Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• freeco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:36
Het is weer zover: mijn Samsung S4 van het werk mag na 2 jaar vervangen worden door iets nieuws.
Absoluut niet te vroeg, want hoewel ik qua toestel op zich heel tevreden was van mijn S4 is de ontvangst bij mij thuis belabberd slecht. Dat terwijl mijn vrouw totaal geen problem ondervindt met haar goedkope Huawei Y530 op hetzelfde network (Proximus).

Mijn vraag hoort beetje thuis in dit subforum, aankoopadvies en telecomproviders, maar ik veronderstel hier het meeste:
Uit de lijst van smartphones waar ik mag uit kiezen is dit de volgorde van mijn voorkeur:
  1. Samsung S6
  2. Samsung S5
  3. LG G4
  4. Huawei P8
Mijn grootste vrees is echter dat ik met een S5/S6 terug in hetzelfde straatje beland. En geef toe, wat ben je met een smartphone als je de helft van de tijd niet eens bereikbaar bent... En die info ontbreekt altijd in reviews.
Dus wat zijn de algemene ervaringen qua ontvangst met deze toestellen?

Ik vind op het internet nogal wat klachten over zowel de S5 en S6, maar of dat dan aan de dekking ligt, of het toestel kan ik niet achterhalen.
Mijn collega is tevreden over z'n S5, terwijl hij ervoor met een Sony Experia ook issues had met de ontvangst. Een andere collega is zeer tevreden over z'n P8. Maar beide wonen niet dichtbij, dus ze kunnen niet zomaar eens bij mij thuis komen testen.

• freeco
Gisteren nog wat zitten googlen...
Blijkbaar is er een Australische telco die de smartphones in hun assortiment test in situaties met slechte ontvangst. Om de outback te simuleren zeg maar. De telefoons die deze test halen, krijgen een 'blue tick'.
Volgens hun forum had de S4 geen blue tick, maar de S5 en S6 wel. Dus da's al een lichtpuntje.
Maar op hetzelfde forum zie ik reacties van klanten dat hun test in real-world situatie toch niet altijd even representatief is.

• burrfoot
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-07 13:49
Ik heb zelf een unbranded S5+ (de G901F, dus niet de S5 G900f) welke een beter bereik bij mijn thuis heeft als mijn S4 (I9505) en S2 (I9100) .
Met branded telefoons (dus software van provider aan boord, inclusief netwerkoptimalisaties) heb ik thuis wisselende resultaten op KPN en Vodafone..

"if you can't fix it with a hammer, try a bigger hammer"

• freeco
Bedankt voor je reactie, maar je geeft het zelf al een beetje aan: de S5 Plus is niet hetzelfde toestel als de S5. Ze zijn wel grotendeels gelijk, maar toch niet helemaal
http://www.gsmarena.com/c...hone1=6033&idPhone2=6748&
Andere LTE categorie en SAR waarde wijkt af, dus goeie ontvangst met de S5 Plus zegt nog niks over de wat oudere S5...
Sowieso kan ik de S5 Plus niet krijgen via het werk.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je vraagstelling is wel heel specifiek, misschien wel te specifiek. Niks mis mee, maar de reacties hier zullen je nooit 100% garantie kunnen geven dat een bepaald toestel wel of geen goed bereik heeft, dat is van teveel factoren afhankelijk en niet alleen het toestel. Het beste kun je dan wellicht rondvragen in de omgeving, zodat je voor jezelf een redelijk realistisch beeld kan vormen, de specificaties geven een theoretisch antwoord, maar of het in de praktijk dan ook goed uitpakt, is immers een tweede.

Providers hebben zelf ook immers wisselend bereik binnen het land; op de ene plek kan die dus wel goed zijn, maar op een andere plek weer net niet, het verschilt dus per gebied. Kijk dus ook even naar de dekkingskaarten van de provider zelf.

Daarnaast; wanneer merk je het mindere bereik? Is dat zowel binnen als buiten of enkel binnen? Als het enkel binnenshuis is, dan is er weinig te doen natuurlijk voor de buitenwereld. En hoe uit het mindere bereik zich? Als het bijvoorbeeld een streepje minder is dan bij jouw vrouw, zou ik er niet eens wakker van liggen.

Als alternatief (als alle toestellen bereik problemen hebben) kun je natuurlijk bijvoorbeeld de telefoon functie in Whatsapp gebruiken over de wifi bijvoorbeeld. :)

[ Voor 19% gewijzigd door CH4OS op 04-09-2015 12:37 ]

• crankthisup
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-11 11:56
Heb zelf de G4 en ben zeer tevreden over het bereik. Mijn partner loopt momenteel rond met een Asus Zenfone 2 en die is qua signaalsterkte een stuk minder. Beide zelfde netwerk.

[ Voor 6% gewijzigd door crankthisup op 04-09-2015 12:27 ]

• freeco
Volgens de dekkingskaart van BIPT heb ik binnenshuis 4G. Mijn vrouw dus alleszins wel, ik met wisselend succes.
Het uit zich in 14x moeten proberen bellen eer het lukt, als men mij probeert te bereiken dat men ofwel naar voicemail gaat of ik gewoon niet verstaanbaar ben.
Bij het batterijverbruik geeft Cell Standby aan dat ik rond de 50% van de tijd geen signaal heb.
Vooral dus problemen met de ontvangst binnenshuis, maar we hebben al genoeg situaties gehad waar het buiten ook niet al te best was. Alweer enkel met mijn S4.
Ik heb al eens een tijdje 4G uitgeschakeld. Maar echt veel beter was dat niet. En geef toe, toch jammer om van een highend toestel niet het onderste uit de kan te kunnen halen.

Het komt er eigenlijk gewoon op neer dat ik thuis niet bel met mijn S4 en altijd de vaste lijn gebruik. En dat wil ik als het enigszins kan vermijden, ik het voor mijn volgend toestel graag anders zou zien.

• Garret1410
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:45
Dan heb je daar wel heel slecht bereik. Dat er iets verschil tussen toestellen zit kan ik me voorstellen maar ik kan me niet voorstellen dat de s4 heel belabberd is en een ander toestel heel goed. Dan is er iets anders aan de hand. Misschien dat de sim kaart of de antenne van de S4 niet helemaal goed is.

Wat signaal ontvangst heb ik eens de S6, M8 en de iphone6 naast elkaar gehad en verschil is heel klein.

De toestellen die jij opnoemt weet ik niet dus daar kan ik niet mee helpen helaas.

• freeco
Gisteren kon ik een S6 van het werk even een avondje lenen voor een test bij me thuis.
Ik heb zo eens de mobiele ontvangst van de S4/S6/Y530 vergeleken met een paar apps, en wat beltests gedaan.

Het verschil tussen de S4 en S6 is niet zo groot (qua ontvangst dan). Het ene moment heeft de S4 betere waarden, het andere moment de S6. De S6 is misschien net iets consistenter.
Ook als ik de "Time without signal" onder Cell Standby vergeleek. Mijn S4 was gisteren blijkbaar goedgezind met 'amper' 11%. De S6 was 0%, zoals het hoort.
De ontvangst van de Y530 van mijn vrouw was altijd net iets beter. Niet echt veel, maar toch zo'n 5 dBm. Een collega zei me dat dat toch dubbel zo goed is.

Geen problemen gemerkt tijdens de beltests. Oproepen kwamen telkens aan, ik kon ook altijd zelf oproepen doen. En de geluidskwaliteit was prima.

Kortom, niet 100% verzekerd wegens de gelijkaardige ontvangstwaarden, maar ik heb 'm nu toch deze middag besteld. We zien dan wel als ik 'm mag gaan ophalen. Fingers crossed...
Pagina: 1