Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:25
Niet echt energie of domotica maar wel duurzaam.

Ik zit eraan te denken zelf een waterput te spuiten voor de wc's en kunstmatige beregening, momenteel gebeurt dit nog met drinkwater. Aangezien in België de waterfactuur lekker omhoogloopt denk ik zo wel een paar tientallen kuub per jaar te kunnen besparen.

Voor zover ik zie zijn er 2 oplossingen:
- Regenwatertank/put
- Grondwaterput

Aangezien het niet praktisch is in mijn situatie om de verschillende afvoeren te gaan opvangen zit ik te denken aan een put te spuiten/boren. Na wat opzoekwerk dat helaas niet al te recent is kan je dit redelijk gemakkelijk zelf doen. Je zet wat water onder druk in een pvcbuis die je in de grond drijft voor een meter of 9.

Hebben mensen hier ervaring mee?
Het lijkt me redelijk makkelijk, beetje pvc nodig, pomp en wat geperforeerde buis vanonder. Moet niet veel kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-06 15:05
Mijn vader deed dat vroeger vaak en die had daar toch een metalen buis met een boorkop op. Met PVC gaat dat naargelang de ondergrond zeker niet lukken.

Verder bevat dit water op 9m vaak veel roest, ofwel dus filteren ofwel vrede nemen met een rood gazon, aangeslagen toilet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sideways
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-06 18:44
Zelf heb ik dit niet gedaan maar laten doen; 200m diep voor €800,- incl. pompje.

Wellicht de moeite niet waard om zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Als dat zo weinig geld is dan kan je het inderdaad beter laten doen! 200 Meter ga ik met wat huis, tuin en keuken dingen niet halen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-06 18:02

apt

Er is heel wat mogelijk met handgereedschap.

Maar ik zou het ook lekker laten doen. Het kan flink tobben zijn als je niet weet wat je doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:47

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Een regenwatertank lijkt me voor tuinberegening niet zo zinvol. Als je het water echt nodig hebt staat een tank van een paar kuup binnen de kortste tijd leeg.

Ik heb de bron gewoon laten aanleggen. We hebben hier wel wat oer in de grond dat voor enige verkleuring van het straatwerk zorgt (is niet zo erg omdat het toch klinkers zijn met een bruine tint). Op het gazon merk je er niets van. Het is wel opletten met auto's. Vorig jaar heb ik mijn auto moeten laten polijsten omdat er een soort olie-achtige film op was ontstaan door de tuinberegening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Na lange tijd een bump excuus!

Deze winter hebben de plannen in de ijskast gelegen maar sinds we onlangs de afrekening hebben gekregen van het water hebben gekregen zijn de plannen aan het ontdooien. We betalen hier in Vlaanderen als bijna 4,5 euro per kuub. Een toiletbeurt is dus al bijna 5 cent, beetje belachelijk.

Ik zou dus nog steeds een put willen boren tot een diepte van 5-7 meter, het grondwater zou hier op 2 meter moeten liggen. De omstandigheden lijken dus goed. Het probleem is wel dat dat water ijzerhoudend zou zijn, zoals al eerder aangehaald door enkele personen hier. Het lijkt me dus nodig om dat ijzer eruit te filteren. Het water zou gebruikt worden voor tuin besproeiing, toiletten en mits de kwaliteit goed is hoop ik het te gebruiken om de jacuzzi/vijver te vullen en de auto te wassen.

Voor het zuiveren vond ik veel omtrent beluchting en bezinking. Concreet komt dit erop neer dat er in 3 basins nodig zijn. Het eerste vertrouwd op natuurlijke bezinking, het tweede aan actieve blootstelling aan zuurstof (wou dit doen via een aquariumpompje) dat zou moeten zorgen dat al het al het ijzer reageert met de lucht en zinkt naar de bodem. Een derde vat doet dienst als bufferopslag. Zat te denken aan vaten van 200 l.

Aan dat laatste vat zit dan een 2e pomp met een wat professioneler filter op die alle restjes moet meenemen daarna gaat het naar de verbruikers. Was dit ding snel tegengekomen op het net http://www.hydrotense.eu/...664435/Products/OIJ-BAS-3.

Heeft er iemand wat ervaring met dit soort methodes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:07

BCC

Gewoon dieper laten boren lijkt me toch een stuk praktischer? Dan hoef je niet zo ingewikkeld te filteren.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
Ingewikkeld systeem voor wat het moet doen. Waarom niet gewoon regenwateropvang in een (ingegraven) betonnen ton van bijvoorbeeld 5000liter?

Laat maar, TS niet goed gelezen.... :z

[ Voor 14% gewijzigd door luukske op 22-05-2016 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
BCC schreef op zondag 22 mei 2016 @ 07:24:
Gewoon dieper laten boren lijkt me toch een stuk praktischer? Dan hoef je niet zo ingewikkeld te filteren.
Dan zou ik naar +/- 100 meter moeten gaan en dat kan ik niet meer zelf. Zo'n boring kost in de 4 cijfers. Terwijl zo'n zuiveringsinstallatie veel minder zou kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-06 18:11
larsg schreef op zondag 22 mei 2016 @ 03:39:

Deze winter hebben de plannen in de ijskast gelegen maar sinds we onlangs de afrekening hebben gekregen van het water hebben gekregen zijn de plannen aan het ontdooien. We betalen hier in Vlaanderen als bijna 4,5 euro per kuub. Een toiletbeurt is dus al bijna 5 cent, beetje belachelijk.

Ik zou dus nog steeds een put willen boren tot een diepte van 5-7 meter, het grondwater zou hier op 2 meter moeten liggen. De omstandigheden lijken dus goed. Het probleem is wel dat dat water ijzerhoudend zou zijn, zoals al eerder aangehaald door enkele personen hier. Het lijkt me dus nodig om dat ijzer eruit te filteren. Het water zou gebruikt worden voor tuin besproeiing, toiletten en mits de kwaliteit goed is hoop ik het te gebruiken om de jacuzzi/vijver te vullen en de auto te wassen.

Voor het zuiveren vond ik veel omtrent beluchting en bezinking. Concreet komt dit erop neer dat er in 3 basins nodig zijn. Het eerste vertrouwd op natuurlijke bezinking, het tweede aan actieve blootstelling aan zuurstof (wou dit doen via een aquariumpompje) dat zou moeten zorgen dat al het al het ijzer reageert met de lucht en zinkt naar de bodem. Een derde vat doet dienst als bufferopslag. Zat te denken aan vaten van 200 l.

Aan dat laatste vat zit dan een 2e pomp met een wat professioneler filter op die alle restjes moet meenemen daarna gaat het naar de verbruikers. Was dit ding snel tegengekomen op het net http://www.hydrotense.eu/...664435/Products/OIJ-BAS-3.

Heeft er iemand wat ervaring met dit soort methodes?
grond water stand van mijn gebied is behoorlijk verschillend.
genoeg putten die droog komen te staan in de droge momenten, dus dieper gaan als 2 meter is meestal verstandig.
(je wil het zelf doen dus beste tip, maakt het maar zo diep als mogelijk.)

tuin besproeien, geen probleem om dat met iets "vervuilt" water te doen.
meestal is het een teveel aan kalk of ijzer, maar eigenlijk is dat beter voor de meeste planten in de tuin.
(met niet diepe putten kunnen fosfaten ook een probleem zijn, vooral als je in een gebied zit waar veel bemest word. maar voor de planten is dat gewoon extra mest.)

een vijver kan een ander verhaal zijn. ik zelf heb een natuurlijke vijver en die heeft geen probleem met het ijzer nog de kalk. de planten nemen de kalk op, en het ijzer word met zuurstof tot roest omgevormd en weg gefilterd door de filter.
niet iedere vijver kan dit. ;)
(denk aan de fosfaten, dit kan te veel worden voor een vijver, maar dat is gewoon proberen.)

de Wc, het maakt je stront echt geen bal uit of hij met ijzer houdend water word weg gespoeld. >:)
check wel even of het water geen vreemde kleur heeft, maar ook bruin water spoelt stront gewoon weg, ziet er alleen een beetje vreemd uit. _O-

een jacuzzi ja daar ga je zelf in liggen, dan wil je het wel schoon hebben.
(maar zit hier echt zoveel besparing achter dat je wil gaan filteren?
kun je niet gewoon beter water kopen daar voor?)

als je grond water stabiel op de 2 meter zit.
zou ik niet eens gaan boren, maar gewoon een schop pakken en graven.
dan heb je in 1 middag een ouderwetse put gegraven.

je kunt ook een riool pijp de grond in pulsen.
met een straal water in de buis en een pomp die het weer weg zuigt, kun je al snel een meter of 10 de grond in gaan. (mits je geen grind tegen komt.)
een amerikaan heeft er op het internet een gehele website aan gewijd, hoe dat te doen.

edit:
http://www.drillyourownwell.com/

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Die Amerikaanse site is net waar heel mijn idee op is gebaseerd, ik wou zo een 80 mm rioolbuis de grond in werken. Deze vervangen door een geperforeerde 80 mm buis en dan daar een aanzuigslang van een pomp in leggen. Aangezien een pomp maar 7m kan opzuigen heeft het weinig zin dieper te gaan lijkt me.

Goed dat je die tip geeft over fosfaten, ik moet dus zeker het water testen voor we het gaan gebruiken. Ik woon in een sterk beboste woonwijk grenzend aan meer bos en enkele weilanden, hoeveel mest de bewoners en boeren de grond in werken weet ik niet maar ik hoop dat dat meevalt :)

Dat ijzer schijnt een roestige kleur na te laten op bladeren, steen, liefst vermijd ik dat dus. Voor het toilet, je pot zou na enkele spoelbeurten verkleuren naar een roestige tint, liefst vermijd ik dat dus :P

De jacuzzi zit natuurlijk vol me chloor dat in mijn inziens de bacteriën wel dood. Zolang er geen ijzer inzit zie ik niet waarom het niet te gebruiken valt, we legen dat ding in de zomermaanden maandelijks en dan zit je al snel aan 2 kuub verbruik. Ik weet dat er mensen zijn die douchen met grondwater, dus waarom niet.

Als ik veel ijzer in het water heb moet ik dus eigenlijk voor alles gaan filteren :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
larsg schreef op zondag 22 mei 2016 @ 13:36:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Die Amerikaanse site is net waar heel mijn idee op is gebaseerd, ik wou zo een 80 mm rioolbuis de grond in werken. Deze vervangen door een geperforeerde 80 mm buis en dan daar een aanzuigslang van een pomp in leggen. Aangezien een pomp maar 7m kan opzuigen heeft het weinig zin dieper te gaan lijkt me.

Goed dat je die tip geeft over fosfaten, ik moet dus zeker het water testen voor we het gaan gebruiken. Ik woon in een sterk beboste woonwijk grenzend aan meer bos en enkele weilanden, hoeveel mest de bewoners en boeren de grond in werken weet ik niet maar ik hoop dat dat meevalt :)

Dat ijzer schijnt een roestige kleur na te laten op bladeren, steen, liefst vermijd ik dat dus. Voor het toilet, je pot zou na enkele spoelbeurten verkleuren naar een roestige tint, liefst vermijd ik dat dus :P

De jacuzzi zit natuurlijk vol me chloor dat in mijn inziens de bacteriën wel dood. Zolang er geen ijzer inzit zie ik niet waarom het niet te gebruiken valt, we legen dat ding in de zomermaanden maandelijks en dan zit je al snel aan 2 kuub verbruik. Ik weet dat er mensen zijn die douchen met grondwater, dus waarom niet.

Als ik veel ijzer in het water heb moet ik dus eigenlijk voor alles gaan filteren :9
ik zou zeggen begin met een gat te graven, dan ben je al 1m diep.
dan een 110mm riool buis (je hebt al door dat riool buizen beter zijn als regen pijpen, een stukje dikker.) van 2 meter naar beneden.
kun je altijd nog een pijp van 80mm er bij doen om dieper te gaan mocht het nodig zijn.
(vervangen kun je vergeten, zuigt zich snel zo vast, dat je er geen mm in kunt verplaatsen.
zeker als je klei tegen komt, in zand wil dat wel eens lukken.)

doordat je een dikkere pijp gebruikt, levert je bron meer water.
het kan zijn dat de pomp meer water afzuigt als de bron zich kan herstellen, en dan loopt de pomp droog, en dat is niet goed voor de pomp. ;)
(of je zuigt rond het einde van de pijp meer zand weg en vult het met grind.
dan herstelt de bron zich sneller.)

ijzer laat geen roestige kleur achter op de bladeren, of je moet wel heeeeeel veeeeel ijzer in het water hebben zitten. (lijkt mij erg sterk in dit deel van europa, of zijn er ijzer mijnen in de buurd?)
nog dat je toilet er van verkleurd.
daar hoef je het niet voor te doen. ;)

alleen de jacuzzi die is wat lastig, misschien kan het misschien niet.
vind ik te gevaarlijk om er iets van te kunnen zeggen, of te wel ik weet het niet, maar ik zou er geen rizico mee lopen. het gaat over gezondheid. ;)
chloor dood bacteriën , maar fosfaten laten ze groeien.
ijzer filteren is niet moeilijk, maar wel een lastige installatie.
je moet dan lucht door het water spuiten zodat het bind met zuurstof, en dan door fijn zand filteren. (zand regelmatig vervangen.)
fosfaten heb je vlokken voor nodig om ze te binden. (geen idee of je die zomaar kunt krijgen :? )
ik denk zelfs dat als je de tuin besproeit en je stront weg spoelt met eigen water je dan al veel meer bespaart als je gebruikt in je jacuzzi. ;)

ik zou gewoon beginnen met de put te maken, en daar mee de tuin gaan bewateren.
je komt er dan snel genoeg achter dat de vijver (met de mitsen en maren die ik al zij) ook wel kan.
de WC aansluiten is ook geen probleem, hoeft niet bang te zijn voor verkeuring. (pas wel op dat je geen enkele koppeling maakt met drink water!!!!!)

maak zeker een aantal proef runs tussen door, of je bron zich wel kan regenereren. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
trouwens bang voor verkleuring van ijzer op de bladeren?
er zijn betere methodes om je planten vocht te geven als water er over heen te spuiten. 8)7

druppel slangen gewoon rechtstreeks bij de wortels doet het veel beter. ;)
b.v :
https://www.wildkamp.nl/D...U0ASWofqAZnDqhRoCMA3w_wcB

[ Voor 25% gewijzigd door migjes op 22-05-2016 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flip75
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-06 09:01
Een vriend heeft ook een put laten boren in zijn achtertuin ( Antwerpen-linkeroever).
Wat ik je daarover kan meegeven: gras en bladeren van bomen en struiken zijn allemaal roestkleurig. Water niet geschikt voor jaccuzi of zwembad. Het wordt wel wat minder in de loop van de tijd, maar blijft nog wel wat.
Een tip die hij had gekregen (maar niet opgevolgd...) was om de pomp een week continu te laten lopen, hierdoor zou je een soort van ondergronds reservoir krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:33
Heb hier zelf ook al eens naar zitten kijken maar uiteindelijk niet gedaan, maar kwam een verlengbare grondboor tegen voor een redelijke prijs. Misschien dat iemand er wat aan heeft: Verlengbare grondboren is een duitse site maar verzenden ook naar NL/BE prijs vond ik toen wel mee vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-06 12:17

qless

...vraag maar...

Overigens moet je in Belgie belasting betalen op je eigen waterput!

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-06 15:05
qless schreef op zondag 22 mei 2016 @ 15:01:
Overigens moet je in Belgie belasting betalen op je eigen waterput!
Juist of iemand dat doet...
Mijn vader deed dat vroeger zelf en dat ging met dunne ijzeren buizen van 30-35mm met een boorkop op. Bovenaan werd daar dan water in gepompd. Tot een meter of 12 was dat goed te doen. Die hebben al 20 jaar zo een put en weinig roest.

Met een pvc buis wil ik het nog wel zien, want je hebt toch wat kracht nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
@ migjes
We denken op dezelfde manier! Ik wou 2x1x1 afgraven voor de hele pompinstallatie en zuiveringsinstallatie in te zetten om het een beetje geïsoleerd te houden tijdens de winter en het mooi te verbergen. Zat overigens ook te denken om in de boorput een extra tuinslang te leggen die druppelt tijdens de winter om het hele systeem ijsvrij te houden. Los van dat zo moet er nog 6 meter geboord worden. Waarom zou je er een 110 mm in steken? Ik las op die Amerikaanse site dat hoe breder je buis, hoe lastiger het wordt, die persoon raadde juist af om meer als 3" (7,5 cm) te gebruiken. Ik heb mijn hoofd al gebroken hoe ik mijn boring ga doen. Ik kan moeilijk boren met een buis die half geperforeerd is. Ten eerste lekt al het water naar buiten en raken de gaten permanent verstopt. Ik wou voorboren met een set 80mm buizen en vervolgens snel een nieuwe 80mm buis in steken met perforatie van onder over een lengte van 2-3 meter, dan in het geheel een slang van ongeveer 1 duim die aan de eerste pomp hangt. Ik hoop niet dat die buis zich vasthecht maar als ik het nat genoeg houdt hoop ik voor een meevaller.

Die amerikanen hebben trouwens meestal een dun 2" (5 cm) pijpje in de grond en die halen daar een 50 l/min mee. Dikke overkill voor mijn situatie. Mijn bron mag gewoon niet droog komen te staan maar ik plan een pomp met een beveiliging te kopen, als de diameter van de buis dan nog eens dikker is zit ik met een foolproof systeem!

Voor dat ijzer heb ik al veel horror verhalen gehoord, dus ik wil dat toch zeker laten testen. Maar aangezien de bron maken vooral arbeid kost lijkt het mij geen probleem om de handen eens uit de mauwen te steken en het water te laten testen. De meest kwetsbare delen van de tuin irrigeren wij reeds met een druppelslang maar een paar weken in het jaar heeft de rest door droogte ook wat water nodig. Voor het ontijzeren was ik van plan een aantal basins in te richten waarvan 1 met actieve beluchting door een vijverluchtpomp. Daarna dat commerciële filter, een zandfilter moet ik nog onderzoeken. Het gevaar is naars de kleurafzetting ook verstoppingen.

Die jacuzzi is een leuke manier om ~15 kuub te sparen, als het kan mooi meegenomen maar dan moet mijn waterkwaliteit zeer goed zijn! Dat besef ik ook :) Het is elk geval geen vereiste. Zelfde voor de vijver er zit daar een natuurlijk evenwicht en dat zorgt ervoor dat de waterstand om 1 of andere wonderbaarlijke wijze nooit meer als 1 cm verschilt, tenzij bij langdurige droogte.Hoewel het vrij uitzonderlijk is wordt die dan gevuld. Ook om de terrassen schoon te maken die aanpalend zijn aan de vijver. Ik maak me meer zorgen om die vijver omdat ik niet wens dat 1 of andere rare oerbacterie in de vijver terechtkomt. 8)7 Eventueel een uv-lamp hangen...

@flip75
Daar ben ik dus bang voor. Zelf zit ik in de kempen, andere kant van de schelde. We hebben hier een zandbodem maar ik grens aan een ijzerhoudende kleibodem. Dat ondergronds reservoir is inderdaad belangrijk. Door alles weg te pompen krijg je ene verschuiving van de water spiegel in jou richting. Omdat ze 1-2 jaar geleden in onze buurt gebouwd hebben ga ik misschien nog wat moeite hebben die te claimen.

@icron
Goeie tip! Dat ding is echt cheap! Ga ik waarschijnlijk gebruiken, thanks!

@qless
Ik heb er wat over opgezocht maar onze overheid is zoals altijd weer zeer onduidelijk... Als er al belasting is dat niet veel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackbq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02:16
Een aantal jaar geleden heb ik zelf ook een putje gemaakt.
Met wat simpel PVC en een dompelpomp ben ik tot 7 meter diepte geraakt.

Een waterput spuiten vraagt veel volume water, niet veel druk.

Graaf een put in de grond die je kan gebruiken als water reservoir.
Deze put graaf je bij voorkeur dicht bij je te boren gat, dan kan je met een simpel slootje het water dat terug omhoog komt uit dat gat terug in je reservoir laten lopen.

Stappenplan wat voor mij werkte:
- Vul de put met water
- Dompelpomp erin met lange slang eraan (tuinslang is veel te dun)
- Slang aansluiten op 50 MM pvc buis
- Met grondboor, klein stukje voorboren zodat je een begin hebt.
- PVC buis de grond in
- Pomp aan zodat er water uit de pvc buis spuit
- Nu steeds met de PVC buis op de bodem van je put duwen.

Zodra de hele pvc buis de grond in zit, doe je er een nieuw stuk op tot je diep genoeg bent.
Volgens mij heb ik toen een soort constructie met moffen en bouten gemaakt zodat het stevig in elkaar zit, maar ook terug uit elkaar kan.

Het water loopt door de buis naar beneden, en gaat tussen je buis en de grond terug naar boven lopen.
Op die weg neemt het zand / grond / turf mee terug naar boven en zo "graaf" je dus een put.

Zodra er boven weinig water meer uit komt, zit je op een waterlaag.
Op dit moment vloeit je water dus weg in de bestaande waterlaag en is het een goed idee om nog iets dieper te proberen komen.

daarna buis eruit, en in elkaar gelijmde PVC buis erin van dezelfde maat.
Onderaan veel gaatjes boren en 3 dubbele panty er rond voorkomt dat er zand in je buis komt.
Nog een tip is om in je onderste boor buis wat tandjes te zagen, dit boort wat beter.

Als pomp had ik zo'n bergening pomp van Gardena, die aanzuigslang past met een kleine modificatie precies in een 50MM buis (met vuilkort/terugslag erop)

Ik heb mijn put een jaar of 4 met succes gebruikt, en toen is de tuin grotendeels bestraat.
Roest had ik niet, wel wat zwavel. Zwavel geeft een onaangename geur, maar bv snachts sproeien lost dit op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
@jackbq
Bedankt voor de ervaring en tips!
Ik zit te denken om een ijzeren boorkop te maken of gewoon die duitste grondboor te kopen en dan pvc erin!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-06 18:16
Zelf nooit een put gemaakt want ik kan iit de sloot putten. Heb er wel eens over gesproken met een timmerman en die had zelf een put geslagen door gebruik te maken van steigerbuis. Hij gebruikte koppelstukken om de buizen aan elkaar te zetten. De grond in brengen deed hij ongeveer volgens de manier van jackbq. De buis bleef wel zitten zonder 'korf'. Ik meen me te herinneren dat hij eerst 3 buizen nodig had om bij een watervoerende laag te komen. Deze bleek veel ijzer te bevatten. Daarna nog twee stukken bijgezet. Hij had geen last meer van ijzer. Zijn tip was om de pomp gewoon een dag te laten zuigen dan weet je dat je en voldoende water kunt krijgen en je maakt een gat dat zich kan vullen. Eerste keer pompen had hij last van zand daarna niet meer.

De tweede keer op diepte komen gebruikte hij overigens wel meer dan water voor. Hij had een constructie gemaakt met een gewicht dat rond de buis pastte en dat hij op een steigerklem kon laten vallen. Even zwaar werk zij hij maar jaren plezier van.

Ik wens je nog succes. Ik denk dat het qua waterkwaliteit gewoon geluk hebben is. De een zal zuiver water krijgen de ander niet. Op sommige plekken moet je zelfs bronwaterkwaliteit kunnen oppompen.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
larsg schreef op zondag 22 mei 2016 @ 03:39:

[...]
Uh... zo'n put + pomp kost 800€ (prijs van hierboven)

Kun je 16000x je toilet van doorspoelen.
Dat is bijna 15 jaar 3x per dag het toilet doorspoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Whatson schreef op zondag 22 mei 2016 @ 23:00:
[...]

Uh... zo'n put + pomp kost 800€ (prijs van hierboven)

Kun je 16000x je toilet van doorspoelen.
Dat is bijna 15 jaar 3x per dag het toilet doorspoelen.
Maak er 20 keer per dag van. We wonen hier met 3 en het toilet wordt nu eenmaal vaak gebruikt. De prijs zal ook iets hoger uitvallen, waarschijnlijk rond 1200 euro met een degelijk pomphuis en alle leidingen. Om dat enkel met de toiletten terug te verdienen zit je bijna op 3,2 jaar. Uiteraard wordt het water ook voor andere doeleinden gebruikt dus verwacht ik dat op < 3 jaar alles terugverdient is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
larsg schreef op zondag 22 mei 2016 @ 23:17:
[...]

Maak er 20 keer per dag van. We wonen hier met 3 en het toilet wordt nu eenmaal vaak gebruikt. De prijs zal ook iets hoger uitvallen, waarschijnlijk rond 1200 euro met een degelijk pomphuis en alle leidingen. Om dat enkel met de toiletten terug te verdienen zit je bijna op 3,2 jaar. Uiteraard wordt het water ook voor andere doeleinden gebruikt dus verwacht ik dat op < 3 jaar alles terugverdient is.
1200€ zijn dus 24000 spoelbeurten

Je doet er 20 per dag (met 3 personen, wtf. Zou eerder rekenen op de helft gemiddeld per dag, dus 10)
is 3650x per jaar, = 6.5 jaar doorspoelen a 10x per dag.

Dus 3650x0.05=182.5€ per jaar.

Vergeet ook niet dat het water niet vanzelf uit de buis stroomt, je zult 24/7 een pomp moeten laten draaien à 2€/Watt/jaar dus een 80W pomp (niet zo heel krachtig) kost je 160€ alleen al aan stroom.

Dus 182.5X = 160X + 1200

X=53,3 jaar voordat je het geld eruit hebt. (zonder onderhoudskosten, en een pomp gaat het ook geen 53 jaar uithouden)
8)7

Denk je niet dat wanneer het echt zoveel goedkoper was, iedereen zijn WC doorspoelde met grondwater, ipv kraanwater?

[ Voor 8% gewijzigd door Whatson op 22-05-2016 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Die pomp draait helemaal niet 24/7 die draait alleen wanneer er vraag is.

Omdat ik een redelijk inefficiënte setup gebruik met 2 pompen van telkens 600 watt. Deze pompen hebben een debiet van 3,6 ton/uur. Hoewel deze pompen ver onder kun opvoerhoogte/druk capaciteit worden gebruikt laten we zeggen dat we even 50% verlies hebben. We krijgen dus 1500 liter per KWh, een prijs van 10 cent per ton. (Ik betaal gemiddeld 15 cent per KWh.)

Er is wel een luchtpomp die 24/7 zal draaien voor de ijzer bezinking. 15 Watt constant geeft: 0,015 * 0,15 * 24 * 365 = ~ 20 euro.

Lijkt me financieel vrij interessant :)
Ja we spoelen vele door, ook na elke plasbeurt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-06 19:38
Just curious... hoe hou je het water vorstvrij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Ik had dat hier al eerder kort beschreven, hier is mijn volledig plan ivm vorst.

Ten eerste bouw ik alles in een put met houten deksel op, hopelijk zorgt dat voor enig behoud van temperatuur. Onder de grond blijft het makkelijk 10 graden gedurende het hele jaar. Als dat niet werkt moet het systeem in beweging blijven. Vanaf de vorst inzet zet ik een tuinslang druppelend open die vertrekt vanaf het "waterverdelings stuk" helemaal op het einde van alle filters en reservoirs. Deze druppelt zijn water rechtstreeks in de boorput, die het vervolgens weer oppompt. Als ik hier een paar liter per uur langs laat gaan blijft het hele systeem in beweging. Bovendien zitten er in reservoir 2 & 3 een luchtpomp, dat zorgt dat die niet bevriezen.

Een plaatje van wat ik nu denk dat het systeem moet gaan voorstellen:
(heb me er een beetje mee vermaakt :9~ )
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/wmmkg5.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 21:32
Bij mij in de buurt worden vaak deze filters gespoten. Ik heb een kennis die eerst met twee koperen stangen (wichelroede) de waterlijn kruispunten opspoort. Als hij deze heeft gevonden gaat hij met een pendel bepalen of de bron voldoende water geeft en of het ijzer bevat. Klinkt allemaal een beetje zweverig, maar alle plekken die hij heeft aangewezen bij mij in de buurt hebben schoon water (en waar hij dit niet heeft gedaan roesthoudend).
Vervolgens komt er iemand langs die een bron op een diepte van 8 meter spuit en dan wordt er een filterpijp ingedrukt van 90mm.

Vorig jaar zijn ze ook bij mij geweest en heeft mijn kennis de plek aangewezen. Vervolgens is de filterspuiter geweest en deze kwam op dat punt op ongeveer 4 meter een steen tegen. Hij moest toen een halve meter opschuiven (dus niet meer op de oorspronkelijke plek). Waterdruk is nog steeds perfect, maar wel ijzerhoudend water.
Mijn kennis gaf aan dat ik ijzerhoudend water heb (kun je testen door er een theezakje in te doen en dan zie je dat het water rood kleurt), omdat ik niet precies op de plek de bron heb wat hij heeft aangegeven. Buren van mij die dat wel hebben gedaan, hebben allemaal perfect water.

Dat het verschil tussen ijzerhoudend en schoon water maar op een paar meter kan zitten is bewezen bij mijn schoonvader. Hij heeft lukraak een filter in de tuin laten spuiten en heeft schoon water. De buurman (6-8 meter van zijn filter) heeft hetzelfde gedaan en roesthoudend water.

Hopelijk heeft iemand hier wat aan.

24x sf175s + gw5000-dt op oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-06 14:36
ik woon in een water win gebied waar relatief schoon grondwater zit, heb zelf ook een filtratiepijp laten plaatsen.
(Lokale loonwerker kwam met een giertank en drukt door hoge waterdruk uit de pomp aan de tank de buis zo de grond in, wanneer ze diep genoeg zitten (hier ca 7/8 meter) snel de pijp eruit en de filtratiepijp erin. Even vasthouden en na zo'n 10 minuten zat hij voor eeuwig in de grond. )
Kosten waren laag, ca 150 euro incl filtratiepijp van 3 meter + 6 meter PVC pijp wat erop gelijmd is.

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ianmen
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-03 15:54
Afgelopen weekend heb ik geprobeerd om zelf een put te spuiten op een vergelijkbaare manier zoals in dit topic beschreven. Dat viel nog niet mee en uiteindelijk heb ik het helaas moeten opgeven. Mijn opstelling:

- Gat gegraven van 0,5 meter diep
- In het gat met een grondboor vervolgens nog 1 meter dieper gegraven
- Dompelpomp in het zwembad gegooid
- Slang dompelpomp aangesloten op 32mm dikke PVC buis van 4 meter
- Pomp aan en PVC door het gat naar beneden laten zaken.

Probleem is dat ik na ongeveer 3 meter de PVC buis met geen mogelijkheid meer dieper krijg. Op dat moment komt het water ook niet meer langs de buis terug naar boven. Dat zou een indicatie kunnen zijn dat er op 3 meter al een waterhoundende laag zit. Dit lijkt me echter wel erg sterk.

Iemand hier toevallig ook ervaring gehad met dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:07

BCC

Ik had hetzelfde op 5m. Geeft mooi water en soms roest, dus volgend jaar toch een diepere laten boren denk ik

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-06 21:40

Ravefiend

Carpe diem!

Goeie kans dat je op die diepte dan een grind laag bent tegenkomen en die grind ga je niet omhoog krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 04-10-2023
Jackbq schreef op zondag 22 mei 2016 @ 16:28:

Stappenplan wat voor mij werkte:
- Vul de put met water
- Dompelpomp erin met lange slang eraan (tuinslang is veel te dun)
- Slang aansluiten op 50 MM pvc buis
- Met grondboor, klein stukje voorboren zodat je een begin hebt.
- PVC buis de grond in
- Pomp aan zodat er water uit de pvc buis spuit
- Nu steeds met de PVC buis op de bodem van je put duwen.

Zodra de hele pvc buis de grond in zit, doe je er een nieuw stuk op tot je diep genoeg bent.
Volgens mij heb ik toen een soort constructie met moffen en bouten gemaakt zodat het stevig in elkaar zit, maar ook terug uit elkaar kan.

[...]

daarna buis eruit, en in elkaar gelijmde PVC buis erin van dezelfde maat.
Onderaan veel gaatjes boren en 3 dubbele panty er rond voorkomt dat er zand in je buis komt.
Nog een tip is om in je onderste boor buis wat tandjes te zagen, dit boort wat beter.
ik denk dat de slang die vanaf de pomp komt, met de eerste pijp mee gaat de diepte in, klopt dat?

en begrijp ik het goed dat je 2 verschillende pijpen hebt gebruikt?

eerst een 50mm pijp om het gat zelf te spuiten, die heb je er daarna weer uitgetrokken (zuigt zich dat niet vacuum met 7 meter?) , en er een andere pijp (waar met de gaatjes en filters onderin).

Was dan die andere pijp van een kleinere diameter, of was die ook 50mm?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:49
dit is offtopic en nergens voor nodig

[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 29-07-2019 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ETH0.1
.

[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 29-07-2019 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02:16
ik denk dat de slang die vanaf de pomp komt, met de eerste pijp mee gaat de diepte in, klopt dat?
De slang zit via bovenkant aangesloten op de pijp, ik heb toen een koppeling gemaakt met moffen waardoor je de buizen kan blijven verlengen.

en begrijp ik het goed dat je 2 verschillende pijpen hebt gebruikt?
Ja de buis om het gat te maken is open aan de onderkant, de buis waar je later je water uit pompt is onderaan dicht, rondom voorzien van gaten en filters.

eerst een 50mm pijp om het gat zelf te spuiten, die heb je er daarna weer uitgetrokken (zuigt zich dat niet vacuum met 7 meter?) , en er een andere pijp (waar met de gaatjes en filters onderin).
Nee zuigt niet vacuum, snel werken is wel nodig, zodra de buis eruit is direct die andere erin laten zakken.

Was dan die andere pijp van een kleinere diameter, of was die ook 50mm?
Het is gebruikelijk om grotere diameters te plaatsen omdat daar een buispomp in past.
Ik moet niet verder dan 7 meter en gebruikte daarbij een beregeningspomp van Gardena.
3500/3 JET volgens mij, deze aanzuigbuis past net in een 50mm buis.

[ Voor 5% gewijzigd door Jackbq op 27-07-2019 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoegaarden_bier
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 30-01 20:22
Ik heb sinds enkele weken ook een put gepulst.
Dompelpomp aan een aantal metalen buizen (10meter, recyclage van de metalen palen van het veiligheidsnet rond een trampoline, diameter 6 cm) , groot gat ernaast om water op te vangen en 2 uurtjes werken.

Uiteindelijk ben ik 10 meter diep geraakt, heb een 63mm filterbuis (met filterkous) van 5 meter gebruikt en een 5 meter 'blinde' PVC buis.
Vervolgens een Socarex darm van 32mm erin, voorzien van een rvs filterkooi met terugslagklep, pompje erop en SUCCESS.

Kan vlotjes enkele uren pompen met een goed debiet.

MAAR.....

Ik blijk veel ijzer te hebben. De geur van het water geeft het al weg. Als ik een fles vol doe ziet het er zuiver uit , maar de volgende dag is de ijzerroest duidelijk zichtbaar.

Iemand tips hoe ik hier verder met moet?
Kan dit water uberhaupt gebruikt worden want ik vrees dat zelfs met een druppelsysteem alles dichtslipt. Heeft er iemand een eigen ontijzeringsysteem gemaakt dat werkt en financieel interessant is??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:02
hoegaarden_bier schreef op maandag 23 september 2019 @ 11:50:
Ik heb sinds enkele weken ook een put gepulst.
Dompelpomp aan een aantal metalen buizen (10meter, recyclage van de metalen palen van het veiligheidsnet rond een trampoline, diameter 6 cm) , groot gat ernaast om water op te vangen en 2 uurtjes werken.

Uiteindelijk ben ik 10 meter diep geraakt, heb een 63mm filterbuis (met filterkous) van 5 meter gebruikt en een 5 meter 'blinde' PVC buis.
Vervolgens een Socarex darm van 32mm erin, voorzien van een rvs filterkooi met terugslagklep, pompje erop en SUCCESS.

Kan vlotjes enkele uren pompen met een goed debiet.

MAAR.....

Ik blijk veel ijzer te hebben. De geur van het water geeft het al weg. Als ik een fles vol doe ziet het er zuiver uit , maar de volgende dag is de ijzerroest duidelijk zichtbaar.

Iemand tips hoe ik hier verder met moet?
Kan dit water uberhaupt gebruikt worden want ik vrees dat zelfs met een druppelsysteem alles dichtslipt. Heeft er iemand een eigen ontijzeringsysteem gemaakt dat werkt en financieel interessant is??
Denk dat dieper boren de enkele duurzame oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:12
Dat kan, maar is geen garantie op succes. Hier een landbouwbron van ruim 60 meter, het water zit vol met ijzer, alles waar het op komt slaat rood uit.

Afgelopen zomer een bron van 13 meter er vlak naast gespoten (5 meter naast de bestaande bron) en geheel ijzervrij.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjuul CNC
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-02-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-06 19:25

vanDaal

-ismeereentje

Kickje :)

Ik had het al gemeld in dit topic (vanDaal in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"), maar ik ben vandaag begonnen met boren. Ik heb deze boor aangeschaft. Ik had al een stuk uitgegraven van 1.5m diep. Na 2.5m kwam er al water in het gat te staan, zie 1e foto. Ik kon nog een meter verder boren, maar daarna liep ik tegen het feit aan dat het gat zich weer te snel vulde met zand.

Heeft iemand een idee wat ik hieraan kan doen? Ik had ik een PVC buis van 125mm gekocht, maar kennelijk past de 120mm grondboor daar niet in. En ik vraag me af of het überhaupt gaat werken.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49985083578_51cb07dff3_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49985859757_bb907fd40c_c.jpg

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ETH0.1
vanDaal schreef op maandag 8 juni 2020 @ 22:12:

Heeft iemand een idee wat ik hieraan kan doen? Ik had ik een PVC buis van 125mm gekocht, maar kennelijk past de 120mm grondboor daar niet in. En ik vraag me af of het überhaupt gaat werken.
gaat denk ik niet werken, je put vult zich te snel. Afgelopen weekend heb ik het zelf gedaan met methode van @Jackbq (dankjewel man!!!),ik woon trouwens in de regio zutphen)

Dit heb ik gekocht:

6x 50x50 mof €6,00
4x 4m buis € 39,96
1x stuk staal € 3,25

1x filterbuis € 22,40 ( https://www.irritech.nl/p...125-bar-03-mm-perfor.html )
6m filterkous € 10,08

dit had ik nog liggen, dus niet nodig
1x 50x50x50 T stuk
1x 50mm->32mm lijmmof
1x 32mm knie (1 kant van de mof 32mm buitenmaat)
1x mini stukje 32mm pvc
1x doosje kleine parker schroefjes
2x 50mm eindmof
1x kraantje voor ontluchten bovenkant
1x rubber ding naar gardena koppeling (bovenaan)

filterbuis+4meter pijp alvast in elkaar lijmen, filterkous er overheen... (die moet je direct kunnen pakken als je op je gewenste diepte zit)

de vulkop ziet er zo uit
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Q9BH7J1/put-1.png
de ontluchterkraan is handig om de buis te ontluchten mocht er te veel druk op de buis komen te staan (water is niet comprimeerbaar, lucht wel)
van boven naar onder: gardena koppeling, stukje rubber om gardena op het 16mm kraantje te krijgen, kraantje, 50mm eindmof (20mm gat er in, niet te dicht bij de rand, want dan kun je hem niet vastdraaien), stukje 50mm pvc, 50x50x50 T stuk
rechts op het T stuk een 50->32mm mof, stukje 32mm pvc, 32mm knietje

Ik heb een gardena 7000l/h vuilwaterpomp gebruikt, daarop past native een 32mm zwembad aanvoer slang, die had ik nog liggen van een meter of 5

En als je vulput begint leeg te lopen (als je in een waterlaag terecht komt) kun je terwijl je bijvult vanuit de kraan extra water door je boorbuis pompen.

Voor de boorkop heb ik een meter staal gekocht (3,25 bij de bouwmarkt) deze doormidden gezaagd en 1stuk in een U/V vorm er in gebogen. he 2de stuk heb ik weer doormidden gezaagd en de deze zo gebogen dat ze een paar cm breder zijn dan de 50mm pvc pijp

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Ry4pX69/put-2.png
(ik had het staal niet goed vastgezet, 1 deel is helaas achtergebleven in de put)

de kop is onder wat breder zodat er meer ruimte is voor de 50mm pvc pijp, dit maakt het eruit halen gemakkelijker omdat je dan minder kans hebt dat de boel vacuum zuigt.

klein stukje voor gegraven op de plek waar de put moet komen, een klein stukje verderop een gat (reservoir) van 1x1x1meter gegraven en deze gevuld met water. vuilwater pomp er in, slang er aan, slang aan de vulkop en zo langzaam je boorkop in de grond werken, het opgekomen water loopt weer in het reservoir voor hergebruik.

Procedure: je boorkop 180 graden bewegen, zo zak je steeds verder de grond in, na een halve meter weer omhoog halen en opnieuw boren op dezelfde manier (zo hou je de boorput lekker breed)

Alvast de overige stukken 2m pvc buis klaar gelegd met een gelijmde mof en 3 parkers er alvast in

Ik heb stukken PVC van 2 meter gebruikt om het handzaam te laten zijn, zit ik 2 meter de grond in, de put een paar minuten door laten spoelen, de boorbuis een stukje terug halen,
pomp uit, nu moet je vlug zijn!!
de vulkop er voorzichtig aftikken, nieuwe buis er op (die lijm je en zet je aan beide kanten van de mof vast met wat parkers, ik had 6 parkers per mof, wel even voorboren!!),

daarna de vulkop er weer boven op (even op het laddertje staan) de boorbuis weer iets terug trekken, zit je vast dan heb je een probleem!), pomp aan en rustig weer laten zakken.

uiteindelijk ben ik zo een meter of 8,5 in de grond gekomen (schat ik), ik denk dat toen mijn ijzer afbrak van de boorkop, want veel verder kwam ik niet, ook voelde ik grind tijdens het boren.

Uiteindelijk zat ik de die diepte, heb wederom de pomp een minuut of 5 laten doorlopen
pomp uit
buis eruit (dit is wel kut want 9meter buis gaat buigen, best met zijn 2en voor deze taak)
nieuwe buis er in (die heb je al klaar staan, liefst al recht overeind staan tegen een muur)

putje klaar :)
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/TqpV41L/put-3.png

Mijn filterbuis ging er niet zo diep in als dat ik geboord had, wellicht deels dichtgeslipt of het boorijzer wat ik verloor zat in de weg.

Hoe dan ook, eerst 2,8 meter PVC pijp en daarna 5meter filterbuis.

YES, gelukt 8)

Aanzuig slang er in, wat kraanwater in de buis zodat hij makkelijker aanzuigt (primen), pomp aan, ... 15 seconde later stopte het water... GVD, wat was hier loos... toch een te kleine diameter qua filterbuis? :X :(

flesje radler om mijn probleem te overdenken... de aanvoerslang die ik had was 4 meter lang, effectief heb ik de eerste 3 meter geen aanvoer, dus die slang hangt maar 1 meter in het water.

Vandaag nieuwe, langere aanvoerslang van 7 meter gehaald, die in de put gehangen, pompje aan, vingertjes gekruist.. YES water... en nu langer, heb de pomp een klein half uurtje aangehad en er blleef water komen.

Eerst vies bruin zanderig water, later al een stuk helderder. nu nog een klein beetje wittig troebel, wie weet gaat dat er nog af als ik de put wat vaker heb gebruikt, (kom ik later nog op terug)

na een tijdje gelopen te hebben een timer gepakt en een 10 liter emmer, die kon ik vullen in 18 seconde, dus de opbrengst is 2000liter/uur

Meer dan dikke prima voor waar ik het voor nodig heb.

Als dat witte er nog af gaat en er zit weinig ijzer in het water overweeg ik een hydrofoor pomp en ga ik het toilet er op aansluiten, met 2 personen schat ik zo'n 20m3 water besparing
(water is hier 3,5 euro de kuub, 1 euro voor het water, 2,5 euro rioolheffing) dus dat scheelt wel wat.

[ Voor 3% gewijzigd door ETH0.1 op 28-06-2020 21:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ETH0.1
Ik kreeg een like en werd weer herinnerd aan dit topic, inmiddels heb ik nog 2 mensen geholpen met bovenstaande methode.

Mijn eigen put zit op 7,8 meter
De volgende put was 9 meter
en de laatste put was 12 meter diep, allemaal volgens bovenstaande methode

1 aanpassing gedaan aan de vulkop. Hier heb ik nu 2 32mm aansluitingen op zitten voor 2 pompen, bij de laatste 12m diepe put heb ik gebruik gemaakt van een zwembad en een extra pomp die we inschakelde zodra het wat moeilijker ging (compacte bodem op diepte)

een andere tip is om de filterbuis niet in zijn geheel klaar (9 meter) te leggen, dit deed ik de eerste 2 keren wel, wat op de tweede keer resulteerde in een geknakte buis, wat, door geluk, net nog goed kwam. 5meter is de maximale lengte

Leg de filterbuis met sok er omheen klaar, ernaast de 4meter (of hoe lang dan ook) dichte buis

Zodra het gat gespoten is en je de spuitpijp eruit hebt getrokken breng je de filterbuis met sok in het gespoten gat,1 persoon houd die filterpijp vast, lijm in de mof en de 4 meter pijp er aan vast lijmen, stukje tape voor de zekerheid, 4meter pijp er in schuiven, en de diepte in zakken (herhalen voor meer diepte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:16
ETH0.1 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 23:09:
en de laatste put was 12 meter diep, allemaal volgens bovenstaande methode
12m, omdat voldoende diepte bereikt was of het niet meer lukte?

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
The Lord schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 10:57:
[...]

12m, omdat voldoende diepte bereikt was of het niet meer lukte?
12meter was het doel, ik denk overigens dat veel verder wel haalbaar was, met 2 pompen was er voldoende capaciteit over om nog 4meter dieper te gaan, zo niet meer.... maar praktisch gezien is deze techniek niet echt bruikbaar.

Wat er in gaat moet er ook weer uit, wat dus betekend dat je na het spuiten een 12meter pvc pijp omhoog aan het trekken bent, qua gewicht geen probleem, maar na een meter of 6 in de lucht begint de pijp te buigen en dan wordt het lastig, dan moet de pijp maar net de goede kant op buigen en je moet ook een behoorlijke ruimte hebben om die 12 meter kwijt te kunnen.

Het enige wat ik kan bedenken is dat je een elektrische schrobzaag hebt liggen en na iedere paar meter de spuitpijp door afzaagt, bedenk wel dat je snel moet werken anders zakt je put weer in. Misschien met een team van 3 dat het zou lukken.

1 haalt de pijp omhoog en zorgt dat hij niet terug het gat in valt
2 houd de pijp vast en voert deze af
3 zaagt de pijp door

ander dingetje is natuurlijk de maximale opzuighoogte van de pomp,op die van mij staat 7 meter

[ Voor 34% gewijzigd door ETH0.1 op 27-03-2021 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wendyvbr
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 30-04-2021
Hallo,

Wij hebben een paar weken geleden ook een puls geslagen van 7 meter diep. Voorheen mochten we altijd die van de buurman gebruiken, die zit op 6 meter diepte en dat gaat altijd goed. Wij zijn dus iets dieper gegaan, en ons grondwater begint op 3 meter diepte. Nu de volgende stap, en daarbij heb ik wat advies nodig want wij zien door de bomen het bos even niet meer.

We hebben een PVC buis van 160mm diameter erin zitten, en we hebben al een dieptepomp gekocht voor erin (Trotec TDP 5500 E, misschien wat voorbarig maar het leek ons op het moment een goede keuze). Bij de beschrijving van de pomp zelf staat niet veel informatie over het aansluiten ervan. Ons idee is om eerst een vuilwater pomp te huren om al het zand/viezigheid eruit te pompen voordat we onze eigen pomp erin hangen. Er zit wel een filter op, maar ik weet niet hoe goed dat zal werken aangezien het water in het begin altijd nog wat vies is. De aansluiting van de pomp is een binnendraad van 1 1/2", wat vrij groot is. Ik kan dus 2 dingen doen: ik sluit een slang aan van 7 meter met dezelfde dikte als de aansluiting, en gebruik boven de grond een verloopstuk om de kraan op aan te sluiten. Optie 2 is: ik schroef een verloopstuk in de pomp (bijv. 1 1/2" naar 1 1/4" of 1") en sluit een iets dunnere slang aan van 7 meter. We willen er een buitenkraan op aan sluiten, die zijn normaal 1/2" of 3/4", en dat is nogal een verschil met 1 1/2" en ik heb dan ook geen verloopstukjes gevonden met zo'n groot verschil. Dus wat kunnen we het beste daarvoor doen? Verder weet ik niet of het nodig is om een drukschakelaar erop aan te sluiten, aangezien ik het idee had om hem gewoon handmatig steeds aan en uit te zetten als ik aan het sproeien ben, zo doet de buurman het ook en dat gaat prima. Ik vraag me wel af welke druk er ongeveer op de slang komt als ik een kraan heb van bijv. 3/4".

Er is heel veel mogelijk heb ik al gevonden, maar ik vraag me af wat het beste is, dus ik zou graag wat tips krijgen zodat we verder kunnen. Alvast heel erg bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ETH0.1
Maar even een update op mijn zelfboor ervaring, de put werkt nog steeds goed, ik sproei nu om de dag mijn tuin met grondwater en alles ziet er mooi uit, geen ijzer (mazzel? regio? geen idee ;) )

Ik heb alleen als ik de pomp opstart wat zand, verder kraak helder water (8m diepte), in een flesje gedaan en weken laten staan, geen enkel probleem.

Mijn schoonvader had ik ook voorzien van een boorgat (zelfde regio: zutphen), die zit op 9 meter en die heeft ook mooi water, vult zelfs zijn vijver er mee

Mijn broer die we op 12 meter hebben gebracht, (regio someren) heeft helaas wel ijzer, de stoep wordt bruin, daar moet hij iets meer op letten waar hij het water sproeit

alle 3 de putten functioneren prima,geen droogloop, enkel dus de bruine gloed bij mijn broer op de stenen

Alles ziet er dus zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/SNCKLB5/pomp.png

A: het gat wat je graaft 1x1x1 meter en vult met water
B: de buis die je zoals beschreven langzaam maar zeker naar beneden brengt en blijft verlengen
D; de pomp die het water via B naar de buis brengt en naar beneden pompt
C: het zand en water wat door de pomp van onder naar boven word gepompt
E: dat water vloeit weer terug je reservoir in, het zand(E) blijft op de bodem liggen en het water kun je hergebruiken om met de pomp weer naar beneden te brengen

Als je diep genoeg bent, laat je de bende nog even doorspoelen, je zet de pomp uit, koppelt hem los, trekt B er uit, en de filterbuis met sok die je klaar hebt liggen breng je naar beneden, lijmt de vervolg buis er aan en je put is klaar

[ Voor 35% gewijzigd door ETH0.1 op 19-06-2023 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-06 12:54
Heb in mijn zoektocht deze video gevonden. Vergelijkbaar met wat hier ook beschreven staat.
YouTube: boorput zelf boren - grondwater - doe het zelf.

De boorkop ziet er wel goed uit, vermoedelijk ook DIY, ten zij iemand dit herkent? Helaas zijn reacties uitgeschakeld bij de video.

@ETH0.1 Wat mij gemakkelijker lijkt in video is dat na de stalen buis gewoon met de socarex wordt gewerkt, ipv PVC buizen in jou geval. Heb je dat wel eens geprobeerd, of gewoon gestart met de PVC omdat dat steviger is?

Het lijkt een haalbare klus in de video :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-06 12:54
SoulShot schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:11:
Heb in mijn zoektocht deze video gevonden. Vergelijkbaar met wat hier ook beschreven staat.

De boorkop ziet er wel goed uit, vermoedelijk ook DIY, ten zij iemand dit herkent? Helaas zijn reacties uitgeschakeld bij de video.

@ETH0.1 Wat mij gemakkelijker lijkt in video is dat na de stalen buis gewoon met de socarex wordt gewerkt, ipv PVC buizen in jou geval. Heb je dat wel eens geprobeerd, of gewoon gestart met de PVC omdat dat steviger is?

Hier gaat het ook vlot, al geraken ze maar een 5-6 tal meter diep precies. Ze vergeten een opvangput voor het zand te voorzien en pa wordt uiteindelijk nog kwaad op dochter, goede tv :+ .

YouTube: Bron filter spuiten

Bij nader inzien zijn er erg veel DIY filmpjes op YT :)

[ Voor 6% gewijzigd door SoulShot op 29-06-2023 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
SoulShot schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:11:

Ik heb nooit aan een flexibele slang gedacht omdat ik dan geen controle heb over de 'boorkop' met PVC en lijm of een paar parkers heb je (naar mijn idee) nog de mogelijkheid om de boorkop naar links en rechts te bewegen om 'te graven/schuren' met een flexibele slang heb je die mogelijkheid niet

ik denk dat als ze dat gedaan hadden in die video waar ze tot 7.5meter kwamen, dat ze misschien het grind wel aan de kant hadden kunnen krijgen en dieper hadden kunnen gaan, maar dat is behalve dan mijn gedachte gang nergens op gebaseerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVdriver
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 28-06 21:54
Hallo, ik zit ook aan een bron te denken. Is het belangrijk om deze vorstvrij te houden ? Eventueel naast de garage in de tuin? Of liever ergens binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rukke
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-06 21:07
Ik heb me afgelopen weekend ook gewaagd aan het spuiten van een put.
Initieel dacht ik een buis van 63mm in de grond te kunnen spuiten met 2 gardena koppelingen (1 regenwater en 1 stadswater), maar dat ging niet.

Kop van de boorbuis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CEY8sdSfKZk1eSBKagJWLx1b0iA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q24SJc8cMaaCzFCW1jBr0vYp.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was ook met mijn eerste 'design' boorkop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FArjNATKBHAlmjvpoHINPTGmrvI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iVDx4zauY3zhI108CeicsypL.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was een verloopstuk van 63 naar 75mm waar ik tanden heb in gezaagd. Toen heb ik het stadswater vervangen door een simpele dompelpomp. Deze hing in een gegraven put van 1m³ waarin het overtollige water van het boren in liep (zie ETH0.1 zijn tekening). De dompelpomp was iets te zwak en kreeg het water niet meer in de grond.

Boorkop aangepast zodat deze meer druk onderaan zou hebben:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X8TfVf2R3vfImFEHScP9hhfRuyc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZbbKlwYFfh6FQiuSlY5YWHzc.jpg?f=fotoalbum_large

En ook een krachtigere dompelpomp gebruikt. Ook heb ik de gardena aansluiting van 1 kant vervangen door een slangthule van 25mm.
Met deze constructie zijn we 8 meter diep geraakt.

Filterbuis van 63mm en 5m lang, voorzien van een filterkous, onderaan en simpele lijmstop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kXiJhj7u6WOXfWL0U9-bWgi4b9A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bicb5TMC5fDtkoRD6gtUrFPO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/njInM1PlxR10SO67eVoOR7Ff8AQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/buXy3VPq3ecCGTuG2WrD3Iso.jpg?f=fotoalbum_large

De boorkop was gelijmd op een buis van 63mm en 5m lang, een 2de buis van 63mm en ook 5m lang was voorzien met schroefdraad zodat we makkelijk de 2de buis konden monteren om verder te boren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b0gWOhAb-jZXsPWEUh8WbGa7V1c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ky0NBB1jpl9twYb5qEdP2Ul1.jpg?f=fotoalbum_large

Aansluiting voor de pomp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H37RuG4iMTkyzkNnTV2xozd5guc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p2GKVFPTTt4fIqui7xLgUtNX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door rukke op 18-03-2024 13:57 ]

Pagina: 1