dit maakt het eruit halen gemakkelijker omdat je dan minder kans hebt dat de boel vacuum zuigt.
klein stukje voor gegraven op de plek waar de put moet komen, een klein stukje verderop een gat (reservoir) van 1x1x1meter gegraven en deze gevuld met water. vuilwater pomp er in, slang er aan, slang aan de vulkop en zo langzaam je boorkop in de grond werken, het opgekomen water loopt weer in het reservoir voor hergebruik.
Procedure: je boorkop 180 graden bewegen, zo zak je steeds verder de grond in, na een halve meter weer omhoog halen en opnieuw boren op dezelfde manier (zo hou je de boorput lekker breed)
Alvast de overige stukken 2m pvc buis klaar gelegd met een gelijmde mof en 3 parkers er alvast in
Ik heb stukken PVC van 2 meter gebruikt om het handzaam te laten zijn, zit ik 2 meter de grond in, de put een paar minuten door laten spoelen, de boorbuis een stukje terug halen,
pomp uit, nu moet je vlug zijn!!
de vulkop er voorzichtig aftikken, nieuwe buis er op (die lijm je en zet je aan beide kanten van de mof vast met wat parkers, ik had 6 parkers per mof, wel even voorboren!!),
daarna de vulkop er weer boven op (even op het laddertje staan) de boorbuis weer iets terug trekken, zit je vast dan heb je een probleem!), pomp aan en rustig weer laten zakken.
uiteindelijk ben ik zo een meter of 8,5 in de grond gekomen (schat ik), ik denk dat toen mijn ijzer afbrak van de boorkop, want veel verder kwam ik niet, ook voelde ik grind tijdens het boren.
Uiteindelijk zat ik de die diepte, heb wederom de pomp een minuut of 5 laten doorlopen
pomp uit
buis eruit (dit is wel kut want 9meter buis gaat buigen, best met zijn 2en voor deze taak)
nieuwe buis er in (die heb je al klaar staan, liefst al recht overeind staan tegen een muur)
putje klaar
Mijn filterbuis ging er niet zo diep in als dat ik geboord had, wellicht deels dichtgeslipt of het boorijzer wat ik verloor zat in de weg.
Hoe dan ook, eerst 2,8 meter PVC pijp en daarna 5meter filterbuis.
YES, gelukt
Aanzuig slang er in, wat kraanwater in de buis zodat hij makkelijker aanzuigt (primen), pomp aan, ... 15 seconde later stopte het water... GVD, wat was hier loos... toch een te kleine diameter qua filterbuis?
flesje radler om mijn probleem te overdenken... de aanvoerslang die ik had was 4 meter lang, effectief heb ik de eerste 3 meter geen aanvoer, dus die slang hangt maar 1 meter in het water.
Vandaag nieuwe, langere aanvoerslang van 7 meter gehaald, die in de put gehangen, pompje aan, vingertjes gekruist.. YES water... en nu langer, heb de pomp een klein half uurtje aangehad en er blleef water komen.
Eerst vies bruin zanderig water, later al een stuk helderder. nu nog een klein beetje wittig troebel, wie weet gaat dat er nog af als ik de put wat vaker heb gebruikt, (kom ik later nog op terug)
na een tijdje gelopen te hebben een timer gepakt en een 10 liter emmer, die kon ik vullen in 18 seconde, dus de opbrengst is 2000liter/uur
Meer dan dikke prima voor waar ik het voor nodig heb.
Als dat witte er nog af gaat en er zit weinig ijzer in het water overweeg ik een hydrofoor pomp en ga ik het toilet er op aansluiten, met 2 personen schat ik zo'n 20m3 water besparing
(water is hier 3,5 euro de kuub, 1 euro voor het water, 2,5 euro rioolheffing) dus dat scheelt wel wat.
[
Voor 3% gewijzigd door
ETH0.1 op 28-06-2020 21:18
]